Peluang ke 2…

Razzi Rahman & Catriona Ross

Pernahkah anda gagal dalam apa jua, sepanjang hidup anda? Pernahkah anda bertanya pada diri anda sendiri… “Berapa ramaikah orang yang pernah berjaya kemudian gagal seperti aku di dalam dunia ini? …dan pernahkah anda bertanya, “Masih adakah peluang ke 2 untuk aku?”

 Ada berbagai-bagai jenis kegagalan. Antaranya :-

  • Dari sumber Jakim, statistik perceraian untuk seluruh Malaysia sepanjang 2005 mencecah kepada 13,465 yang dilaporkan – Berbelas ribu orang, gagal dalam perkahwinan!

  • Sabtu 18mac 2006, Berita BERNAMA, Hampir 400ribu wanita di Malaysia adalah penganggur, 14ribu pemegang ijazah, 10ribu diploma – Beratus ribu orang, gagal mendapat kerja!

  • Dari Wikipedia, demography of US, pada Oct17 2006 penduduk Amerika berjumlah 300 Juta orang. Dan 35% dari mereka pernah dikecewakan cinta. – 105 Juta orang pernah gagal dalam bercinta.

Fuhh…berjuta-juta manusia di dunia ini pernah gagal. Peritkan apabila kita pernah berjaya, kemudian kita jatuh, dan terus gagal mendapatkan apa yang kita pernah miliki. Sedih sekali bila berbagai-bagai cara kita cuba, kegagalan juga yang kita dapat. Gagal dalam hidup, gagal dalam kerjaya, gagal dalam bercinta, gagal dalam memiliki sebuah keluarga yang sempurna…

Letih rasanya, apabila bertahun-tahun kita berusaha, kita masih ditakuk lama, paling kuat pun… sekadar itu sahaja pencapaian kita. Cukup susah untuk kembali kepada kejayaan yang silam…Di kala inilah kita mulai bertanya, “Apakah ada lagi peluang ke 2 untuk aku kembali berjaya??…”

Pada pendapat saya, TIDAK ADA!

WO!…sabar, jangan cepat bersedih, jangan sesekali putus asa. Maksud saya tidak ada peluang ke 2 untuk kembali berjaya seperti dulu, TETAPI masih banyak peluang ke 2, ke 3… dan seterusnya untuk anda kembali berjaya tetapi melalui cara yang lain, melalui saluran yang berbeza, melalui bakat yang hanya anda ketahui.

Saya menganggap kegagalan itu adalah untuk kejayaan! Apabila kita gagal, banyak yang kita boleh perbaiki diri kita untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Lagi banyak anda gagal, lagi banyak pengalaman yang anda pelajari, diri anda dan pendirian hidup anda juga akan turut berubah. Kegagalan, mematangkan kita! Anggaplah ia sebagai satu ‘equipment’ demi untuk kejayaan.

  • Kegagalan bukan untuk anda berputus ada, tetapi untuk anda berusaha lebih lagi
  • Kegagalan bukan untuk anda merasa malu, tetapi untuk anda bangga kerana berani mencuba dengan cara anda yang berbeza
  •  Kegagalan bukan bermaksud anda gagal, tetapi ia bermaksud anda belum berjaya lagi
  • Kegagalan bukan bermaksud anda tidak pandai, cuma kejayaan memerlukan cara yang anda lebih pandai
  • Kegagalan bukan kerana Tuhan membenci anda, tetapi Dia mempunyai rancangan yang lain untuk anda.

Razzi Rahman & Catriona RossDengan prinsip ini, Setelah 10 tahun, saya kembali…pastinya, bukan sebagai Razzi Rahman yang ramai kenali sebagai seorang penyanyi yang pernah popular dengan lagu Rembulan Kesiangan dan Syakila. Pernah menjejak kaki di pertandingan akhir juara lagu, pernah berlakon filem dan drama…TETAPI, Razzi Rahman kembali dengan cara yang amat berbeza… Kembali sebagai seorang usahawan yang memiliki 2 syarikat sendiri… kembali di dada-dada akhbar dan majalah sebagai seorang penyanyi, penulis dan penerbit buku sekaligus! ALHAMDULILLAH…syukur kepada Allah yang memberi rezeki.

Inilah peluang ke 2 yang telah Tuhan kurniakan kepada saya…, yang tidak pernah lekang mendoakan pertolongan darinya Allah yang Maha Esa. Anda semua juga boleh kambali berjaya. Yakin dengan kebolehan anda. Berusaha lebih keras dan impikan sesuatu yang berbeza dari sebelumnya, InsyaAllah…anda akan mendapat peluang ke 2 itu.

Tetapi, walau berapa banyak usaha sekali pun jika tidak disertai dengan doa kepada yang Maha Kuasa…segala-galanya tidak bererti apa-apa. Saya tidak henti-henti mendoakan agar Tuhan memberi kejayaan kepada saya, membuka peluang kepada saya, memberi satu peluang yang berjuta-juta orang di dunia ini impi-impikan…iaitu peluang ke 2 “The Second Chance!”

Leave your comment here :-

43 Comments

  • Always Smile

    Salam Bro,

    Saya terjumpa blog ni secara tak sengaja.. dalam mencari penawar dan tip2 menghadapi kecurangan sorang insan bergelar suami..

    Apa yang saya hadapi ini adalah cerita biasa kita dengar dalam kisah2 percintaan dan rumahtangga yang dipaparkan dimana2. Namun apa yang buatkan saya terduduk selama 7 tahun saya memberi peluang demi peluang agar beliau dapat insaf.

    Usaha saya bagaikan terkikis dan tidak bermakna sehingga saya ketahui 2 minggu lepas beliau bermain cinta dengan pembantu saya di pejabat. Huuuuuuu… fening kejap pala.

    Ia membuatkan saya bagaikan tak kenal siapa sebenarnya lelaki yang telah saya kahwini ni hampir 14 tahun…. anyway life has gone on happy and always smile

    But your blog really entertained with new hope and idea to being love dengan cara santai.

  • ariqa

    thanks bro..^^
    sy pn mmg nk bri pluang pd dri sndri..
    yeess..pluang kdua mrasa cinta..(slps ptus sdah ksh syg yg prtma..)
    tp..bro..+_+ sedih sbb nk mlupkn sum1 that being my first love its hard la..
    so what i m gonna do bro??
    hmm..anythng yg dia bg..
    any letter from him..
    sy slalu curi2 bca..
    hayati..
    then,its owez end wif tears..
    sy nekad mlupakn dia..
    aduhai..hati ni degil lak tak nak hlgkn namanya yg dah brtakhta hmpir 2 thun ni..
    pliss bro tell me..

  • nissya

    memang pun nak jadi ajen KC…tapi sekarang ni i tengah ulang alik Langkawi koh lipe(THAILAND] diving n shooting program untuk RTM.
    Ingat kan lepas abis bulan 12 ari tu boleh la buat kerja -kerja lain..tapi ada banyak outdoor nyer activities plak. Tak cukup dengan diving…caving around langkawi pun byk demand.My company baru vebture new route yang kitorang panggil Andaman vacations.
    Pulau kat thailand yang just sebelah langkawi ni cantik gilerr…

    [sorry la kalau terkeluar tajuk]he he he

  • Comman Man : Waaa, you so comman is it? hehehe…relek arr, tak kisah lah dah berjaya ke belum dalam biz…boleh kecek jugok bohh… Mereka yang berjaya pun asalnya pernah gagal punya gak kan.

    Cinta2u : Setiap orang pasti mengalami kegagalan. Tiada kegagalan, tiadalah kehidupan, tiada kehidupan, tiadalah manusia…

    Nissya : Hey, where have you been?? Busy ke…lama menghilang, jangan hilang lama-lama lagi tau. Eh you kata nak jadi ajen KC?

  • nissya

    hi all…lamanya tak masuk sini…actually baru seminggu..tapi rasa macam lama sangat.

    Bro~cakap pasal muka tembam ni…memang la…i tak tau pasal apa kalau gambar objek manusia kat metro mesti ada “kembang”…i noticed that.Padahal kalau masa interview tu ada 5, 6
    press [media]kat situ tapi gambo dari metro memeng nampak “kembang”. Agaknya dalam ramai ramai yang ambik gambar bro tu photographer metro duduk angle silap kot…tu la pasal jadi tembam..he he he!

    jangan marah aaa…lama gak tak usik bro…

  • Manusia dan kegagalan adalah saudara…betul ker?

  • shaliza81

    ooo..patutlah rock betul nampak masa buat psembahan tuh..ramai peminat masa tuh..tp skarang, kitorg berdua yang sibuk serbu kt bro..he..he..jangan mare ek..
    takpe bro, temban ke tak..janji happy kan..nyanyi skit…la..la..la..janji hepi..ha..ha.. 😉

  • just comman man on the street

    saya sungguh bersemangat baca artikel bro hari ni. TQ bro, semoga terus berjaya.
    (bila saya betul2 berjaya atau perniagaan go global secara autopilot, baru nak jumpa bro,baru “sedap kecek” sikit, ko guano bro?, loni kawe tengah lemas)

  • SHALIZA & DINI – Thanks…Show kat Tasek Perdana tu, masa tu bro siap ada bodyguard tu. Kalau turun stage nak ke kereta, tak leh nak jalan diserbu. Tapi sekarang, lebih selesa, tak da orang sibuk kat bro pun hehehe…

    Tembankan gambar kat Metro tu…yang peliknya beberapa paper lain pun ambil gambar bro yang sama, di hari yang sama dengan Harian Metro ni, tapi tak pulak nampak tembannya… cuba bandingkan photoshoot process sini >>> Click Here To Watch Photoshoot process

    Rasanya dia orang tembankan lah tu hahaha…but Im happy!

  • shaliza81

    ya..dini..masa tu kita p umah sepupu n then dia tau yg i ni fanatik bro n kcat, terus dia tunjuk pasal kt metro tuh..ko tgk tak gambar bro yg buat pesembahan tuh..mmg rock kapak betul la kan..he..he..tp gmbr bro yg terbaru tuh nampak chubby skit kan..tgh happy la kot..he..he..

    bro~ Good Luck

  • DINI

    Bro pasti berjaya..kami percaya…

    tengok metro semalam pun dah mula bercerita pasal perubahan dalam hidup bro..tahniah ok!!

  • ur welcome bro…it hurt kan..bila dilupakan… hope so u become rich one day.. i pun mcm u gak…nak berjaya atas usaha sendiri…tgh usaha nih… 😉

  • JUE – Fuhhh…next Millionaire in Kelantan? bro berdebar2 bila Jue cakap macam tu. Tapi itulah cita-cita bro sebenarnya. Tapi, Irfan Khari pun takes 8 years to be one. Bro baru setahun jagung. Tapi InsyaAllah!!

    Nien – Thank You so much Nien, bro takkan lupa you. Bro takkan lupa any of you… I tahu sangat bila diri dilupakan, so I will not do it to others.

  • Jue7877

    bro,

    All the best to u…x semua org d dunia ni dpt peluang kedua..u are so lucky coz dpt 2nd chance & peluang kali nih dilimpahi dgn kejayaan dlm hidup u…mana tau pasni bro akan bergelar our next millionaire in Kelate…hehehe. kata2 merupakan 1 doa kan..

  • sambung kit lagi…maner tahu one day nama u terkenal..bukan sebagai penyanyi..but sebagai ahli perniagaan yang berjaya..who knows? masa tu jgn lupa we all yer 😉

  • ur welcome bro..u patut dapat ni sume dari usaha u sendiri…kata2 yg memberi semangat agar u terus melangkah kehadapan dan berdiri setanding org2 yg berjaya kini dan akan datang.. wish u all the best.. 🙂

  • I sey man girls semua…wa touching la cam ni beb huuuu…You all ni lah, yang buat I kembali bersemangat tau…

    All i can say, humbly say…on my knees say…to all, THANK YOU! THANK YOU! THANK YOU!

    Specially for my niece…beautiful Catriona Ross, I LUV YOU, SWEETY!

  • sis cat.. me too, i pun angkat tangan gak..bukan satu tangan jer but dua2 skali pun.. dan bangun sambil memberikan tepukan yang gemuruh tanda betapa bangganya mengenali seseorg yang berjaya dgn usahanya sendiri..its u bro…

    bro..betul cakap sis tu, u kembali semula dgn penuh penghormatan…u dah buka mata2 yg dulunya tertutup..(wah..kembang lagi nih..megah kit bro…hahahha)

  • Catriona Ross

    Im a strong believer of embracing on second chances…How can i not when life is all about ups and downs,twists and turns and this time round,you have made your come back in a respectful manner…

    Tell me ,siapa yang mungkin tak bangga dengan Razzi Rahman sekarang ni?I will be the first one to raise my hands up and say that I am…

  • bro….bagus kalau gelak macam tu selalu.. bertambah macho lah lepas ni..kan org kata byk senyum jadi lebih muda…so bro..gelak lah selalu key…

  • yantie

    Salam ,mcm mana second day tahun baru , I just wants to say …di blog ini kita belajar tentang persahabatan ,kejujuran dan erti keikhlsan , sesaat di guna untuk mencoretkan sedikit pengalaman peribadi antara kita ….

    Dan akhirnya kita menjadi sebuah keluarga yang besar ….semuanya atas nama keikhlasan yang akhirnya membuahkan rasa cinta barangkali ….begitu byk tafsiran cinta yg boleh di definasi…all the best kc

  • shaliza81

    bro~ kita dah khatam Kamus Cinta..lawak betul bila baca yg pengalaman bro tuh..buat kita tersenyum sorg2 ler..

  • HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA…So funny Nien!!! bro kena kacau lak hehehe… :lol 😆

  • Bro…tahu tak per..kira mcm fanatik lah..but its not because u artis tau..tapi bcoz ur talent.. u ada byk bakat yang we all takde.. (jgn kembang tau bro…nak usik bro gak..hehhehe)

  • Oops! lupa nak ckp…kepada sesiapa yang sudah membaca buku Kamus Cinta, sekiranya anda ingin memberi testimoni, anda boleh emailkan kepada bro dan testimoni anda akan diletakkan di page Kamus Cinta seperti mereka di sini Sila Lihat >>> KAMUS CINTA

  • YANTIE : Nice words…

    SHALIZA : Sedih ke, alamak…tak sengaja la 🙂

    LIZZ : Asyik kacau shaliza je ekk, hihihi walau dimana anda berada shaliza tetap di hati mu wakakakaka… 😆

    NIEN : Thanks for yours truly support…Fanatik la tu ek? hihihihi…kacau awak sikit 😉

    YATI : Nanti dengar banyak2 dan belajar lagu pasal bro nak u nyanyi k?

  • yantie

    – salam bro dan semua sahabat yg setia

    – something to share

    – di mata org yang berjiwa kerdil
    persoalan kecil menjadi besar
    dimata orang berjiwa besar
    persoalan besar terasa kecil ,

    AL MUTANABBI

    peluang kedua sentiasa wujud selagi kita ingin berubah ke arah yang lebih baik

  • shaliza81

    ni lagik sorg budak nih..suka buat org lagik sedih..sejak duk sorg2 nih, emosi jadik tak menentu tau..banjir dah reda kt sini..ko nak buat banjir season 2 ek? dah ler cik kak..

    tp mmg KC ade auranya..tanpanya tanpalah kita semua..semuanya kerana Cinta..

  • lizz

    Bro~ Jangan buat ayat2 syahdu lagi bro..kang banjir pantai timur tuh..banjir coz kliza dok cry non stop!!! kahkahkah!!!

    Shaliza81~Ha’ah kan, kalau Kuncicinta tak ade…huhu, kita due pun tak kenal kliza…kliza jauh nun kat pantai timur, den kat selatan…seb baik ada “Kuncicinta bridge” yang dekatkan kite kan…ngehehe..sweet 🙂

  • bro n sis,
    EVEN IF I DUN SEE U,
    EVEN IF WE HAVE LESS TALK,
    LESS HELLOS,
    LESS STORIES,
    LESS GREETINGS,
    AND LESS COMMENTS TO U,

    always REMEMBER that u in my heart

    my support will never less for both of u bro n sis.. Chai Yo!!!

  • hi.. 🙂 selalu dgr lagu Rembulan Kesiangan tu sbb lagu tu ada dlm blog yati 😀 happy new year to u

  • nien

    “happy new year”..ini juga dinamakan peluang. Peluang bagi kite utk terus mengorak langkah..melupakan kesedihan dan membina kebahagiaan..menjadikan impian satu kenyataan…bukan angan2 yg dimaksudkan tetapi kesungguhan yg dipersembahkan. so u guys…sempena tahun baru ini, berilah diri kite satu peluang yg terbaik agar ia menjadi yg terbaik dalam seumur hidup.. mungkin semalam kita di takuk lama..tetapi biarlah hari ini dan hari yang mendatang, kita bukan lagi sama seperti semalam.. itu lah peluang yang membawa manfaat dalam hidup kita semua..

  • shaliza81

    THE BEST n MOST BEAUTIFUL THINGS IN THE WORLD IS CANNOT BE SEEN OR EVEN TOUCHED, THEY MUST BE FELT WITH THE HEART…

    truly madly deeply…just for both of u n KC..
    THANKS AGAIN..

  • shaliza81

    ala, pe ni bro…jgn buat org sodih..isk! isk!..kita sama zodiak, very emotional.. 🙁

    {“To me, you all ni lah yang dari awal-awal dulu lagi bersama-sama dengan Bro dan Cat juga…you all lah sentiasa memberi sokongan sedari awal lagi. You all lah yang buat kc strong, besar sekarang…you all lah the original fan and bloggers. You all lah yang memberi peluang ke 2 kepada Bro… not many yang masuk blog Razzi Rahman, hanya yang betul2 ikhlas dan jujur seperti anda semua sahaja…For that, my full respect is for you guys and I salute you!!!”}…..isk!isk!..sedihnya.. 🙁

    kalo takde KC takde juga kitorg kt sini..semuanya kerana usaha bro n kcat n team KC..thanks..

  • Salam semua…you all ni memang best lah!! 🙂

    YATI >> Thanks! …duk dengar lagu Rembulan Kesiangan lagi ke? 🙂

    ANGEL AZILLA >> Glad that I can give a helping hand. Email me if you have any questions. info@razzirahman.com

    NISSYA >> Thank you for your strong support dan tak putus2 tu. You memang a great friend.

    FAD >> Thanks Fad…Sentiasa sokong bro tuh!!.. masih duk dengar lagu-lagu bro ke? You memang best Fad. Take care girl.

    SHALIZA >> TQ Liza, semangat macam you berikan tak pernah bro lupakan.

    DINI >> Hi Cute… malu lah bro cam ni…byk sangat puji2 tu Dini 😛 seganlah hehehe…nanti bro masuk your site.

    LIZZ >> Selalu funny ekk 😆 thanks for the spirit.

    AZWA >> Thanks Azwa, …pelakon hongkong? hehehe…jangan buruk sudah lah 😆

    “To me, you all ni lah yang dari awal-awal dulu lagi bersama-sama dengan Bro dan Cat juga…you all lah sentiasa memberi sokongan sedari awal lagi. You all lah yang buat kc strong, besar sekarang…you all lah the original fan and bloggers. You all lah yang memberi peluang ke 2 kepada Bro… not many yang masuk blog Razzi Rahman, hanya yang betul2 ikhlas dan jujur seperti anda semua sahaja…For that, my full respect is for you guys and I salute you!!!”

  • setuju ngan lizz.. bro kembali mengganas!! waa cayalah! pepon Congratulations!

    perghh! sekalik tgk bro punya picture ada macam pelakon hong kong daa.. tak ingat apa nama dia? hehe.. mmg sebijik arr.. hehehe

  • lizz

    Bro dah kembali mengganas woo…ngehehhe!!! banyak dah kuar dalam mana2 paper,mag, yang tak tahan tuh…..teng2..kat mugs pun ade woo!!! kikiki 🙂 congrat2!! gwe doa’in aja agar kamu bisa terus sukses ok..

    Good Luck!!!

  • DINI

    BRO~ yang paling penting…maintain hensem….ayu je senyum gitu…kih3
    Tahniah Bro…tinggal la comment kat site kita….deh..

  • shaliza81

    em tahniah bro, kita dah beli media hiburan tuh..confirm pasnih berduyun2 org cr bro, bukan lagi peluang kedua, beribu2 peluang lagi datang menunggu.. 😉

  • fad

    Congratulations Bro Razzi Rahman….!! Semoga terus n terus bejaya!! 😉

  • nissya

    hi ..Second chance…Alhamdullillah…sebelum ni saya selalu merasakan tidak ada peluang lebih baik akan datang kepada saya.
    Dugaan demi dugaan datang bertimpa.Hampir kalah dan tewas …bertanya apakah takdir saya sehingga ke akhir hayat akan diuji dengan cubaan demi cubaan.
    sering bertanya pada diri…apakah dosa besar yang telah saya lakukan sehingga diuji sebegitu hebat.
    Tapi baru kini saya faham…ujian x itu Allah datangkan untuk menguji saya..dan alhamdullilah…siapa saya hari ini adalah berkat kekuatan yang Allah jua berikan untuk saya sampai ketahap ini…Yang penting kita sebagai hamba dimuka bumi ini hanya perlu redha..tawakal dan sentiasa berusaha. Tak kira lah…samada dalam usaha memperbaiki diriatau pun memperolehi cinta sejati.
    Thank you for this great/superb blog.

  • angel azilla

    i found dis website as a new guidance 4 me in searching 4 a rite love..
    all da best 4 u guys..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons