Break-ups!

Break-ups? In my humble opinion, hampir semua orang pernah laluinya dan pasti akan melalui ‘breaking up’ or orang Jepun kata, ‘mei honggo dochera made asoka kondayo gozaimass’  …maksud dia, putus cinta lah tu 😀

Bukan kita nak minta perkara itu berlaku, tetapi at least sekali… kita merasakannya, itu cukup bagus! It gives us experience yang tidak dapat kita belajar di mana-mana. Cuma some of us, selalunya tidak belajar dari kegagalan itu.

To me, Tuhan buatkan kegagalan cinta itu adalah kerana Dia mahu kita belajar dari kesilapan dan kegagalan itu agar kita menjadi manusia yang lebih sempurna atau lebih berpengetahuan. Dan dari break ups itu, kita boleh pula berkongsi pengalaman dengan orang lain, kan?

“So, kita tak perlu bersedih di atas break-ups itu!”

Sama juga, bila sesebuah perkahwinan yang melalui perceraian… Tuhan buatkan perceraian itu adalah kerana Dia mahu kita lebih tabah, dan bahagia bersama orang lain yang lebih berhak! Itulah pengajarannya. Jadi sekali lagi…

“Kita tak perlu bersedih di atas break-ups itu!”

Ada satu kisah artis… warning : “Jangan fokus kepada kisah panas itu tetapi fokus kepada outcome of the story”

Semalam semasa saya menghadiri wedding receptions for my niece Catriona Ross. Ada lah satu couple artis ni. I tengok dia orang cukup bahagia… dan artis lelaki ni sangat baik dan lucu orangnya. Tak perlulah I cakap siapa artis lelaki itu, because, kes dia ni semua orang tahu…

Yang nak ceritanya, wife dia sekarang tu actually dulu masa jadi pelakon, pernah dibela suami kawan baik I sendiri. Seorang lelaki tua yang kaya. Sangat kaya, lebih kaya dari Datuk yang kahwin dengan artis popular tu. Kereta mewah, kondominium dan berbagai-bagai hadiah mahal pernah dihadiahkannya. My friend pun datang jumpa dia, tapi sungguh sedih sekali…artis wanita ni tak mahu back off …tetap nak main juga dengan suami my friend ni. Fuhhh!, punyalah sombong dan jahat!

Anyway, setelah dia berjumpa dengan artis lelaki yang tengah dalam proses di saman ini, artis wanita ini berubah menjadi baik, bercinta dengannya dan setia. Mereka berkahwin dan bahagia hingga sekarang! …so wonder tak?, lelaki yang baik ini bercerai, kemudian dapat seorang wanita yang tidak baik! Apakah outcome of this break-ups?

There are saying, “Wanita baik hanya untuk lelaki yang baik begitulah sebaliknya!”

To me, itu bukanlah maksud yang sebenar! NOPE!!…to me maksud di sebalik ayat itu adalah, “Setiap orang yang baik adalah untuk mereka yang mahu berubah menjadi baik!”

Kerana, seperti break-ups yang Tuhan buatkan itu, Dia mahu kita belajar dari setiap situasi yang berlaku. Jika yang baik hanya untuk yang baik…apa yang kita boleh belajar? Not so much.

Thats why, seperti kisah artis lelaki itu…Dia seorang yang baik, bercerai, kemudian dapat yang tidak baik tetapi dia belajar membimbingnya menjadi baik atau yang tidak baik itu mahu berubah, maka barulah caranya seperti yang selalu Tuhan mahu kita hadapi…iaitu melalui cabaran dan dugaan, betul tak?

So, break-ups, putus cinta, bercerai…semua itu adalah satu proses. Proses usaha kita yang Tuhan mahu kita belajar tabah menghadapi dugaan dan cabaran. Dia mahu kita belajar dari kesilapan serta menambahkan pengalaman agar kita dapat membantu sesama insan lain. Yang paling penting, – apabila berlaku break-ups, putus cinta atau perceraian sekali pun, kita hadapinya dengan senyuman kerana,

“Setiap perpisahan pasti ada pertemuan, setiap kegagalan pasti ada kejayaan!” ….dan itu adalah satu ciptaan Tuhan yang maha agung, – which is, the balance of the universe, kestabilan hukum alam kita! 😉

Ikhlas oleh,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com – ketahui lebih lanjut tentang ebuku cinta Razzi Rahman di sini.

16 Comments

  • Scha

    Erm… saya pernah mengecewakan orang yang betul2 mencintai saya selama 6 thn dan saya juga telah dikecewakan oleh orang yang saya cintai hanya dlm masa setahun…….kemungkinan ini balasan tuhan .. apa yang telah terjadi datang dari kesilapan saya sendiri.. terburu2 n takut dengan lelaki yang panas baran..n jadi la putus cinta..

    sakit nya putus cinta..

  • put3polaris

    To sahabatku ling ezme….

    Tq so much… Terharu lak de kwn mcm u…

    U skrg dah ok eh?? bagus2… Bape kali hatam buku bro tu?? hihihi…. i blm dpt kan ag ah..

  • ezme

    haluuuu salam ceria…

    saat2 y pernah kite lalui dlm hdp pasti kite akan ambl ia sbg pngajran..

    emm btw..
    thans alot..Bro..2 way cmmncation mmg effctla pd dia..hrp2 dh sdr la dr mpi tu..nsb bek xhmpr kcitu..evrytg done yet..
    xde dh mkn hti..but tip2 Bro..bgune pd mse hdpn tu..hihihi

    so to my frens…ling..tenkiu ya..

    kuatkn smgt..wish u get sm1 who cares abt u..ill always b wif u..:)

  • put3polaris

    Assalamualaikum bro n sume…

    Wah best topik nih… Sampai kata2 bro tu kat hati nih.. hukhuk…

    dah bangkit cari kasih baru… Tapi luka jg yg ku terima… wihihi… Apakah salahku? huhu

    Kini ingatan kmbali pd yg pertama.. Sebab dgn dia yg plg lama… Terlalu kasih terlalu syg.

    Tp bro mcm besa ah… Put3 tetap move on.. Bro jgn beletiaQ noh.. Put3 moved on dah ney.. senyum sokmo… ;D wihihi…

    KPD SUME YG PERNAH KECEWA & MASIH KECEWA, SEMOGA TABAH HATI SERTA MENEMUI KASIH BARU YG LEBIH BAHAGIA N BMAKNA… “AKU REDHA” :))

    TQ bro… TQ SO MUCHHHHHHHHHH……

  • MR S – Wahhhh…InsyaAllah dapatlah tender 2 juta you tu!

    Tapi, kalau tak dapat tender pun cari jugak lah pasangan untuk you Mr S, barulah manis hidup ni kan 🙂 …saudara mara saya? hehe memang dah tengok lah tu ya.

    Bereh bohhh!

  • Mr S

    salam bro..
    saya rasa ada sesuatu nak mintak tolong bro.. kalau saya ada rezeki tahun ni, insyaAllah(kalau lah) dapat tender projek 2juta, saya nak suruh bro carikan saya pasangan. haha. boleh tak bro!! orang kb ke, kira sama-sama kelate, lagi afdal..saudara mara bro ke lagi bertambah afdal..haha ikhlas ni bro

  • Aidakedah – Again, terimakasih kerana berkongsi pengalaman. Bukan mudah tuuu…

    I harap you slowly dah recover ya. You know to all of you yang nak rasa kurang sedikit rasa kecewa ni…apa yang you all boleh buat, BANYAK-BANYAK kan membantu orang memiliki cinta.

    Contohnya seperti Brother Razzi ni lah, selalu je nak match kan orang 😀

    i tak tahulah pasal apa, I selalu suka sangat kalau dapat menemukan seseorang dengan cinta yang diidamkan mereka. And I perhati setiap kali I membantu orang mendapat cinta, cinta yang lain itu pula menghampiri I ooopsss… 😆

  • To BIE & ALWAYS SMILE : I thank you for you all punya thoughts. thats really good of you all.

    Kita hidup ni memang kena macam ni, kan… kena sama-sama help each other. Shares our thoughts dan ease other peoples pain. Good job! keep it up. 😉

  • FINA – Alaaaa…kesiannya. Dah break ke 🙁

    tak apa lah, pastinya Tuhan menyediakan yang lebih baik untuk you. I always believed that!

    Because through my own experience, setiap kali I break off, selang seminggu dua atau sebulan dua, I pasti akan bertemu dengan orang baru yang selalunya, memang lebih baik dari yang dulu.

    So, you have to believe! Percaya bahawa you akan dipertemukan dengan seseorang yang pasti akan menghargai dan menyayangi you dengan sepenuh hati!

  • Ieza – Thank you for sharing your experience. Ianya adalah satu pengalaman yang sesungguhnya tidak akan dapat kita belajar dari mana-mana.

    Satu perkara yang sangat penting apabila putus cinta :

    Secara logiknya, orang yang kita berkasih sayang sekian lama, takkan dapat kita lupakan. I’ve said this many-many times before… Kerana, i sendiri pun tidak pernah melupakan my ex girlfriend.

    BUT, i always learned from my mistakes. OR, I ambil kegagalan lalu sebagai pengajaran! It’s okay kalau kita terus menyayangi bekas kekasih tetapi janganlah sampai effect kasih kita pada yang baru.

    I moved on! Yes…move on untuk mencari kasih yang baru. Kerana itu lebih baik, sekiranya dia tidak mahu lagi, kan?

    Awal-awal memang lah sedih, marah, kecewa dan sebagainya. Itu lumrah… tapi kita kena cepat-cepat bangkit mencari cinta yang baru. Sekiranya gagal lagi, ok fine…carilah sampai kita jumpa yang betul-betul menghargai cinta kita! that’s it…

  • ieza

    to bie..

    thanks ye atas nasihat yg diberi… InsyaAllah i boleh lupakan dia tp yelah kan benda masih baru, mmg susah sikit nk hadapi perpisahan ni…
    walaupun dh pernah mengalami putus cinta sblm ni, sakitnya tetap terasa.. i’m sure i will ok but nk melalui proses nk jd ok ni lah yg mmg sakit sgt2…. hanya pd Allah saja tmpt kita mengadu….

  • aidakedah

    best topik ni n d smping tu dapat jgak bg sdikit sbnyak ilmu n panduan untk sape je yg lalui “BREAK UPS”…aida pn pnah lalui smua ni n terlalu menyakitkan pada mulanya…aida ambik masa yg lama untuk pulih sperti asal..cinta aida cinta yg tak di restui family..sedih tu allah ja yg tahu sakit tu aida ja yg lalui..tp bila d fikir d renung balik scara rasional baru aida tau ada hikmah untuk semua ni..perpisahan yg berlaku tanpa rela hati ni ada hikmahnya…dia mgkin bukan yg terbaik untk aida walau kami sling syg..coz ada yg lain lebey layak utk kita…so pd suma yg sdang lalui perpisahan ni..hanya allah dpt tnangkan jiwa kta,so bersujud lah n mohon restu semoga ehidupan kita lebey berkat..insyaallah..SEKADAR KONGSI PENGALAMAN

  • Saya dah break-up dah bro..
    redha seadanya..

  • Always Smile

    Topic ‘break up’ ni memang seronok untuk diperkatakan.. namun hakikatnya sungguh pahit untuk melaluinya..

    Betul kata bro, setiap yang baik itu akan dipertemukan dengan yang baik gak.Dan segala yang berlaku itu ada hikmah yang tersurat dari yang tersirat.

    Tak mengapa kita jatuh dan sedih seketika itu menjadi lumrah manusia.. tapi kita kena berani bangun untuk menghadapi kenyataan yang kita adalah yang terbaik daripada semalam. Jgn kita lari dari masalah atau berdendam dengan kekecewaan. itu semua bukan pengubatnya.. penawarnya adalah senyuman yang ikhlas dan sentiasa rapat denganNya inysallah. Allah sentiasa memberi ketenangan dan petunjuk untuk kita lalui hari esok dengan lebih ceria.

  • to eiza;
    banyak 2 kan lah berdoa ..
    memohon kepada yg maha esa yer..
    yang paling penting skunk jangn terlalu fikirkan si dia..
    fikirkan yg ke depan jer..
    cari la kenalan baru insyallah segala galanya akan berubah..
    n i’m sure u pun akan dapat lupa kenangan … ape pengorbanan u..n tak akan ingatkan si dia lagi walau macam mana pun cinta u padanya… sebb hati u skunk terlalu fikirkan dia that y u masih x dapat lupakan dia.. bak kata pepatah ikut hati mati.. ikot rasa binasa ..;)

  • ieza

    Salam Bro..

    actually sy org baru kt sini… nak share sikit pengalaman n rasa, moga apa yg terbuku dlm hati ni terluah..
    Sy baru je putus cinta dgn bf yg terlalu sy sygi n cintai lebih kurang sebulan…. sakitnya hanya Tuhan saja yg tahu… tp sy redha dgn apa yg telah ditakdirkan utk sy ni sbb sy tau perhubungan kami mmg xkan kemana2.. sya tau sy berhak dpt yg lebih baik dari dia sbb tu Allah tunjukkan jalan pd sy…
    Sya xtau sama ada apa yg sy rasa skrg ni, rindu ke… benci ke.. marah ke…. mcm2 yg sy rasa, campuk aduk…. bila terasa pengorbanan sy selama ni sia2..sy jd marah..benci sgt kt dia… tp hakikatnya, sy masih belum dpt melupakan dia sepenuhnya…

    “Ya Allah.. berilah hambaMu ini kekuatan, ketabahan, ketenangan dlm menghadapi ujian dan dugaanMu Ya Allah”…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons