Bila orang dah TAK SUKA…

Berakhirnya cinta

Apabila bercakap tentang rasa cinta, kita bolehlah kaitkan dengan kehilangan rasa itu yang dalam tiba-tiba… Sejujurnya Razzi katakan situasi sebegini selalu juga Razzi hadapi.

Kita punyalah suka kat orang tu, tetapi kita dapat rasakan kelainan. Macam ada yang tak kena… suasana selesa sudah menjadi amat kurang selesa sekali. Kemesraan masih ada, tetapi mesranya lain dan berbeza benar. Pernahkah anda rasa??

Tiba-tiba, segala-gala jadi macam FORMAL giler… macam kat office kerajaan pulak dah! Cakapnya pun berbeza, penggunaan ayat-ayatnya juga berbeza. Perkataan yang dipilh juga terasa amat jauh dari mesra sebagai kekasih, tetapi masih dijaga agar tidak ada perbalahan atau takut mungkin bertikam lidah pula barangkali kan…

Tetapi, bagi Razzi saat inilah yang amat menyakitkan dan menyedihkan saat apabila orang sudah tidak sukakan kita lagi…pedih di hulu hati orang kata… terasa perit tak terkata. Nak marah… dia tak buat salah apa. Sms Cinta masih ada…tetapi bunga-bunga cinta tu seolah-olah KERING! – Bila tanya, jawabnya tak ada apa-apa… namun kita boleh rasa sangat… rasa sangat-sangat, saat cinta yang bersemi dulu, sudah tiada lagi…

Masa ni lah rasa macam nak bakar je rumah dia kan hahaha 😀 … rasa nak terajang ke apa-apa sajalah … geram membengkak di dalam yang nak dikeluarkan tak dapat! KERANA?

Kerana kita TAHU… bukan tak tahu sebenarnya, kita memang tahu kita sudah tidak diperlukan lagi…cuma tinggal lagi dia tak cakap saja! Tetapi, segala layanan dan perbualan yang tinggal hanya sekadar mengambil hati dan manis mulut saja. SAKIT BEB! Rasa seperti teraniaya… bertahun-tahun pengorbanan, kasih dan sayang serta cinta kita itu bagai tidak bermakna langsung! At the end alasan bodohnya adalah… tak serasi! Dulu serasi pulak… biasalah tu bila dah ada yang lain, keserasian yang ada pun macam tak ada!

I tahu sangatlah rasanya… sebab I juga pernah berada di dalam situasi ini…

Sebab itulah kita kena kenali dan ketahui…saat orang sudah TAK SUKA kita lagi. Agar kita tidak lah macam orang bodoh menanti dia sedangkan dia sudah memulakan langkah menuju arah yang lain. Kita kena tahu dan kena cam… kena rasai di jiwa kita…agar kita tidak lemah menghadapi saat yang amat memedihkan itu…

The thing is I know how you feel sebenarnya, sebab I pun merasakannya sama… All I can do untuk merasa lega sedikit adalah dengan menulisnya dan meluahkan disini. Jika you all ada kawan baik, masa inilah untuk ‘I FOLO’ kawan baik kita tu kan… kerana ini tidak ada ubatnya. Inilah perkara yang tidak dapat ditolong… you masih boleh dibantu, tapi kalau bersangkut dengan orang lain, nak bantu macamana kalau orang lain tu dah tak suka kat kita kan?

  • Buat apa pun dia dah buta dah tak nampak lagi cinta yang ada pada diri kita.

Hanya waktu menentu segala-galanya kerana suatu hari nanti, PASTI giliran dia pula merasa apa yang kita rasa… itu biasa! Last-last dia akan cari kita juga, dan hopefully masa tu kita sudah bahagia bersama orang baru, bahagia di dalam percintaan baru, hidup baru, yang tentunya jauh lebih hebat dari dia! AMIN!

NAMUN, sekiranya anda susah untuk fahami tentang pasangan anda, apa kata anda cuba rujuk di dalam ebook-ebook Razzi yang telah banyak membantu ramai orang, di blog, di facebook dan dari pelbagai peringkat umur… Miliki Koleksi Ebook-Ebook Cinta, dari Razzi Rahman @ Brother Love, Pakar Cinta yang sebenar!

KLIK DI SINI SEKARANG dan dapatkan Koleksi 3 Ebook bersama 1 Tahun Konsultasi Cinta PERCUMA!

Love,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

Share this article at your facebook…

37 Comments

  • imah

    salam…sya da btunang 2 tahun….skrg dia mula curang…apabila da terkantoi dy mrahkan sya sbab sentuh tlefon dy….akhirnya dia putus dgn gf dia n sekarang dia nak buang saya jauh2…dia kata dia tak nak mana2 pnpuan da lepas nie….puas sya merayu….menangis depan dy tp dia ttp dgn pndirin dy….saya da xtaw nak buat apa…..perlu tggu @ move forward….

  • zana

    Assalam bro love..
    Camne nk handle msalh bila kawin kerna desakn org tua?prempuan ni pernah putus tunang sebab org tuanya xsuka dgn tindakan ex tunangnya mempergunakn ank prmpuanya utk hidup mewah..sbb prempuan tu ank tunggal n fmly bisness, slpas ptus tunang, sya dan ibunya jodphkn adik sya n ank prempuannya.dlm msa 1bln..fmly prmpuan tu desak sruh masuk meminang utk elakkn ex tunang anknya kacau lgi..
    Dlm msa 3bln bertunang..mcm2 hal prmpuan tu buat..bru2 ni terkantol dia kluar dgn ex tunangnya..smpi dia kne pukul dgn ibu n ayahnya..kluarga sya dh tawar hati..tp fmly prmpuan tu merayu spya bersabar dlu..tpi apa kluarga kami boleh buat?sedangkn ank petempuannya mmg dh xsuka pilihan ibunya..dia lebih sygkn extunangnya wlaupon ex dia xbekerja n kikis duit dia..

  • fadzila

    Erm..pkwe sy da berubah.mase awl2 bcnta bkn main.tp skrg da lain.jrg da nk msj.k0l lg la.sy yg salu msj dy dlu.dlm kpla mcm2 pk.pena jgkla mpi dy curang gn sy.tp sy geram bila suatu hri sy msj n tye dy knp jrg msj sy.then dy bls “biasala rmai mkwe.kje pun byk.da mkn ke”..tu je.pastu sy ckp jujurla.then dy cakap kan dy da gtau yg dy rmai mkwe.sakitnye hati.tuhan je yg tau.ape yg naluri hati rase mg btul.klu da xsuke tu putus j la.tp dy xcakap pun.sy tau msti dy msj skdr nk ambil hati.nk tgu sy yg ckp putusla tu.klu sy mntak putus,cnfirm xd effect ape2 kt dy.kn dy ramai mkwe.tp sy syg dy.dy byk tlg sy,baik,s0lat pun x tggl.dy se0rg yg bpndidikn,bijak,hrmat 0rg tua n mcm2la.tp knp buat cmni.mainkn perasaan pmpuan.myb sy ni spare part dy n dy nk pilih mane yg terbek.senang j care dy kn.tp sy ttp akn berd0a spy dy lmbut hati n dberi hidayah n ktrg kmbli cm dlu.msti ade hkmah.kdg2 sy ni b0le sabar n brtahan.tp kdg2 tu sy ase xleh saba n tercabar..pe pndpt brthr luv.

  • merpatibiru

    Hallo bro saya nak tanye saya ade suka kat sorang perempuan tp dia x suka couple ngan kwn sendiri tp sy betul2 suka kan dia dgn seikhlas hati sy …..harap bro dpt tolong saya

  • aliyaa

    hi brother love. sayaa nak luahkan perasaan, tp taktau nak comment dkt entry mana -,-”

    act mcm ni, saya dgn seorang laki ni dah 3tahun kenal. selama 3tahun tu hari2 calling, msg and bila cuti sem jer mmg ktorg akan jumpa and spent time together mcm lepak ker, dinner. kekadang kitaorg pernah smbg pasal future, i mean pasal kawen sume, die pun pernah suruh tanya ibu saya pasal hantaran bpe sume. in fact is kami bukan couple pun! tp selama 3tahun ni, hubungan kami lebih dari kawan tp bukan couple sbb die tak pernah pulak minta couple just pernah berterus terang nak buat calon bini jer. tp bila dgn kwn saya, die cakap saya ni gf die lah, die pun selalu bahasakan diri dia tu bf saya depan saya -,-” saya yakin kami mmg saling sayang menyayangi and die pun mengaku. mmg hari cntc mcm orang tgh in love! sweet sgt mse tu smpai orang lain tgk pun cemburu dgn kebahagiaan kami 🙂

    then baru2 ni dalam 3bulan lepas mcm tu, saya rasa something wrong with him. perasaan saya tepat coz mlm beberapa hari tu, saya dapat msg dari die “i nak cakap something ni. i ada buat relationship dkt fb dgn sorang ni, i taknak u salah phm sbb i dgn die saje jer. i nak u tau i syg u n i slu ada untuk u”.
    betapaa hancur yer bila saya dpt msg mcm tu 🙁 seyess time tu nak start nanges plus geram. kami bincang malam tu jgk sekejap jer geram pastu ok balik mcm biasa sbb die suruh saya pgg cakap die yg perempuan tu just for fun and die still nak kawen dgn saya plus die serious dgn saya. kalau org lain mybe takkan terimaa tp saya yakin dan percaya dgn die time tu. lgpun saya kena control emosi saya, yelaa bila saya pikir mmg kami saling sayang, tp saya bkn gf die pun.

    after that, smpi skg lah saya pendam kecewa dan sakit hati bila tgk gf die tu post loving2 kt wall laki tu. smpi one day saya tak tahan saya tegur die. laki tu trus delete saya dari fb dgn alasan nak jaga hati saya, taknak bg saya tgk benda yg menyakitkan hati. time tu nak marah gak tp saya appreciate jgk sbb die masih ingt nak jage hati saya. saya rase ape die buat dgn delete saya tu betul.fyi, kami masih cntc mcm dulu2, syg2 walaupun die ada gf sbb die taknak tglkan saya and slu mention yg die dgn perempuan tu nothing.

    after a few month, entah mcm mana tetiba perasaan saya takbole tahan dgn cemburu sume so saya minta dilepaskan. die sekali lg mmg taknak berpisah, die siap main sumpah yg die sayang saya lbh dari perempuan tu. tp yg paling menyayat hati, die ngaku die nak perempuan tu but at the same time die susah nak lepaskan saya. time tu hancur luluh hati saya, die dah kenal saya 3 tahun, tp dgn perempuan tu baru sebulan dua, mcm mana die bole terpikir nak perempuan tu? padahal die dah hidup dgn saya lama plus mmg kenal sgt die. bila saya suruh die tinggalkan perempuan tu, die cakap okkk die dah pun tinggalkan. rupanya die tipu saya, die still dgn gf die tu. mhmm die cuma nak jage hati saya jer.

    after a few weeks, tetiba die hilang mcm tu jer. bila saya msg taknak reply, bila saya call pulakk taknak angkat. kalau angkat pun die cakap takda mood dgn mcm2 masalah and perlukan masa. saya pelik sgt smpi tertanya2 ape masalah die sebernanya. time tu saya final tinggal lg seminguu jer nak balik ruma. smpi lah saya hbs exam saya cntc die lg tanya kenapa sume die still taknak ckp dgn saya. padahal time tu saya tau yg die cntct dgn gf die. saya tanya adakah masalah die tu punca dari saya smpi saya cntc tak dpt, padahal dgn perempuan tu okk pulak -,-”

    smpi lah saya balik rumah, saya terpikir nak call kwn die tny kenapa dgn die. kwn die explain yg die act akan bertunang tak lama lg dgn pilihan family, die tgh stress. masa tu saya rasa bersalah sgt sbb tak phm die bila die ckp ada masalah sume, tak bagi masa untuk die time die mintak nak masa dari saya, saya tuduh die tgh seronok dgn gf die lah ape lah and now saya baru phm kenapa die tak ready nak ckp. saya okkk bila dgr explanation dari kwn die tu. tp yg saya marah sesangat, perempuan tu tahu dulu benda ni dari saya??!! dgn alasan, sbb kami dah kenal lama and die tak smpi hati nak bgtau. tulaa masalah die, die terlalu nak jage hati saya. saya faham tp dgn cara die mcm ni saya kecewa jgk 🙁

    at last, die sendiri buat keputusan nak tinggalkan saya. time tuu baru saya tau yg saya takbole kehilangan die. walaupun saya pernah minta untuk lepaskan saya sebelum ni, sbb saya ingat saya boleh tp rupanyer saya takbole hidup tanpa die. seyess saya amat geram sbb die decide nak tinggalkan saya dulu at the same time stay dgn gf die. dgn alasan, die taknak saya terluka bila kena tgl last minit, perempuan tu die akan tinggalkan bila nak bertunang nanti.

    saya cemburu, geram, marah sume ade sbb saya percaya kami mmg fall in love sebelum ni. saya terpikir nak add gf die dkt fb, chat sume tp dgn cara baik. smpi lah one day saya mmg tak tahan, saya berterus terang jer sume dkt gf die. response yang saya dapat, gf die mmg dah sayang gilaaa and taknak tingallkan laki tu plus suruh saya menjauhkan diri lak. time tu rasa down gilaa 🙁 dah lah pulak pg report dekat laki tu, bila saya call laki tu die taknak angkat. so saya call lah byk kali, die marah saya call non stop. alasan die taknak angkat sbb taknak bertengkar dgn saya pasal gf die tu -.-” kami ade jumpa skali ingat nak lepas rindu tp jd lain pulak. mybe masa tu saya tak puas hati lg, kami bincang pasal sume ni smpi die takda mood. bilaa dah balik saya cntc tak dpt lak, tp saya tau bsok yer die pg jumpa gf die lak.bilaa dah geram, saya terus terang bgtau die ape yg die taktau yg gf die tu act india-kristian. die terkejut smpi diam terus letak telefon. saya tau saya dah buat satu tindakan yg bodoh.

    mcm2 dugaan pulak yg datang. tp saya paham, kami mmg takda status pape pun sebelum ni cume ada perasaan sayang yg amat kuat mcm true love sblum die jumpa perempuan tu. seyesly, gf die amatlah lawa, mix belanda lak tu rupa badan sume mcm model. now, die nekad just friend dgn saya walau saya merayu jgn tinggalkan saya. lately saya mmg nampak die moody sbb kdg ade gak terserempak dgn die tp saya buat taktau jer sbb saya belum lg lupakan die 🙁

    saya rasa mybe die akan pkr saya ni desperate cari die. saya cuma rindukan moment dulu2.die ni keras kepala tau, so bila org marah die, die akan cari saya membebel kat saya lak. sayaa slu senyum jer sbb lawak sgt. bole ker benda ni saya dpt balik? 🙁 seyesssly, bahagia sgt. saya still mcm tercari2 die. yelaa selama 3tahun ni, hari2 saya dgn die. cntc sume ape lah, tup tup die takda dah. brother phm kan? 🙁 skg saya pelik bila die takda. kalau dulu, if something happen benda happy ker ape saya akan terus call die. bilaa ktorg share something gelak smpi tak ingt dunie. tp skrggg … huhu kadang saya pelik gakk, saya ni teranaiya ker? sume ni jadi sbb gf die atau sbb die nak tunang dgn orang lain? mane satu alasan die tinggalkan saya? mhmm saya tau die nak bertunang nanti, perit jgk rasanya. sbb dulu kan kami pernah plan nak kawen. saya slu terpikir mcm mana lah agak yer bila die kawen dgn pmpuan lain 🙁 bahagiaa yer hidup. huhu

    susah sgt nak lupakan. bgun jer tdo saya cari die, sebelum tido pun terpikir die. lg2 bila tgk teddy yg die bg dulu, buat saya teringat mase dulu2.

  • pedihuluhati

    Hmm.. Sy syg sgt2 kat ex bf sy.. Tpi nak wat camne, die dah tak suke sy, die dah ade girl lain, girl cina.. Lepas sebulan break, die dah ade pengganti.. Sy merayu2 nak kan die balik smlm n sy ugut nak bunuh diri.. At first die pujuk sy, tpi smlm die just buat dunno, die suruh sy move on n cakap die tak kisah la same ade sy pegi ke tak, tros off phone.. Ati sy ni hancur sehancur hancurnye.. Sy tak bole hidup tanpe die, slame ni sy cume bgantung dekat die kalo ade pape mcm nak beli brg2 pape ke..
    Sy syg sgt2 kat die, tpi mase kapel dlu sy slalu marah2 die n mntak break dgn die.. Tpi tu sume sbb sy tak tahan dgn perangai die yg cemburu buta n kuat mengongkong.. Sy mnyesal sgt2 buat die mcm tu dlu.. Sy mnyesal.. Sy mngaku sy tak matang lgi time tu.. Dlu die slalu cakap yg sy takkan jmpe dah lelaki mcm die kat dunia ni.. N mmg betol ape die cakap tu, die la yg terbaik skali yg penah sy jumpe, n sy taknak sy djodohkan dgn orang laen.. Kalo la mase bole undur smule, sy akan layan dye baik2, sy takkan buat die menangis dah sbb sy..
    Dlu kitorg slalu rancang nak gi oversea n nak kawen awal.. Sy btol2 nak kawen n nak jdi mama kpade anak2 die.. Sy dah simpan angan2 tu smpai skrg.. Tpi jodoh die bukan utk sy.. Sy tetap akan tunggu die dekat pintu syurga nti.. Sy takkan trime lelaki lain slain die.. Sy akan cintai die sepanjang hayat sy.. Sy janji..

  • WINNIE – Sekarang pun you tak happy… esok-esok lagi tak happy. Banyak pula perkara-perkara yang you tak suka, jadi ada lebih baik, lupakan terus saja perhubungan ini. I’m sure you’ll find a better one. Be strong!

  • IEYLAL LEYLA – Awak nak bersedih tak apa, tapi biarlah bersedih kerana kehilangan seseorang yang berhati mulia, yang baik, bukan penipu atau pengecut…

    Lihat saja apa yang telah dilakukan pada, orang macam gini yang buat anda tidak tahu macamana nak hadapi hidup akan datang? Come on you can do better than that!

  • Winnie

    Saya sgt suka baca artikal rr..dr tahun 2011.sya jmpa trs mlkt dgn blog ne.apa2 info sgtlh menarik.cma dgn diri sa…taktahulah nk ckp mcmana.sya bcple dgnnya hmpir 8 tthn.umurnya msk 31 sya sa 27.kmi bcinta jarak jauh.dan skrg mrcg untuk bkawin stlh berkali_kali saya utarakan dan sblm ini saya memutuskan hubungan sb mgatakan kalu ada jodoh adalh..nmpk sgt x ada komitmen.namun baru 2 ini dia mgatakan persetujuan bkawin dgn sayamslhnya sa takut utk teruskan bkawin dgnya biarpun sblm ini saya yg mbawanya berkawin kerana faktor umur dan hubungan yg sdh lama..dan utk pgtahuan rr kmi bdua kerja goverment…sa mahu mmutuskanya.sbb dia byk kali blaku curang dan mengaku byk pilihan selain sya..cma lbh byk yg menyokong .hubungan kami berdua katanya.sa bigung memikirkanya..sb sa tau apa ckp mamanya pasti dia ikut.sa mahu lupakannya..putusnya kerana ia cuma memikirkan perasaanya sendiri saja tanpa fikirkan perasaan org lain.dh byk kali sa sakit hati dgn perangainya..sdgkn skrg pun 3 hari baru cll..kdg2 bhari2.perlukah aku teruskan cadanganya atau lupakan dia terus.

  • assalamualaikum..erm kekasih sy akn bekawin x lama lg..dia da pun bertunng tnpa pengetahuan sy..sy sygkn dia sgt2..tp segalanya da hncur..sy dah xdapat dia..sakitnya rase bila kena mcm ni..apa boleh buat kalu org da bnci..knp dia xnk trs trg gn sy..skrg sy yg merana..sy dah bkn milik dia lg..cmne sy nk hadapi hari2 yg mndatang klu dia je dlm fkrn sy..jodoh sy bkn dgn dia..tuhan je yg tahu ape yg sy rasa skrg… :'(

  • SAYU – Terimakasih kerana meluahkan perasaan anda di sini. Nampak gayanya semuanya sudah terlambat untuk I bantu… kerana seorang lelaki yang agak keras personalitinya itu… berdiri atas keegoaan… so, to me it’s not reccomended for you to continue thinking of your past… MOVE ON!

  • sayu....

    Sedihnyer…bacer nih…emmm…bleh saya luah something …dah lama saya pendam….
    Saya dah lama pujuk exboy saya…tp, dier tk mahu terima saya lg…saya tetap pujuk, tp….lepas bertanya pada exboy, benci btul dier kat saya kn…jwb dier …(A’ah memng benci sangt!!!..Dan kalau boleh tk mau langsung nombor saya naik lg kat tepon dier)…
    Sampai ati dier ckp mcm tu….Saya pon ambik kputusan untuk diam jer pastuh…tp…lepas beberapa lama, dier msj lg…saya seronok sngt!! Dpt msj dari dier…Tak terkata~!!!…tp, msj2 dier mcm lain…mcm kawan jer…saya pon tanya elok2…,
    (Nper msj mcm tk sudi jer.. nk msj sebenarnya…dah berpunya ker’)…
    Dier pon jwb…(Itu hak dier nk bgtau ada ke tak dak…dan lagi satu dier ckp klau ada pon…ada kisah ker’!! btpa nk tau!!…
    Sedih saya.. pas dier ckp cmtuh….DAN…pastuh saya dptkn maklumat dari seseorg yg bleh saya percaya…mengatakan, memang dier ada berkawan dengan seseorg…dah lama dah…lemah lutut saya dengr…terdiam saya, tk terkata…trus saya letak telefon dari org yg berkenaan..rasa nk terjun bangunan, nak pandu keta laju2…nak bunuh diri la sume la kn…
    Tp, saya tak bt mcm tuh…saya trus ambil wudhuk…saya buat solat sunat dan hajat sekali..dan saya nangis puas2….saya berserah pada tuhan atas semua nih…upernyer dier dah ader yg berpunyer…tp, masih carik saya klau saya tk msj…saya tk pham…betul2 tk pham…naper dier bt mcm tuh…saya pon membuat andaian yang biler dier gaduh atau sunyi…dier carik saya…sebb saya lembut ati untuk tetp msj dier…
    Lepas dari itu, saya pon ada kekuatan untuk lupakan dier dengan cara tukar no….
    Alhamdulillah setakat nih bleh lah luper…tp…dok ingt lagi kenangan2 dengan dier…emmm payah bercinta nih…ini adalh yg pertama saya bercinta, jadi saya terkilan dan sedih amat sangt dia bt mcm tuh blakang saya…nper dier tk trus terang….lega ckit dpt luah kt blog nih…

  • anggerikwangi

    huurrmm… memang betul laa tuh kita sedar bukan tak sedar yang orang dah tak suka kan kita tapi dok jugak hegeh2 nak kedia kan.. hahaha.. itu laa yang terjadi pada saya… tapi lastly saya amik langkah mengundur diri… memang mula2 tuh rasa sedih jugak laa.. tapi lama2 rasa nya bagus jugak aku blah.. hahaha… sekarang dah 2 tahun berlalu belum lagi berjumpa dengan orang yang dapat mencuri hati saya nih… nak kata serik tuh tak.. tapi takut tuh ada juge skit2.. hhihihihi….

  • sadis

    thankz bro…yeahh!!reply jgk yer..hehehhe..betol sgt2 kn,,kalau janda pn xblh nk terima…tu mkna dy xder value pon…nape pnt nangis2 pd org yg mcm ni..

  • patah hati

    finally,abg razi rply jgk.da lme sy tggu..hihi…mknenye btol la kptsn yg sy buat utk tgglkn die kn….lega skit aty sy..thanks abg razi:-)

  • RYNNA – You sekarang ni tunangan orang, jadi kenalah jaga hati tunang you…dan maruah keluarga. Jangan sesekali sibuk kepada lelaki lain… tak baik betul tak? Sekarang ni you rasa kesihan pada dia pun dah tak baik dah kerana situasi ini boleh membawa kepada berlakunya putus tunang pulak nanti… Nanguzubillah. Fokus kepada tunang you adalah yang terbaik. I hope both of you bahagia hingga akhir hayat.

  • PATAH HATI – Laaa… punya khusyuk Abang Razzi baca story you ni sekali baru 18 tahun boyfriend you?? 😀

    Buang masa je la kalau nak teruskan… you pun dah 24 tahun dah, jadi eloklah cari yang matang dan bijak membuat keputusan. 18 tahun ni kalau matang macamana sekali pun tetap tidak berpengalaman untuk serius dalam bercinta…

  • PELANGI SENJA – Terimakasih, Sama-sama dan AMIN 😉

    SEDIH – Selalu orang yang sudah mempunyai kekasih gelap/girlfriend lain, dia akan cari alasan yang tak logik macam tu laa… dia nak putus tapi tak sampai hati nak break, lalu dia cuba buat pasangan dia yang minta break supaya dia tak bersalah. kesian kat you…

  • MISS ANNA – Boleh email to me info@razzirahman.com

    SADIS – Bersedih tu jangan lama-lama, sebab he is not worth it to cry for. Kita nak menangis ni bila kehilangan lelaki yang hebat. Kalau sebab janda pun tak boleh terima, dia tak ada value lah!

  • rynna

    semasa dia mendapat tahu saya nak bkawin dia betul2 kecewa dan patah hati..sekarang dia kembali,jika ditakdirkan saya mempunyai jodoh dgn tunang saya dia pasti akan kecewa sekali lagi..saya kesian melihat keadaan dia macam tu..dia tidak melakukan apa2 yg melampaui batas kepada saya kerana dia faham saya adalah tunangan orang..dia hanya menunggu dan berharap,dalam masa yg sama dia cuba utk tarik perhatian saya..

  • rynna

    salam..ada seorang lelaki kecewa selepas dapat tau saya akan berkawin(saya baru nak bertunang bukan nak berkawin dan dia tak tau akan hal pertunangan itu)..kemudian dia bercouple dengan beberapa gadis dengan niat untuk mencari pengganti saya..selepas lelaki itu mendapat tahu hal sebenar iaitu saya hanya bertunang,dia terus memutuskan percintaan dia dgn kekasih dia..sekarang dia berusaha untuk tarik perhatian saya..kenapa dia berbuat begitu?adakah dia betul2 sukakan saya hingga sanggup bertindak demikian?

  • patah hati

    salam abg razzi .. saya pon br ptus cinta dlm seminggu cmtu la .. sbbkn nk kuatkn smgt sy cri artikel n sy jmpe blog abg .. sy rasa blog ni bnyk mmbntu sy .. soalan yg sering bmain lam kpala otak sy ni adalah salah ke sy memutuskan phbgn sbb sy suda tak ade kpcyaan terhadap ex syo? sy knl ex sy d tmpt kerja n mse tu die sudah mmpunyai gf d kg .. tp ble smkin ari smkin rpat mmbuatkn kami jatuh cinta tanpa di sedari .. then, die tgglkn gf die utk sy .. walaupun sy syg kt die tp jauh d sudut ati sy rse sgt bslh atas ape yg sy lakukan.. merampas hak orang laen .. slpas bberapa bln kmudian mgkin ni blsan sy krana mrmps hak org.. ex sy slalu bcerita mgnai ex gf nye itu .. hati sy tsgt2 skit seolah2 die msih blom mlupakan gfnye spenuhnya..kmudian,ex bf sy pulang bkerja d kg..dri saat die pulang ke kg kami asyik bgaduh krana bru sehari ade d kg die sudah tersasul memanggil sy mama(panggilan die bsama ex gf nye)..sy trus mencurigai dan sudah mula tidak mmpercayainye dan kami teros terosan bgaduh d tmbh pula dgn die yg btol2 susah nk agkt Kol sy..sy sgt2 sdey n trus x bleh nk pcye die lg .. last kami bgaduh n sy trus mtk break..die tkjut dgn pmintaan sy sbb ktenye blom pnh pmpn yg mtk break dgnnye sblm ni.. die ckp yg die myesal knl dgn sy,die myesal tgglkn ex gf die yg da 3 taon sbb sy n x sgka sy buat die mcm ni.. adakah sy yg btol2 bsalah atau die cme nk mpersalahkn sy?sbb pnglmn sblm ni yg sy nmpk ialah lelaki mmg ske myalahkn pmpn atas sesuatu yg tjdi wlupun itu mmg slh die.. utk pngtahuan abg razzi, umo sy 24 n umo die 18 taon.. mgkin kah die blom matang?

  • sedih

    saya dh couple dh nak masuk 8 thn..dh siap berbincang utk kawen, mule2 my family x approved, tapi my bf still mengharap agar hbgn ni boleh berjaya..then last year saya cube pujuk my parents lg..dan dah nmpk perubahan sikit penerimaan mereka..tp lately..die berubah..smlm sy paksa die juge utk berjumpa n berbincang walau pn dia asik mengelak.saya suruh die luahkan semua punca semua ni terjadi..katenya saya byk buat silap..mmg saya ade buat silap spnjg 8 thn ni..tp dulu blm matang..tp smlm die kate, family die dh x sukakn saya sbb kes yg dh bertahun2 dlu ms sy budak2 lg.knp dari dulu die x ckp? x de la saya rase teraniaya sgt skrg ni..sbb kes tu dh 3-4 thn lps lg.pastu die ckp..kalau ade jodoh..adela..mksdnye mcm mn? dhla sy penat pujuk my parents..skrg jadi mcm ni pulak.die x bg kate putus, tp berdolak dalik supaya saya yg minta putus, supaya kesalahan tu dtg dari pihak saya. saya dh x tahu nak buat ape skrg…(masalah yg berlaku tu slalunya bile die pntgkn family n saya jadi jeles. bile die berjanji dgn saya, saya selalu diketepikan bile tbe2 ade hal keluarga dan die x kn cover up ape yg die dh buat, slalunye die buat cm x de pape berlaku, perkara kalau jadi sekali due x pe, ni dh bertahun2 sampai kdg2 rase x logik je bile tiap2 minggu family die ade hal)

  • pelangi senja

    Terima kasih byk2 Broth Love<3 atas nasihatnya yg amat berguna buat diri yg lemah ini dan memahami situasi2 kami yg brsedih ini,Inshaallah brother love,diriku akan cuba lg mengumpul kekuatan & semangat smula dlm meneruskan langkah2 kehidupan penuh pancaroba serta benar2 mencabar iman d hati ini,Allahuakbar…Allahumma solli ala muhammad…p/s: Broth Love telah byk membantu kami dlm mnyelesaikan masalah2 kemelut yg membelenggu hati2 kami ini,syukur alhamdulillah..di doakn smoga broth love sntiasa dlm limpahan rahmat& kasih sygNya,Aamiin3 ya Allah..love :)) <3….

  • sadis

    salam bro love…

    sdih bace artikel ni,,my bf mintak clash lepas i ckp i ni janda,,,mule2 dia ckp xkisah..tp lpas 3 bln dia tglkn i atas alasan mak dia xboleh terima…dia kata dia syg i sgt2,,,tp status i je penghalang hubungan cinta,,even i da wat yg terbaek utk dia..hurmm…

  • i need to ask you something, personaly..
    mcm mna nax cari u ? taknak lar cerita my problm here..

  • NUR – Sabarlah Nur, sesuatu yang amat baik akan hadir dalam hidup orang-orang yang sabar. Anggap saja Tuhan nak jodohkan Nur dengan lelaki yang jauh lebih baik dari dia.

    PELANGI SENJA – Simpati dengan situasi awak yang putus tunang felt so sorry for you tapi… Tuhan lebih sayangkan you sebenarnya. Sebab tu dah bertunang pun boleh putus, kerana Tuhan tidak mahu you menderita nanti… belum pun kahwin ada orang lain, nasib baiklah tak kahwin… imagine jika you all kahwin baru ada orang ketiga, camana? …Ucaplah ALHAMDULILLAH dengan dugaan Tuhan ini, InsyaAllah akan ada hidup yang lebih baik selepas ini.

  • FAREENA – Thank you for sharing… tapi cerita la sikit why you all kena putus? If you guys still love each other?

    is it because dia anak teruna so family tak bagi kahwin dengan single mother?

  • DANNY – Dont want to surrender yet tu bagus, but you must know if the fight you can win or not!

    Kalau you half hearted, atau feels like tak ada chance dah, it’s better to take a step back… you see sometimes, berundur dulu sebelum melangkah lebih jauh 😉

    BUT If you rasa she can turn to you again, ya why not… GO FOR IT MAN! Double your effort… kalau biasa bagi 1 perkara, bagi 2-3 perkara yang dia suka.

    Kalau biasa you tahu dia suka hadiah apa-apa, bagi kat dia 3-4 hadiah!

    Kalau biasa you tahu dia selesa ke tempat mana-mana, bring her there!

    Orang mungkin kata tarik tali laa…kena jual mahal laa… slow-slow la… WELL it’s war and it’s ending soon, better catch up fast tho’ 😉

    BUT again… you yang tahu the whole situations, you’re the one who decide the directions.

    Wish you all the luck in the world!

  • Fareena

    Jauh d sudut hatinya sy yakin dia masih cintakan dan rindukan sy.. dia berubah pun sbb perangai sy yg x baik utk dia.. sy terima.. sy yg putuskan walaupun hati ni cintakan dia hanya Allah yg tahu.. tapi sy ada utk membuat dia bahagia, sy x mampu memberi kebahagiaan yg lebih pd dia. Sy harap dia bahagia dan tenang tanpa sy..im pretend im ok dgn ketawa2 kat fb sbb kami msg2 x remove relationship tu. Spy dia x susah hati. Supaya dia tahu sy pompoan yg kuat. Tapi anak sy selalu sebut dia.. sbb drg rapat sgt wlupun cuma beberapa kali jumpa. Drg slalu ckp kat telefon. Sy harap dia maafkan sy dan kebahagiaannya Adalah kebahgiaan utk sy. Hati sy x pernah Berubah. Cuma mungkin sbb pgalaman pkahwinan kali ptama sy perit sgt, su fobia.. sy ingatkan dia bole btahan selama sy cuba utk berubah jd lebih baik.. tp rupanya sy menyiksa dia.. sy cinta dia sampai hujung nyawa…

  • danny

    Bro love,i wunt surrender yet before the war end…ada tak tips yang boleh mengembalikan perasaan tidak suka Dan cinta itu bertukar menjadi suka Dan cinta semula…

  • danny

    Bro love,i wunt surrender yet before the war end…ada tak tips yang boleh mengembalikan perasaan tidak suka Dan cinta itu bertukar menjadi suka Dan cinta semula….

  • pelangi senja

    Subhanaallah,sungguh tepat & benar skali brother Love !!..ya allah :'(
    sakit sgt,perit skli..hanya airmata mampu di titiskan dan mnjdi teman d kala duka stiap kali mengenangkannya..krn diriku juga mgalaminya..smpai ptus prtunangan krn hadirnya org ketiga..Allahuakbar…berikanlhku kekuatan & ketabahan….

  • nur

    dah terjadi pd diri sy..bru pg tadi dia ucp kata ptus.sdangkn sy terlalu syg pd dia..sy dpt rasa yg dia dah ada pengganti yg lbih smpurna.air mata asyik mengalir.

  • Fareena

    Salam bro..
    Sy x sanggup baca habis… stgh je sy mampu nak baca.. hati sy sayu dan sedih sgt.. megalir air mata x henti2..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons