Mungkin kita sedar dan mungkin tidak… dalam niat baik kita itu, mungkin tindakan kita hanya akan membuatkan pasangan kita menjadi menyampah dan benci dengan cara kita.

Kerana itu jugalah, kita sepatutnya, bukan hanya patut tahu cara menjaga cinta, kita juga patut tahu bagaimana cara, boleh kehilangan cinta itu, agar, kita tidak melakukan kesilapan itu di masa hadapan. 😉

Kita tidak mahu, yang sudah bercinta boleh menjadi hambar, yang baru nak memikat, terus saja ditolak dan yang baru-baru rapat tiba-tiba hilang atau tidak semesra dulu lagi. Betul tak?

Jadi, ada baiknya kita berhati-hati dan elakkan beberapa cara ini atau perangai yang tidak ramai orang boleh terima ini. Mungkin bagi anda, ianya mesti dilakukan atau mesti cakap, atau pun mesti mengajar…tetapi, sebenarnya untuk menyampaikan maksud anda kadang-kadang kita kena biarkan pasangan kita belajar melalui pengalaman. Biarkan dia tahu melalui perbuatan dan kesilapan. Kadang-kadang cara begitu lebih berkesan.

Jadi, Elakkan 8 cara ini. Moga-moga Percintaan anda terus hangat! :-

  • Cara 1 :  Terlalu Cemburu – Cemburu boleh cemburu kerana cemburu itu tandanya sayang, kan. Tetapi cemburu sikit-sikit sudah lah. Tak perlulah sampai naik darah, mengamuk, terjerit-jerit macam orang hilang akal. Sehingga bergaduh dan naik tangan. Cemburu sebegitu memang cara untuk HILANG CINTA, …elakkan!
  • Cara 2 : Terlalu Suka Menegur – Menegur untuk kebaikan, bagus. Namun sekiranya kita asyik menegur sepanjang masa, semua yang dilakukan tak betul dan tak kena, sentiasa cuba perbetulkannya… ia pasti akan membuatkan pasangan anda menjadi teramat bosan! Sesetengah orang punya sifat seperti, “Ini tak boleh ni, aku kena tegur, biarlah kalau dia benci pun…” – hehe… like I said earlier, sometimes kita tak perlu tegur dan kena biarkan, supaya dia belajar dari pengalaman.
  • Cara 3 : Tidak Berdikari – Mungkin pada awal perhubungan, pasangan anda tidak kisah dan sanggup membantu anda dalam kehidupan seharian, support anda. Tetapi, jika sekian lama bersama anda masih juga bergantung harap kepadanya dan tidak boleh berdikari, anda akan dianggap sebagai pasangan yang hanya membebankan dia. Lama-kelamaan dia akan bosan, kena pulak datang seseorang yang very independent, habislah you 😉
  • Cara 4 : Tidak ada PROGRESS – Di dalam hidup kita ni, kita kena ada kemajuan atau progress. Ada pasangan yang cakap “Susah senang bersama hingga ke akhirnya” …ya laaa tu! Klau sudah bertahun-tahun masih ditakuk lama, nak kahwin tak ada budget, nak bercinta or dating or tengok movie pun pasangan yang support… Sampai bila nak susah bersama? Perangai sebegini, memang akan hilang cinta! — Berusaha bersungguh-sungguh untuk kejayaan masa depan anda. At least setiap tahun ada kemajuan walaupun sedikit itu sudah memadai untuk menunjukkan anda berusaha.
  • Cara 5 : Terlalu mengongkong – Binatang lagi benci apabila ia disekat dan dikurung. Apatah lagi manusia! 😉 Sekiranya pasangan anda benar-benar cinta, tak perlu nak control dia dan sekat dia dari melakukan apa saja yang dia mahu lakukan. Free kan dia…kalau dia adalah kekasih sejati InsyaAllah dia akan terus setia pada anda walau dimana pun dia berada. Kalau tak setia tu… Alhamdulillah, anda terlepas dari seorang manusia yang hanya akan menghancurkan masa depan anda saja.
  • Cara 6 : Tidak bijak membuat keputusan – Setiap kali ditanya, “Nak makan apa? Nak buat apa? Nak pergi mana?” …jawapan anda hanyalah “TAK TAHU?!” – Perangai sebegini juga akan membuatkan anda bakal kehilangan cinta. Ini adalah kerana anda mempamerkan diri yang tidak bijak membuat keputusan dan tidak tahu apa yang anda mahu dalam hidup. Seperti tiada pendirian hidup. Elakkan dari menjadi seperti ‘Lembu ditarik hidungnya’
  • Cara 7 : Terlalu mengikut kata PARENTS – Hehe…sensitif isu actually kan. Some parents surelah nak anak dia ikut cara dia saja. Some bagi freedom. To me, balance it sedari awal, agar semua pihak happy. Kerana, ramai yang terlalu mengikut kata parents… bujang sampai ke tua! Bukan hilang cinta lagi dah, gelap gelita bayang cinta pun tak nampak dah! So hati-hati…
  • Cara 8 : Effort Hanya sebelah pihak – Okay, this matter adalah untuk both of you! Jika hanya sebelah pihak saja yang berusaha, yang buat itu dan ini, sebelah lagi hanya menerima saja, CINTA AKAN HILANG bila-bila masa sahaja. Jika masih bersama pun, sebenarnya sudah TIADA CINTA lagi. Cinta PERLU bersama, berdua… kalau pentingkan diri sendiri saja …cara anda memang cara untuk HILANG CINTA tidak lama lagi.

Cukup ke tak? Hehe… sebenarnya, banyak lagi dan berbagai-bagai cara lagi anda boleh kehilangan cinta. So, watch out!

Elakkan kesemua cara-cara yang penuh dengan negativity ini. Jika anda berada di dalam mana-mana situasi begini, ianya masih belum terlambat untuk anda berubah. Kerana, hidup ini penuh dengan CHANCES… grab it while you can! And make that changed…

Namun jika anda telah elakkan kesemua cara ini dan juga telah elakkan banyak lagi perangai-perangai yang boleh membuatkan cinta itu hilang…somehow, hilang juga cinta itu, well itu bermakna, sememangnya anda dan dia memang Allah jadikan untuk tidak bersama dan pasti, Allah ada menyediakan orang lain yang cukup manis dan cukup masinnya untuk anda. Cuma masa hanya yang akan menentukannya… all you have to do, is to BELIEVE!

p.s : Ketahui tentang Koleksi 3 ebook cinta terlaris dari Razzi Rahman – KLIK DI SINI

Love,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

Share this article at your facebook…



Apa komen anda? : [19] Comments