“Hargai Hidup!”

Sepanjang minggu ini, saya begitu terasa diri ini disayangi. Orang yang saya kasihi benar-benar mengambil berat tentang diri saya. Namun, …sebagai seorang manusia biasa, sudah pasti …kasih dan sayangnya itu tidaklah sebagaimana yang saya harapkan. Malah…ada banyak lagi perkara-perkara yang saya kurang puas. Ada beberapa perkara lagi yang tidak, “Lift up to my expectations…” BUT….

Saya amat menghargai perubahannya walau sedikit. Saya hargai, usaha mudahnya untuk bahagia bersama saya. Saya hargai loving and caring nya yang tidak seberapa, really… semuanya saya hargai KERANA, Saya hargai hidup ini!

Apakah lebih penting pada pendapat anda? Anda yang penting? cinta yang anda curahkan? atau secebis usahanya untuk bersama anda? …mungkin kenangan manis bersamanya yang penting bagi anda?

Hmm…anda mulai terfikir macam-macam kan, yaa…apa yang penting sebenarnya. Well….teman-teman semua, yang penting bukan anda, bukan saya…bukan perasaan anda, bukan cinta anda, TETAPI, yang lebih penting adalah hidup ini. ITU YANG LEBIH PENTING.

“Jangan persiakan hidup ini …sebaliknya hargai hidup ini!”

Benda-benda remeh temeh ni jangan ambil hal sangat. kecik punya hal jangan nak melenting tak tentu pasal, nak baran je…apa untungnya??… jangan sibuk nak tak puas hati je…bersyukurlah dengan apa yang anda ada. Jangan sia-siakan masa bersama dengan yang tersayang dengan pertelingkahan…buang masa beb! isikan masa emas anda bersama dengan saling menghargai diri masing-masing…itu lebih menyeronokan 😉

Anda mungkin berada di dalam situasi seperti dibawah ini ?:-

  • Kecewa dalam percintaan
  • Kekasih anda membiarkan anda tanpa sebarang berita
  • Gagal menambat hati si dia
  • Gagal di dalam mendapatkan pekerjaan yang baik lalu asyik bertengkar dengan kekasih
  • Tidak mendapat keputusan peperiksaan yang bagus lalu menyalahkan gf/bf
  • Tidak bijak untuk mengambil hati si dia, lalu wondering takut tidak disayangi
  • Ditinggalkan kekasih setelah bercinta sekian lama

Jika anda berada di dalam situasi ini, fikirkan sejenak…apa yang lebih penting? fikirkan sedalam-dalamnya… dan tanya diri anda,

“Adakah dengan meratapi kegagalan itu serta terus memikirkan kekecewaan itu, maka akan hilang segala penderitaan yang anda rasai atau ianya akan bertambah teruk lagi?”

Sudah pastinya ia akan bertambah teruk lagi, kan?! 😉 …so thats why, Bro punya nasihat selalunya, kalau kecewa…terus buka lembaran baru, kenali orang baru, mulakan kehidupan baru!! Barulah hilang kekecewaan itu, barulah itu namanya…menghargai hidup anda! 

JADI…ada lebih baik anda lihat kepada ‘A bigger picture’ yang mana…ianya jauh lebih baik jika anda menghargai hidup ini dengan lebih lagi agar anda dapat menjalani hidup yang lebih sempurna!! Malah, jauh lebih baik lagi jika kita bersama-sama kawan dan sahabat handai hargai hidup simple kita tu…agar hidup kita semua lebih bermakna!!

*PENTING* :- Tontoni Gala Tv, channel 501 Astro Awani 16hb disember ~ First time Razzi.Muz.Ik ditemuramah live on Tv! 🙂

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
info@razzirahman.com

18 Comments

  • rona

    saya sedar sy byk melakukan kesilapan macam bro ckp. terlalu mengongkong, kadang2 memperlekehkan dia, tp mendengar minat dia. tp dia tetap bersabar. tp skang lepas dia dah mula berkawan ngan perempuan yg mana sy anggap jauh lebih baik dri sy, dia macam dh berubah. saat tu sy sedar sy dh byk buat silap. sy nak baiki sumernya. bro rs sy masih berkesempatan ke? sy sgt sygkan dia. kami dh berkawan hampir 6 tahun. bro boleh x bg sedikit pandangan. sy cuma mahu diberikan peluang

  • ct

    kepahitan adalah kenyataan dan kebahagiaan adalah impian..sukar nya lalui hidup ini..smoge Allah swt temukan sy dgn seorg ug baik, jujur dan setia dlm hubungan, hargai diri ini dan saling memahami…

  • rina

    I lg sedih..this person (man) I met since primary school..sayang habis!
    bercinta 8 thn..last2 die tinggalkn I sbb x sanggup hadapi family.
    and now dia dh married..dh nk dpt baby pn..
    and I? dh ada org lain but kdg2 rasa x boleh accept yg kami dh xde ape2..
    perlu hati yang kuat nak terima semua ni, and kena percaya every single thing happen comes with the reason..

  • Dekno ~ Wahhh…mentang-mentang dah ehem-ehem, asyik duk honeymoon je ke 😆

    It’s okay, bro faham Dekno, maklum lah…dah ada ‘tugas’ baru.

    “I’m glad that i’ve did give you a helping hand along the way.”

    Sikit-sikit je bro tolong Dekno hehe, yang penting Dekno ingin membuka hati dan minda…dapatlah bro tolong 🙂 …selebihnya Dekno sendiri yang memilih keputusan yang tepat, kan?! So, syukur Alhamdulillah. 🙂

  • “Bagi Teruna Sepi,Hamimy Chenta dan Fara…it’s okay, kita semua learning from our own mistakes…”

    “Bro sendiri pun banyak membuat silap…banyak pengalaman yang amat pahit…tapi kita belajar dari kegagalan dan kesilapan itu kan. So for sure…later on kita akan jumpa happiness!”

  • 1st sekali bro nak ucapkan SYABAS & TAHNIAH kepada anda semua, bloggers yang amat bro hormati dan hargai.

    You know why?

    Alhamdulillah, syukur bagi brother love kerana kini bro dikelilingi oleh semua yang sedikit-sebanyak have a clear mind about LOVE.

    Seriously, bro sangat-sangat teruja dengan komen dan pendapat anda semua. Contohnya seperti komen dari…

    “Kata-kata you Maria, sama seperti yang pernah bro tulis di dalam artikel yang lalu. So, we are in the same page here 🙂 ”

    “Mirza, Kampung boy dan Shasha juga mempunyai kata-kata simbolik di sebalik memahami maksud di dalam sesebuah perhubungan cinta…INTERESTING! …terasa berbaloi bro berada dikalangan kalian.”

  • dekno

    salam bro n all,
    wahh lama tul xmasuk sini…
    betul tu kwn2, seksa btl bila kecewa ni..dulu sy pernah putus asa lps byk kali kecewa dlm cinta..sampai sy xpandang dh kat lelaki..tp smpai bila nak keseorangan kan..mmg pyh nak cr cinta sejati..nak cr org yg betul2 yg syg kita..xguna gak kalo kita je syg dia kan? alhamdulillah sy dh jumpa org yg betul2 syg kan sy..setahun dia tgu sy, kalo dulu sy xpernah nk pandang dia tapi skrg dia amat penting dlm hidup sy slps family..sume ni sbb tips n nasihat dr BL..thanks!!!

  • Ms. Shasha

    kehidupan adalah sekolah..semua org adalah pelajarnya..setiap kejadian adalah pelajarannya.yang menuntut pada perubahan..perubahan adalah life cycle..sepatutnya kita hargai every moment dalam life kita..even pahit sekalipun..

    org yg gagal byk kali benda yg sama adalah pelajar yg lambat belajar.maknanya dia x dpt amik iktibar dari pelajaran(kejadian)dia..

    hargai kehidupan kita.jgn sia2kan.

  • Maria

    Hakikat sebenar, bukan mudah untuk melupakan seseorang yg pernah kita syg dan cintai. Namun, kita terpaksa juga melepaskannya kerana dia memilih hidupnya sendiri. Walaupun sukar namun yang pasti semua itu akan beransur-ansur hilang daripada ingatan andainya kita kuat dan tabah. Ambil lah masa tapi jangan terlalu lama. Cari seorang teman yang boleh menghilangkan perlahan-lahan ingatan kenangan manis dan pahit bersamanya.

  • chenta

    Uiks!!..terkena kat Chenta ni bro, refer story i ke nihh?? huhu. ok-ok, Chenta cuba berubah..

    (trlepas lak galatv tadi bro, mlm ni ada repeatkan?? member ckp razzi.muz.ik nampak mantap la dgn 3 org band nihh)

  • Kadang2 dah dapat, senang aje nak lepaskan….tapi bila nak mendapatkan itulah satu nikmat.

  • hamimy

    hye bro.. lme x comment kt blog bro ni
    hope bro still remeber me
    mmmm btol pe yang bro cakapkn 2…
    i sokong sgt2…
    seperti i.. after i kcewa dalam cinta..
    i really give up in life.. i xtaw pe yang harus i wat.. after i vst blog bro..
    i think i must do somthing that i want..
    n enjoy the life..

    i meet somebody..
    i try syang dier.. and finaly..
    i truly love her..
    but..
    maybe die hadir sekadar menguji..
    same like teruna sepi…
    bf i bertunang raya haji lpas…
    atas kehendak ibu dier..
    i feel so sad n terkjut..
    semiggu i jatuh sakit..
    i xtaw nk fikir cmne.. i bingung sangt2..
    i xtaw knape setiap kali i menyayangi seseorang akhirnya begini..
    i btol2 bingung sekarang ni bro…

  • Hai Brother Love, Artikel kali ni betul-betul terkena batang hidung aku… macam bro tahu je…oh lupa pakar love kan..:) anyway sekarang ni tengah bukak lembaran baru la..gf pun dah tunang dgn org lain hari raya lepas.. harap-harap adalah yang sudi mengubat kedukaan ini… hadirlah…hadirlah wahai wanita di luar sana…;)

  • Mirza

    Cinta suci sebenarnya dapat memberi kekuatan pada yang bercinta bukan sebaliknya , kalau kitalemah dik kerana cinta..kajilah balik……

  • Mirza

    Cinta suci sebenarnya dapat memberi kekuatan pada yang bercinta bukan sebaliknya , kalau kitalemah dik kerana cinta..kajilah balik……

  • fara

    fara dah sedar lama, fara byk persia kan idup fara. bler kcw ckit, fara mudah give up ngan sumo nie. tp ape yg bro cakap sumo tuh btl, cume fara je x nah nk berubah. sekse hati nie hanya Allah sj yang tau. fara setuju ngan boby.tp boby, kalo ssorg tuh rase kcw sgt2 pada org yg mereka cinta, sekse sgt nk sembuh sumo tuh!! ape2 pon actical nie mmg bagus, utk mnyedar kan yg xsedar2 lagik tuh..! 🙁

  • Hi Boby, hehe…sebenarnya, apa yang boby kata tu…juga terjadi pada bro sendiri. Puas kita memberi nasihat tetapi mereka tetap dengan pendirian yang negatif dan tidak mahu berubah serta menghargai diri sendiri.

    So artikel ini adalah khas untuk mereka…

  • Boby Atmaja Yusof

    Assalamualaikum Bro..

    Ape kabar Bro,sihat gak ke..?huhuhu6….Lawa le Bro posting nie,saya suke sngt.tak le penat saya nak bgtau kat dorg tu,susah gak nak faham dorg nie.ble ada masalah,kita bg nasihat..ada je alasan yg dorg bg tu,mcm dorg je yg b’cinta kat dunie nie.Merpati pooonn bercinta gak,tp tak le mcm dorg nie.thats why le ia di panggil “Merpati Sejoli”, kan..!!! 🙂 🙂

    ble dah putus cinta,mule menangis mcm org kematian anak.sakit hati ngan pasangan masing2,tp tak boleh gak nak dilupakan. kita suruh cari lain,ckp susah le..alasan d bg,hati tak boleh terima org lain dah. huhuhuhuuhuhuhhu….tp ble hati di sakiti,sanggup je bertahan. “Cinta itu buta”
    sbb cinta yg mengawal dorg,bkn dorg yg mengawal cinta itu..

    So,kpd pencinta2 d luar sana. “Jangan persiakan hidup ini …sebaliknya hargai hidup ini!”. ok 🙂 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons