Putus CINTA anugerah ALLAH

  • Pernah merasa putus cinta? Mesti pernahnya  kut… kalau pernah, I would say BAGUS! Kalau tak pernah maknanya anda belum lagi mengenal erti kehidupan percintaan yang sebenarnya.

As always, Bro Razzi di sini, bukan untuk meminta perkara buruk itu berlaku atau mendoakan kecelakaan sebaliknya, kita mahu menimba pengalaman dan mengetahui sedikit pengetahuan yang mungkin dapat membantu untuk mematangkan diri di dalam menangani soal kehidupan di dalam percintaan.

Cuba kita tanya,

  • “Mengapa Allah berikan kegagalan cinta kepada kita? Mengapa Tuhan membiarkan kita putus cinta dengan orang yang kita amat sayangi?”
  • Pernah anda mendapat jawapan dari pertanyaan ini?

In my humble opinion,

  • Tuhan berikan kegagalan cinta dan takdir putus cinta itu adalah kerana Dia mahu kita belajar dari kegagalan itu agar kita menjadi manusia yang lebih sempurna. Dan dari pengalaman itu, kita dapat berkongsi dengan mereka yang kurang berpengetahuan.

Bro Razzi tahu tu, sebab itulah yang I lakukan sepanjang 8 tahun kebelakangan ini. I berkongsi kegagalan dan kejayaan dan berbagai-bagai masalah cinta yang I face myself, friends, and peoples around me…

  • Tentu saja I sedih bila putus cinta. Tetapi… apabila I dapat membantu walau hanya seorang untuk berjaya, kebahagiaan itu…is speechless!

“So, that’s why kita tak perlu bersedih sangat kerana putus cinta!”

Same things happen apabila sesebuah perkahwinan itu terpaksa melalui perceraian… Cuba kita tanya,

  • “Mengapa Allah berikan perceraian setelah kita berkahwin dengan penuh kebahagiaan?”
  • Pernah anda mendapat jawapan dari pertanyaan ini?

In my humble opinion,

  • Tuhan berikan perceraian itu adalah kerana Dia mahu kita lebih tabah. Dan yang paling utama, mungkin ada pasangan lain yang dapat memberi lebih kebahagiaan dan lebih menyayangi kita. Malah mungkin lebih menghargai segala-gala tentang kita.
  • Tentu saja kita akan sedih …amat sedih bila bercerai. Tetapi… apabila kita dapat menerima takdir dari yang Maha Esa, barulah kita akan dapat melihat betapa besar hikmah dari Allah s.w.t

“So, that’s why kita kena percaya dengan hikmah dari Allah barulah kita tidak  bersedih sangat”

Selalu kita tengok dan baca komen-komen dan pesanan-pesanan kat internet ni katanya, “Wanita baik hanya untuk lelaki yang baik begitulah sebaliknya!”

Ya… akan tetapi MAKSUD sebenarnya adalah lebih dari itu…  Bukankah selalunya cara pengajaran dari ilahi adalah dengan melalui berbagai cabaran hidup? Tuhan akan buatkan kita melalui dugaan dalam hidup supaya kita belajar dari pengalaman perit itu. Tiada short cut dan jalan mudah…

  • Sama lah juga di dalam persoalan ini, kalau yang baik dapat yang baik… apa yang mereka boleh belajar? Kalau yang jahat dapat yang jahat… semua perkara dah tahu! Mana pengajaran dan cabarannya?

To me, maksud sebenar di sebalik ayat itu adalah,

“Setiap orang yang baik adalah untuk mereka yang mahu berubah menjadi baik!”

Putus cinta berlaku adalah dari TAKDIR TUHAN, Dia mahu kita belajar dari setiap situasi yang berlaku. Jika yang baik hanya untuk yang baik…apa yang kita boleh belajar? Not so much. Kalau tiada putus cinta, cantik je percintaan tu… nothing laaa… that’s NOT LIFE!

Thats why selalunya,

Seorang yang baik, Allah sengaja temukan dengan yang tidak baik, untuk kita mengenali dan memahami erti kematangan hidup! Kemudian belajar membimbingnya menjadi insan yang baik dan beriman.

Ada seorang lelaki yang telah selalu berzina, kehairanan…

  • “Mengapa aku yang jahat dan jahil ini tetap mendapat isteri yang masih dara?” – Itulah takdir kasih dari Allah, masih memberi peluang kepadanya dan melihat samada dia mahu bertaubat dan kembali ke jalan yang diredhai atau sebaliknya.

Si isteri juga kehairanan…

  • “Mengapa aku yang sentiasa beriman kepada Allah dan bertaqwa tapi masih dapat lelaki jahil dan yang hidupnya penuh dengan maksiat?” – Itulah satu cabaran dari Allah, bagi si isteri untuk membuka hati suaminya agar kembali beriman. Imagine jika dia dapat isteri yang sudah rosak akhlaknya…

Jadi, inilah baru betul caranya seperti yang selalu Tuhan mahu kita hadapi…iaitu melalui cabaran dan dugaan.

So, putus cinta, bercerai…semua itu adalah satu proses. Proses usaha kita yang Tuhan mahu kita belajar tabah menghadapi dugaan dan cabaran. Dia mahu kita belajar dari kesilapan serta menambahkan pengalaman dan matang agar kita menjadi manusia yang menghargai nikmat Allah, kemudian dapat berkongsi pengalaman itu dan membantu sesama manusia.

  • JADI, apabila berlaku putus cinta atau perceraian sekali pun, kita hadapinya dengan senyuman kerana, itu adalah pemberian dari Allah. Anugerah dari Tuhan yang Maha Esa.

Itulah ciptaan Tuhan yang maha agung, – which is, the balance of the universe, kestabilan hukum alam kita! 😉 sehingga di lain waktu…

“Cinta itu datangnya dari Allah, jika kita percaya padaNya, maka kita juga patut percaya pada cinta, kerana itu adalah anugerah dari Allah yang Maha Esa!”

p.s : Dapatkan tip-tip, mutiara-kata serta nota-nota yang memberi inspirasi dan motivasi dari saya setiap hari, ‘like’ facebook saya di Brother Love FB: klik di sini

Love,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

Share this article at your facebook…

24 Comments

  • BabyLoveMeGone

    Salam Bro Razzi…Tertarik membaca kata2 semangat u yg membuatkan hati tergerak untuk menulis disini.Saya sedang melalui fasa putus cinta,baru saja bermula..I rasa bro razzi pn tahukan betapa peritnya ketika melalui fasa yg baru bermula ini.Apetah lagi i bercinta dengan rakan sepejabat yang bukan seagama dgn saya.Walaupn kami tahu halangan perkahwinan pasti tjadi,namun kerana takdir ,hati tak bisa menolak utk bercinta krn ianya merupakan gerakan yg dtg tnpa diundang.Ketika sy menulis skarang ini,bekas kekasih sedang berada di tepi sy ,n masing2 membatukan diri melayan perasaan masing2 (esp saya la)..Namun yg pasti dia telah pn mempunyai pengganti sebab itu perubahan demi perubahan makin ketara sehingga perhatian n syg yg dulu tidak lagi sama sewaktu mula2.Bayangkan betapa pedihnya jiwa sy utk menahan perasaan skarang ini..Hanya tpakse kuatkan hati utk melawan segala perasaan yg berperang ditika ini.Sdgkan dri tepi sy sempat menjeling dia ,n sy nampak ekor mata dia mengarah kpd sy.Pedih sbnanya..Entah bape lama lg sy akan trus bersedih begini,till nk bawak diri nk bjln pn rasa longlai,jiwa kosong…Harap bro bolehla mengutarakan pandangan ..Tq

  • Gissele

    Your article is really good but i still need your extra attention and advise from u

    Im start working in one company as a reporter.my bos sangat2 caring sejak awal.sebelum i masuk pon i tau he like me.my bos dah kahwin tapi ada masalah rumah tangga and almost bercerai.and i pulak masa masuk kerja baru lpas putus.

    My bos selalu lah bagi nasihat kat i pasal guy.pasal masa depan.teach me what is live.on da same time he need attention too.

    At da 1st stage i accept him bcoz i noe he cant live longer and i got da prove that he really sick.after a few month i really love him bcoz of how he take care of me n always teach me how to improve myself n how to survive.he is like a teacher for me in every thing.n we r so happy for a few month.

    After a few month he get really sick maybe bcoz of his personal problem.he dont want to talk to everone especially me.

    Now i noe actually he really try very hard to get his wive back n he dont care about me.

    I trying really hard to forget him n move on but it seem like imposible when we r in da same office.it hurts me so much when i see him with his ex wife.

    So what do u think?
    What should i do?
    Should i quit my job?
    When i ask him to say that he dont want me anymore he keep saying that he aleays love me.

    How to move on?

  • hamba Allah

    salam bang…saya ngan bf saya sebelom ni hepi sgt2 walaupon kita hanya kenal selama 3 bulan…dialah lelaki yg paling responsible pernah saya jumpa, sampai sy bwk dia jumpa family (sebelom ni saya x pernah bwk mana laki2 jumpa keluarga). ibu saya pon tumpang gembira dgn kehadiran bf saya. ttp tiba2 one day dia menyepi, ckp nak bersendirian…dia ckp perasaan dia dh makin kurang kt saya…saya dah buat macam2 nk suroh dia stay n give us another chance…sekarang kami masih bertahan, ttp cara dia layan saya seolah olah saya tidak wujud pon…no texts unless saya yg hantar dulu, no calls, nothing…saya rasa seperti gantung x bertali…ttp sy tabah lakukan solat hajat n istikharah tiap2 hari agar Allah tunjukkan kpd saya adakah saya patut stay or leave him be…saya buntu bang razzi…

  • KHAIRYL – Saya juga pernah mendapat tentang dari Ibu before this kerana pernah bercinta dengan gadis yang jauh lebih tua dari saya, janda pula tu… TAPI saya teruskan juga kerana cinta saya kepadanya. Sampai bergaduh dengan ibu saya, dimana saya amat menyesal…

    Sesungguhnya, melawan kehendak ibu ni memanglah derhaka, tapi kita kena bersungguh-sungguh berjanji lah dengan ibu kita…

    Dulu, akhirnya ibu saya terima juga kekasih saya tu, cuma masalahnya kami pula berpisah dan tak jadi kahwin… sebab dia pula yang terasa tak sepadan.

    What I’m trying to say, hidup ni, kita akan ada beberapa FASA, jadi jangan terburu-buru, take your time to convince your mother, kalau boleh temukan mereka, see how it goes from there… InsyaAllah suatu masa nanti dia mungkin akan terima juga. Janji kita tidak berputus asa dan tidak membelakangkan ibu pula.

  • Salam..bro razzi…sy ada 1 pmasalahn cinta d sni..sy btugas d sabah n bakal calon isteri sy ni org sabah jg..mslh skg,ibu sy d smnjung tidak merestui hbgn sy dgn si dia…alasannya umur si dia lbh 11 thn tua dr sy…tp sepanjang sy dsni hmpir 6thn..dia lah yg sy rsakan seauai sy jdikan isteri dsbbkan sifat baik n pnyayang yg ada pd dia mmbuatkan sy ttarik dgnnya…umur bkn pghalang sdh bg sy…jd adakah sy ditakrifkan anak derhaka sekiranya sy ttp dgn kputusan sy utk mmperisterikan dia?sy masih buntumuntuk myakinkan ibu sy yg dia lah yg sesuai untuk sy….

  • lavender

    saya bercinta dengan seseorang yang jauh beza umur dari saya, kami dah bercinta selama 3 tahun tapi kedua ibu bapa saya tidak menyukai dia sbb faktor umur… patut ke saya ikut ckap kedua orang tua saya tapi saya tidak sanggup nak berpisah dengan dia saya sangat syang kepada dia.. saya tengah buntu sekarang ni sehingga saya lari dari sume masalah ni…saya pergi jauh2 dari sume orang2 yang saya sayang..saya perlukan nasihat dari anda..

  • Hi LINDA – Simple je, DELETE bermaksud delete segala-galanya, bukan hanya no hp, fb dan sebagainya… DELETE dalam hati you, DELETE marah you, geram you, sakit hati all that BUANG jauh-jauh! – Yaang you gi berkawan dengan kawan-kawan dia tu apa hal dik hehehe… itu bukan delete namanya, itu ADD!! 🙂

    You kena terima, begitulah hidup bercinta dengan suami orang ni… dia buat ikut suka dia je.

    Better forget it la, find a single and better man!

  • linda

    hye abg razzi,

    sy nie ade bf yg cukup baik sgt..memahami sy.dan terlalu baik hati sgt.tetapi dlm mase yg sama sy ade skandal dgn suami org..dia baik jugak kitaorg ni ibarat teman tp mesra lah..huhuhu br je 5 bln kenal..rumah dah lah dekat2 jer..so skrg ni dia mcm dingin dgn sy mgkin sb dia dah kantoi dgn wife dia..tp dia cakap kt sy yg dia tetap nak kwn dgn sy lg..tapi skrg dia hilangkan dr terus..dia xde call or sms sy lagi..sy x kisah kalau dia dah x nak kwn dgn sy lagi sekurang2nya bgtau lah ..terus trg dgn sy..ni main bla mcm tu jer..sy dah buat mcm mana yg abg razzi ckp DELETE all tp still nak rasa sedih coz dia xde cr sy langsung sy msj utk kali terakhir pun dia x balas…perlu ker sy teruskan persahabatan sy dgn kwn2 dia yg kini kerap jugak lepak dgn sy…dia jugak ade warning kwn2 dia semua delete sy dekat fb sebab dia akan sakit ati kalau tgk sy nanti…dia jeles..sy x fhm tlg lah bg pandangan cikit bro..tq

  • RAMA-RAMA : Kena bijak dalam berkawan. Jika tak ada rasa nak bercinta, kenalah cakap awal-awal. Supaya lelaki tu tahu yang you tak berminat.

    Lelaki akan berubah lebih meminati you apabila you all terlalu mesra. Cara perbualan dan percakapan juga lebih dari sahabat, baginya.

  • rama_rama

    salam bro..kenapa semua lelaki yang saya kawan menaruh ati kepada saya..niat saya adalah untuk berkawan..dan saya pun melayan dorang hanya sebagai seorang kawan..bila saya berkawan ngan dorang tetiba dorang timbul perasaan cinta..stat dari situ macam2 masalah timbul..akhirnya kami tak dapat berkawan seperti dahulu lagi..kalau saya bandingkan cara layanan saya,kawan perempuan lain lagi “over”cara layanan nya ngan kawan lelaki..tapi takde pulak timbul masalah seperti ini..macam mana nak elakkan perkara seperti ini berlaku ye…dorang ni semua kawan2 kampus saya..

  • mawar.bduri

    die kwn sekampus saya..saya lagi kerap borak ngan lelaki lain drp ngan die samada dlm pesbuk atau kat kampus..saya x penah tunjukkan yang saya “berminat utk kawan lebih rapat”ngan die..tetiba die sentap sendiri..nape jadi cam tu ye razzi..harap razzi leh jawab,sebab razzi lelaki..lebih paham lelaki tu macam mana..kalau saya,haha..surrender awal2,memang tak kan paham sampai bile2….

  • MAWAR – Maybe dia malu tu, jadi untuk menutup malu dia, itu yang dia jadi macam tu mungkin.

    You, layan dia ke sebelum ni? macamana dia boleh meluahkan perasaan kat you pulak? Maybe you suka melayan dia kat facebook ke? Or, chatting ke? Or…

    to you maybe hanya sebagai kawan… tetapi bagi dia, lain… that’s why kalau dah bertunang tu kena cakap awal-awal dan tak perlu nak bergayut or berchatting lagi, kerana semua tu akan membina perasaan cinta dalam diri seseorang.

  • mawar.bduri

    saya tolak cinta dia sebab saya dah btunang..lagi pun saya rasa dia tak ada masalah nak cari pengganti saya sebab die kategori lelaki hensem dan ramai aweks himpit dia..

  • mawar.bduri

    hai razzi..saya nak tanya..kenapa orang lelaki yang sebelum ni minat kat kita,tetiba maki hamun,kutuk2 kita selepas cinta dia ditolak..sedangkan dia bukan jenis yang baran..saya tolak cara baik dan berhemah..saya faham hati orang lelaki ni tak boleh dibuat main2..lepas saya “tolak”dia,tenguk dari luaran dia macam tak kisah..tapi dia macam simpan dendam,dia maki,kutuk kita belakang2..saya ingatkan dia tak simpan dalam hati,rupanya dalam diam2 dia berdendam..saya dah mintak maaf secara terbuka selepas tu untuk elakkan perkara lebih buruk terjadi,tapi nampaknya dia masih tak berpua hati..perkara ini adakalanya menakutkan saya..kenapa jadi macam tu ye razzi..

  • DARKTHRONE – Sabarlah brother… mungkin Tuhan mahu kita kenali siapa sebenarnya pasangan kita itu. Sebab itulah dia tunjukkan perkara ini dengan cara yang menyakitkan. Agar kita lebih terasa dan memahami sakitnya….

    Selalunya apabila kekecewaan yang teramat sangat dirasai, ianya akan mengubah kita jadi lebih matang dan bijak membuat keputusan di masa hadapan.

    Percayalah akan ada seseorang yang jauh lebih baik dan sempurna yang akan membahagiakan hidup you suatu hari nanti.

  • darkthrone

    salam..sedih la bile putus cinta..mak saya baru je meninggal 2minggu pastu si dia trus tinggalkan saya jugak pi kat laki lain satu opis ngan dia..down btol..tak makan tak tido keja pon takmau pi..saya dok merayu nangis nangis pon dia tak trima saya..padahal dia baru kenal laki tu tak smpai sebulan..saya ni dah 5thun..maybe ada kesilapan saya..tapi tak patot bagi saya die trus pegi kat laki lain camtu..trus tuka phone number..apa pendapat bro ..saya nak lupakan die cammane erk..saye nak sgt lupakan die n buat hidop baru..tapi stiap hari teringat kat die..rindu..takot die dipermainkan laki tu..padahal die lgsung tak pikir kan saye,,dorang happy je slalu..bodoh tol saye ni..sedih tol..

  • I doakan you akan menemui kehidupan lain yang lebih membahagiakan!

    Kebiasaannya, hari ini kita gagal dan kalah dalam perjuangan, pasti akan ada suatu hari kita maju dan berjaya, just the matter of time.

    Dan InsyaAllah, dari pengorbanan kita …apa yang kita miliki nanti akan jauh lebih menggembirakan.

  • Hamba Allah

    ketemu juga saya satu blog yg menyingkap perasaan dan erti cinta..
    terima kasih kerana sedikit sebanyak blog ini dapat memberi harapan dan sedkit semangat untuk seseorang yg pernah atau sedang hadapi kelukaan dalam putusnya hubungan dengan seseorang yg kita sayang..
    Terima kasih bro razzi..pendapat dan juga pandangan2 yg diberi amat bermakna..ya..itulah life..sayang and cinta seseorang itu tak semestinya kita akan dapat..dalam erti kata lain macam bro razzi kata ianya sebagai satu jalan dalam kita usaha untuk mengenal diri sendiri dan juga erti apa itu sebenarnya cinta..
    luka kerana cinta memang pedih..ramai org sekarang ini menganggap ianya dari sudut negatif dan tidak pula dari sudut positif..saya terbuka blog ini kerana baru putus..saling menyayangi antara satu sama lain..saling mencintai antara satu sama lain tapi kerana halangan dari keluarga terpaksa seseorang mengundur diri untuk kedua2nya pihak bahagia walaupun pedih nak lalui..terpaksa khianat dalam hubungan..walaupun tanpa rela..kerana terpaksa..kerana untuk lihat orang yang kita sayang lebih bahagia..kebahagiaannya adalah kebahagiaan kita juga walaupun bukan bersama dengan kita..Ingatlah..Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita dan pasangan kita..Allah ketemukan kita berdua untuk kita saling mengenal diri dan membimbing antara satu sama lain..Tidak sikit pun Allah nak buat kita rasa terseksa..Cinta itu datang dari Allah..dan Cinta itu juga akan hilang dengan kehendakNya..Belajar untuk kuatkan semangat dan hati untuk terus hadapinya..Perlu belajar bahawa kita cinta akan seseorang bukan kerana hawa nafsu atau untuk mendapat kembali ganjaran untuk hari kemudian tapi kita kena tahu bahawa cinta dan sayangkan seseorang hanya kerana Allah..sayang dan cintakan seseorang jangan kita lebih dari kita sayang dan cintakan Allah..kita sakit..kita pedih dan kita terluka andai orang yang kita cinta pergi tinggalkan kita tapi pernah tak kita terfikir apa akan terjadi pada kita andai Allah ‘tinggal’kan kita?Allah masih bersama kita kita andai kita keseorang tanpa orang yang kita sayang..andai Allah tak bersama kita siapa lagi nak temankan kita?
    kepada mereka..harap cinta dan sayang yang kita jalinkan dengan seseorang itu berlandaskan prinsip dan rukun..ingatlah mana yang baik mana yang buruk..mana yang haram mana yang halal..dari situ barulah ada keberkatan dalam hubungan..sorry kalau ada salah dan silap..

  • SYAZA – I rasa betullah apa yang you rasa tu. Lelaki kalau berminat, sure dah lama tunjuk dan akan bertindak sendiri, walau kelihatan bodoh sekali pun dia akan cuba memikat.

    Kalau tak ada apa-apa tu, I suggest lupakan saja. Cuba buka hati anda kepada dunia yang lebih luas… I’m sure you akan nampak lebih ramai lelaki yang jauh lebih sweet dari dia 😉

  • LEEN – Salam Leen… don’t worry, ramai yang mempunyai masalah yang sama. The truth is, it’s not easy… bila kita kalah, gagal, kecewa, bukan sesuatu yang mudah untuk kita terima.

    Kita akan sentiasa geram dan tidak puas hati… Selagi kita tidak menerimanya sampai bila-bila lah kita akan sentiasa wondering why… why dia buat begitu, why dia tinggalkan aku, why dia nak pada orang lain…why, why, why…

    Well, the answer is pretty simple… SEBAB dia sudah tidak mahu lagi. That’s all… manusia memang cepat berubah hati, lebih-lebih lagi apabila dia merasa lebih best dengan orang lain.

    HOW TO FORGET? …I did mention dalam artikel tu yang kita tidak akan dapat lupa kan? How can we forget someone that we really love…yang kita benci lagi kita ingat inikan pula yang kita bertahun cinta dan sayang.

    Cuma kita in time, …boleh buat dia sudah tidak bermakna lagi dengan membuang segala-gala yang ada kena mengena dengan dia. Delete everything!

    Paling penting, TERIMA kekalahan ini. TERIMA DAN REDHA… MOVE ON!

    “Okay, aku gagal…aku kalah, aku terima, FINE!”

    Selagi kita tidak dapat terima itu, sampai bila-bila kita akan ingatkan dia dan wondering why this happen to me…

  • leen

    yeah its true tuhan kenalkan kita dgn org yg salah so that kita boleh belaja erti kematangan hidup. sy dah baca post tentang cara lupakn ex tu. i’ve done so many things nak lupakan my ex. but then, makin kuat sy ingat pada dia. makin sy selalu nampak muka dia. dah setahun. but i can tell yang sy syg dia mcm mana sy syg dia setahun yang lps. what should i do?
    sy berdoa setiap hari mohon tuhan lupakan dia dr pikiran sy. tapi lg kuat sy ingatkan dia. org ckp kalau nak kuatkan hati kita, kuatkan diri dekat dgn his new gf. i baca blog perempuan tu hampir setahun. tp yang sy dapat cuma sakit hati dlm masa setahun ni. i was wondering kenapa my ex leave me bcoz of tht girl. n i hurting myself. n i just don’t know what else i boleh buat.

  • Mr Z

    Salam bro, apa khabar? saya ada baca mengenai apa yang Ms Diaz tulis dekat tajuk bro yang latest.. memang pada mulanya ayahnya tidak bersetuju untuk kami bertunang pada tahun 2009, tapi masa itu saya menyuruhnya fikir betul2 tentang keputusannya sebab masa itu saya baru sedikit pulih dari masalah dengan ex-gf saya dulu..tetapi adakah saya mendesaknya untuk dikala waktu itu untuk bertunang dengan saya? dan akhirnya kami bertunang dan saya cuba bg yang terbaik untuk dia. saya cuba analyze balik apa salah saya dalam masa 2 tahun ni? memang pada sebelum dan 3bulan awal pertunangan hubungan kami ok jer dan tiada masalah, tapi selepas pada tu, kami asyik bergaduh sebab saya tak dapat ikut apa kehendaknya, dia akan ugut saya untuk meminta putus contohnya kalau saya tak dapat menemaninya tido di rumah.. dan mulai daripada itu setiap malam saya menemaninya,sebab saya tidak mahu dia ugut lagi saya mcm tu.. salah saya ke bro? dan setiap malam jugak kami bersama dan akhirnya dia disahkan pregnant 5 bulan pada bulan 3/2010.. apa salah kah saya untuk meluahkan perasaan saya sb hati kecil saya memang nak kawen dengan dia..Dan apa yang saya cerita dekat bro sebelum ini, itulah sebenarnya yang terjadi antara kami dan masih lagi nak salahkan saya sebab mengaibkan.. kalau saya tak cerita hal sebenar, mcm mana orang nak tahu masalahnya.. bukan niat saya untuk mengaibkan apa yang saya cite dekat bro, tetapi cuma untuk berkongsi masalah.. itu saja niat saya..bg saya yang penting hati kita kalau kuat, walau mcm mana pun ia takkan tergugat perasaan tu.. Saya tak pernah pun menganggap dia sebagai perempuan simpanan, sebab apa yang kami lakukan memang suka sama suka dan dia rela.. dan saya ikhlas nak dia jadi isteri saya yang sah.. memang sebelum ni, kami memang ada masalah kewangan sejak dia diberhentikan kerja dan kami tolong each other kalau ada masalah.. saya mengaku, saya pun ada mengalami pelbagai tekanan dan dalam dalam masa yang sama saya membuat prepareration untuk kahwin ni, tapi adakah dia ada cuba untuk tanya apa perasaan saya? dan memikirkan sama2 untuk menyelesaikannya? saya tahu bro, dia pun ada tekanan jugak tetapi knp dia sembunyikan dan tak mahu berbincang dengan saya sebab saya pernah cuba bertanya bnyak kali tapi dia hnya mengelengkan saja.. kalau nak diikutkan saya lagila malu dgn kwn2, family angkat, family sebenar saya, org kmpung saya sebab dari thn lepas saya dah canangkan.. apakah salah saya bro? masa last nak pts tu, saya ada ajak dia berbincang baik2 knp dia asyik mahu lari dari saya? itu ke cara nak selesaikan masalah? saya pun tak tahulah apa yang dia mahukan sebenarnya sebab bnyk lagi yang dia sembunyikan dari saya.. saya tidak pernah sekalipun menduakan dia sejak 2 tahun ni, hanya dialah yang saya cintai dan sayangi..

  • Assalamualaikum..saya nak minta tolong ye..saya pemain basketball kat kolej saya.masa friendly match,saya terpegun kat seorang pemuda ni.dia handal sangat dalam sukan ni.dia jugak main basketball.rupa-rupanya satu kuliah je dengan dia..saya tertarik dengan sikap dia.kalau dia gelak,sweet sangat and dia softly je dengan kawan dia.dia tak pandai bercakap dengan girls melainkan girls yang tegur dia tapi saya merasakan dia macam tak jatuh hati pada saya..maybe dia suka je kawan dengan saya tapi maybe sebagai kawan je..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons