Adakah you berani bercinta?

Buku 101 Nota Mencari Cinta Razzi RahmanDunia lelaki hari ini, tidak mengimpikan seorang wanita yang hanya duduk ‘terpencil’ …kecut sendirian dan menunggu untuk lelaki menyedari ujudnya dia, dan menanti lelaki datang memikat!

Nope, no way! Sebagai wanita hari ini, anda seharusnya BERANI dan bijak berjuang dalam kancah memikat cinta yang datang dan pergi. Bukan hanya lentuk memandang jika ia datang dan bukan menunduk jika ia pergi. Sebaliknya, anda kena bangkit dengan berani dan ‘melaungkan’ pada lelaki, “Hey, Im here!”

NAMUN, sememangnya agak susah untuk memahami lelaki itu saya tidak nafikan. Oleh sebab itu, anda sepatutnya “bukan memikirkan susah memahami lelaki sebaliknya, persiapkan diri anda, cantikkan diri anda, ubah penampilan diri anda untuk menghadapi lelaki!”

Jadi wanita yang menjadi kegilaan lelaki masa sekarang. Berbagai info tentang mencantikkan diri ada di internet, get it now! Ubah fesyen lama anda, be up to date!!

“Tak perlu sibuk nak faham lelaki, lelaki akan buat anda faham jika anda dapat menarik hati mereka dan membuatkan mereka tersangkut pada anda!”

Simple notes for all the girls :-

Nota 1 : Lelaki sejati nowadays sudah TIDAK terpikat pada wanita yang hanya mendengar kata lelaki. Sebaliknya, lelaki akan lebih terpikat kepada wanita yang punya pendirian sendiri. Malah jika anda bijak menyuarakan pendapat dan juga menyumbangkan kepintaran anda, maka andalah wanita pilihan lelaki hari ini!

Nota 2 : Berikan cabaran kepada lelaki, buatkan mereka merasa teruja bila tercabar! BUT at the same time, anda masih amat menghormati lelaki. Dengan cara ini, anda mempamerkan yang anda tahu apa yang anda mahu dan sekiranya anda menjadi seorang isteri, anda akan menjadi isteri yang dianggap pintar serta dihormati!

Nota 3 : Jangan takut untuk memulakan dahulu memikat lelaki, kerana sebenarnya lelaki juga takut untuk memikat wanita. So, yakin dengan langkah anda dan ikhlas.

Nota 4 : Bijak berbual, dan tunjukkan yang anda adalah seorang yang caring. Kagumi kerjayanya, bakatnya. Let him know, yang dia adalah sumber inspirasi you… lelaki suka tu!

Nota 5 : So, kalau dia berminat, dia suka kat you, ON….kalau dia tak suka well, at least you tahu dia tak suka dan you boleh go on with the next guy hehe 😉

p/s : Artikel ini adalah rangkuman petikan preview dari buku Razzi, untuk you all dapat rasakan sedikit hangatnya. Buku 101 NOTA MENCARI CINTA  (untuk wanita) ini akan berada dipasaran pada December 2009 ini. Lebih terperinci, “HOT & REAL”, So tungguuuu…

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

30 Comments

  • ladywink

    wow…artikel bro best..sy suke..sy suke..nak tau x…dlu sy suka sorang laki ni…suke sgt…bkn suke..maybe dah fall in love kt die…reason?hurmmm…persn tuh dtg sendri..sy berjuang nk dptkn die..huhh..susah..tp sy yakin n iklas…akhirnya,perjuangan sy berakhir jugak…& dia terima sy…=) n skrg kitaorg hope kekal hingga ke jinjang pelamin..! thnks brooo!!!

  • ikin

    Bro sy pun baru je meluahkan perasaan dekat lelaki yg sy minati…tapi ditolak…sedey je rasa…

    actually lelaki ni ada 3 org yg dah luahkan perasaan dekat dia…sy org yg keempat (sy br dpt tahu mende ni masa sy luahkan perasaan)…dia dah berumur 33 thn ni…n sy plak dah 28…disebabkan kami dah lama kenal (rakan 1 office dahulu) n sy rasa ada keserasian antara kami, ditambah pula kawan2 yg selalu m’gusik kami n m’gatakan kami ada iras m’buat kan sy yakin dia adalah jodoh sy…dan sekaligus m’berikan k’beranian pd sy utk meluahkan…

    tapi lepas sy luahkan dia just ckp yg dia x tahu arr sbb dah ada 3 org yg ckp benda yg sama…n 3-3 org ni dia x bg tau jawapan lg…n sy just mampu advice suruh dia buat istikarah…

    and at the same time dia pun advice sy suruh buat hajat…mana la tau dia akan suka dekat sy one day…

    tapi lepas luahkan sy rasa lega…n agak sedey juga la…

    cuma sy tak faham kenapa dia tak dpt nak bg jawapan dekat perempuan2 yg suka dia…n dia just ckp dia rasa ada benda lagi penting dlm hidup (bagi jawapan selamat sbb taknak sakitkan hati kami2 ni kot)..padahal lelaki yg sy suka ni dah agak berumur n takde la handsome mana pun cuma manis je ada 😉

  • Salam Bro Razzi,

    Bro Razzi, sy dah baca citer Issey tu, hingga sy terfkir la Bro nape ye org Islam sekrg xkira lelaki atau wanita mudah ajer bergelumang dlm perbuatan zina..

    Nape ye Bro, lelaki begitu mudah luahkan kata-kata cinta pada wanita??? sy pernah dikecewakan dan setiap kali putus cinta, nape sy rasa bersalah sangat..kadang2 terfikir apakah semuanya salah aku? walhal sy ditgglkan camtu aje tanpa alasan munasabah??? kdg2 sy buntu apa puncanya???

    Harap Bro dpt beri nasihat ckit…

  • nurul

    x sabar nk tunggu buku tu….
    nk belajar memahami lelaki…hihi…

    dah 3 thun hati sy tertutup utk lelaki… teringin bercinta…tp takut…

  • ISSEY – Saya amat bersimpati dengan apa yang telah Issey lalui. Namun, bagi saya hati issey sangat mulia!!…

    Kalau saya, saya tidak akan berfikir panjang lagi samada mahu meneruskan atau meninggalkan dia. Ini kerana Issey sudah pun beri peluang kepada dia, tetapi dia tetap berzina lagi. issey sendiri pula yang telah menangkapnya di ranjang! Issey, dia langsung tidak fikirkan diri Issey.

    Memanglah kita kena jadi insan pemaaf tetapi…biarlah ada hadnya!! Jangan sampai kita sebagai orang lelaki dikotak-katikkan dan dipermain sesuka hati wanita…hanya kerana cinta!

    Personally, saya risau… sememangnya gadis ini mungkin sudahpun mengamalkan pelacuran secara eksklusif tanpa pengetahuan Issey sendiri, “Nanguzubillah!”

    Please…be strong, masih ramai lagi wanita-wanita yang pastinya lebih menghargai anda. Good luck and the best!

  • issey

    Assalamualaikum w.b.t

    Saya ingin berkongsi cerita dan ingin mendengar pandangan Bro. Cerita nya bermula begini.

    Saya mempunyai seorang teman wanita yang mana saya telah berniat untuk menjadikannya sebagai isteri.Tapi semua perasaan itu makin terkahis akibat perbuatannya yang sangat terkeji.
    Disini saya ganu kata ganti untuk panggilan wanita ini “M”.
    Saya mula mengenali wanita ini pada awal tahun 2009. Pada mulanya niat saya adalah untuk berkawan dengan nya.Tapi lama kelamaan kami menjadi semakin rapat. Pada awal perkenalan saya dengan M saya tidak mengetahui latar belakang M yang mana telah banyak terlanjur dengan kenalan lelaki. Tapi semua itu berlaku sebelum kami berkawan. Kata hati saya cukup kuat mengatakan yang M telah terlanjur dengan lelaki lain. Semua perkara itu terbongkar setelah kami bercinta. Saya cuba untuk mengorek cerita tentang masa lampaunya dan akhirnya dia mengaku yang dia pernah banyak kali terlanjur dengan kenalan lelakinya sebelum ini.SubhanAllah…..
    Oleh kerana perasaan sayang dan ingin memperbetulkan dirinya membuatkan saya kuat dan menerimanya sebagai teman wanita seterusnya ingin menjadikannya sebagai teman hidup saya. Banyak nasihat yang telah saya bagi kepadanya walaupun ilmu agama saya cetek. Tapi sebagai seorang yang beragama islam saya rasa ini adalah tanggungjawab saya untuk membimbingnya. Pada masa itu saya rasa mungkin Allah pertanggungjawabkan saya untuk membimbingnya.
    Alhamdulillah diawal perhubungan kami banyak nasihat yang M ikut. Saya berasa begitu gembira dengan perkembangan tersebut dan pada saat itu saya yakin yang M adalah calon isteri saya. Akan tetapi beberape bulan kemudian M telah berubah. Sedikit demi sekdikit dia tidak mengikut nasihat saya. Dia marah apabila saya melarang dia dari hidup bersosial. M mengatakan saya banyak mengongkong. Padahal saya tidak mahu dia terjebak atau kembali kepada perangainya yang dahulu.
    Dipendekkan cerita, pada suatu hati saya telah mengambil kunci rumahnya secara senyap dan duplicate tanpa pengetahuaaannya. Ini kerana saya rasa sesuatu yang mungkin tidak kene telahpun atau akan berlaku.
    Suatu hari, jumaat malam selepas M pulang dari kerja saya telah menelefonnya. Dia menjawab panggilan saya, tetapi layanan cukup berlainan. Pada waktu malamnya saya berasa tak sedap hati. Tetiba badan saya menggigil. Saya drive dari UTARA ke KL untuk mendapat kepastian ape yang berlaku. Apabila saya sampai kerumahnya saya terus menbuka pintu rumah tetapi gelap. Dan seterusnya saya ke bilik dan saya dapati M sedang tidur nyenyak bersamanya seorang lelaki yang saya tidak kenali. Saya nampak M dan pasangan nya itu tidur dalam keadaan yang tidak berpakaian. YA ALLAH sungguh kuat dugaan Mu terhadapku.

    Pada masa tue saya tak tahu untuk berbuat apa-apa. Hanya apa yang mampu adalah beristghfar.
    M berkali-kali meminta maaf dan berjanji tidak akan melakukannya lagi. M mengaku yang dia telah berzina dengan lelaki tersebut. Lelaki tersubut usianya lebih muda dari M. M merayu agar saya tidak menginggalkannya.
    UZAR, apakah patut saya lakukan. Samapi sekarang peristiwa yang saya saksikan dengan mata saya ini tidak dapat padam dari ingatan. Setiap hari saya akan sakit kepala apabila teringat peristiwa tersebut.

    Mungkinkah ini petunjuk ALLAH kepada saya yang mana M bukan lah wanita yang sesuai dengan saya. Saya risau apabila kami ditakdirkan berkahwin perkara sama mungkin akan berulang kembali. Kerana sampai sekarang saya belum lagi nampak dia betul-betul berubah. Saya nak dia yakinkan saya biar saya percayakannya. Ini kerana sejak peritiwa itu saya tidak lagi mempercayainya. Saya masih sayangkan M.Tetapi dalam masa yang sama saya takut dan tidak yakin terhadapnya.

    Untuk pengetahuan bro, M pernah menggugurkan kandungannya sewaktu dia terlanjur dengan kenalan lelakinya sebelum saya mengenali M. Tapi dia masih lagi tidak insaf dengan apa yg terjadi padanya.

    Untuk pengetahuan bro, M meminta saya untuk berkahwin dengannya. M meminta saya meminangnya pada bulan Disember ini dan seterusnya berkahwin pada bulan April tahun hadapan. Tapi masalahnya saya belum yakin terhadapnya kerana peristiwa ini baru saja berlaku bulan lepas (Bulan Syawal). Masih lagi segar dalam ingatan saya. Dan tak tahula peristiwa tersebut sampai bila akan padam dari ingatan saya. Selepas peristiwa itu, banyak kali saya berdoa pada ALLAH agar tunjukkan saya adakah M ini jodoh saya atau sebaliknya. Tapi mungkin Allah tunjukkan kepada saya yang M tidak sesuai dengan saya dengan terjadinya peristiwa tersebut.

    Apakah cara yang saya harus lakukan untuk memperbetulkannya dan menginsafkannya? Dan apakah yang patut saya lakukan sama ada tinggalkan M atau terus bersamanya? M pernah berkata pada saya, jika saya tinggalkannya dia akan jadi pelacur kelas atasan.Bagi saya kenyataan itu pun sudah cukup membuktikan yang M belum benar-benar ingin berubah.
    Tolonglah bro, saya takut jika saya berkahwin dengannya zuriat kami nanti akan mewarisi perangai buruknya dan saya takut M juga akan mengulangi perbuatan sama.

    Dari
    Insan Lemah

  • Lonely_girl

    salam….bro pew khabr???mksd sy..sy nk taw tntg “LELAKI CURANG” & sy jga ingn taw bgaimne sy dpt m’genali l’laki yg stia & jujur…
    hurmm….kpd master sy sbnr nyer lonely wlau pun i have parents.,sy bnyk kali nk cbe b’gaul ngn l’laki but sy x bley nk b’gaul ngn l’laki x taw lar knpe.,sy s’dri pown x taw..but it’s ok i try if i can…thnx ea.

  • daling

    thnks ats2 tip2 bro 2.mmg mberi mkne bg org yg nk brcnte ag.hm..sbena nye sy x pcye pun cnte2 ny dan sy xnk brcnte ag da.kalo bg pluang pun same gak dikecewakan leh baik xya kn.tp sy ske bce tip2 bro n artikel yg bro tlis..mmg mberi smgat..hmm xpe la bg sy kalo cnte 2 ad xpe x de pun x pe..thnks bro

  • thanx bro..
    u r so sweet…
    now i hav a strengh lps bro bg commnt tu..
    thanx skali lg bro…
    tips yg sgt bgos…
    like it bro..

  • cute girl86

    itulah maslah sy bro. tkut nak terime cinta. Org suke ade. tp x tau yg mane 1 betul2 syg kite. tu yang wat x tau jek. Anyway thanks for the tips. Tip bro memg wat sy lebh semgt nak cube terima cinta mereka.

  • Wahh Master, 🙂 thanks man! Your opinion, count!!

    Michi – Sebagai wanita, apa yang you perlu buat adalah permudahkan gerak lelaki itu, sekiranya dia berminat dengan anda. Jangan duk menunggu je…Because lelaki pun takut juga….mesti dia pun menunggu jugak.

    RAHSIA Terhegeh-hegeh…

    Lelaki akan suka kepada wanita yang DIA SUKA. terhegeh-hegeh ke…lembut ke…baik ke, itu persoalan nombor yang entah ke berapa. YANG PENTING, lelaki itu suka kan you all…kalau dah suka, buatlah apa pun nampak cantik! tergedik-gedik macam minah giler pun , jadi cantik sekiranya dia menyukai anda!

    So tugas wanita adalah membuatkan lelaki suka pada anda. So the first things is TO MAKE YOU look really good!!

    Lelaki tidak nampak kebaikan you all pada awal-awal, mereka tidak tahu background you all… apa yang lelaki tengok mula-mula sekali?? Wajah yang cute, sweet…penampilan yang cantik, blouse high class, seluar branded, body sexy dan menggiurkan…ITU YANG DILIHAT! hey…come on, lets be real… 😉

  • sexy sweet little girl

    special edition ada tak? reserve for me 😉

  • ezme

    haluuuuuuuuu salam ceria Bro n Geng BBL:)

    master>> really miss u la..hehe..where have u been..??? lame xdgr cite..ad mse rjn2 la leave ur msj kt ym..nk tau gak perkembangan terbru u..

    ahaaa…xsbr nk tgu buku terbaru Bro..arap2 mberi lbh kyakinan pd kaum hawa ttg cinta..

  • Salam Bro…

    Saya ada je nie…Skrg kat tawau..!!
    hehhehehehehehehehehehe6….

    SAya nak tambah le sikit…
    Kaum Hawa nie,adalah special dari Lelaki tau..!! Kadang wanita tu tak sedar yg seorang lelaki nie cuba utk pikat korg..
    So,ape yang penting..Tampilkan Diri anda tu sbg sorang WANITA..!
    betul ape yg d katakan oleh Bro tu, “Perigi mencari timba” asyik memegang pepatah itu, sampai bila-bila pun kita tidak akan berjaya. Tuhan pun suruh kita berusaha, kan? …tidak perlu pergi kepada lelaki, “Hi, I nak kat you!” NOOOO… berikan laluan, bukakan jalan luas… itu maksud sebenarnya..’
    Korg kne tunjukkan pd Lelaki,yg korg tu wujud kat depan Lelaki..!! Biasa le, Lelaki nie ada gak EGO dia…b’lagak tak nampak korg kat depan,at least Lelaki tu datang gak Dok nak Ngorat korg..kan heheheh 🙂

    Lonely_girl – Awak tak lonely,still ada parents lg kan.kolo awak nak tau tentang lelaki nie,awak biasakan bergaul ngan lelaki.tp dlm keadaan yg terbatas antara lelaki dan pompuan,try comunicate to another boy..So,awak blh nilai sedikit sebanyak tentang lelaki nie..? OK,you try.. 🙂 Good Luck

    idalara – ikut ape yg Bro ckpkn tu..?ape yg penting,tampilkan kehadiran awak pd Lelaki..!!
    lets say le…awak ada minat kat sorg lelaki,awak minta je nombo handphone dia. tu langkah permulaan utk mendekati s’sorang tu..? Tak salah awak minta nombo dia pon..
    tak kira le,samada awak sendiri minta nombo lelaki tu atau awak minta ngan orang lain (kawan dia). you go ahead girl!!
    Lelaki pon mcm tu gak,kolo dorg minat kat sorg pompuan tu..dorg akn cuba dapatkan ngan ape cara skali pun spaya dapat berhubung ngan pompuan yg d minati nya tu..
    So,tak perlu le risau ‘Perigi mencari Timba’..cme jgn OVER le,kang ada lelaki fed-up plak..? hahahhahahahahahahhaa…. 😉

    Good Luck for Your Girl…

  • assalamualaikum,,,,
    bro love..
    u r so nice n good with love…
    ur story mggu ni sgt bgos..
    hee…
    tp tidak kah lelaki akn ckp kt kte,kte ni trhegeh-hegeh kat die klau bt camtu ea…
    im so confuse la bro…
    plez tell me…

  • that’s good article bro…
    like to read ur article again…

  • Lonely girl – You nak tahu tentang lelaki tu, tentang apa? hehe… banyak tentang lelaki ni. Sampai bro Razzi siap tulis ebuku 101 Rahsia lelaki.

    Idalara – Yup!!, mencari cinta tidak mengenal umur, pangkat atau harta. Jika you masih dalam pemburuan, you go ahead girl!!… believes you pasti akan bahagia dengan lelaki one day. I know you will!

  • Cincin – Memikat lelaki ni ada berbagai-bagai cara, semua itu ada dalam buku bro Razzi yang akan ada di pasaran December ini.

    Tapi for now, untuk you tahu serba-sedikit… Sekiranya you mahu memikat lelaki, atau memulakan dulu, caranya ialah dengan membuatkan lelaki itu NOTIS kan akan kewujudan you, kemudian buatkan dia SEDAR akan keistimewaan diri you.

    Bila lelaki itu NOTIS dan SEDAR about you… pastinya lelaki itu akan suka kat you. That’s it! 😉

  • Puteh – You tahu apa you mahu, dan you kejar apa yang you inginkan, definitely you berjaya. Congrats!!…

    Alia_Maisara – Well, kalau kita asyik takutkan “Perigi mencari timba” asyik memegang pepatah itu, sampai bila-bila pun kita tidak akan berjaya. Tuhan pun suruh kita berusaha, kan? …tidak perlu pergi kepada lelaki, “Hi, I nak kat you!” NOOOO… berikan laluan, bukakan jalan luas… itu maksud sebenarnya 😉

  • Salam Bro Love..
    thanks tips yang sungguh menarik ini..
    actually i mng sedang mencari cinta..mendambakan cinta seorg lelaki..bagaimana mahu membuat dia terkejar2kan i..even i bukan gadis remaja lagi..apasalahnya i masih memburu cinta…i tak mahu hidup sendirian hingga hujung nyawa i..so..i mng mahukan tips dari bro love ini.

  • Lonely_girl

    tips2 bro mnggu ney sgt m’narik….sy skew tips yg bro kongsi ney thnx……
    1 lg klaw bley sy nk taw tntg “LELAKI” lar hurmm…..bro kn s’org l’laki of course u know about guys…i hope u undrstand what i mean??

  • Cincin

    thks bro, great tips. Nk tnya skit nihh, klu kita mula mikat laki dulu, tak ke laki akan ckp kita ni desperado???

    Atau, mungkin tak dilayn pulak, camana nk wat bro?? Malu la bro 🙂

    ada cara ke nk mula pikat dulu ni sbnrnya??? Sy kompius ni cam ade je cara2 dia tuhh, klu ada tu kongsi2 la bro huhuhu

  • MAya myRA

    Thanx brO rAzzi..
    MAya sOkOng ciTe2 dLM ArTicLe Tue..
    Lgpn MaYA MmG SUKa SGt Bc CtE2 TTg CinTa niE..

  • MaSteR HaTeR

    Assalamualaikum Bro…

    Lama tak dengar citer pas raya nie..Bro ape kabar,harap sihat..?
    Saya Busy sngt skrg nie…tu yang tak pernah tgk blog dah nie..?

    Ape2 pon,good le post kali nie..
    Nak tgk Wanita kat luar sana tu..?
    BERANI ke..?…!! hehhehehehhehehe

  • Jenny

    OMG!!…artikel ni best giler r bro, bro ni kan mmg brother love laaaa, I rase cam semangat bila bc artikel ni, tq so much bro!!!!!…u openup my eyes.

  • Alia_maisara

    Bro! bro! interesting sgt topik kali ni bro,, wow!! ni sume ada dlm buku trbru kew???!!! nak! nak! huhuhuhu………..

    Tpkn bro, xcam pigi cai timbe kew cam tu bro?? huhuhu……

  • Puteh

    salam, well bro thanks for the article…sebenarnya apa yg Bro katakan dalam artikel ini ada betulnya, zaman sekarang tidak lelaki ke perempuan ke, jika anda sukakan seseorang anda perlu berani berjuang ciba mendapatkan individu yang anda minati…saya tertarik dengan tips-tips yang Bro utarakan, saya bersetuju dengan Bro yang diri kita perlu bersiap sedia dari segi penampilan, bukan sahaja untuk si dia tetapi untuk diri sendiri juga agar lebih berkeyakinan di hadapannya..dan jika kita telah berusaha sebaik mungkin, jika si dia menolak..so what??? go for the next stesen..heheh..at least kita tahu yg si dia tidak ada hati pada kita, tidak la kita tertunggu-tunggu buah yang sememangnya tak akan gugur, kan? well, honestly semua yang Bro katakan dalam artikel kali ni, saya dah laluinya dan dapat saya katakan disini, saya menjadi lebih berani berjuang untuk apa yang saya mahukan..sekarang pon saya sudah menemui cinta yang saya dambakan selama ni, walaupon selepas di tolak ketika berani meluahkan perasaan kepada seorang lelaki yang saya minati..well, dia yang rugi kerana saya sudah move on, dia yang still single lagi..heheh..well, thanks again Bro 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons