blogimage10

“Kita kawan saja, okay” – Pastinya ayat atau ‘line’ ini sudah agak lazim didengari, especially bagi mereka yang mendapat rejections atau CINTA TAK BERBALAS!

In a way, untuk menjaga hati la ni atau penolakan cinta secara lembut gitu. Ini adalah salah satu cara yang digunakan dengan berkata, konon-kononnya,

  • ‘Kita masih boleh berkawan…kita tetap akan jumpa… you takkan kehilangan I…kita akan tetap berkawan sampai bila-bila!”

Kata-kata sebegini sebenarnya adalah berada di dalam kategori “REJECTIONS” sebenarnya. Cara lembut untuk menolak agar orang yang meluahkan rasa cinta itu tidaklah kecewa sangat.

Namun, sebenarnya…

Mereka hanya memanjangkan sahaja waktu sebelum dia yang ditolak cintanya itu menjadi berlipat kali ganda kecewanya. Baginya dengan memberi alasan ‘kawan’, lama-lama anda akan lupakan hasrat anda untuk bercinta itu. Sedangkan dia tak tahu, apabila anda akhirnya tersedar, anda akan merasa tertipu, terpedaya, mungkin rasa teramat bodoh sekali!

Kesihan tengok mereka sebenarnya apabila begitu lega selepas cinta yang terpendam sekian lama akhirnya dapat diluahkan… kemuadian, respon dia pulak…

•    I belum bersedia lagi, mungkin suatu hari nanti
•    Buat masa ni I belum terfikir lagi untuk bercinta
•    Berilah sedikit masa untuk I fikirkan please
•    I lebih selesa jika kita hanya berkawan saja la…

What do you do bila respon yang diterima, berbentuk jawapan-jawapan seperti di atas? – You pun cakap pada diri sendiri, “YES! MASIH ADA PELUANG NI!” 😛

  • BERBEZA dengan mereka yang sudah berkawan bertahun-tahun, kawan sejati, sedari awal memang tahu tak ada perasaan. Sure akan cakap terus-terang punya kan.
  • BERBEZA juga bagi yang mahu berkawan dulu dan mengenal lebih rapat lagi. Ini yang ada peluang. Walau kawan tapi rapat dan lebih dari seorang kawan, cuma belum bercinta.

Yang nak kawan saja yang ini, TAK ADA PELUANG PUNYA. Sebab, selepas kita cakap nak bercinta, dia cakap nak kawan, tapi tiba-tiba terus hilang lenyap, terus sejuk beku, hambar, perangai terus berubah… tapi masih alasan, ‘kita kawan dan tengok macamana’ hehe…

Akhirnya, Bertahun-tahunlah you menunggu dia…berkawan dengan dia.  Sedangkan you tidak menyedari yang cinta sedang ditolak mentah-mentah. Dia pula sebenarnya, sudah mula bercinta dengan orang lain – The fact that dengan hanya memberi label ‘KAWAN’ selepas luahan cinta, anda tidak sepatutnya masih menaruh harapan. Sebab…

Orang yang berminat untuk bercinta dengan anda, selepas anda luahkan rasa ingin bercinta, akan merasa TERUJA! Excited giler punya… KALAU, terus jawab nak berkawan saja tu…

Itu bermaksud, “NO, I’m not interested!” haa…tak berminat la tu – tapi takkan dia nak cakap macam tu kan, lagilah you terasa hati dan amat kecewa pula. Hakikatnya, Hanya Kawan NO Cinta! …itulah kebenarannya yang mana amat pahit untuk ditelan!

Selalunya apa yang terjadi mereka akan Berkawan untuk menjaga hati… tetapi, bila berkawan kesungguhan persahabatan itu tidak ada, dan pergaulan itu tidak cool. Seolah-olah berkawan kerana terpaksa. Ini jelaslah persahabatan itu hanya untuk menjaga hati anda yang mungkin telah kecewa dari penolakan cinta.

Kita whatsapp tak reply, sms lagi payah nak jawab. Kita hantar message kat FB, berhari-hari tak balas-balas. Kawan apa benda macam tu kan… 😀 – at the end of the day, pudar! Makin lama, makin hambar dan kita pun makin boleh menerima, ‘dia bukan untuk aku’ Walhal, semua itu sudah dirancangnya!

  • Lelaki dan wanita TIDAK AKAN hanya menjadi kawan. Melainkan memang dah kawan sekolah, or kawan dari kampung lagi dan mungkin keluarga sudah lama kenal.
  • LELAKI pula adalah lelaki, mereka hanya akan berkawan dengan wanita yang diminatinya! Begitu juga WANITA… mereka akan hanya utamakan, yang disukainya. – maknanya, bukan saja-saja nak kawan la, again KECUALI yang memang sudah lama kenal dan langsung tak ada perasaan sedari awal 😛
  • Sekali luahan cinta sudah tersembur… there’s no turning back dah, takkan dapat jadi kawan, perasaan dah meronta-ronta ingin dicinta, tak dapat-dapat. Boleh tahan ke?

KONGKLUSI.

Sedar dan fahami, saat dan ketika cinta anda ditolak. Bagaimana pula tindakan dia yang hanya mahu menjaga hati. Cepat-cepat sedar yang diri anda diperguna. Tengok juga keikhlasan di dalam persahabatan yang juga amat susah untuk dimiliki. Jadi, be more observant!

TIDAK ADA orang saja-saja nak nak berkenalan for nothing! Kita mahu berkenalan sebab nak hilang rindu, hilang sunyi, rasa happy… but in order to feel all that, mestilah dengan yang kita minati, That’s it! Lainlah kalau berkenalan dengan ‘gender’ yang sama.

  • REMINDER : Jika katanya, “Kami hanya kawan saja”, “kita kawan saja la okay?”, “I lebih suka you jadi kawan I sebab you selalu bantu I”, “better kalau kita sekadar kawan je, relax sikit” — semua ini adalah FORMS of REJECTIONS, ianya jelas menyatakan Hanya Kawan NO Cinta! 😉

Okay? Peritkan… that’s why I tulis this article ni supaya kita semua sama-sama fahami dan tidak melakukan kesilapan yang sama dan mengecewakan itu lagi. Alright, all the best and good luck!

p/s : Oh ya, bagi anda yang ingin ketahui berbagai tips mencari cinta, dengan panduan lebih mendalam melalui ebook Mencari Cinta dari Razzi, anda bolehlah dapatkannya sekarang! Klik di sini.
ebookcover_mencaricinta_small
Love,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

Share this article at your facebook…



Apa komen anda? : [15] Comments