Lets be real, dunia hari ini…hampir semua manusia pandang pada rupa, harta dan pangkat. Mungkin masih ada segelintir yang tidak. Namun, bro rasa pendirian sebegitu sudah lama pupus. Kalau ada pun…at least the family want to see bakal menantu adalah orang yang mempunyai masa depan! (Pandang jugak lah tu) 😆

So, what can you do about it? Kenalah builds up your credibility kan?, juga taraf hidup dan personaliti yang menyakinkan…

Tip 1 : Berbicara dengan ilmu

Maksudnya, bukan berbual kosong! Segala apa yang disampaikan penuh makna, bukan sekadar berbicara. Pengetahuan am anda juga mesti sangat baik dan anda banyak mengetahui berbagai-bagai berita semasa.

Dengan cara banyak membaca, anda akan mengubah diri anda menjadi seorang yang lebih berilmu. Kalau tak suka membaca pun boleh jugak…banyakkan menonton! Tetapi, janganlah asyik menonton drama, love story… Tontonlah discovery channel, dokumentari, berita dunia dan sebagainya. Jadikan ia satu amalan wajib, agar anda menjadi seorang yang lebih berilmu.

Dengan cara ini, apabila anda bertemu dengan orang yang anda suka, atau berbual-bual di kalangan teman-teman atau pun bakal menantu, anda akan kelihatan lebih menonjol. Anda juga telah menampilkan diri anda sebagai seorang yang berbicara dengan ilmu.

Secara semulajadinya, ramai orang akan mulai tertarik dengan keperibadian anda dan tutur kata anda, yang mempunyai daya penarik tersendiri. Dan anda pula akan lebih bersedia menghadapi satu perhubungan untuk masa depan yang lebih terjamin. Bakal mertua pun sejuuuukkk je hati… 😀

Tip 2 : Banyakkan Network

To tell you all the truth, I only have 2 very closed friends. The rest, hanyalah kenalan. 😛 Kadang-kadang jadi 3 or 4 closed friends…then tinggal 2 balik. Maknanya, bro ni bukanlah orang yang suka berkawan tak tentu pasal. I chosed my friend, because bro tak nak melakukan the same mistake. Berkawan ikut suka…then kena tipu laa, then penagih la…bermasalah laa… “Bila kawan pun hancur…kita akan terikut hancur. Bila kawan yang berjaya, kita pasti akan berjaya juga!”

BUT, I have thousands kenalan laa walaupun memilih. You all pun should too. Dengan kenalan yang ramai, personaliti anda akan kelihatan sangat-sangat menarik. Pastinya, ramai yang ingin mendekati anda. Dan curious siapakah dia ni? Ramainya orang kenal dia…ramai yang baik dengan dia…barulah cinta pun mudah hadir, bakal mertua pun tersenyum lebar.

Banyakkan network, atau maksudnya, ramaikan kenalan. Tak perlu ramai kawan, kerana kita kena pilih kawan. Ada kawan yang betul-betul menolong dan ramai yang menyusahkan! So limit your friendship to kenalan sahaja. “Jangan ramaikan kawan tetapi ramaikan kenalan.” 😉

Tip 3 : Get a steady job!

“Ini yang berat sikit ni bro!!” 😀 hehehe…steady job bukanlah bermaksud pekerjaan tetap 9 to 5 je. It can be menjual suratkhabar even…or berniaga sendiri. Tetapi yang penting, stick to it!! Jangan lompat sana…lompat sini. Kalau dapat gaji lebih tu tak apalah tapi..asyik tak suka jenis kerja aje…haaa, itu yang tak boleh tu.

“That’s why, paling penting dalam hidup adalah memilih apa yang paling anda suka dan minat untuk dijadikan karier atau perniagaan anda. Barulah anda akan enjoy!”

Bila you all fokus betul-betul dengan kerja yang dijalankan. Concentrate with your industry, personaliti you akan kelihatan berubah. Pemikiran you juga berubah! But whatever it is, get a better job yang you ada sekarang la agar lebih terjamin masa depan. Cinta yang hadir pun mungkin akan lebih terjamin jugak. Bro sarankan, jadi USAHAWAN! 9/10 rezeki datangnya dari perniagaan beb! Bukan dari kerja 9 to 5. 😉

Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu berniaga kerana sesungguhnya sembilan bahagian dari rezeki berada di dalam perniagaan.” (Riwayat Ibrahim al-arabi dari Na’im ibn Abdurrahman)

3 tips ini kesemuanya tidak involved, pangkat, harta atau rupa kan? CUMA EFFORT anda and its apply to both lelaki maupun wanita. Jadi berusahalah untuk meningkatkan personaliti anda.

Sebenarnya ada berbagai-bagai cara lagi untuk meningkatkan personaliti anda agar kelihatan lebih menarik. Salah satunya adalah dengan mengetahui bagaimana cara Jutawan-jutawan di Malaysia berfikir…tahu kisah mereka bagaimana dari ZERO menjadi HERO…kegagalan mereka… Bro sendiri sudah mengetahuinya!! You all nak tahu juga? Boleh… ketahui lebih lanjut tentang Mentor Jutawan ~ KLIK DI SINI!

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
info@razzirahman.com



Apa komen anda? : [13] Comments