“Cinta seolah-olah satu peperangan. Senang terjadi, susah untuk berhenti dan tidak mudah dilupakan!”

Di padang luas berumput lembut, seorang gadis remaja terbaring di riba ibunya yang masih kelihatan jelita. Kebingungan melanda di mindanya apabila soalannya dijawab dengan perumpamaan sebegitu.

Sambil memandang langit biru yang terbentang luas, dia bertanya lagi, “Mom…camana kisah cinta Mommy dengan Daddy?”

“Ehh??…mana boleh cakap, rahsia!” gurau ibunya yang tersenyum meleret, malu. “Mengapa sibuk tanya pasal cinta Mommy pulak ni emm?…Anna dah jatuh cinta yaa?”

“MOM!…apa ni, nak tukar topik lah tu…selalu cam tu tau.” Perlahan-lahan gadis itu bangun dan berdiri menghirup udara segar. Hawa pergunungan yang sejuk dan lembab itu begitu menyamankan.

“Anna…you want to tell me something?”

“Nahh…hihi.” Angin mulai meniup lembut membelai pipi gadis manja itu, rambutnya yang halus mengacau mata galaknya pabila turut tertiup angin nakal seolah-olah mahu bergurau dengannya.

“Anna…tanya saja-saja pasal cinta, err tanya kisah Mommy dengan Daddy ni is it because…DAH ADA CALON?!” sambung ibunya pula. Wajahnya mulai menebal dengan perasaan ingin tahu.

“Hihihi, Mommm…I’m still young laa.” Kemerahan seketika wajah Anna, jelas sekali yang dia menyembunyikan sesuatu dari ibunya. “Mom…ceritalah, macamana jumpa Daddy?…is he a romantic person?…Daddy seorang yang pencinta tak? Care for you? Daddy loving tak Mom??”

“Hei…hei…banyaknya soalan sekaligus…mengapa ni Anna?” Ibunya semakin syak akan sesuatu, namun…tiada cara lain untuk membuat Anna bercerita melainkan, menceritakan kisah cintanya terlebih dahulu.

“Baiklah sayang…Mommy akan cerita kisah cinta Mommy dengan Daddy dari mula sampai akhir…tapi dengan syarat…”

“Yeaa…ok, apa syarat dia?”

“Anna juga kena beritahu Mommy…your love story, Ok? Well Anna, Mommy boleh nampak…you’re in love!…you can’t lie to me. Janji Anna akan ceritakan semuanya pada Mommy.”

“Emmm….oklah, oklah…I will tell. So, start lah Mom…”

“Ahhh…umm…kisahnya bermula semasa Mommy masih di Malaysia, di sebuah Pantai Cahaya…I was confuse about everything in this world…dan Daddy muncul dengan begitu charming sekali…bagai seluruh masa terhenti…tapi…” 

==============================

Jom bikin e-cerpen : sambung di sini...

New Logo