Sepi Sang Pencinta…

Razzi Rahman

Pernahkah anda mencintai seseorang sehingga anda menangis kerananya? Pernahkah anda mencintai dia sehingga anda tidak tidur, tidak dapat melelapkan mata walau sesaat? Mencintainya sedalam-dalam cinta, sehingga anda rela melakukan apa saja?

…walau terseksa batin, jiwa dan raga anda teruskan jua cinta anda kepadanya!

Bukankah lebih senang jika kita lupakan saja cinta itu? Bukankah lebih mudah jika kita mulakan sebuah percintaan baru dengan orang baru? Mengapakah awan mendung berarak hitam itu juga yang kita dambakan? Kesepian yang menusuk kalbu juga yang diimpikan?

Sesungguhnya berkata-kata adalah jauh lebih mudah dari melakukannya, kan?! Dulu ku fikir, mudah untuk aku menukar cinta. Namun kini, pabila langkah ku longlai, bagai tiada lantai untuk ku mengertak, bagai sapuan angin…aku mengaku kalah pada sepasang mata yang sangat sukar untuk ku pujuk rayu, apatah lagi memilikinya.

Hanya yang merasa kan mengerti betapa cintanya aku pada dia…walaupun dia mencintai orang lain…..ya, panjang helaan nafas ku terhembus sejuk, beku…tak bermaya…

Cinta ku ibarat semangat yang membara, melakukan apa sahaja demi kebahagiaannya. Namun cintanya tetap kepada yang lain…walaupun dia merasa betapa indahnya cinta ku bak pelangi, walau bergetar jantungnya pabila merasai cinta ku yang sehangat mentari….namun, dia tetap mencintai orang lain. Mengapakah ini bisa terjadi??

Alangkah sedih aku, walau selaut cinta kucurahkan namun sekelumit tak ku rasai balasannya. Dia langsung tidak tersentuh, tidak terasa…

Bukan salahnya, tetapi salahku yang membiarkan diri alpa dengan manjanya, manisnya… Mengapa aku harus menaruh seribu harapan pada yang tak sudi? Mengapa aku membiarkan diri terlamun cinta sepi? Bukankah hanya kesedihan yang pasti merobek hati?

Apa yang ku fahami, itulah cinta sejati…ibarat mengejar mentari, walau hangat, walau bisa membakar diri, itulah yang diimpi…

Mata ku bergenang di saat menulis artikel ini, dada ku sebak tak terperi…sedikit penyesalan melanda di hati, apa bisa ku ubati luka ini? Tiada siapa yang mengetahui…cuma yang pasti aku dalam dilemma…arah manakah yang harus ku redahi?

  • Berundur dan menikmati kesenangan tanpa kebahagiaan?
  • Hanya terus melayan saat manis, yang hanya berasaskan kebahagiaan sementara?
  • Atau terus berjuang, walau kekecewaan yang pasti menanti?

Inilah kemelut sebuah percintaan yang sulit untuk dihuraikan. Ramai yang mengalaminya…ramai yang terkecewa, namun…adakah jawapan untuk semua persoalan ini?

ย Jawapan dari ku,

“Walau ku masih mencintai mu, walau ku masih menyayangi mu…ku harus melupakan mu, ku harus meninggalkan mu…ku harus merelakan kau pergi…”

— FIN —

*Maafkan Bro kerana tidak membalas banyak email persoalan cinta, kerana bulan ini begitu banyak sekali yang mengharapkan pertolongan dari bro. Sebagai membalas sokongan anda. BRO MAHU MENJAWAB PERSOALAN ANDA SECARA TERBUKA DI TOPIK INI.

*Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut tentangย  KAMUS CINTA KLIK DI SINI

*Di harap anda semua boleh bersama-sama memberi pendapat bagi situasi percintaan yang bro kisahkan disini. KOMEN ANDA KLIK DI SINI

75 Comments

  • Pat

    cinta tidak semestinya akan bersatu..

  • threat guRLz

    cinta memang menakutkan…oleh itu jangan cinta kan seseorang 100% tapi lepas khawin cinta la 100%..okey…tgk cam aku..still single nanti bis belajar baru nak pk about love…huhuhu

  • zahira

    askum sy nk tny bro….cam ne kalau kite nk bg tau s’sorng yg kite minat kt die???????

  • bet

    saya tlalu bingung dengan sikap dia..sudah tunangan tetapi hari2 gaduh..entah apa yang di inginkan olehnya..ya,mungkin juga kerana kami jauh,sorang kat sabah sorang kat singapore..bingung sy ni..mgkin memang patut pun sy beli buku ni..

  • mgkin lebih baik sy lupakan org yang sy cintai… kerana dia dh xmau bkawn dgn sy lg… hanya dsbbkn salah faham yg blh dslsaikan dgn tolak ansur tp dia ttp dgn kptsnnya.btol x???

  • Hi Amyra : 1st sekali you must ask yourself, apakah perkara yang you paling inginkan?

    1.Adakah you masih inginkan dia? OR 2.Adakah you mahu lupakan dia?

    Pilih satu dan fokus kepada apa yang you ingin lakukan. Kalau you nak lupakan dia…mungkin agak susah sebab you pernah bercinta dengan dia dan sayang masih ada…cara yang baik buat masa ini ialah mulai berkawan dengan lelaki baru, mulai mencari teman baru, mulai lembaran baru walaupun dia masih menyibuk dalam hidup you…hanya dengan mempunyai teman baru sahajalah lama-kelamaan you akan dapat melupakan dia.

    On the other hand…kalau you masih nak kat dia, layanlah dia balik, buat seperti segala-galanya macam biasa. Maafkan kesilapan dia yang lalu…Kalau you tak boleh buat, itu bermakna you sudah bersedia untuk melupakannya…so cepat-cepat cari boyfriend baru! ๐Ÿ˜‰

  • hello sang pencinta yang setia…actually saya nak mintak pendapat awak..macam mana kita nak melupakan orang yang kita benci tapi pada masa yang sama kita sayang dia walaupun dia penah lukakan hati kita..please help me..:(saya betul2 nak lupakan dia..please..and macam mana lak nak ilangkan rasa sakit ati ni..setiap kali saya nak lupakan dia,pasti dia muncul mengganggu saya membuatkan lebih susah untuk saya lupakan dia coz slame ni bnyk cgt kenangan saya bersama dia..please..i need your help now..

  • Nur Nafisa

    bro…nasihat bro membuatkan saya berfikir banyak kali. erm…i’m alway’s like that. takut, takut n takut.. but bro, from now, i must change that attitude. i will, insya-ALLAH. fight 4 my success! doakan saya ea bro.

    psssttt…bro, thanks a lot. =)

  • Nur Nafisa : JANGAN SESEKALI MULAKAN AYAT KITA DENGAN “TAKUT”…

    Ini sangat penting, ianya seumpama doa! Apabila kita selalu risaukan sesuatu dan memperkatakan lagi dan lagi apa yang menjadi risau di hati kita itu…kerisauan itulah yang akan terjadi.

    Kita harus mulakan setiap ayat kita dengan perkataan yang elok2 dan menguntungkan atau yang boleh beri kebaikan kepada kita.

    Kemudian kita mesti percaya yang segala yang buruk itu tidak akan berlaku melainkan kehendak Tuhan. Insyaallah…you boleh berjaya!

    Email kat bro kalau ada apa-apa lagi masalah yang berkait : info@razzirahman.com

  • nur nafiSa

    bro, dulu sy penah mcintai seseorang dlm diam. huhu…perit bro. bukan sorang dua yang cuba mengetuk pintu hati sy. tapi sy pekakkan telinga dan butakan mata. semuanya semata-mata lelaki yg sy cintai itu. but then, (after 7 years…see how long) i realise..semua tu sia2 saja.

    i’ve learn from my mistake. i’ve make a move…n now, i’m happy wif my beloved bf. seseorang yg byk bsabar n mgajar sy makna cinta sebenar. sy harap hubungan kami akan kekal hingga ke akhirnya. if x, sy x tahu apa akn tjadi pd diri sy (wlaupun dia byk kali m’ingatkan bhw semua tu tletak di tgn Tuhan. kt cuma merancang. Tuhan yang menentukan)

    bro, sy dah try. banyak kali. tp sy takut sy akan kehilangan dia. bukan saja dia, malah sy amat takut if kehilangan orang2 yang tersayang, especially my family.

    hope bro can help me to face dis probs…

  • ariqa

    hehe..
    nope,mybe virgo/leo la bro..
    sbb mjlh write 23/8 is leo..
    othr mjlh write in virgo..
    tp..rse2 n sure la virgo..
    bro?
    tp..riqa match wif taurus boy x slap..
    ehehehe..

  • Ariqa : You’re always welcome! Glad that I can lend you a helping hand.

    Me married? ๐Ÿ˜› Pernah tak dengar, “…jodoh adalah perkara yang selalu berjalan mengikut masa.”

    Are you Aquarius or Taurus?

  • ariqa

    eheh..
    hak ah la..
    hmm..but mmg sy da draw a line as what u hv told me just now..
    tp..mybe its too late coz sy da buat mreka trasa ati..
    mreka da pk -ve yg mreka tak lyk being 4 my partner..
    huh..sushla..
    sbb mreka mmg x phm..
    kdg2 sy mhn mreka lupakn niat mreka..ape yg mreka rse pd sy cause ia hnya akn buat riqa mnjauhkn dri dari dorang..
    nape mreka sush nk fhm eh?
    sbb tu sy just nk tak nk aje lyn mreka..
    kbyknnya my male frenz in myspace..
    Alhamdulillah mreka bleh d prcyai evnthgh not 100%..
    hmm..i really agree what u hv told to me..
    thanks a lot bro..
    hope bro kekl dunia akhirt with ur wife..^^
    (r u already married do u?)hehe..
    thanks again..

  • Biasa-biasa saja??… ๐Ÿ™‚

    Jangan sesekali under estimated yrself. Setiap manusia ada kelemahan dan kelebihan tersendiri. Tak semestinya dia terer akademik maka dia hebat! NO!

    …Mungkin dia kurang dari segi pengalaman kehidupan, perasaan, mungkin dia tidak tahu menghargai atau menyayangi seseorang. Mungkin juga dia tidak pandai menghormati sesama manusia…JIKA BEGITU, apa gunanya mempunyai pelajaran yang tinggi?

    Hidup kita lebih dari pangkat, harta dan pelajaran. Kita kena balance semua…Bro yakin Ariqa ada kelebihan yang tersendiri!!…cuba you ingat balik semenjak dari kecil lagi apakah PASSION ANDA?

    Bout friendship pulak…Wanita selalu takut dikatakan sombong, lalu mulalah berbuat terover baik terhadap lelaki yg kemudiannya, akan menyalah anggap yang anda syok kat dia…

    Hehehe…nak berkawan berapa ramai lelaki, berkawan lah. Bro pun ada ramai kawan perempuan. TETAPI, awal-awal lagi bro sudah DRAW A LINE. Maknanya, bro sudah beritahu kepda mereka sedari awal persahabtan lagi yang kita hanya kawan dan TAKKAN ADA feelings involved!

    Itu maknanya menghormati kawan, jika dia mulai mencurahkan perasaan, itu bermakna…dia sudah hilang hormat terhadap persahabatan itu!

    Kalau asyik duk layan je…semua jatuh cinta la ngan awak beb ๐Ÿ™‚

  • ariqa

    Tapi kn bro..
    keadaan yang tak mengizinkan..
    dia terlalu pandai dan bijak untuk seorang perempuan seperti saya yang hanya ‘biasa-biasa’ saja.
    Taraf pendidikan dia pun tak setanding saya sendiri memandangkan mungkin dia akan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Saya hanya dapat mendoakan dia dari jauh dan berharap sangat akan ada insan yang lagi baik dan sama taraf pendidikan dengan dia.
    Hmm..pernah juga saya terfikir kenapa apa yang saya alami ini terlalu memenatkan pabila sering bermain di minda.
    Bukan itu sahaja,(probs kedua) bro,memang susah sangat kan? bila kita mencari sahabat baik dalam kalangan lelaki? Terlalu susah sangat sebab bila ada yang menaruh hati pada riqa,terlalu susah utk menyakiti hati mereka..
    bukan seorang dua tapi beberapa orang yang riqa sangka akan menganggap riqa sebagai kawan pun sebaliknya.Terlalu susah meyakinkan mereka yang bukan riqa yang sebaiknya untuk mereka..kalau bro alami benda yang sama,apakah cara pendekatan yang terbaik untuk membuat mereka berputus asa dengan apa yang mereka rasa pada riqa??sebab saya tak nak melukai seseorang walaupun saya yang akan terluka.Hm..terlalu susah pula membicarakannya tapi..hanya ni yang dapat saya kurangkan berfikir mengenainya dengan bantuan bro.

  • Ariqa : Di dalam buku Kamus Cinta yang Bro tulis ada menyatakan persoalan ini. http://www.kuncicinta.com/kamuscinta.html

    “LOVE IS ABOUT LIKE!”

    Yang penting SUKA, bukan cinta atau sayang dan kasih. Apabila kita suka akan segala-gala tentangnya, bukan suka 1 or 2 benda. Suka semua sekali, tentang diri dia…Kasih, sayang dan Cinta akan hadir dengan sendiri.

    Jadi jika Ariqa sukakan dia, dan sudah lama masih mengingatinya itu bermakna dia adalah lelaki yang dapat menambat hati anda.

    Namun, tidak semestinya dia adalah lelaki yang sesuai untuk anda. Ariqa kena benar-benar mengenalinya terlebih dahulu untuk mengetahui samada dia sesuai atau tidak untuk anda.

    Tidak perlu cuba untuk melupakan dia, jika dia adalah lelaki yang anda suka. Sekiranya anda dapat merasakan kebahagiaan akan muncul jika bersamanya, lebih baik berterus-terang sahaja yang mahu mengenali dia dengan lebih lanjut lagi.

  • ariqa

    Aslkm..brO..
    hmm..kt sni ada sesuatu yang nk sy ceritakn pd bro n mohon pendapat bro..
    5 years ago,sy ada admire pd seseorg yg umurnya sama dgn sy but..he’s more intelligent+genius than me..
    semua girls di skolah mmg mint pd dia..
    kira dia ni famous la..
    sy pd mulanya tak mint memndangkn sy ni jenis yg sush nk pndg mahupn jth hati pd mana-mana lelaki..
    tp..1 day,aftr sy naik bas yg sama dgn dia..
    scara tak sngaja mata sy dn dia bertembung utk sesaat dua..
    da hmpir 3 thn sy mint dia..
    sy tak pernah luah..
    tunjuk reaksi..pd dia..
    sy hnya pendam,pendam dan pendam..
    then,sy dpt tahu mmber sy plak mint kt dia..
    sy just bgtahu mmber sy yg dia mmg sesuai dgn lelaki yg kami mint ni..
    mslh skrg,da hmpir 5 thn tp..
    sy ttp tak boleh melupakn dia..
    evn sy pernah bercinta slama hampir dua thn dgn org lain..
    dn skrg insan lain mnuggu sy slama 4 bln..
    sy tak tahu ini adlh cinta atau hnya perasaan yg smentara..pd dia yg sy admire dlu..
    sy cuba melupakn dia tp..sgt sush krna adik sy mrupakn kwn baik kpd adiknya..
    sgala yg adik dia critakn mengenai dia sy dpt tahu melalui pencritaan adi sy..
    so,bro,sy tak pasti ini adlh cinta kenapa terlalu susahhh sgt mlupakn dia??
    sy nk mlupakn dia selama2nya..
    nk rse kekl menyintai org lain sprti biasa..
    pliss,sy perlu bntuan bro utk mbantu sy mlupakn dia yg tak pernah tahu lngsung ada insan lain yang menyukai dlm senyap..
    next,sy nk tahu pndapat bro tntang suka,syg dn cinta..
    suka dn syg slalu dikaitkn brsama tp..
    sudh tentu syg dan cinta adlh perkara yg berbeza kn?
    sy confiused psl ni..
    thanks bro..
    i hope u cn tell me how to resolve it.

  • abby7788

    Bro, my zodiac is pisces….

  • Kawan dulu, kenali dia dulu…mungkin ada yang tak sesuai di hati Abby, mungkin ada yang menarik tentang dia…kita belum tahu.

    Dont judge seseorang terlalu awal, Abby kena tengok dia lama-lama sikit. How far dia caring kat kita, how much dia buat kita feel the missing, the love..

    What is your zodiac?

  • abby7788

    thankz bro cz sudi doakn abby…cm abby rs t’kilan knp teman kte sggp m’khianati cinta yg telah kte berikan…setlh kte m’yayangi sepenuh hati…bt p’getahuan bro, abby br m’dpt seorg kwn lelaki br, tp hati abby ssh nk trima walhal dia adalah seorg yg t’baik…

  • Abby : Bro sangat suka apabila Abby kata segala pengalaman pahit Abby itu tidak mematahkan semangat Abby untuk terus mencari cinta yang sejati.

    Bro doakan Abby akan bertemu yang betul2 menghargai Abby, InsyaAllah!

  • abby7788

    Bro…

    abby t’sentuh ngan kata2 Bro…abby pun m’galami masalah yg sm spt bro gtau…betapa hancurnye hati nie bl di lukai oleh org yg kte syg…rs nk lari jauh jer! tp tdk mematahkn semangat abby utk trs m’cari cinta yg sejati…

    kak Dini~i miz u…hmpir 2 thn kte xjupe!

  • risk

    Lyn-
    Sendiri

    Dinginnya di malam ini
    Suasana pilu
    Terkenang daku kembali
    Sejarah silam

    Setelah engkau pergi
    Sepi hatiku
    Terpadamalah api cinta
    Musnah harapan

    Mengapa engkau sanggup
    Mengubah fikiran
    Hanya kerana
    Peristiwa itu

    Kau hancurkan kota cinta
    Yang kita bina bersama
    Di masa Yang lalu

    Kini aku terus tersiksa
    Oleh kepalsuan cintamu
    Tinggallah aku sendiri
    Menanggung derita ini

    Setelah engkau pergi
    Tertutup hatiku
    Tak mungkin bercinta lagi
    Biarku sendiri

  • Lyn

    Bro, ceritalah kepada kami why u begitu sedih dan seperti terluka, nak gak berkongsi.

    Risk pun sedih gak, pa hal?

  • risk

    Lyn…..memang sedih menusuk kalbu,sukar diungkap dengan kata2.hanya lagu menceritakan segalanya.

  • Lyn

    Risk…apa ni sedih-sedih je lagu ni… ๐Ÿ™

    Fad, tu lah kan apakah yang bro rahsiakan ni, mengapa bro sedih sangat lately ni??…eeee is it becoz of a girl bro??…ckp kat Lyn sapa!

  • risk

    to bro razi……

    Ku Basuh Luka Dengan Airmata

    Sekian lama kita menjalinkan cinta
    Akhirnya tak ke mana
    Hanyalah diriku saja yang setia
    Dalam perhubungan kita

    Andainya engkau buat bermacam alasan
    Setelah ku membenci
    Diri kau pandangku samanya indah
    Kini semuanya tak kena

    Mengapa tidak kau berterus terang
    Bahwa engkau ada yang lain
    Aku doa akan agar kau tak menyesal
    Biarkan diriku
    Menanggung duka lara sendiri
    Susah payah tak sorang pun tahu
    Terasa hinanya bila kau menyingkir diriku

    Ku ucap selamat tinggal cinta & selamat tinggal kekasih
    Biar pun sukarnya untuk melupakanmu
    & tak perlu lagi kau bertanya
    Tentang diri ini

    Biarlah ku sendiri hidup dalam sepi
    Ku basuh luka dihatiku dengan airmata
    Betapa pedih tak terkata
    Lalu ku terkulai didalam sangkar rindu

  • fad

    Bro ~ huhuh…eventho fad tak tau ape citer sebenrnya yg wat bro sedih..but i really hope u’ll alwiz be strong ok bro…sesungguhnya disebalik derita yg ditanggung ada hikmah yg kdg2 tak terlihat oleh naked eyes…hmm..

    nissya ~ fad xleh join KC holiday la akak..ader exam 23hb..mayb next time… ๐Ÿ™

  • DINI : …u are not going to see her, its all over now ๐Ÿ™

    FAD : So kind of you Fad…tapi apa boleh buat, org sudah tidak hargai kita. ๐Ÿ™ Tapi Bro strong menghadapinya…

    LYN: Sabar Lyn… hehe

    ANNA : Things you said in your email tu…r u serious? ๐Ÿ˜† Nanti I reply k… busy sikit sekarang ni.

    Ikhlas kata-kata dari bro :

    “Love is about respect and appreciate each other”

    It must have a give and take process. Even a princess that I use to go out with, appreciate my efforts and not just wait and see. You have to work it out to have happiness in love.

    If you want to be married, you have to prepare to be one. Not married first then prepare. It doesnt work that way. If you showing yourself as so free, not commited, not serious, easy to have…who wants to marry you?? You have to present yourself as such a wife material persona, hard to get, worthy in order for any man to see that you are worth to marry to. If not…no man will take you seriously.

    It’s like you nak kerja…you prepare for the interview, you do the research, you must know everything about the company, the job, takkan hari interview tu baru nak tahu semua. Fail lah kan… Also you kena ada self value, if not the interviewer will think that you are not worth it.

    What Im trying to say is…if you want to be involved in love. ACT LIKE ONE!

  • nissya

    fad- apsal plak tak lej jumpa….dtng jer ikut KC nyer trip,bole crita panjangx.

  • fad

    DINI ~ haaa…tau tak per..hehe..rasenya pasti ramai yg menyokong pendapat kita nati neh… ehehe..btw..miss u too akak!!!!

    nissya ~ akak..bestnya kalu dpt jupe akak…nak dgr cite sal pramugari..msti akak byk citer2 best kan..heheh…fad mmg adore ngan stewardess ni… ๐Ÿ˜‰ btw..akak kenal linda x..? chinese look. die pun stewardess MAS gak..

  • Nissya~ try again, jgn lupa letak “sg” kat blakang tuh…(pesona019@yahoo.com.sg)

    Fad~ Betul tu Fad..siapala yg mlepaskan sang pencinta kesayangan kita ni…rugi tau..Org lain dok berangan…dia lps mcm tu je…heheh..lbh2 lak kita..

    Lyn~ Aik lyn..mcm marah je..jom kita pakat flirt Bro..kih3

    fad~ miss u..mmmuahhh!!

  • Lyn

    Anna, u ni sapa ah??? Flirting ngan Bro nampak..

  • fad

    hehe..ni pun nak lari topik gak..

    nissya ~ eheh..kira macm poket doremon yg smart la ni ek..kalu bukan pramugari nak pakai hanbag cam tu pun xde sape melarang kan..? hehe

    lizz ~ huhu…xleh gi la langkawi lizz..23hb ada paper..final exam..huwaa!!! biarkan diriku ‘bergembira’ dgn exam ku kat sini… =(

    bro ~ huhu…sapa la yg sanggup melepaskan bro pegi ni..kalu fad la..isk..fad ikat kuat2..bukan sng nak cari laki cm bro zaman2 skang ni…caring, loving,..huhu…

  • Anna

    My name reminded you of someone? Err, my long finger starts tapping my soft cheek… curious…but im glad that knowing you’re still avail ๐Ÿ˜‰

    Email ME! Hahahaha…

  • nissya

    sebagai kekasih yang tak dianggap
    aku hanya bisa mencoba mengalah
    menahan setiap amarah
    sebagai kekasih yang tak dianggap
    aku hanya bisa mencoba bersabar
    ku yakin kau kan berubah

    Kertas band

  • nissya

    Lizz- Ha…tu la pasal!He he he! Tengah tension badan naik lepas dapat baby baru.Mau tak senget kapal…

    Bro- Mana ada puji…betul pe!!

    Dini- kenapa ek bila akak antar email kat you…tak leh…?

    KEKASIH YANG TAK DIANGGAP

    Aku mentari tapi tak menghangatkan mu
    Aku pelangi tak memberi warna dalam hidupmu
    Aku sang bulan tak menyinari malam mu
    Aku lah bintang yg ditelan kegelapan
    SELALU ITU YANG KAU UCAPKAN PADAKU

    Sebagai kekasih yang tak dianggap
    aku hanya bisa mencoba mengalah
    menahan setiap amarah

    aku sang bulan tak menerangi malammu
    akulah bintang yg ditelan kegelapan

  • Bro~ entahla siapa..kecewa hamba rasa kerana tidak sempat mengenalinya…kikiki..Nanti cari kat Langkawi lak ye…

  • LARI LAH NAK LARI JAUH MANA TOPIK TU…Bro No Hal punya ๐Ÿ™‚ as long as we all happy betul tak. It’s a free post here no problem. Kalau making ecerpen tu lain la hehe ๐Ÿ˜‰

    DINI : Siapakah gerangannya?..Ya, siapa ya…ku rasa ingat, tapi kini…lupa ๐Ÿ˜†

    NISSYA : Takut kerana Macho sangat? Alamak…hehe, patutlah susah je cari gf. Heei Nissya ni kuat tul memuji hamba yg hina ini. ๐Ÿ™‚

    LYN : Hensem memang menyenangkan hati dan mata yang memandang kan. Tetapi, kalau tak romantik dan caring cam Bro ni…susah jugak hihihi…(Sorry, wa perasan sikit)

    FAD : BERESSSSSS :)Bro tahu Fad memang best!!

    LIZZ : Hensem samapai Mawi punya aura pun kalah ke ๐Ÿ˜› …I sey man. Tapi sayangnya adik ku Lizz, masih ada yg sanggup melepaskan Bro pergi… ๐Ÿ™

    ANNA : Beautiful name…reminded me of someone! Hmm…thank u for d compliment.

    Attach?? Me?…hmmm does it in love with someone that happy with her other relationship is consider “Im attached??”

  • lizz

    nissya~wakakakaka!!adoi..kapal senget cane yer kak nissya???kikiki..kt prnh tgk pramugari dok cr barang dlm handbag die,..handbag ciput…skali barang mcm2 woo die kuarkan..kalah poket doraemon..muahaha!!!ops bro…sori lari topik..sengaje..wakikiki!!!

    bro~wa musykil lah….how come abg wa ni muke die tersangatlah hensem yer…cam ade aura..kalah mawi woo..muahahahha!!! sapekah yg tak tergode ngan panahan mate bro tuh…pergh!!! menusuk ke limpe ku…ngehehe!!

    fad~tak pi langkawi ker??ops…lari topik lagi bro???sori naa..wakakaka!!!best plak main lari2 topik ni..ki3!!!

  • Anna

    I’ve checked…your look is not much different from before. Still gorgeous, for a man its feary ๐Ÿ˜‰

    You are not attach to anybody are you? ๐Ÿ˜›

  • nissya

    Lyn_ Alhamdullillah…sempat keje ngan MAS frm 1991-2003.Pastu skrg ni masih lagi fly..tapi as a part time charter crew dgn MAS.

    And…skrg ni kena grounded coz….he he badan sudah boleh bikin itu kapal senget da…!!

    Fad…memang pun…beg tu memang “SMART”(SEGAK/PANDAI)….sebab beg tu bole buat magic…bole taruk macam-macam.

    Bro…sorry ekk…lari topik skit.

  • fad

    hi all…

    bro ~ bro…fad suke gmbar bro kat depn ttu..dgn love2 tu..hehe comey jer! btw, fad nak jd org petama yg beli novel bro nnti..!!

    nissya ~ akak pramugari ek..bestnya..hehe..u knw what..?? fad suka handbag pramugari..handbag dorang simple..tp amat smart!! =)

  • Lyn

    Wow Kak Nissya, hebatnya tuhh…Pramugari MAS rupanya. Pernah kenal Bro pulak…awesome sis!!!

    Tapi ya lah…bf hensem ni, kengkadang kita yg merana lah akhirnya. Tambah artis glamour lak ;(

    BRO : Thanks for your advise! I will try my best to change.

  • nissya

    Lyn~Kak Nissya waktu tu pramugari MAS…terjumpa Bro waktu kita orang ada Show untuk MAS.Sempat la main mata…tapi tak jadi …he he he!!
    Takut arrr…Bro macho sangat bak kata si Lizz tahap hensem gaban.
    Bukan senang nak jaga bf hensem wo!Pulak tu Bro dah nak buat recording waktu tu…lagi la glamour..lagi banyak saingan.

    Bro~ ada hikmah diatas segala-galanya….
    he he he!!!
    Sebab tu i’m still ur friend till now.

    Dini~ Where hv you been?Kak Nissya pun rindu sgt dengan Dini.Nanti akak email k.

  • Hmmmm…
    Bercakap pasal kuota ni…setakat termampu la kan Bro..Org tamak selalu rugi…nanti semua lari…Emmm..siapakah gerangannya…

    kadang2 kalau empunya diri tu setuju isi kuota..mgkin dia fikirkan penerimaan famili terutamanya..kalau famili menyokong penuh..takde masalah kot…

    Nissya~ hiii….jgn lupaa email dini di pesona019@yahoo.sg….rindu…tiba2 je rindu kan?

  • KHAI : No prob, anytime! ๐Ÿ™‚

    LIZZ : Tahap Hensem Gaban??…hahaha, camana la gamaknya ya. Kelakar lah adik aku sorang ni.

    NISSYA : …nasib baik tak ada apa-apa kan. Klu jadi dulu, asyik cemburu la ekk? Mungkin u tak join blog i coz benci ke, marah ke..BUT Im very gentleman betul tak Nissya? ๐Ÿ™‚

    RISK : ana cukup suka ente punya lagu. Ia buat ana rasa bahagia. TETAPI lagu ini cukup tidak disukai oleh cinta Ana ๐Ÿ™ hmm…kalaulah cinta Ana suka, hari ini juga ana on saja!

    LYN : Penuh kuota? Tak terdaya Bro tuh…2 mungkin boleh lebih TIDAK MUNGKIN ๐Ÿ™‚

    Sebenarnya Lyn, perhubungan cinta lalu yang dipenuhi kasih dan sayang, TIDAK akan dapat Lyn lupakan…sehinggalah Lyn memiliki sebuah perhubungan cinta yang baru. Dimana, cinta yg lama akan berubah menjadi pengalaman yg sudah tidak bermakna lagi.

    JADI, bukalah hati kepada yg lain dan mulakan sebuah perhubungan yg baru secepat mungkin. Jangan fikir apa-apa lagi…kalau putus juga…mula pulak dengan yg lain…JANGAN BERHENTI MENCARI CINTA!

  • risk

    Madu Tiga

    Senangnya dalam hati
    Kalau beristeri dua
    Terasa dunia ini
    Ana yang punya

    Kepada isteri tua
    Ana sayang padanya
    Kepada isteri muda
    I say i love you

    ( korus )
    Isteri tua merajuk
    Balik kerumah isteri muda
    Kalau dua-dua merajuk
    Ana kahwin tiga

    Mesti pandai pembohong
    Mesti pandai temberang
    Tetapi jangan sampai
    Hai pecah tembelang

    kalau dah suka on aja….tapi jng buang yg tua….

    ana sokong sama enteee la……2%

  • Lyn

    Bro camana nak lupakan si dia yg tak cinta kat kita lagi? Asyik kita je yg ingat kat dia…terseksa laa Bro. Pls help!

  • Lyn

    Kak Nissya pernah kerja ngan Bro dulu ke? Wow, tak sempat jatuh cinta ngan Bro ni…camana ni…tgk je lah ek? Hensem cam tu takkan tgk je hehe ๐Ÿ™‚

    Bro, …Lizz ckp ada ruang lagi tu, ada ura-ura ke memenuhi quota tu?

  • nissya

    Nasib la masa keje MAS dulu tak ter jatuh cinta ngan mamat hensem gaban tu!
    he he he!!!

  • lizz

    nissya~ngehehehe…betul kate survey ๐Ÿ™‚ kikiki!!!

  • nissya

    Betul tu lizz…mmmmmmmmmm

  • lizz

    pergh!!!!! hensem tahap gaban…ngehehehe…kuota ade lg 3 kan bro..wakikiki!! hmm…mencintai tanpa balasan…adoi…its too hurt but its ok…maybe itu yg terbaik buat kite…Tuhan tau segalanya ๐Ÿ™‚

  • Khai-Rules!

    Thanks Bro!

  • RISK : Ok…Bro nak dengar Risk nyanyi lagu tu ok. Bro memang minat sangat menjerit dengan lagu tu. Maybe kita boleh duet! ๐Ÿ™‚

    NISSYA : Sometimes, untuk kita bahagia, kita pastinya menempuh duka dulu. So kedegilan selalunya mengundang kedukaan itu…just have to be bare with it.

    KHAI-RULES : Memang teramat benar, “Percitaan bermula dr sebuah persahabatan”

    ..Khai jangan putus asa k. Apabila Khai bersahabat, peluang Khai untuk merapati dia lebih cerah…dalam masa yang sama, Khai tunjukkan yg Khai mengambil berat tentang dia. Tunjukkan Khai benar-benar sayangkan dia sebagai seorang “KAWAN”…Bila berkawan, Khai juga boleh tahu tentang kekasihnya…JADI, buat yang jauh lebih baik dari kekasihnya. Mungkin lama-kelamaan dia akan sedar, yg Khai lebih baik dari kekasihnya, lebih caring… Namun, janganlah menutup terus ruang untuk gadis lain, mana tahu…ada yg lebih bagus nanti.ALL THE BEST!

  • Khai-Rules!

    Apa yg Bro tulis hampir sebijik dgn apa yg sedang berlaku pd saya sekarang. Cuma bezanya dlm kisah bro si dia cintakan orang lain dan dlm kes saya.. saya sendiri pun tak pasti adakah dia sudah berpunya?

    Mungkin saya dah tersalah tafsir segala gaya dan tingkah lakunya, atau dia cuba memberitahu – aku milikmu! Entahla..

    Patut ke saya terus berusaha utk mengharapkan sesuatu yg tak pasti? Atau terus meletakkan titik noktah pd perjuangan utk menawan hatinya.

    Jadi apa yg patut saya lakukan?

    Rasanya,biarlah saya terus kekal pd tahap kawan saja dgn dia coz memang itu pun yg dia nak.Dan saya akan cuba seberapa terdaya untuk menawan hatinya sewaktu di alam persahabatan ini. Percitaan bermula dr sebuah persahabatankan?

  • nissya

    Bro~ well..teringat pada diri i suatu ketika dulu.Even sekarang ni pun ada la sikit sikit lagi perangai camtu!

    I selalu suka tengok benda yang terjadi dalam hidup dari perspektif yang berbeza dari orang lain.
    Selalu orang lain pelik dengan i sebab i tak mudah puas hati dan akan melakukan sesuatu dengan cara yang susah untuk orang lain faham.

    Nak buat camne ekkk!!
    Ada setengah orang kata i ni degil…macam satu dialog dalam filem P.Ramlee tu..

    “Encekk…dia banyak degil
    itu batu ..atas kepala juga ada duduk”!

  • risk

    bro-i akan nyanyikan lagu ni untuk u masa dilangkawi nanti,dah lama i tak menyayi semenjak 10thn yang lepas,teringat masa muda2 dulu bersama koir kebangsaan………

  • RISK : Bro memang suka sangat nyanyi lagu ni. Penuh makna and best masa tarrrrek! ๐Ÿ™‚

    NISSYA : Define happiness… I’m happy with my work, my career, my friends. Is that answers you? ๐Ÿ˜† I dont know why, I refused to just accept the easiest way of life ๐Ÿ™

    SHALIZA : Dah terima kad kahwin you tu. InsyaALLAH bro n cat sampai jika tidak di KL. Bcoz kita akan berada di sana dari hujung Feb lagi untuk KC Authors Talk.

  • shaliza81

    bro~ manusia takkan pernah puas dengan apa yang ada..tp bersyukurlah kerana kita masih dlam lindunganNya..masih dlm pilihannya..alhamdulillah..

  • shaliza81

    biarlah kita mencintai orang yang tidak mencintai kita..kita berhak jatuh cinta..andai cinta itu bukan milik kita, kita harus pasrah!!
    tp percayalah..cinta memerlukan pengorbanan..hanya yang jatuh cinta yang tahu menghargai pengorbanan insan yg dicinta..asalkan dia bahagia..kita pasti akan bahagia..percaya lah janji Tuhan!

    p/s: bro, kita pun miss u gak..lama tak dengar berita ni..hepi valentines day!dpt tak kad tuh?

  • nissya

    Bro~Apakah itu maksud isihati you yang sebenarnya?
    “As for me…only god knows”(why?)
    Aren’t you happy with your life?

  • risk

    Kerana Cinta

    Bukan ku bermain cinta
    Dan bukan ku berpura
    Akhirnya kita terpisah jua
    Suratan yang melanda

    Bulan bintang matahari
    Dan api cinta ini
    Tetap bersinar dan bercahaya
    Panas cinta membara

    Cintaku kepadamu semanis madu
    Bersinar dihatiku adalah rindu
    Andai terciptalah istana di bibirmu
    Mengapa musnah roboh dihatiku

    Kerana cinta aku tersiksa
    Kerana cinta merana
    Kerana cinta aku terpedaya
    Kini dikau tiada…

    caya la bro…..hanya lelaki memahami lelaki

  • *PENTING!

    Buku Kamus Cinta kini sudah berada di hampir semua kedai-kedai buku seperti:-

    Kinokonuya, Borders, Popular dan hampir semua MPH di seluruh Malaysia, juga kedai-kedai buku biasa…Alhamdulillah!!

    *5 PERBEZAAN BUKU INI DENGAN BUKU-BUKU MOTIVASI CINTA YANG LAIN.

    1. TIDAK SEPERTI PENULIS BUKU LAIN, Bro menulis Kamus Cinta adalah berpandu dari kegagalan-kegagalan silam dari pengalaman Bro sendiri. Ramai penulis berbangga dengan kejayaan mereka, tetapi bro mensyukuri kegagalannya. Dari artikel-artikel, dari newsletter yang anda terima juga, bro menceritakan berbagai-bagai kisah kegagalan bro sendiri. INI ADALAH KERANA…dari kegagalan2 cinta kita itu…lebih banyak yang kita boleh belajar agar dapat kita elak dari gagal lagi lantas, menemui kejayaan!

    2. Jika seorang motivator, Profesor atau Doktor bercakap tentang cinta, tidakkah anda merasa begitu jauh untuk mencapai taraf seperti mereka???…SEBAB itulah bro menonjolkan diri sebagai seorang penulis yang biasa sahaja. Yang juga seperti anda. Kerana sememangnya, kita semua hanya insan biasa yang mudah melakukan kesilapan. Begitu juga penulisan Bro, ianya cukup mudah difahami, dan membayangkan seseorang yang dari masyarakat kebanyakan. Cukup santai untuk anda merasakan berada dekat dengan Bro, dan terasa seperti anda juga pernah mengalaminya, kan?! ๐Ÿ™‚

    3. Bro juga tidak pernah mendabik dada, mengatakan Kamus Cinta ini menjanjikan sebuah kejayaan jitu. Itu kerja TUHAN! Yang Bro mahu berkongsi di sini ialah, kita jangan sesekali berputus asa dalam mencari sebuah kebahagiaan. Sebagai seorang insan biasa, adakala kita bahagia, ada masanya kita berduka dan kita tidak akan terlepas dari kekecewaan. Maka Kamus Cinta inilah yang boleh bersama-sama menjadi panduan kepada anda dan kepada bro juga! In fact, sekarang ni pun, Bro masih refer Kamus Cinta lagi…baca lagi untuk lebih memahami. Berjaya atau tidak…USAHA TANGGA KEJAYAAN dengan izin Allah, jom kita sama-sama berusaha, InsyaALLAH!

    4. TIDAK SEPERTI BUKU LAIN…buku Kamus Cinta ini ditulis oleh 2 orang penulis. Bro Razzi Rahman & Sis Catriona Ross. Dimana cinta juga memerlukan semangat di dalam memperjuangkannya. Jadi, penulisan dari Catriona di buku dan blog cukup memberi semangat dan kefahaman dalam mengenal sesama insan.

    5. Buku ini juga adalah kompilasi 4 ebuku, yang bernilai RM126.00 yang kini anda hanya mendapatkannya dengan harga RM34.90 sahaja!!!

    Anda juga boleh membeli secara ONLINE di sini >> KAMUS CINTA

  • Bro amat hargai di atas semua pujian & pendapat anda ๐Ÿ™‚

    N : Pastinya kita tidak akan bahagia jika mencintai dia yang mencintai orang lain. Tapi hakikatnya, itulah cinta n pengorbanan kita demi kasih kita kepadanya.

    Kay & Ieja : Cabaran itu lebih membuat kita merasa HIDUP daripada memilih jln mudah yang tidak memberi kehangatan percintaan itu ๐Ÿ™

    Nissya : Good for you, I know you’re happy now. As for me, only God knows…

    S : Ye ke sama? ๐Ÿ™‚ Pelanduk 2 serupa tu beb hehe

    *Walau apa pun, kita hanya merancang…Tuhan yg menentukan. Tanya pada diri sendiri, “Mengapa aku masih single? mengapa aku masih tidak berkahwin?!…mengapa Tuhan masih tidak menemukan jodoh aku?”

    Jawapannya terletak pada hati kita yang sentiasa mencari buruk dan salah orang…suka mengeji pasangan orang, suka menghina peribadi orang, suka menghakimi orang… “Sesungguhnya, tidak bertemu jodoh itu adalah satu BALA dari ALLAH!”

  • S

    Bro Razzi tengok sekali ada iras salah seorang abang saya.

    mencelah sikit..
    2 perkara yang paling menyedihkan adalah..apabila kita mencintai seseorang,seseorang itu mencinta orang lain. apabila kita ingin seseorang bahagia,tetapi dia membalas dengan menyakiti hati kita..
    sabar sokmo!

  • nissya

    CINTA….jangan butakan mata dan minda hanya kerana menurut kata hati yang terlalu menyintai.

    Kenapa diabaikan perasaan sendiri demi menyelamat dan mempertahankan sebuah cinta.

    Dulu saya pun fikir CINTA hanya akan datang sekali.Itu kerana pabila saya jatuh cinta hanya dialah segala-galanya!
    Saya takut akan kehilangan orang tersayang dan CINTA yang saya agungkan…

    Tapi akhirnya semua itu memakan diri.Kedegilan hati melepaskan CINTA sidia yang sering beralih arah mengikut musim membawa padah yang maha dahsyat!

    Tak perlu takut untuk melepaskan cinta yang mula pudar…tak perlu gentar merawat hati yang sedang lara….

    Dari hidup berpura-pura hanya kerana ingin ada cinta dan dicintai….
    Lepaskanlah dia…bebaskan lah diri dari terus dibelenggu.

    Hidup ini tidak panjang…
    jadi nikmatilah hidup ini seadanya….
    Esok..adalah hari lain…
    yang kan pasti ada sinar baru
    menggamit jendela bahagia.

  • Kay

    Sorry lupa jawab : My answer is 3 – terus berjuang, walau kekecewaan yang pasti menanti…bukan apa, it is because itu yg I tgh buat sekarang. ๐Ÿ™

  • Pernah. In fact, i’m still struggling to forget abt it..
    Dari 3 pilihan yg bro bg tu.. if i were u, i would choose :-

    1) Berundur dan menikmati kesenangan tanpa kebahagiaan?

    2) Hanya terus melayan saat manis, yang hanya berasaskan kebahagiaan sementara?

    3) Atau terus berjuang, walau kekecewaan yang pasti menanti?

    1 atau 2

    1 – coz i know i would never ever get the chance to be with him, knowing tht he already have ‘her’. even tho it makes me suffer enuff.

    2. even tho i know he’s gonna be hers forever, tp hati ni masih degil. biasa la kan, hati manusia..mana penah puas ๐Ÿ™

    but..

    definitely im gonna choose 1. *mengeluh panjang* ๐Ÿ™

    *in the process of motivating myself too*

  • Kay

    Mengapa kita selalu mencintai orang yang tidak mencintai kita?

  • N

    Bro, kisah ini ada kena mengena sedikit dgn saya hehe so, jawapan saya bagi soalan bro tu…seelok-eloknya kita memilih kebahagiaan. Tapi ketiga-tiga pilihan yg bro tulis tu satu pun tidak menjurus kepada kebahagiaan yg sebenar. Camana tu? Sedihnyerrr…

    Soalan saya, apakah Bro akan bahagia jika dia terus menolak cinta bro dan terus menyintai kekasihnya??

    p/s Hensem mcm ni pun girl xnak terima? Sorry ๐Ÿ˜›

  • Meen

    1st time tulis komen kt cni, kerana teruja tgk wajah pemilik blog nihh…uhh! Wow!! ๐Ÿ˜›

    Tapi nk ckp gak, Hensemnyaaaaaaaaaaโ€ฆโ€ฆ

  • Lyn

    Pehhhh…memang hemsem bangat, tp sayangnyerrr…cintanya milik org lain ๐Ÿ™

  • Wow!!! Hensemnyaaaaaaaaaa…….

    Mengagumi tanpa dicintai….
    Tak mengapa bagiku..
    Asal kau pun bahagia dalam hidupmu..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

ยฉ 2023 Created with Royal Elementor Addons