Mengapa tak mahu kahwin?

This week, I ada 2 kisah cinta yang sangat menarik untuk you all. Kisah yang bro nak ceritakan kat you all ni, kedua-duanya, hampir sama. Both pasangan telah memberi alasan dan helah yang langsung tidak disedari…

Kisah 1

Sometimes ago, I’ve met satu sweet girl ni. I memang interested sangat kat dia. Betul-betul kena dengan taste I lah kira. Baik, sweet, manja dan suka bergurau senda. Kami selalu bergelak ketawa dengan apa sahaja yang kami perbualkan, sehingga kami boleh berbual-bual berjam-jam.

Tapi, the problem that we had. Not we lah, me actually. So the problem that I had…dia sudah berpunya. Sudah dimiliki seorang kekasih hati yang katanya sangat menyayanginya dan deeply in love gitu…

So, you all mesti wondering why dia asyik melayan I aje kan. Sedangkan dia dah ada boyfriend. Dan walau dia tahu yang I sangat crazy for her, dia terus layan I. We can really be a great couple, memang sehati sejiwa. Cuma…to her, dia hanya mahukan teman di waktu sunyi, sebab…dia sudah berpunya.

I pernah tanya dia, “mengapa tak break je dengan mamat yang tak sudah tu. Bukannya dia nak kahwin dengan dia, bukannya dia selalu ada di situ menemani dia. Pernah mengaku yang dia tidak percaya kepada perkahwinan. So, what the hell are you waiting for him lagi?”

“It’s not easy, I do really love him so much. Dan dia pun loves me very much too. Tak baik lah jika I minta putuskan perhubungan kami sedangkan dia begitu baik pada I selama ni, cuma dia tak nak kahwin je. Mungkin belum masanya lagi.”

So, perkenalan kami berakhir di situ. I memang sayangkan dia. Well, kami masih berkawan tapi tidak seperti biasalah. I pun tak nak hati dan perasaan I terus dipermainkan…I want to search for my happiness and move on!

Kisah 2

Last few weeks, a guy called me nak bertanya jika si Razzi Rahman @ Brother Love ni buat personal consultation 🙂 He wanted a sort of Dr Love yang boleh heal kan sakit cinta dia. Well, this is not the first time orang datang bertanya begitu pada I. Cuma, selalunya wanita, this time around, it is a MAN!

So, we talked. And I, as usual being a good listener to him or whoever yang mahu meluahkan perasaan, mendengar dengan penuh teliti ceritanya.

So, the problem yang dia hadapi pula ialah, pasangan wanitanya yang sudah 4 tahun bersama, TIDAK MAHU kahwin. Well, itu memang unusual problem. Selalunya lelaki yang tak mahu kahwin, kan, ini wanita! So I guess, mungkin sebab dia janda beranak tiga. So, tak heran sangat dengan perkahwinan ni, kut.

You all nak tahu apa my advise to him? macam biasalah…because I paling sedih bila seseorang diperdaya tanpa disedarinya. So, “Tinggalkan je dan cari wanita yang mahu berkahwin dengan you je lah.” ….Tapi you all tahu apa dia cakap,

“It’s not easy, I do really love her so much. Dan dia pun loves me very much too. Tak baik lah jika I minta putuskan perhubungan kami sedangkan dia begitu baik pada I selama ni, cuma dia tak nak kahwin je. Mungkin belum masanya lagi.”

BAMM!!…jawapan dia kat I SAMA dengan my ex gf punya jawapan, sebijik! Hehehe So, You all nampak tak? Bagaimana satu situasi yang merugikan anda, anda menerimanya dengan rela hati kerana cinta anda kepadanya. Sedangkan lama-kelamaan anda yang PASTI menyesal!

My opinion & advise :-

Kalau pasangan anda tidak mahu kahwin, ia seumpama dia TIDAK MENGHARGAI anda. Dia tidak kisah anda hidup bersentuhan dengannya secara haram. Dia tidak kisah akan maruah keluarga anda. Dia tidak peduli dengan umur anda yang semakin lanjut. Can you imagine betapa ramainya orang susah mencari jodoh apabila umurnya sudah lanjut? SUSAH! Susah sangat.

Dan bukankah perkahwinan itu menghalalkan hampir segala-gala yang haram? Jadi, mengapa pula tidak mahu berkahwin? Perkahwinan itu juga membawa rezeki yang melimpah ruah, jadi mengapa nak tolak rezeki? …Melainkan ada agenda lain lah, kan?

HATI-HATI dengan tipu daya pasangan anda yang TIDAK MAHU BERKAHWIN. Mungkin apa yang dikatakan, semuanya alasan belaka!

Sila fahami alasan-alasan yang biasa digunakan ini :-

  • “I mahu kahwin tetapi ibubapa I tak bagi I kahwin sebab mereka sudah punya pilihan sendiri.
  • “Duit tak cukup lagi, kereta tak ada lagi, rumah pun belum ada.”
  • “Belum bersedia untuk buat komitmen kerana karier tengah naik”
  • “I boleh kahwin dengan you tetapi I tak nak terikat, I mahu bebas melakukan apa sahaja.”
  • “Kita kan dah happy begini, I tak mahu mengubahkan perhubungan kita yang sedang bahagia ini dengan sebuah perkahwinan, takut nanti kita akan selalu bergaduh.”

Ini hanyalah sedikit daripada alasan-alasan yang selalu digunakan. Ada banyak lagi helah, tricks, sandiwara yang dipraktikkan supaya mereka tidak perlu berkahwin. Dan selepas alasan-alasan ini pula, mereka dengan sengaja menghilangkan diri, sengaja tak menjawab call, sms, sengaja berkasar, merajuk, buat-buat cepat marah, sentiasa pula menyalahkan anda. PADAHAL, dia mencari alasan untuk berpisah!!

So, apakah yang anda boleh pelajari dari pengalaman bro Razzi sendiri ni?…

Yang paling simple, apabila pasangan anda mulai memberi berbagai-bagai alasan, itu bermakna dia mencari jalan untuk breaking off. Alasan-alasan pulak semuanya seperti anda yang salah, itu bermakna dia mencari jalan mudah untuk putuskan perhubungan anda berdua.

Yang kita ni pulak, pergi rasa kesianlah, pergi rasa bersalah untuk dia lah. Kita pula yang jadi lemah untuk dia. Kita pula yang memberi alasan untuk dia. Sedangkan dia dalam proses mengecewakan kita beb!! 🙁

Jadi, my advise …be sensitive dengan tindakan your partner. Kenali cara kebiasaannya dengan cara luar biasanya. After that, be in control of your life NOT just waiting for your hukuman gantung diri sendiri, ok?! Good Luck!

~ Untuk mendapatkan tip & cara memikat pasangan lelaki anda dengan lebih romantik lagi, penuh intimasi dan seksi, dapatkan ebuku 101 cara “how to keep your man” , sila klik di sini!  Brother Love menjawab segala masalah cinta anda di dalam ebuku ini!

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

21 Comments

  • miss L

    patut lah tiap kali ajak kahwin bf i asyik merajuk x nak jwb msg call…kata i curang ada bf lain…mcm2 alasan lah dia buat..ajak tunang pun mcm2 helah dan alasan apa yg harus i lakukan …bawa diri or jerat diri dgn berlakon seolah2 tiada apa yg berlaku.dalam dilema..serba salah i tidak nak tunggu buah yang tidak jatuh.akhirnya i yg kecewa.

  • susa nak fahami lelaki…i got bf,tp skg dia x nak reply sms i…i pn x tau pe silap n sala kat dia

  • mememe

    btol2…
    sangat2 betol…
    i’ve been through…
    my ex, used to give 1001 excuse when it come to marriage…
    suddenly he dissappear and all i know, die da engaged ngan org lain…
    sedey bangat mase tawu tu…
    dunia cam gelap jer..
    but now time healed everything…
    i’ve got my new life…
    and guess what?? he begging for me to forgive him and be with him back…
    muahahaha…..
    i can forgive…
    but i can’t forget…
    you’re ringht bro..

    “Sebenarnya, setiap kali kita menghabiskan sesebuah perhubungan dengan kekecewaan, kita menghampiri sebuah lagi perhubungan baru yang mungkin menjanjikan sebuah kebahagiaan…”

    sape yang ade heart break tu jgn give up… sakit tu mmg ade, tp kemanisan yang datang selepas itu, tuhan sahaja yang tahu… jangan nges lame2 eh… carila orang yang lebey menghargai kita..

    chow..

  • But dont forget… walau gagal, walau berkali terkecewa, JANGAN BERHENTI BERCINTA!

    Gunakan pengalaman itu untuk lebih berjaya di masa hadapan.

    Sebenarnya, setiap kali kita menghabiskan sesebuah perhubungan dengan kekecewaan, kita menghampiri sebuah lagi perhubungan baru yang mungkin menjanjikan sebuah kebahagiaan.

    Good luck!

  • emma,

    tq for the word..i pun bersyukur sgt kepada-NYA sbb diberikan kekuatan dan ketabahan ini..memang atfirst susah tuk diterima,tapi i percaya setiap yg hilang de sebabnye,dan yang pasti penggantian dia atas sebarang kehilangan itu byk hikmatnye..dalam pencarian untuk sebuah cinta sejati dalam mase 9 tahun,betul2 byk menguji i dari segi kesabaran..tapi semua tu i terima dgn hati yg redha..emma,itula kekuatan wanita sebenarnye,walaupun lemah diluar,tapi dilamnya begitu tabah dan kuat sekali..u pun same..=)

  • emma

    Selepas emma bc2 komen ms.diaz ni emma suka sgt, suka sbb nk jd mcm ms diaz.

    nmpk gitu tabah sekali bila dikecewakan lelaki, dn emosi ms diaz cam kuat sgt lepas dpt rujuk nasihat bro razzi. syukur sgt rasenya kan. Klu lh emma leh jd setabah ms.diaz, neway tq 4 sharing.

  • salam bro,

    tq sbb boleh merasai ape yg i rase..mmg i hargai sgt kate2 nasihat bro tu..mmg terlalu sakit tuk dikenang, walaupun kdg2 mmg x boleh nak bersabar,tapi i terpakse gak menghadapinye.tp bro,ape yg bro nasihatkan pd i sblm ni, mmg byk memberi kekuatan pada diri i..i terlalu menghargai setiap bait kata2 nasihat tu..bro pernah kate, percaya pada takdir hidup..setiap manusia berhak untuk memiliki kebahagiaan sendiri..i believe it..tapi 1, pade lelaki, perempuan adalah manusia biase yang dikurniakan oleh Allah untuk di hargai bukannye untuk dihina..hati perempuan bukanlah hati batu yg kalis dengan setiap penghinaan ataupun cacian..walau camne kuat pun atinya akan hancur gak dek perbuatan lelaki yang x sedar diri..thanks

  • ezme

    haluuuu salam ceria sume!!!

    aloo BRO..

    yes!! xdinafikn ap y Bro ckp tu…

    llaki tgk je cm blagak brani je kn..tp hampeh lam hati tu kcut pwot..tkut kne mrh..hoho
    masakn tdk pmpn ne lau dh mrh..dasat3..

  • Ezme – sesetengah lelaki tu, tak berani face the fact, tak berani dan takut kena marah kat girlfriend dia orang la kan.

    Ada juga yang takut terlepas yang dikejar, yang dikendong berciciran. So, jalan terbaik…buatkan berbagai-bagai alasan untuk prolong the relationship tanpa perkahwinan. 🙂

  • Ms Diaz – I feel for you, and I know how it felt. Memang sakit hati…kalau boleh I tak nak minta you bersabar, kalau boleh nak je minta you terus lepaskan kemarahan you 🙂

    But for the good and better of yourself, be much happier dengan your accomplishment so far is the best thing to do. I’m so very glad that i can do some small leverage into your life.

    Thanks for the kind words. 😉

  • Boby Atmaja Yusof

    Assalamulaikum Semua..

    Ape kabar,sihat gak ke semua nie..? harap2,anda semua sihat2 belaka..Especially to Brother Love, yang selalu bg nasihat,pendapat,pandangan dan yang berkaitan le kepada kita semua.

    Ok le,Saya cme m’ziarahi je blog nie.tp nak gak m’nyampuk sikit.hehehehhehehehehe6… 🙂

    Saya suke ngan post nie,nice your post Brother Love.. “Mengapa tak mahu kahwin?”

    Soalan ini biasanya akn b’sangkut-paut pd LELAKI, apabila pompuan nak ajak kawin kan..Tp ada je alasan lelaki akan bg,sbb lelaki nie sifatnya tak nak ada komitmen kot..

    Ok le,I have to go…Assalamualaikum

    Good Luck Brother Love

  • ezme

    haluuuu salam ceria sume:)

    >>hidet..dats true..prigtan buat diri sndri:)

    >>ms diaz..dats wai la llaki ne kalu xnk kwen lg msti byk alasn..lbey2 lg gune alsan “plhn mak”(ntah btui k tdk dia je y tau kn)..adui tula kire alsn plg bijak kot y diorg buat..

    BRO..llaki ni dh tau xnk kwen kn nape byk tul bg alasan..ckp je trs trg kt pmpuan kn sng..tau skang xpe jgn tau dkmdian ari..ley jd gile..bhye2..

    p/s..so pmpn wlpn dh bcinte jgn ltk 100 prtus rse pcye pd psgn..hati2 ye wahai pompuan dgn si llaki y lidah bcbg ne..

  • salam abg razzi,

    i slalu view ur blog update,sbb sume kate2 u byk yg memberi kekuatan pd diri i..slps u selesaikan masalah i aritu,i menjadi lebih kuat untuk arini dan untuk ari2 seterusnye..i appreciate it..ttg topik ni,i betul2 agree dgn pendapat u..pas tgk movie “he’s not that into you”,bertambah luas lagi pemikiran dan mate sy terbukak..slama ini,lelaki begitu byk helah dan tipu muslihat yg diorg buat..agalnye tebal kot skrip yg diorg karang tuk tipu aweks diorang.berdasarkan pengalaman i yang lepas mmg skit tuk dikenang sbb ape yg i alami de gak bersangkutan dgn topik tu..kdg2 kite sanggup tunggu begitu lame,dgn harapan agar die akan menjadikan kite sbg teman hdpnye tp atlast kite ditinggalkan..itu yg i penah alami..dan lagi satu pengalaman, bercinta bagai nak rak,my family pun dah berkenan,tapi selame beberape thn peragai die pun berubah secara perlahan sehinggakan terkantoi dgn i..rupe2nye die balik pade ex gf die..dgn alasan,pompuan tu pilihan mak die..sucks!kalo ikutkan hati mmg sakit sgt rase cam nak g bunuh je diorang tu..tapi disebabkan kate2 bro sblm,i patut bersyukur sbb terlepas dari lelaki2 yg x gune tu..alhamdullilah..tapi dari ape yg bro katekan ttg topik tu mmg betul,kalo terlalu byk excuse yg die berikan utk satu komitment perkahwinan,mmg die sbnrnye x akan kawin dgn kite..mmg katenye syg pade kite sbb bercinta bertahun2,tapi sume tu hanyelah sikap tamak dlm dirinya tu..die x nak kawin dgn kite tapi dalam mase yg same die cume simpan kite as a spare tyre sahaja,mane la tahu tayar yg satu lagi tu pancit di tengah jln..ye la cam kes i,teringat kate2 akhir dr gf my ex bf, die kate jgn riso myb die x plh i skrg tp atlast nnt kalo die dah x de sape2 die akn pegi pd u sbb die tahu u je yg ssyg sgt kat die” mmg cam celake..tp i terime tamparan tu sbg satu kekuatan utk dr i..dlm hdp ni x spttnye kite bg peluang pun pd jntn x gune tu..sume tu cume buat satu pembaziran dlm diri kite..walau sebaldi air mate yg jth,teruskan perjalanan tanpa henti sbb yg dihadapan tu adalah yg terbaik utk kite..

  • Miss Fie – Don’t worry, I rasa bukan you seorang sahaja yang terkena dengan topik ni, ramai…

    yang penting, you telah buat ‘the 1st step’ menyedari dan mengaku akan kesilapan diri. Bukan mudah untuk lakukan itu.

    Now, bila kita sudah sedarinya…tugas kita adalah mengelakkan diri kita dari terus terjurumus dalam tipu daya itu 😉

    Good Luck!

  • miss_fie

    topik nie mmg tul2 kena batang hidung aku..

  • Soal jodoh nie susah nak dirungkai kerana bukan sebelah pihak yang perlu bersedia tetapi kedua-duanya.

    Kekadang kita bertemu jodoh yang pendek, kekadang ia berkekalan tapi ia tidak semestinya ke penghujung.

    Kita perlulah bersikap terbuka dan menerima suratan takdir seadanya.

  • Salam.

    Betul tu.Berhati2 lah selalu bila si dia sering kali mengelak. Pasti ada yg tak kena. Cuba selidiki betul2. Jangan sampai tertipu.

    Regards

  • Nice insights.

    Tapi ini hanya berdasarkan satu
    belah pihak, iaitu pihak yang menyalahkan
    sebelah pihak lagi yang suka
    menangguh perkahwinan.

    Bagaimana pula pendapat pihak
    yang menangguh tu? Ada hujah
    yang relevan? 🙂

  • post ni membuka mata!

    yup kadang2 kita tak sedar yg orang yg tak mahu kawin just tak ambil berat pasal hubungan tu..

    if belum bersedia untuk berkahwin,kasi la ‘guideline’ untuk pasangan and plan bila nak kawin..at least hubungan tu menuju ke destinasi..

    as a partner kadang2 tu je yg kita nk dengar..tul tak?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons