Dia BELUM BERSEDIA jika…

Anda mungkin sedang dilamun cinta, anda juga mungkin dapat merasai yang anda amat dicintai pasangan anda yang selalu membuatkan anda happy…sebelum ini. Anda mungkin rasa yang anda masih ada pasangan walaupun, dia jarang di sisi.

NAMUN kenyataannya? Adakah anda benar-benar sedang bercinta? Adakah pasangan anda memang masih milik anda? Atau anda hanya hidup di alam fantasi rekaan anda sendiri?

Situasi inilah yang selalu merobek jiwa seseorang apabila sampai masanya, tiba-tiba anda kehilangan orang yang anda anggap insan tercinta selama ini. Untuk mengelakkan perkara ini dari berlaku, apa yang anda perlu lakukan adalah, MENGECAM atau MENGENALI… adakah pasangan anda itu, SUDAH BERSEDIA atau belum!

The fact is, Dia BELUM BERSEDIA jika…

  • – Dia MASIH TERINGAT-INGAT kepada bekas kekasihnya, atau masih bercakap-cakap tentang bekas kekasihnya. Masih nak bercerita, berbual mesra dan mengenang kenangan terindah bersama ex nya, sedangkan dia sudah couple dengan anda, – That means dia BELUM betul-betul bersedia untuk ada sebuah perhubungan cinta yang baru.
  • – Dia SELALU BERALASAN. Orang sebegini, lebih baik buang saja. Aura negatif luar dalam dirinya, hanya akan mengheret kita terjerumus ke lembah kesulitan yang mendalam. Sehingga kita tenggelam tanpa arah tujuan. Kejayaan dan kebahagiaan juga susah untuk dicapai kerana terlalu BANYAK ALASAN darinya. Selagi dia tidak sedar perkara itu, selagi itu dia belum bersedia untuk mempunyai sebuah perhubungan cinta.
  • – Dia TIDAK PASTI samada perhubungan itu adakah cinta atau persahabatan. Dia juga TIDAK PASTI samada boleh bercinta atau tidak. Malah dia tidak dapat membuat keputusan apa-apa lagi. Obviously dia belum bersedia kerana dia sendiri pun tidak sure dengan perasaan dirinya sendiri.
  • – Dia TIDAK DAPAT MEMILIH! Antara you dan yang seorang lagi tu, kedua-duanya dia sayang, kedua-duanya dia cinta. Sehinggakan dia siap cakap, nak go on with both of you… hehe, best je kan, belum kahwin pun dia nak pasang dua. Dan you pun terima lah kerana sayang… WELL, – Jelas sangat dia tidak bersedia untuk mempunyai masa depan bersama anda.
  • – Dia MALU dan TAKUT, untuk mengaku anda adalah kekasihnya. Dia juga takut untuk beritahu pada keluarganya yang you adalah orang yang dia cintai. Sehinggakan dia sembunyikan perhubungan you all dari pengetahuan sesiapa sahaja. – Dalam Islam, kita menggalakkan setiap perkahwinan, atau perhubungan, diwar-warkan umum agar, tidak berlaku FITNAH! Also, agar setiap pihak dapat berlaku adil dan jujur. Jika sembunyi, takut dan malu, itu hanya mengundang TIPU DAYA, di mana jika berlaku perkara yang tidak diingini, dia boleh lepas tangan. Jadi, nampak sangat dia tidak bersedia!

So, ORANG YANG BELUM BERSEDIA ni selalunya..

Tidak akan mahu berkahwin dengan anda, percayalah! Macam-macam jawapan yang dia bagi untuk mengelak dari berkahwin…Jika dia benar sudah bersedia, tak perlu tunggu you, dia yang akan bersungguh-sungguh, dia yang akan tergila-gila dan asyik syokkk nak bersama dan nak cepat-cepat kahwin!

JADI, adakah pasangan anda dalam mana-mana kategori di atas? Nanguzubillah… but jika ada, PLEASE BE SURE… adakah dia ingin berubah, berikan FINAL CHANCE to change, if not… MOVE OUT!

Dalam duk happy-happy, gelak ketawa tu… kita kena bersedia untuk serius dalam perhubungan, bersedia untuk memikul tanggungjawab dan bersedia untuk berkahwin! Kalau tak nak semua tu, then maknanya, mereka sekadar nak main-main je la kan… Kalau sekadar, ‘Ada jodoh ada laa’ – ‘Kita tengoklah nanti’ – ‘Kita masih muda lagi…relek luuu’

Baik tak payah nak bercinta!! Buat dosa je duk berkepit sana-sini, kahwinnya tidak! – Jadi, tanya pada diri anda sendiri, “Adakah dia sudah bersedia?” …kalau anda sendiri pun cuak semacam je, tak berapa nak yakin dengan dirinya, gelisah je selalu, wondering…wondering…  “Ishh… dia ni nak kahwin dengan aku ke tak nak ni… ke dia nak main-main je?” Hehehe… kalau sendiri pun dah gusar, gelisah… maknanya, tidak ada cahaya lah dia hujung lorong yang gelap itu!

  • BE STRONG untuk membuat keputusan untuk lari dari ‘PENJARA’ itu. Breakout from that torture chamber, tabah, gagahkan diri, naikkan semangat dan tell youself, “AKU LEBIH BIJAK DARI TERUS DIPERBODOHKAN DI SINI!” …and GO!

p/s : Razzi Rahman adalah penulis 2 buku cinta popular KAMUS CINTA & NOTA CINTA – Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut

Love,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

Share this article at your facebook…

88 Comments

  • boy

    salam bro , hujung tahun ni bulan 12/17 aku bertunang , next year aku berkahwin . ape yg saya nk sampaikan mcm saya je yg beria nk kahwin , barang saya cari , segala ape je saya cari dan whatsapp dia . saya tahu dia bz , tp kan malam dia balik . tp time dia free dia kluar dgn kwn prempuan dia , yg laki saya tak tahu la kan . time dia free tak de pun dia nk cadang kan beli itu beli ini utk kongsi kan ape sahaja yg sptotyer kena beli . tadi saya hantar whatsapp kt dia utk khursus kahwin , tiba tiba saya terkilan sesuatu dan terpikir secara tiba-tiba ” kenape mcm aku je yang beria nak kahwin sedangkan dia tak de pun cadang kan apa apa” dan sbb itu la saya buka google dan cari blog mcm en . omg prasaan ape yg saya alami ni sbnar yer .

  • No name

    Hai abang razzi. Sy nak minta pendapat abg sangat2. Sy pernah merasakan putus asa dalam hidup disebabkan boyfren sy selalu bercakap dan kadang2 macam memaksa sy ttg soal kawen. Smsa menulis comment ni pun sy sedang merasa tertekan. Bukan sy tidak mahu bkawen awal dengan dia bang. Tpi bila sy bfikir soal kawen, sy merasakan terlalu awal utk smua itu memandangkan umur kmi masing2 sama 26 tahun. Kami bdua telah lama menjalinkan hubungan, lebih kurang dalam 5 tahun lebih. Dia sgt baik bang. Tidak pernah sy melihat dia memarahi sy even sy curang dgn dia. Nak dijadikan cerita, selepas sy kantoi ada pasang sorang sejak itu lah dia asyik menanyakan soal kawen bang. Sy bukan apa bang. Kadang2 bukan sebab kita tidak kasihan atau syg cuma hati tu tiba2 boleh berubah. Boyfren sy dia tidak berapa brgaya, tidak la comot, dan jjur la sy katakan sy mnerima dia dlu ats dasar kasihan. Time sy terima cinta dia masa U dlu pun sbb sy cuma nak lupakan kekasih lama sy yg sllu curang dlu bang..itulah sy sgt menyesal bang sbab sy kira mcm telah mempergunakan dia utk ssuatu hal yg sy spatut nya selesai kan sendiri. Sekarang hati sy msih di tahap kasihan dan hanya sedikit wujud rsa cinta. Tambahan pula, sekarang dia mghidap kanser gusi. Dan dari dulu sebelum kami bercinta pun dia telah ada sakit seperti itu. Tp dulu tidak berapa sangat. Dan sekarang sakit dia tambah teruk n dia juga pernah cuba merawat sakit dia. Ada juga sedikit perubahan. Bila melihat hal tersebut, sy rasa macam kurang yakin dengan dia bang. Mcm mana juga masa depan sy kalau sy teruskan tanpa rasa cinta n hanya ats dasar kasihan. Sy pernah mberitahu yg sy hanya brasa ksihan shj dgn dia. Msa tu dia sgt2 sedih. Dan sy faham keadaan dia. Family sy pun dia pernah tolong. Sy juga kenal family dia. Parents sy suka dia even dia sakit n parents sy sllu mnsihatkan utk cuba rawatan kampung bg pnyakit yg dia hadapi. Skrang sy tidak ada apa2 lagi peraaan hendak mcari lain sbb sy rsa pudar utk mcinta lagi. Cause klau sy mcari lain juga itu mcm sy mmusnahkan hati dia n impian serta cinta dia..skrang dia bgitau sy yg dia sudah letih menunggu.dia suruh sy fikir dlu apa yg dia rsa. Bg nya skrang bukan msa hendak bcinta lagi. Sbb dia nak kawen n bukan hal cinta sbg kkasih tp sbgai suami isteri. Bang razzi tolong bg pendapat bang. Susah betul hati sy bang.???

  • Siti

    Salam abang razzi nk tanya pndpt abg..saya and bf da hampir sthn kenal..tp xpernah bercakap soal kawen…kitorg xcall just sms..tu pun jarang sgt..kebanyakan nya saya yg mulakan..bila 2 /3 hari saya tak text barulah dia text..tu pun sepatah dua saja..tu pun saya yg selalu bertanyakan soalan padanya..dia jarang tanya pada saya.. ktorg jrg sgt keluar memandangkan rutin kerjanya yg sibuk.tp dia selalu kata sayang till jannah..saya tak tau dia betul2 inginkan hbgn ni atau x..walhal klu diikutkan umur kami bknlah muda lgi..da msuk 30-an..skrg ni dia tgh sambung master..so sy xnk mengganggu stdy dia..apa pendpt abg razzi…apa patut saya bt…

  • ms dina

    Salam..abg razzi..I pon ade mslh ngn bkl I..dlu die berjanji nk ikat tunang bbrapa buln lgi. I pon dah gtw fmli..so fmli pon bertya bile n bile..n then bkl I plk last mnite gtw y die ade komitmen fmli bla2..n now I xtw nk watpe…bkl I nk postpone tunang ni mkn mase 2y. I mmg stress la cte die..fmli plk mkin hari mkin bertya..so I dah gtw bkl I sal ni n bg pndapt supya die mneruskn plan kami dgan merisik dlu..tp pndapt I lgsg xd diblas oleh die..so ape y I patot buat??

  • aliff

    assalamualaikum abg Razzi..
    sy harap sgt abg boleh bagi nasiht kat sy…
    sy kurang faham ape perempuan fkirkan.
    mcm ni..
    sy syang dye..dye syg sy/.
    tpi ade satu hari tu..dye criter..
    bdak laki yg dye suka sgt2 dulu yg pernah bagi harapan kat dye…skarang dah dtg balik kat dye,contact dye..
    dye cakap kat sy dye kliru..dye slalu igt sy.,,tpi ade sblum bdak tu ws dye…dye dah bmimpi bdak tu..2 kali dah..
    dye btanya kat sy,,mcm mne klau kita takde jdoh?
    sy tak fham..knp dye smpai fikir mcm tu skali,
    pdahal sy tau dye syg sgt sy.,,sy pun syg sgt kat dye….
    please,,,

  • ha

    salam:
    saya mempunyai bf tapi dlm hubungan kami,sy yang beria dlm hubungan satu masa saya ajak dia kahwin sbb sy rsekan dia yang layak untuk saya jadikan dia suami tp yg mengecewakan dia bagi jawapan yg dia belum bersedia utk mikul tanggung jwab tp dia kata dia syg saya..saya begitu kecewa apakah langkah utk sy menangani semua ni..saya syg dia tp trlalu kecewa dgn jwapan yang diberi.

  • aurelia

    Hi Sir Razzi..sy nak tnya pndpt psl bf sy nie..sy bru brknln dgn seorang duda ank 3,dia sepupu bff sy..ktrg bru knl dlm 1bln..tp ktrg xpnh jmpa lg..dia plan nak jmpa sy dlm masa trdekat ni. Dia prnh ckp dia berkenan dgn sy slps tgk picture sy kat fb. Then ktrg pun msg2&calling then dua ckp dia nak knl lebeh rapat dgn sy. Skg dia selalu ckp bab kahwin dgn sy,siap tnya bila sy habis blja? Sy hbs blaja in Dec 2015. Sy 20,dia 28..dia plan nak ajak prgi jmpa anak2 dia..sy xda mslh pun..so far dia layan sy baik,selalu call klo ada line(dia keja offshore),siap prnh bagi sy top up rm50 bila sy ckp sy xda kredit..even skg pun dia msh jgk bagi top up kat sy even sy reject..dia ckp dia xsabar nak jmpa dgn sy. Sy mmg rapat dgn sepupu dia and sy bnyk jgk taw psl dia and family dia through bff sy tu.

  • Lily

    Sy nak mntak pendapat sy ade bf dan hbgan kami dah masuk 7 tahun bercinta.kalo kawin da anak 7 kot.masalahnye bf sy msih xnak kawin walaupun umur dia da masuk 34…alasan masih x bersedia..sjak dpt tau sy nik pngkat dan akan berpindah dia mula mnjauhi dan tidak menghubungi malah sms lg.sy dia marabph kan sy sbb mahu meninggalkan dia.sy ingin lupakan dia tp kdg2 x boleh.boleh x bg sy kata2 semangat tuk lupakan dia dan bina hidup br.

  • palisha

    Sy nk share cerita sy sikit. Boyfren sy awal2 kapel dulu mcm ni la. 4 bln awal kapel dia still lg dgn ex dia. Still lg bersayang sayang. Dia ckp dgn besfren dia yg dia dh bosan dgn sy. Dgn sy pon dia ckp dia xtaw apa yg dia nk dlm hidup dia. Dia slalu ckp dia takot nk kawen. Takot bercerai mcm kakak dia.
    Satu hari, sy ckp dkt dia. Sy bg dia masa 2 tahun. X masok minang sy masa tu, sy x nk stay. Dia terus tinggal sy sehari. Dia x angkat call, reply meseg. Dia ckp kt kwn dia yg dia stress sy paksa dia kawen. Kwn dia ckp sy desperate. Kwn dia kata, baru kenal dh nk paksa kawen. Walhal masa tu dh masok 8 bln kapel.
    Sy ni cantik org nye. Educated. So sy pon ckp kt dia, kalaw dia xnk sy, sy pon xnk la dgn dia. Tak terhegeh sy. Ramai la lelaki yg nk kt sy. Nk tinggal sgt kn? X hadap sy. X nk kawen dgn sy, x yah kawen. Sy blah.
    Then sminggu lepas sy lari dr dia. Dia dtg cari sy balik. Dia ckp dia rindu giler kt sy. Sy bgtaw dia, “Awk bkn nye nk kawen dgn sy pon. Lari bila ada msalah. Eh bnyk lg la keje sy. Jgn bazir masa sy plis.”
    Start at that moment, he changed. He became one of the most romantic boyfriend ever. Sbb dia taw apa tu erti kehilangan kn. Tahun dpn dia plan nk kawen. Until then, sy slalu ingat kn dia. Kalaw dia layan sy x elok, sy x rugi 1 sen pon. Dia la yg rugi.
    Sy cantik, bijak, berbudi bahasa, hormat org tua, pandai masak. Suami sy untung dpt sy. Kalaw dia xnk, x pyah la stay. Sekin cerita sy. 😀

  • ejan

    bro….saya dah buat sikit kesilapan sebab memaksa dia…sekarang ni dia cuba nak jauhi pada saya..saya dah bg ruang untuk dia berfikir…dia dah cakap kat saya,dia dah cuba nak terima saya dalam hidup dia,tp dia tidak boleh….sebab dia anggap saya sebagai kawan je…dalam masa yang sama dia nak saya lupakan perasaan saya terhadap dia sebab saya tidak dapat memahami dan faham saya….bro….patut kah saya teruskan lagi….adakah peluang saya masih ada dalam hati dia???

  • EJAN – Dia nak tunggu lelaki tu …maksudnya adakah dia couple dengan lelaki tu sekarang? Adakah dia orang selalu dating dan berhubung lovey dovey semua?

    Kalau begitu, seolah-olah Ejan menginginkan girlfriend orang la kan?

    ATAU adakah dia menunggu tanpa sebarang ikatan?

    JIKA DIA MASIH ‘SINGLE’ I rasa, IF cinta you pada dia cukup kuat dan sanggup hadapi cabaran ini, I think you should fight for your love!

    Tunjukkan yang you sebenarnya jauh lebih baik dari lelaki tu. Tapi, JANGAN terlalu memaksa, takut dia menjadi benci pada you pula, buatkan dia berfikir.

    KEJARLAH cinta you tapi dengan berhemah, lebih romantik, lebih gentleman, buatkan dia rasa you adalah yang TERBAIK! Tentang lelaki itu jangan sentuh langsung. Cuma minta sedikit masa bersama you setiap hari…

  • ejan

    salam…abg razi…saya nak minta pendapat sikit…saya ada kenali dgn seorg wanita…yg muda 1 tahun dari sya..sya dh brumur 28 tahun..kami mengenali dlm tempoh 4 bulan,terus saya menluahkan perasaan.dan ajak dia bertunang…lps tu dia mengaku sedang tunggu org lain,penantian dia dh masuk 4 tahun.laki tu asyik berjanji dgn kahwin dgn dia….dalam masa yg sama jugak,dia minta tempoh dari saya 1 tahun untuk tggu dia…saya ikut…dlam tempoh menuggu dia,mcm2 dia cuba bt sya sakit hati dgn dia…saya tetap sabar lg…saya btl2 syg dia,dalam masa yg sama jugak dia nk saya cari wanita lain,saya cuba gertak dia…dia x sanggup…sy dh bincang dgn dia sampai bila tggu mcm ni,tp..dia diam je….skrg ni sya nampak sikit perubahan dalam diri dia,dia byk bagi alasan bila kami bincang hal kami dan selalu cari silap saya….sebab saya ada sakit kn hati sikit…saya dh minta maaf bg pihak saya…tp…dia tetap cuba nk jauhi dgn saya….bila saya nak lepaskan dia,dia x nak….saya tak faham apa yg dia fikir…saya cuma nak minta nasihat sikit..patut tak saya tnggu dia??? dalam masa yg sama hati dia kuat lg dekat org yg dia tggu selama ni….dia mengaku suka kt saya,tp..dalam hati dia tak cinta,alasan dia dia nak tnggu dulu laki tu…apa patut saya buat???

  • SALAM JHEA – I rasa, he’s not the right person for you. Jelas sekali dia belum bersedia. Bagaimana you boleh sayangkan dia pun, I konfius… Mungkin you all terlalu awal bercinta. Ada baiknya you kenal seseorang yang nak bercinta nanti ni lama-lama sikit… This one I think let go je la kut.

  • GADIS SEMASA – Tergelak seorang I baca your comment hehe 😀 … betul la tu cara you berfikir dan membuat keputusan. I setuju!

    Kalau you terus dengan cara sebegini, one day you akan lihat perubahan orang-orang yang dekat dengan you. Kerana semuanya dari kalangan yang serius dan bukan untuk main-main lagi. Tambahkan dengan doa, insyaAllah berkat! 😉 all the best and good luck!

  • ABC – Macamana nak kahwin, kalau penakut. Nak jadi ketua keluarga kena ada keyakinan diri dan keberanian untuk menempuh segala dugaan. Kalau takut jangan bercinta sedari awal. YOu kena tegas dik, nanti you juga yang akan rugi. Kena bagi kata dua pada dia, jangan asyik menanti sesuatu yang tak pasti!

  • LIA – Dalam kehidupan kita jangan pilih sayang kerana kesian, cinta kerana terhutang budi…

    I dapat rasakan yang you tidak secocok dengan dia. Mungkin you pun masih terlalu awal untuk berkahwin. Cubalah berkenalan dengan orang lain pula, dan kenal lama-lama sikit, mungkin dia akan lebih menghargai anda dan lebih sesuai.

  • jhea zaq

    Salam abg razi….sy nk mntk nasihat dan pandangan tentang insan bernama lelaki..adkah llki mmg gemar mmenberi alasan? Alasan yg sering diberikan bila soal perkahwinan di dibncangkn ialah mslh kewangan.adkah mereka yg sering mmberi alasan ni srius dlm perhubungan atau sebaliknya?..sy benar2 tertekan.sy syg kn kekasih namun bila soal kahwin dibincangkan,pelbagai alsan yg diberi..dia gemar berenjoy dan seolah tidak mmentingkan soal hubungan kami..bantu lh sy .adakah sy yg terlalu emosi atau benar sy sudah tersalah pilih pasangan..bantu lh sy

  • gadis semasa

    Salam Abg razi,
    Saya nak tanya. Sekarang ni saya single. Dan nak kahwin ke tak nak buat saya rahu-ragu. Lagipun sekarang, kalau nak kahwin, perempuan pun kena keluarkan duit juga. Saya tak ada duit sebab tu tak kahwin dan tak berpunya. Lelaki zaman sekarang pun sibuk dah tanya dah kerja belum. Saya ni kadang-kadang tak yakin dengan lelaki ni. Bukan nak berprasangka, tapi hati saya ni macam tak berapa yakin dengan diorang. Apa yang abg razi cerita kat atas tu banyak betulnya. Saya akui saya tak bersedia tapi bukan bereti saya tak suka orang tu. Cuma lelaki pun tak meyakinkan saya. Macam mampu tak mampu je tengoknya. Kalau berdasarkan gaji, untuk sara diri saya cukup lagi. Kalau tambah-tambah tu boleh lah. Tapi dulu pun ex saya tak bekerja. Sibuk nak bisnes je. Urus kan syarikat ayah dia yang dah lama tutup. Pastu sibuk nak kahwin. Lagi lah saya tak yakin. Bila saya kata mampu ke sara saya, dia kata mampu. Tapi bila saya belajar, semua ‘kemampuan’ dia sudah terjawab. Saya minta bayar bil telefon je, dia bayar, tapi boleh bertahan beberapa bulan je. Sebab lepas tu dia kata tak ada duit dah. Dalam hati saya kata macam mana nak sara saya ni. Ni baru minta bayar bil yang tak seberapa. Belum belanja bagan lagi.Bukan saya nak angkuh, tapi sebelum saya belajar, saya memang sudah bekerja. Dan Alhamdulillah, saya masih mampu bayar bil telefon saya dan perbelanjaan yang lain. Macam mana nak kahwin dan sara saya belajar kalau macam tu. Kalau berborak cerita nak indah je. Bila buat baru tahu mampu ke tak.Dan sekarang saya sudah bekerja dan ada dua orang lelaki datang dekat saya. Dua-dua saya layan macam kawan. Saya kata kalau nak kahwin datang meminang je. Saya tak nak bercinta, ber sms, ber calling sebelum kahwin.Membazir. Dan sekarang saya rasa happy sebab single dan tiada komitmen dalam perhubungan. Sebab kalau couple kena ada duit. Tak ada duit susah juga. Dan saya terima ex saya pun time dia belajar. Serius. Tak pandang duit dia pun. Tak pernah minta apa pun. Tapi, lama-lama tahu perangai dia macam mana. Mengecewakan. Time saya belajar stress gila dengan dia. Orang sibuk nak belajar, kau sibuk nak kahwin. Lastly, saya berhenti belajar dan kerja balik. Dengan dia sekali saya minta putus.

  • ABC

    Salam bro, macamane nak buat kalau pasangan kita tu bersungguh ckp nak kawen, tapi beri alasan mak die tak sedia nak bg die kawen? Die kate kuage tak sokong proses untuk die kawen. Jika die berkeras, nanti berdosa pulak sbb mesti akan tertinggi suara. Umur kami 29 tahun. baru setahun bercinta, tapi sudah kenal lebih 10 tahun. Kami masih belum berjumpa dengan kuage masing2.

    Kadang2, sy rase hubugan ni sia2, tak kemana. umur pon dh lanjut, baik cari org yang senang ke arah tu. mls nk pikir hubungan yang complicated nie. Tapi die pujuk and berjanji bagai. Die kate die xsuke changes and will loyal to me, ONLY. Die suh sy jgn ragu2.

    Saya tak reti baca org menipu ni. So, sy lembut ati sikit, tp masih ade perasaan kne berhati2.. Masalahnyer, sy sayang sgt2 kat die. Cume sy xtunjuk yg sy ni berharap. Sy cube gak ckp ade lelaki ni ajak tgok wyg la, kacau sy la.. Die mmg panas punggung dgr. Tapi, mcm biase, alasan atas tu klua..

    Nak jumpe kuage sy pon xberani. takut katenyer.

    Minta pendapat bro..

  • lia

    salam bro. sy nak minta pendapat sikit.sy dgn bf da hampir 5 tahun bercinta sejak dr sekolah.tp sampai sekarang dia masih takot nak perkenalkan sy kat famili dia,tp famili sy dah tahu pasal hubungan kami n terima dia dgn baik. dan sy rasa ini tidak adil bg pihak sy. atau adakah masih terlalu awal untuk sy jumpa famili dia kerana kami baru berusia 21 thn? bila sy bangkitkan hal itu, dia marah dan ckp belum sedia nak perkenalkan.tp dia mmg seorang yg baik. lagi satu, sy pelajar tahun akhir degree tp dia pula gagal melanjutkan pelajaran ke peringkt degree setelah tamat diploma. ini menambahkan lagi keraguan saya utk meneruskan hbngan. tp bro.. sy sygkan dia n tak sampai hati nak tinggalkan dia sbb dia terlalu baik dan banyak menolong sy masa sy susah. tolong bro..sy keliru sgt2.

  • HERY – Maafkan Abang Razzi jika merasa simpati pada Hery… kerana tidak ada wanita yang tidak suka berkahwin. Abang Razzi hari-hari menrima masalah cinta wanita yang boyfriend tak nak kahwin-kahwin…

    DAN, jika diikutkan secara kebiasaan dari cerita you ni, ada kemungkinan yang boleh kita fikirkan :-

    1. Mungkin dia sudah mempunyai orang lain atau paling kurang, seorang kawan lelaki yang rapat dengannya, yang menaruh hati. Tetapi disembunyikannya. Sebab, wanita perlukan kekuatan diri untuk tidak melayan lelaki yang sudah sekian lama membantu dia…jadi dengan adanya lelaki lain yang selalu support emosi dia… dia akan perlahan-lahan menjadi gagah untuk menolak Hery.

    2. Kemungkinan juga, dia sememangnya selama ini, tidak pernah mencintai Hery… tetapi hanya melayan kerana tidak mahu hery berkecil hati. Akibatnya dia terlanjur memberi harapan kepada you…

    My suggestions, lebih baik berjumpa dan berbincang secara terang. Minta dia berterus-terang tentang perasaan dia, dan minta dia cakap jika ada yang lain, dan cakap you tak nak menunggu jika ada. Tell her jangan beri harapan palsu…

  • DIANA – Istilah inggeris will be “COLD FEET” it means last minute berubah fikiran laa…

    Perkara macam ni selalu terjadi kepada ramai orang. Tapi you kena bagi semangat kat dia la, kembalikan keberanian dia. Sesetengah orang, boleh pengsan bila fikir nak tinggal alam bujang ni tau hahaha…. No worries la, just be with him, comfort him, convince him that things are going to be okay.

    They just need to feel okay, so tugas you la tu. Jangan buat tak tahu je… usaha something to make things better!

  • hery

    Salam. Sy nk mntk pendapat dgn Bro Razzi. Sy sgt meminati seorg gadis. Dulu dia bekerja berdekatan dgn sy. Sy kerap kali mengajak dia keluar mkn & dia selalu tiada masalah sehinggalah pada 1 hari sy telah meluahkan perasaan kepadanya & melamarnya utk berkahwin dgn sy. Namun lamaran sy ditolak dgn alasan dia belum bersedia. Tp sy masih x putus asa utk memikat hatinya dgn memberinya hadiah spt tudung, cincin & sanggup meminjamkn duit sy kepadanya utk membeli motosikal dgn harapan dia akan jatuh hati dgn sy pd 1 hari nnt. Namun dia msih belum memberi apa2 jawapan yg myakinkan sy. Sy juga pernah melamarnya utk kali ke-2 namun alasan yg sama diberikan olehnya. Skrg ni dia dh bekerja berjauhan sikit drp sy. namun kami masih lg berhubung melalui phone tp cara dia melayan sms sy seakn terpaksa & dia jrang mengangkat phone apabila dihubungi. Sy sering gelisah buntu & gelisah memikirkan jodoh sy kerana umur sy hampir mencecah 31thn. Namun sy merasakan yg si Dia masih bermain tarik-tali dgn sy. Ini membuatkn sy berfikiran negatif terhadapnya. Persoalan yg sering bermain difikiran sy ialah adakah dia mempunyai seorang lg lelaki lain yg menyayanginya? Namun sy tidak berani utk bertanya kepadanya bg mengelakkan perselisihan faham antara kami. Apa yg patut sy lakukan skrg??

  • diana

    salam,saya nak mintak pendapat la..
    sy dgn bf merancang nak bertunang dan dia dah pun meminta keluarga dia dtg merisik saya..insyaallah minggu depan keluarga dia datang..tetapi dekat2 nak merisik nie tetiba dia ckp dia x bersedia lg nk kawen..
    sy ty la klu x bersedia asal ajak kawen,pastu dia ckp dia x leh pk diri dia je..dia kena pk umo sy,keluarga saya dan semua la..tp dia ckp tue luahan hati je..x de effect pape..dia still akan kahwin ngan sy..cuma dia ckp tetiba dia rasa gementar camtu la..jd apa pndangan bro razzi?? tp buat pengetahuan bro,persiapan bertunang mmg dah dibuat sebelum merisik lg..dia pun x prnh pulak buat x tahu je..cuma tetiba je dia ckp mcm belum bersedia..

  • shieda

    Salam..sy nk mintak bantuan rawat sakit haty n perasaan..dh xblh nk tanggung rasenyer..sy pernah couple dgn die nie pd 2010,xlame lps 3bulan,kitorg breakoff..then xjumpe n xcontact lgsg..smpailah bulan 9 2012 die contact sy semula..n kami jadik rapat..ayat manis die kate nk meminang,sy teruja la,so pasang la niat kite utk bkawan dahulu..tp dh smpai skrg,bile planning nk bertunang..mesti ckp xsedia..tertekan sgt rase…bile sy bersungguh2,die pulak amik mudah…n lg 1,die xpernah brtau mak die pasal kewujudan sy..sbb nyer die xnk berulang kisah lame die(pernah bawak gurl bwak jumpe family tp last2 putus sbb gurl tue wat hal)..so,sy pulak jadik tempias die yg terlebih haty2 tue..

  • nisa

    salam, sy dapati byk cerita2 dia ats dtg dari wanita spt saya. lelaki kadang kala byk ‘berjanji’ kosong. cakap nak kahwin tp tak bekerja keras ke arah itu. itu juga yg membuat sy berasa tidak yakin untuk berkwn dgn bf sy.

  • INA – Apa kata anda tetapkan pula syaratnya.

    Jika dia boleh provide sekian jumlah tanggungan dan perbelanjaan baru you ikut dia, if dia kata tak boleh dan peluang untuk bekerja lah kan.

    Wanita juga berhak untuk berlaku tegas.

  • SHIELA – To me, perkahwinan yang tuan sendiri memilih, mahupun pilihan keluarga sama saja… tidak ada soal kuno atau moden 🙂

    Yang penting adalah keikhlasan dan BERSEDIA. Kalau dah tak sedia, atau berbagai-bagai alasan yang diberi…pilihan keluarga pun tetap tak menjadi juga, seperti kes Shiela.

    How about just keep your options open? That way, you can have better choice from the start. 😉

  • salam.. sy berckp bg pihak sy sndri.. sy nak sgt kawin dgn si dia tp si dia telah menetapkan syarat.. sy ok tp ade 1 hal sy rse brat sgt nak ikut.. sy blaja utk bekerja tapi x dibenarkan.. mcm mane ye?? sy bimbang si dia tidak mampu menanggung keluarga.. selain itu sy teringin nak merasa duit hasil sy sndiri..

  • shiela

    salam.hi.congrat for this nice entry. actually sye xpercaya pd cinta sblm nikah.sye prefer perkahwinan yg diatur kuarga.hoho.kuno kn.but i’m heppi.n tbe2 this thing jd kenyataan biler sye diperkenalkn oleh kuarga “f”.mereka suka pde sye n inginkan sye menjadi sbhgn dr kuarga mereka.lalu berkenalan la sye dgn anak llki kuarga “f” nie.bdk llki nie ader mse depan n mcm baek jgk.stelah lme berkenalan for about 2 month then sye dpt tw actually dier xready nk kawen dgn alasan nk tumpu pde kerjaya.huhu.so dissapointed sbnrnyer sbb sye da serius ke arah perkahwinan.disebabkn dia da bgtw xbersedia so sye undur dr.bg sye mgkn tiada jodoh antara km.dun know whether ape yg sye wat nie betul atau tidak.bg seorg gadis i think that klw llki da xsedia nk ader komitmen then u have to walked away.dun look back n klw boley cr la llki yg bersedia utk berkomitmen.mereka lebey matang n tetap pendirian.xperlu bercinta lama2 n klw mse da sesuai n da smpy seru.nikah sje la.insyaAllah kejar la keberkatan dr Allah swt moga2 murah rezeki nnt =)

  • OHLALA – Im sure dia nak tunang/kahwin dengan you tu, cuma tidak ada PUSH yang betul agar dia dia lebih serius. Sometimes, people need a push, samada rasa kehilangan, atau rasa kerugian. Cuba push dia sehingga membuatkan dia rasa kedua-duanya, you’ll see dia akan mulai bertindak. Before that, duduk secara serius berbincang.

  • NATASHA – In my opinion, better KEEP YOUR OPTIONS OPEN! Buka market la, siapa yang masuk cepat dia la yang you pilih. Sebab dia pun tak nak terikat kan. Buatkan begitu, baru la dia rasa takut sikit. 😉

  • AYU – Betul atau tak betul dia nak jadikan you isteri dia… itu you all berdua yang boleh jawab. Cuma kalau orang yang nak kahwin ni dia tak nak tunggu lama-lama…itu kebiasaannya. Kalau yang suruh tunggu lama-lama ni sebab dia tak berapa sure lagi samada nak kahwin atau tidak.

  • ohlala

    Salam bro, sy nk mintak pendpt skit. Sy dgn bf sy dh bercinta nk msuk 4thn stgh. Kami ade rancang utk tunang thn depan bln 3. Psl tunang ni pun kami bincang sendiri2 je. Bila dh konfem baru sy bgtau mak ayah sy. Mak ayah sy okey je tp dorg nk suh risik dulu. Sy bgtau la dkt dia. Suh die bincang dgn parents dia. Skrg ni dh bln 12 die xde pape update pun. Sy je yg xabes2 nk ingtkn dia. Cam sy yg terhegeh2. Pastu kteorg gado psl tu. Then beberapa hari lps tu dia dh bincang dgn mak dia. Dia ckp mak dia tanya sy dh bekerja ke? Mmg sy xkeje lg. Sy baru je abes belajar bln 7 aritu. Sy amek degree. So, sy yakin insyaAllah ade rezeki keje utk sana nnti. Mak dia cam xsetuju je nk tunang kawin sbb sy xkeje. Xkn la sy xkeje smpi bila2 kn. Sy bkn suh kawin sok pun. Atleast sy nk ikat dulu min setahun. So, dia ckp mak dia dh ckp cmtu dia rasa betul apa mak dia ckp. Sy xtau la dia tu betul² serious dgn sy ke tak. Tapi dia selalu bg hrpn kat sy psl kawin semua. Sy dh rsa give up dh. Bila sy ckp sy xleh nk tgu dia, dia pun cam xpela klu xleh tgu. Terima jela spe2. Dia mintak maaf. Camne ni sy xphm la perangai dia tu. Bila sy ckp sy nk kawin cpt sbb nk elak maksiat. Malu la asyik kua same2 sume. Mak ayah sy pun dh syg kat dia. Terus dia kata okey je nnt dia bgtau mak dia yg dia konfem nak tunang dgn sy. Tapi sy dh xsedap hati sy rasa cam dia tak ikhlas pulak. Cam sy je yg push dia dlm hal ni. Cmne ni bro. Help meeee plsss 🙁

  • natasya

    Salam bro Razzi.
    Saya nak tanya something yang agak confused. The way this guy treated me, macam saya gf/special dia. And satu hari saya beranikan diri tanya dia. dia cakap dia taknak rush untuk berkahwin. dia nak getting to know each other dulu. tapi macam tak nampak je future plan saya dan dia. How yah? perlu ke saya melayan die lagi?

  • ayu hidayu

    salam ..
    i nak tanya ni .. i adew bf . n dah 2 tahun lebey bercnta . my mom pon adew swoh dy masok minang cpt2 . coz wk pew kn brcnta lame2 … i pon alwayz ckp kt dy cpt la adakan ikatan . at least bila slalu kluar owg tak pndg serong kn .. tp dy slalu ckp “Tak sedia” lagi .. lg pon i muda ag dy ckp . i ta kesah pon kalo kawen usia muda cm ni . so ble dah slalu sgt dy ckp cm ue i jd ragu2 . betul ke dy nak jd kn i yg halal utk dy 1 ari t … urmmm …

  • AMANDA – Hey jangan sesekali anggap diri you bodoh okay… You menyayangi seorang insan itu adalah menunjukkan you mempunyai hati yang mulia. Orang yang tidak menghargai you… tetapi you kena hargai diri you sendiri.

    It’s okay. We learn from our mistakes. Pengalaman sebegini will make us stronger and wiser… don’t worry, it’ll come the time when there’re guys that loves you respect you… InsyaAllah you just have to believe! 😉

  • Amanda

    Salam brot..topik best 🙂 n i pon jiwa kacau. heh.
    I baru putus dlm thun 2010.kire baru jugak lah. n kenal dgn the new boy ni mmg kenal.sbb sama tmpt keje tp lain branch. tak tau lah camane bole close. maybe die pon kecewa sbb die tak jd kahwin..so i dgn die ada persamaan kat situ. bile i salu dgn die,so i rasa mcm suka lah kat die..ade lah 1 mlm tu i keluar n terserempak dgn ex i.die ada gurl baruso ms tu i nangis ter call die n tertext die ckp i syg kat die.ms tu kecewa sgt nmpk ex kot.
    die terkejut n tak reply tak text call sume tk dlm masa 5 bulanniari .ms tu i malu gila. pmpn kan..tp i move on.tak ambik hati.puasa ari tu,die text i tibe2.. i sgt terkejut..die mintak maaf sbb die ckp die tak leh terima sape2 pon time tu.. die ckp btol ke i syg die. then i accept him.tp sampai skg,kitorg tk mcm kapel lain.. kalau 5 kali ajak keluar..5 kali tak jd.die mmg jenis tak call.tp salu text.n bz keja..i rasa mAlu.. bodoh. n sume lah..die mmg tk syg sy kan..

  • SCHA – Ada 2 cara untuk hilangkan keraguan you pada boyfriend yang busy ni…

    1. SPY on him! Ya why not… survey la dia kat tempat kerja. Kalau dia betul-betul kerja sure you akan dapat tengok punya. Suruh la member rapat survey, spy tengok sikit apa salahnya demi untuk kebahagiaan you all juga. TAPI jangan sampai dia tahu la hehe 🙂

    2. Minta dia BUKTIKAN yang dia betul-betul ingin berkahwin dengan you. Contohnya, berikan cincin tanda atau hantarkan rombongan merisik atau bawa you bertemu both of your parents untuk berbincang soal kahwin.

    Jika dia serius dia akan lakukan punya. Jika dia sayangkan you mesti dia buat. Tapi jika dia tak buat dan tak berminat, that means, dia tak berapa serius sangat la kan… You see, orang kalau busy macamana sekali pun kalau dia suka kan seseorang… benda yang busy itu boleh dirasakan tidak busy bila dapat mendengar suara yang tersayang walau sekejap setiap hari. 😉

  • scha

    salam bro…sy nk mtk pndpt ckit dr bro..sy dh hampir setahun bercinta dgn c dia..mslh sy skg, sejak dia bertukar keje di putrajya dia semakin bz..bley dikatekan setiap hari dia keje smpaikan weekend yg sepatutnya jd weekly date kami dh xde..time dia keje kt tmpt lame dulu (di daerah tmpt tggal sy)setiap weekend kami salu luangkn mse b’same..tp skg dia lebihkn keje. kdg2 dia wat keje smpai tgh mlm..wlupun dia salu msg n cari sy dulu, ntah knp ati sy rase terabai..dia salu lmbt reply msg sy..alsn dia penat n ngntok coz x ckup tdo..skg kami msg sekejap2 x mesra mcm dlu..bila sy persoalkn dia ckp dia pnt n bz sbb cri duit halal..hampir stiap mgu kami gaduh disebabkn isu ni..sy salu mengadu mslh sy ni kt kwn sy. kwn sy advise sy supaya percayakn bf sy coz dia bz sbb keje bkn bz b’foya2 o lpk2 ngn kwn2nya..sy penah tya dia kemane hala tuju hbungn kami then dia jwb dia b’niat nk kawin ngn sy lg 2 tahun..mslh sy bro, skg ni kprcayaan sy pd dia sedikit goyang..sy ase dia mcm dh x syg sy lg even dia salu ungkapkn syg sy sgt2 stiap kali kami b’borak..bley ke sy prcyakn dia bro? sy tau dia jns workoholic n dia jns x b’sosial ngn kwn pmpuan..sy tkut jika kami b’kawin dia akan abaikan sy krn kejenya..sy mengaku sy terlalu inginkn perhatian darinya..ape perlu sy buat bro utk ilangkan keraguan sy pd dia??

  • YOORIN – Ada yang kenal 2 minggu lepas tu decide kahwin dan sekarang masih berkahwin selepas 12 tahun 😉

    Ada yang kenal 2 tahun, kemudian kahwin untuk 2 bulan dan cerai. – Basically, love/life/marriage kita tidak akan tahu what will happen.

    Logik atau tidak… lihat atas pengorbanan dia. Sejauh mana dia rela berkorban…

    Sayang atau tidak… nak sambung balik atau tidak lihat pada pengorbanan dia.

    LELAKI A – Apa pengorbanan dia so far?
    LELAKI S – Apa pengorbanan dia selepas dia curang pada you?

    Kalau sekadar CAKAP SAJA… jangan buang masa la beb! Sebab cakap ni sapa pun boleh cakap! 😉

  • SYUHADA – You both belum bersedia I rasa dan yakin sangat you all masih terlalu muda betul tak…

    CINTA ni… kita tidak akan boleh duduk diam tanpa dia, tak boleh tahan jika dia tak ada, tak senang duduk kalau tak dapat rasa kasih sayang dia… apatah lagi untuk berkata ‘Hanya kawan’ …

    Itu hanya alasan berlapik untuk menjaga hati, tetapi maksud sebenar adalah IT’S OVER!

  • yoorin

    salam abg razzi..sye nak tanya pendapat ni..saya bercinta 4 tahun dgn S tp putus 4 bulan lpas sbb dia curang..then setelah 4 bulan , muncul sorang lelaki nama A yg sye xkenal tp dia kwn kpd kwn cousin saya..so dia pon selalu msj2 n call2..ktrg kwn selama 2 bulan n dia dah blh nak ajak kawin..abg rasa logik ke perasaan syg nk serius smpai tahap nak kawin tu dlm masa 2 bulan perkenalan?saya risau nak pecaya kt dia sbb baru n mayb saya masih serik..saya ckp kt dia bg saya masa untuk pikir sbb saya masih bljr..ada 2 tahun lg..dia ckp nak tgu tp kdg2 hati saya ni tak beria utk bercinta dgn dia..perlu ke saya bg peluang ataupun saya sebenarnya belum bersedia nak mulakan hbungan baru?saya msih sygkn S dan skrg ni S contact saya balik n ckp menyesal..help meee….

  • Salam.. Abg.. memang ini lah bf sye bang.. tp tp tp dan tp.. dlu die pernah tny ‘sudi x kwin dgn sye x? ‘ ‘awk ! xkn sye nk derhaka dgn mak ayah, xkn sye nk kwin lari dgn awk..’ ye bang, die byk bagi alasan.. tp dlu iya die mahu kan sye.. tp sejak die sbuk dgn pelajaran, lps tu terpaksa tnggung adik bradik lps hbs diploma nt.. last2 die brubah sekelip mata.. tbe2 die xde komitmen.. skrg sye bru putus 3 hr dgn die.. mmg xcontact lgi tp dlm twitter, sye stalk die, die stalk sye.. entah lah abg,, knp naluri sye mgatakan die sygkan sye dan die akn kembali kpd sye.. bru 3 bulan ktorg bsama bang.. die just ckp die terpaksa bt sye mcm ni.. and asyik2 mnx maaf dan slalu ckp jgn benci kan sye.. xmau putus tros at least blh bkwn.. mcm mner tu abg? plezz help me…

  • TRIPLE A – I rasa you lebih faham kut dengan situasi ini, sebab you sendiri pun boleh tengok kesungguhan dia… yang man tak berapa nak bersungguh sangat.

    Maybe ada something happen along the way yang membuatkan dia tidak usahakan perkara ni. Mungkin datang rasa takut dan gemnetar, mungkin tak berapa yakin…

    You kena minta dia berterus-terang whats going on, what really happen … kena tahu. IF NOT takkan macam ni jadinya.

  • NATASYA – I think kalau kita selalu mimpikan seseorang, ex or no ex, it means kita TERLAMPAU sangat memikirkan dia.

    LOVE HATE I would say, hehe dalam benci ada cinta…

    Having a new friend adalah salah satu cara terbaik untuk atasi perkara ni so kita tak ada la sibuk ank fikirkan dia yang tak fikirkan kita tu.

    Sya nak fikirkan dia sangat tu buat apa? Fikirkan Abang Razzi lagi bagus hahaha just joking! 😀

  • triple A

    salam syawal abg radzi,

    sy nak minta pendapat sikit…
    saya dan bf da saling mengenali family semua, n parents kami takde halangan utk kami bersama utk bertunang n kwen…
    saya n bf pun da siap2 beli cincin risik n tunang, walaupun femili die belum dtg risik saya….
    die nak beli cincin sebb ahli kuarge die suruh beli cincin dulu, utk bawak mase risik nti…
    mak die(bf) pun ade mintak tye kat sy, bile nak langsung majlis kawen n brape lame nk ikat pertunangn…
    cuma sekarang, sy da naek segan ngan bf, sebb asyik saya je nak update kt die bile nak risik, sebb dlm 2 mgu akan dtg nie saya akan stat kursus utk job baru…
    bf pun tau pasal kursus tue sume,….
    hari tu bf ckp, makcik die yg jd org kuat mase risik tu nnti sedang sakit, bile hari nie, sya tye, die kate da chat da, n makcik die da gerak g uma sedare kat tpt len plak (die br dpt tau mkcik die tue da gerak g negeri laen utk lawat sedara sume)…
    cume mak ayah n ahli kuarge saya tertanya2 bila femili die nak dtg rsik..
    sy da penah tye bf beberape hari lalu, n die ckp die akan bincg ngan mak die, tp after that, die x update pape pun..
    sy malas da nak tye die abg radzi,
    malu sy..mcm sy je yg beria2….
    memng bf sy tunjukkn kesunnguhan nk bine femili ngn sy, sebb kami da mula merancng kewngn n sebagainya utk hidup after kwen t…
    tp bende depan mate , yg lebih penting (risik) pun die x laksanakn n bincg elok2 ngn sy….
    mtk pendapat n advice abg radzi ckit ya..
    thanks salam

  • natasha

    haii razzi, natasha here jst kol me shasha..
    hm.. ni ceta pasal exboyfriend shasha, smpai skrang kami ni complicated ja,”dah break pon”. sakit pula hati sha lama lama. um, sebelum ni dia tak pena gini, selalu cari kat sha, di mana sha berada, sharing is caring laa konon.. tapi, akhir akhir ni banyak betul alasan dia sampai dia mengabaikan sha ni. sakit hati sha. sha tau la sha dah buat sala tp sha suda minta maaf sangattt,, sha x maksud pon mau buat gitu langsung! tp dia masih juga mau blame sha, balik balik ungkit masalah tu jer.. huhu :'( macam mana sha mo jaga hati dia lau hati sha pun dia x jaga@fikir..

    aduii dulu dia yg t’hege hege kat sha, time sha belum ready lagi in relationship.. tp, selepas dia berjaya mengambil hati sha, di situ pula berubah. 🙁 “its hurt”

    sha lebih suka in relationship nie macam bestfriends ja like before bcuz cara layanan kita kat bf tu macam teman jer, macam dia laa kekasih, dialaa cinta, teman,musuh, abang, dan lain lain.. huu imiss that moment.

    um, ape maksud kalau kita mimpi exboyfriend kita aa?balik balik lagi sha mimpi..

  • SALAM ALONG – Mengapa tak suka dia tanya-tanya eh? 😀

    Biarlah dia, nak buat macamana dia suka kat you la tu. The best thing to do is to tell the truth, apa perasaan you.

    Kalau tak suka cakap tak suka, cakap nak belajar nak concentrate study tolong jangan kacau. I’m sure dia faham kalau cakap elok-elok.

  • alonG...

    salam bang…
    sy nk tanye pndpt..
    bengini thun ni,alhmadulilah sy msok u..
    tp,ade sorang bdk laki tu selalu je nk rapat dgn sy,tp sy xnak rapt dgn dia n sapa2..
    sy xtau nk buat cmne..!!sy rimas,kdg2..dia selalu je taye sal sy dgn prend sy..
    sy xtau nk wak cmne..
    kitorg 1 group dlam 1 program…
    sy arp abg dpt tolong sy..
    huhu..

  • NOONA – Why you kahwin dengan dia kalau dia tidak sebagus ex bf you?

    Kesian kat suami you…dah lah dia berhabis wang ringgit kahwin dengan you, sekali you sebenarnya tidak bahagia dan masih ingat kat your ex… seolah-olah you hanya menggunakan suami you je ni kan…

    WHY you break dengan ex bf you dulu? what happen? Siapa tinggalkan siapa? dan mengapa?

  • noona

    salam bro razzi,,

    masalah saya sama seperti di nombor satu..masih teringatkan bekas teman lelaki..kdg2 selamba je cerita dengan teman lelaki…berharap teman lelaki saya itu akan jadi seperti ex-bf. sy membandingkan diri mereka tanpa sy mahu dan tanpa sy sedar.

    sekarang sy telah berkahwin dngan teman lelaki sy. menjadi isteri. dan dia pula suami. kerana ingin menjaga perasaan, tidaklah sy bercerita dengan gembiranya seperti dulu.. tetapi sy masih teringat2..sy memang rasa bersalah. sy tidak dapat menghapuskn ingatan tersebut apabila apa yg suami lakukan tidak sama dengan yg sy kehendaki dan tidak smaa dengan ex-bf sy.

    sy memang rasa berdosa. tapi, sy tak tahu apa yg boleh sy lakukn.. ex-bf sy telah berkahwin awal tahun ini sebelum sy berkahwin. dan sy baru sebulan berkahwin..

    bagaimn bro razzi? sy ada juga baca buku2 agama tentang tanggungjawab isteri, tetapi ianya menyebabkan sy rasa tertekan.. tolong sy

  • ina

    tq…insyaallah akn sy lakukan walaupun rasa berat je….sejak kt gaduh ari tu dia just kjtkn sy pg je……so….klu dia sms kjtkn masa pg tu…sy nk replay sms dia@ tk yah…

    skrg ni ati sy berbelah bagi…sy takut sy akn membuat kptsn yg salah…da penat sy memujuk dia sms@call..tp dia tak pernah nk jawap…dia diam je…cm pg tu je la dia akn kjtkn sy…bl sy tanya kt dia nk ke sy undur diri n terima pinangan org lain..pn dia diam je…..keliru….bantu sy membuat keputusan yg tepat..

  • INA – Perhubungan cinta ni hanya perlu berterus-teran sahaja. Jadi, you sudah pun buat tu, dia pula sedar yang dia tak berupaya. So, kalau tunggu pun sama saja…

    Jadi, ada lebih baik berpisah … mungkin setelah betul-betul berpisah, bukan saja-saja nak test, baru lah dia sedar dia kehilangan you, mungkin dia akan lebih bersungguh-sungguh… NAMUN, jika sama saja reaksinya, mungkin dia sebenarnya tidak ada perasaan cinta sangat pada you.

    Better move on, start a new life.

  • MIRA – Kalau tak suka buat tak tahu je dan jangan layan lagi. Masalahnya bila kita suka melayan dan hanya fikirkan orang tetapi kita tidak fikirkan diri kita sendiri.

    Time untuk menganggap diri kita lebh berharga dan bahagiakan diri sendiri.

    NAJWA – Told you already, you sendiri rasa dia bukan bersungguh sangat. Jadi tak perlu buntu lah.

  • ina

    salam…

    baru2 ni sy gaduh ngan bf,selama mengenali tk pernah gaduh ktorg cinta PJJ..ktorg bincang pasal kawin..sy nk kwin thn dpn tapi dia plk nk 2 thn lg alasannya nk bisnesnya baru nk bermula…so sy ckp klu mcm tu sy leh tunggu tp syaratnya biar ada ikatan pertunangan…sy desak dia nk jwpn segara….pas tu dia ckp tunggu hujung thn ni.n dia ada tanya sy klu hjg thn ni dia tk buat apa2…sy nk bt cne..so sy ckp akn terima sape je yg dtg meminang sy…tkde niat pn just nk test dia je..
    sejak tu dia diam je….last dia sms katanya nk cri ketenangan n dia suh sy terima sape je yg dtg meminang n jgn tunggu dia…sy rasa sedih sngt2 n kecewa dia buatmcm tu….
    …..bl sy tanya nk ke sy bt mcm tu dia diam je tk replay sms n call…msk ari ni da 12 hari ktorg senyap..dia just kjtkn sy wktu pagi je sejak ktorg gaduh smpi saat ni….tk fahm la..n apa perlu sy bt….sedih sngt…

  • mira

    abg razzi …ibu die ajak sya ke rumah tok selesaikan masalah die dengan saya ..tapi saya tak sedia sebenar nye ..die ada mesej saya tapi wat macam tak ade ape2 pon terjadi ..terasa geram sangat ..tapi saya masih diamkan diri tak memblas text die ..haruskah saya pegi ke rumah die ? tapi saya ni ssh nak sorok muka tak puas haty dengan die .bagaimana nak berhadapan dengan die ..?

  • Najwa

    Thank u so much for your advice Bro..Saya ada bagitau dia saya umur dah meningkat, kalau ayah carikkan jodoh untuk saya, saya just terima aje. Tapi dia boleh cakap yang saya ragu-ragu dengan dia.. Kalau saya agree tunggu dia stabilise himself dalam 2 tahun ni, dia akan putus dengan his other giflfriend and kumpul duit secukupknya sebab dia cakap dia nak tunggu habis bayar kereta dulu 2014 ni.. apa saya patut buat bro? Saya betul2 buntu..Sampai sekarang saya belum bagi kata putus..

  • Seronok baca artikel Bro kali ni… apa yang saya cari… dah ada jawapan sepanjang respon pembaca…

    Teruskan memberi tips-tips yang amat berguna…mudah2an dapat menambah nilai hidup orang lain 😉

  • NAJWA – Apabila naluri you membuatkan you rasa takut, you kena percaya kepada apa yang you rasa tu…

    Kerana, naluri you memahami getaran di hati you yang ragu-ragu. Ini terjadi kerana lelaki itu sebenarnya tidak betul-betul jujur dan hanya mata hati kita yang nampak dan naluri kita yang merasa… sebenarnya dia BUKAN BETUL!

  • JULIA – Nak tunggu boleh tapi sarung la cincin tanda dulu. Biar ibu bapa pun confirm kan dulu. Setakat janji mulut… semua orang boleh berjanji. Tak boleh percaya sangat. nanti buatnya dia tukar fikiran, sapa yang rugi?

  • bunga_larangan

    salam bro..saya nak tanya lah..kenapa lelaki boleh bergaduh dengan kawan sendiri disebabkan sorang perempuan..saya dah mengalami keadaaan ini 3 kali..masa zaman skola menengah dan zaman saya kat kolej skang..saya pikir2 banyak kali kenapa perkara ni selalu tjadi kat diri saya…saya sentiasa nak kawal keadaan supaya keadaan tidak menjadi”panas”..tapi mereka sendiri selalu”memanaskan keadaan”..nak kata saya rajin melayan,tak jugak..saya sentiasa melayan 2 orang tu sama rata,means layan sebagai kawan biasa je,tak rapat pun..kenapa ye bro..

  • Najwa

    Salam bro Razzi,
    Saya sudah berkenalan dengan this one guy dah nak dekat setahun setengah. Mula2 saya tak tahu yang si dia sudah berpunya.. Bila dah makin rapat dan saling falling in love with each other, baru I tahu yang sebenarnya dia ada kekasih lain yang dia kenal sebelum saya. Cuma bezanya, perempuan tersebut di utara tanah air dan saya dengan dia di KL.. Dia berkeras mahukan kedua-duanya sekali tetapi saya tak sanggup nak bermadu apatah lagi dengan umur yang semakin meningkat.. Dah berapa kali kami break up tapi saya susah nak lupakan dia, begitu juga dia.. Baru2 ni ibu saya meninggal dan ayah memberitahu yang dia akan tolong carikan jodoh untuk saya, tak lama lepas tu selepas dia berbincang dgn kawan baik dia rasanya, dia cakap dia akan tinggalkan perempuan tu dah pilih saya, cuma dia minta saya tunggu lagi 2 tahun sebab dia perlukan masa untuk kukuhkan kewangan dia dan dia perlukan masa untuk jauhkan diri slowly dari perempuan tersebut sebelum break the news to her. What should i do bro..saya memang sayangkan dia tapi saya takut..dalam 2 tahun tu macam2 boleh terjadi dan yang lebih saya takutkan kalau dia cuma buying time with me..

  • Tya

    salam..bro..saya nak tanya pendapat sket nie.. masuk hujung tahun nie genap setahun saya n bf in a relationship..actually dia tu senior saya waktu sekolah dulu,and saya dulu pernah admire dia tapi waktu tu dia couple dengan classmate saya.. so saya just senyap je la xde nak ggu hubungan dorang ke ape..sampai la awal tahun lepas (6tahun lepas zaman skolah) kitorang jumpe balik kat fb n dia macam berminat sangat dgn saya,mula2 saya buat biasa je sebab waktu tu saya dah ada bf n just anggap dia sbgai kawan biasa je.. cuma dari cara dia mmg dia sdang cuba nak mengorat saya dan kebetulan saya degn Xbf sya time tu tengah konflik jodoh xpanjang kitorang putus cuma saya x sangka hari saya putus dengan xbf saya tu rupanya hari saya terima cinta bf saya sekarang..waktu tu kami bercinta jarak jauh sebab dia di sarawak, saya pulak d JB tapi hubungan kami lancar je sampai la dia bawak saya jumpa ibu dan ayah dia waktu kami balik kampung, n saya pon dah bawak jumpa dia jumpa parent saya juga… pertemuan pertama memang xde pape masalah,mak saya pon dah berkenan kat dia n mak dia pon sama.. dia ada beritahu mak dia sukakan saya.. so bagi saya mmg xde pape masalah dan harap hubungan ni kekal dan dia lah jodoh saya… cuma yang menjadi masalah nya sekarang.. hmm saya xtahu la bro kenapa dia macam dah berubah sedikit.. baru2 nie dia dapat posting ke KL setelah 12 tahun di negara orang so tentu la saya orang yang paling gembira.. sebab dah dekat kan..tapi dia.. ntah la.. sekarang macam dah jarang nak call n sms macam selalu lagi actually dia sekarang tinggal dengan akak dia kat kL akak dia pon dah kahwin n ada family,bila saya kol mesti cakap macam x mesra alasan sebab ada kakak n abang so segan nak cakap n macam2 lagi lah,mula2 saya boleh terima tapi bila selalu macam tu mesti la bosan kan..xkan nak layan family je saya nie macam mana plak..?? serius saya rasa tertekan sangat sekarang nie,buat apa pun macam x kena..dia plak macam x kisah je ape yang saya rasa..saya xtahu la nak buat apa sekarang nie..xkan still nak biarkan n sabar je.. saya pon ada perasaan jugak.. bro rasa apa masalah sebenarnya ek..? sekarang nie saya dah jarang kol dia.. ada hari tu janji nak mesej n kol tapi senyap je.. last saya kol jugak tapi anak buah yang jawabkan,dia ke mana saya pon xtahu.. kadang saya rasa macam terhegeh2 sangat pon ada.. tapi hati saya still syangkan dia lagi.. tolonglah bagi saya nasihat bro..saya dah macam hilang semangat je bila terus macam nie… dia ada cakap dekat saya jangan pelik kalau dia jarang n call saya sebab dia memang macam tu..tapi saya rasa sepanjang saya kenal dia sebelum nie dia xda macam tu..so apa maksud dia ek..?? dia still serius lagi ke dengan hubungan ni.? or dah bg hint dekat saya tanda2 dia dah berubah hati tapi kenapa..?? 🙁

  • Nina

    Ingatan buat semua, duit bukan alasan untuk kita melambat-lambatkan pernikahan.. Apabila kita telah meniatkan daripada awal bahawa perhubungan kita adalah kerana Allah dan ingin membina perkahwinan, Insya-Allah usaha dan urusan perkahwinan anda akan dipermudahkan.. Untuk yang merasa telah lewat usia untuk berkahwin, nasihat saya, bila bertemu seorang lelaki yang ingin mengenali anda, tanyakan dulu niat dia mengenali anda.. jika dia menyatakan atas niat untuk bernikah, teruskan perhubungan.. wajar dipertimbangkan.. tetapi jika dia sendiri tidak pasti tujuan dia ingin mengenali anda.. tinggalkan sahaja.. teruskan berdoa supaya dipertemukan jodoh yang baik..

  • Nina

    Jangan takut untuk membuat keputusan bagi diri kita sendiri walaupun menyakitkan.. Tapi sebelum buat keputusan pastikan dah buat solat istikharah dan hajat dan dah nampak tanda-tanda yang meyakinkan untuk anda buat keputusan.. Persoalan jodoh ini rumit kalau kita bersendirian.. Mohon petunjuk Allah dan Insya-Allah apabila anda membuat keputusan, anda akan berlapang dada dan tidak timbul soal kekecewaan kerana kita yakin Allah telah menyediakan jodoh lain yang lebih baik untuk kita..

  • julia

    saya selalu ajak bf kahwin tp alasannya dia cakap masih blm cukup duit dan berjanji akan kumpul duit. tp kalau blh sy nak secepat mungkin dan tempoh paling awal dia akan kawin adalah hujung tahun hadapan. masalahnya umur saya dah 28 thn skrg. adakah sy masih perlu tgu dia hingga thn depan sbb sy sendiri x pasti adakah dia btl2 akan tunaikan janjinya atau breakoff shaja. menunggu sesuatu yg x pasti adalah rugi masa.

  • PUTERISANTUBONG – Beza dia? Senang saja…

    Lelaki yang betul-betul nak kahwin, serius untuk bersama, DIA NAK KAHWIN SECEPAT MUNGKIN!

    Kalau banyak alasan tu, macam-macam alasan yang diberi tu, dia belum bersedia lagi la tu. Dia mungkin sedang menunggu ada wanita lebih cantik dari you ke atau mungkin dia belum puas enjoy.

    Sometimes, lelaki yang sudah dapat mengecapi ‘MADU’ kekasihnya pun takkan mahu kahwin dah…sebab dah dapat.

  • sofia

    Salam, abg Razzi & Nina,
    terima kasih atas pandangan kalian..mungkin saya perlu undur diri. untuk saya yg dah 29 tahun,seakan sukar nampaknya saya mendapat jodoh. dulu ada yang berkenan untuk jadikan saya suri, tapi saya tolak cintanya kerana lebih sygkan Bf saya

  • SALAM ROSE – Tu lah tu dah cakap dah, memang dia nanti je Rose yang putuskan. Sampai hati dia buat macam tu…

    Sabarlah Rose, Tuhan buat begitu tu sebab dia tak mahu Rose bersama orang yang hanya akan mengecewakan Rose di masa hadapan. Alhamdulillah, Allah tarik Rose keluar dari kemelut ini sebelum berkahwin.

    Bayangkan jika sudah berkahwin. InsyaAllah ada hikmah tu, pasti Rose akan bertemu dengan lelaki yang benar-benar setia, jujur dan ikhlas di masa hadapan. Bersabar lah, redha dan bertakwa pada yang Maha Esa.

  • rose

    salam abg razzi..
    saya dah minta putus pun semalam dan dia cuma cakap ‘ok tak kisah’ pastu dia trus letak fon…sampai hari ni dia senyap aje….saya rasa sangat kecewa….

  • puteri santubong

    Mr Razzi…

    Satu soalan yg saya nk tanya…..apa bezanya lelaki

    1)yang beria2 ajak berkahwin

    2)lelaki yang mmg nak kawin(ikhlas tp perlu kumpul duit) …mengikut alasan mereka la

    Dan 3) lelaki yang lambat bg respon dan sentiasa bg alasan tgu kewangan kukuh sedangkan percintaan dah bertahun2..

    Sitiasi di atas semuanya xade masalah dalam hubungan…kecuali bila buka bab cite kawin….please help me

  • PUTERISANTUBONG – I rasa usaha Puteri belum cukup kuat tu, you kena beri dia keyakinan dengan sesungguh hati you. Kena beritahu dia apa yang you tak kisah. Beritahu dia jangan fikir perkara yang tidak penting.

    Berkahwin itu membawa rezeki, insyaAllah jika ada keberkatan Tuhan akan tambahkan rezeki kita selepas berkahwin. Selagi tak kahwin selagi itulah rezeki tu berat untuk masuk…sebab tidak ada hubungan yang halal dan sah.

    Sebenarnya ramai lelaki begini… CONTOH : Seorang lelaki yang nak buat bisnes, dia nak buat produk, tapi nak tunggu bungkusan cantik dulu, nak buat website cantik-cantik dulu, nak buat itu-ini dulu… sedangkan yang dia patut fikir adalah MENJUAL PRODUK itu. – Kemudian, sepanjang masa menjual tu kita betulkan lah slow-slow perniagaan tu sehingga menjadi cantik dan laris!

    SAMA LAH juga soal perkahwinan ni, Lelaki selalu fikir, nak beli kereta dulu, nak beli rumah dulu, nak ada duit 100 ribu dalam bank… baru nak kahwin! — TAKKAN MENJADI punyaaa!

    Sekarang ni kita sudah berusaha setakat yang mampu. So thats why kita bercinta sebab kita mampu… now, Kahwin dulu sekadar yang mampu kemudian berusahalah menaikkan taraf hidup.

    Seperti iklan NIKE, jangan banyak songeh, “JUST DO IT” 😀

  • LEYA – Salam…1st sekali, Abang Razzi rasa, Leya kena buat dia faham situasi ini. Kena serius sikit, kalau dia masih nak kat leya, buat cara nak, if not putus saja. Jangan buat tak tahu.

    Biar dia sedar, umur Leya tidak menanti Leya, usia semakin hari semakin bertambah. Ramai yang berkata, “Tak paa…awal lagi, banyak masa lagi…” – Sedangkan proses perkahwinan itu bukan bermula sebulan dua, tetapi bertahun-tahun.

    Kalau sekadar nak kahwin dengan orang tepi jalan, mungkin boleh kenal seminggu, kahwin!

    Kalau tak serius, lebih baik breakoff jadi Leya boleh beri peluang pada orang lain yang lebih serius.

    Nak mula berkenalan pun dah berapa lama, nak mengenal hati budi lagi, nak membuat persiapan perkahwinan… ALL THAT makan masa, bukan sesuatu yang boleh dibuat main-main. Kalau tak serius, lebih baik tak perlu nak bercinta. Ke you all bercinta sebab suka-suka? Pun boleh juga kalau nak hang out je … but jangan menyesal, bila hari sudah senja, umur sudah lanjut, dan sudah tiada siapa lagi memandang pada kita. 😉

  • puteri santubong

    salam….

    Sy ade bfren yang dah 2 tahun bercinta.masalahnya skrg…apabila saya ajukan perkara tentantang perkahwinan…percakapan dia selalunya….tunggu setahun..tunggu 2 tahun sebab katanya nk kumpul duit.tp mmg dia betul sayangkan saya kerana kami sudah saling kenal keluarga masing2…..macam mana nk selesaikan sebab bg saya..soal duit bukanlah penghalang utama utk berkahwin.mmg benar perlukan duit utk berkahwin tp macam mana nak bgtau dia tentang keyakinan

  • Nina

    Utk Mira & Sofia..

    Bagi saya mudah sahaja.. lelaki yang sanggup bagi komitmen dia tidak akan mencipta pelbagai alasan tetapi akan menunjukkan usaha untuk memiliki anda.. Jika anda tidak melihat sebarang komitmen yang munasabah daripada kekasih anda untuk perhubungan anda dengan si dia, buatlah satu keputusan untuk diri anda dan saya percaya anda tidak rugi.. Yakin pada keputusan anda dan lebih mudah jodoh mendekati anda.. Jangan lupa di samping berusaha, teruskan juga berdoa..

  • leya

    assalam~

    dear abg razzi~ thn niw msuk thn ke 5 rship sy n bf…within this 5 yrs biasela mcm2 hal blaku…hbgn lame niw kami da lama rancang nak kawin but my family ta izinkn since sy blum abes blaja agy~ 4 ur info am 24 already…n my bf 26..the thing is bf sy berkali2 ajk kawin but then diew mcm tade persediaan ape2 like kumpul duit or sedia utk tgglkn habit2 lame nye..sy sygkn hbgn kami n so do him…n baru2 ni diew ada ckp diew mimpi berkahwin ngan someone else looks like me but not me~ after that sy rse cdey yg teramat but then terpaksa redha~ diew mula main tarik tali dgn sy..n sy ta pasti samada perlu sy truskn hbgn ini atau ta?

  • LISA – So you nak dia phone you la ni, tak nak sms sahaja. You nak dia show you yang dia bersungguh sikit kan. betul?

    Hmm… maybe, dia tak ada duit kut? Nak budget la tu sikit, jadi sms je la kan. Tapi takkan la sampai langsung tak call? Tak nak ke dengar suara girlfriend, tak rindu ke berbual bicara di talian kalau benar-benar cinta?

    Atau dia tidak cinta? Itu Lisa sendiri yang boleh buat judgement tu sebab Abang Razzi pun tak tahu keadaan dia yang sebenar…

    I hope not because dia ada girl lain la kan, it can happen like that juga. Maybe dah habis call orang lain, so dengan you dia budget la sikit hehe…

  • ROSE – Kes seperti ini memang selalu sangat terjadi sebenarnya Rose, cuba you baca artikel I tentang lelaki.

    Lelaki ni dia ada satu trick, dimana dia tidak mahu rasa bersalah. Kerana ego, dia sanggup buat cerita macam-macam malah sengaja menanti untuk meletakkan kesalahan ke atas perempuan. Jadi, dia tidak akan rasa bersalah jika perhubunga itu putus.

    Kerana, the girl yang buat keputusan untuk putus. So, in this case I agreed dengan you, sememangnya dia menanti saja you yang minta putus…

    Seorang lelaki yang serius in love dengan wanita, tidak akan biarkan perkara sebegini berlarutan. Dia akan berusaha untuk membuatkan girl tu happy dan berpuas hati dengan situasi itu.

  • MIRA – Sorry to hear that… OOo…ingatkan baru-baru lagi rupa-rupanya dah lama ya, kesian you. Hmm… kalau I jadi you, I dah breakoff je… buang masa la nak tunggu orang yang tak bersungguh ni. Last time I ada kawan sorang, girl.

    Dia lebih kurang you la kan, tak nak beri presure kat bf dia la takut dia tension, but bila tanya-tanya sikit, melenting pulak… jadi dia senyap. Dan biarkan saja perkara tu, tapi dia tak da pulak bercinta dengan sesiapa, hanya tunggu the bf…

    Dari umur 22 tahun, sampai la dia dah lepas 30 tahun dia tunggu, kawan-kawan semua dah kahwin dia masih duk menanti perhubungan yang suam-suam kuku tu… last sekali, bf dia cakap dah nak kahwin pilihan ibu dia…

    Punya la my friend ni terkejut dan hampir nak gila, terpana… umur dah 30 tiba-tiba single!! – Nak bercinta semula dengan orang baru dah tak reti… nak cari yang bujang semua nak kahwin dengan yang muda-muda, yang duda pun cari yang muda, yang tinggal asyik laki orang je la yang nak kahwin dengan dia…

    Last-last, now dah 32 tahun masih keseorangan la kan… agak susah la nak cari jodoh at this age, not many choices. Basically… DECIDE awal-awal, kalau nak buat cara nak… if tak nak, lebih baik berterus-terang. 😉

  • Lisa

    Salam abg razzi,

    sy nak mnta pndpt ttg masalah yg sy hadapi skrg… sy dah couple sethn lbih dg teman baik sendiri… ttp dia x pernah call sy, dn kami hanya b’hubung melalui sms saja… pd mulanya sy ok jer, tp smpi saat ini sy rasa amat pelik dgn sikap sedemikian… Dn sejak akhir2 nie dia jarang menghantar sms dgn sy… so, bila sy tnya dia samada dia msih sayangkn sy… dia kata yg dia masih sayangkan kt sy… sy btl2 t’tekan dgn sikapnya dn situasi begini… sy x tau nak wat apa… Please help me………..

  • rose

    salam abg razzi,

    saya nak minta pendapat…
    saya dah couple dgn bf saya 3 tahun..saya pernah jumpa family dia sekali…pastu dia kata abah dia tak suka saya sebab saya org sabah…dia kata dia akan pujuk abah dia untuk terima saya tapi dah setahun lebih masih tak ada apa2 keputusan…dia kata tunggu abah dia dah ok baru kami kawen…
    tapi sekarang ni saya dah tak pasti sama ada dia memang serius nak kawen ngan saya atau tidak…sy ada tipu dia skit sblm ni pastu terkantoi ngan dia…tp bkn sbb sy curang…dari situ dia asyik ckp macam dia dah tak percaya sgt kat say padahal benda kecik je kesalahan sy tu…then semalam kami gaduh lg by fon…saya cakap kat dia apa guna kita couple kalau dah takde rasa percaya…then dia cakap “terpulanglah”….saya rasa mcm dia tunggu je saya minta putus…apa pendapat abg razzi?
    please help me…

  • mira

    die ada call or msj tapi wat mcm tak de pape pon..macam taknak selesaikan segala kekusutan antara kami ..hampir setengah taun die main tarik tali ..lengah2 kan segala masalah antara kami ..

    biler mira nak selesaikan masalah nie kadang2 die ok tp masih mengelak ..tapi kadang2 dia akan melenting dipersoalkan …

    macam mane nak selesaikan smua ni ..apa tindakan yg saya harus buat sekarang … 🙁

  • MIRA – Abang Razzi rasa mungkin dia sedang menguji Mira kut? Saja nak buat mahal… dia masih call tak? Atau dia masih jawab sms, email, msg dan sebagainya?

    ATAU Mira saja yang selalu menghubunginya?

    Jika dia masih contact you means still okay la, how about Mira pula buat-buat jangan layan dan jangan jawab panggilannya. Ghaib seketika 😀

    Tengok samada dia cari you or not, if dia tak cari tu means it’s almost over 🙁

  • SOFIA – Kadang-kadang manusia ni, perlukan anjakan paradigma kata Dato’ fadilah Kamsah…

    Maknanya, seseorang itu sebenarnya dia mempunyai bakat, keinginan, keistimewaan tersendiri. Tetapi kerana tiada satu kuasa yang menolak dia dari belakanng untuk dia bergerak pantas, lalu dia menjadi lemah dan longlai.

    Tidak semua orang berpendirian sama, ada yang mempunyai ketabahan yang hebat, sehinggakan dia boleh berkahwin walau tanpa duit sekali pun. Ada pula yang ada banyak duit pun tetapi takutkan akan terikat. Ada pula yang punya keikhlasan sehingga semua orang bantu dia hingga dapat mendirikan rumahtangga.

    Jadi, dalam hukum Islam ni akad nikah tu, kalau di Selangor RM80 ringgit je. Setahu saya lah. Lain-lain negeri lagi murah… Jadi kalau nak menikah tu murah sangat, yang nak duit banyak ni sebab nak mengikut adat kan, jadi kenalah bawa berbincang dengan keluarga. Kalau serius InsyaAllah keluarga mesti boleh bantu punya.

    Jadi, to me tak ada duit BUKAN ALASAN yang baik untuk mengelak dari berkahwin. – Di sini I can see, you mungkin terlalu memberi muka, dan peluang kepadanya. Cuba gertak sikit hehe… tengok dia berganjak atau tidak. Lelaki ni bila dia rasa nak hilang kekasih dia baru nak bersungguh 😉

  • mira

    salam abg razzi …
    sya nak tnye dan mintak pendapat ckit ..sya dan die dah bercinta lbih kurang 4tahun ..tapi masalah nye sekarang kami tengah ada krisis …kerap bergaduh kerana hal kecik …kadang2 sy yg akan mulakan pergaduhan ..kalau dulu kami tak ada sebarang masalah .tapi sekang taip masa pasti akan ada pergaduhan ..hampir seminggu kami tak bertegur sapa..sekarang die seolah2 main tarik tali dengan sya..tapi die taknak bgi sebarang keputusan ..macam mana sy nak menghadapi masalah macam ni ..? sy cukup confius samada die nak sy lgi atau tidak ..??atau pon die masih tak sedia lagi.

  • sofia

    Salam, abg Razzi,
    nak minta pendapat sikit, saya selalu gak rasa gelisah, tertanya2, dia ni serius ke nak kwin dan bila saya persoalkan hal tu, dia kata dia serius tapi tak pasti bila sebab duit tak da..huhuhuhuu

    • Siti nor zulayha

      Samalah dgn saya, you punya masalah!Saya pun tak pasti sama ada dia nak kahwin dgn saya ke tak.Sebab dia alasan cuma satu sahaja pasal duit tk ada?huhuuu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons