Bukan Hanya Satu Cinta

“Dia bukanlah orang yang terakhir kau cintai, dan bukan hanya satu cinta itu sahaja yang kau akan bercinta.”

 Selalu sangat, apabila seseorang itu yang pernah jatuh cinta dan kemudian dikecewakan cinta, akan memberitahu orang di sekelilingnya dan juga kepada dirinya sendiri yang bekas pasangannya itulah yang terhebat :

“Dialah yang terbaik, tiada lagi orang sepertinya. Tiada siapa yang dapat menggantikan cintanya yang luhur, hatinya yang lembut, layanannya yang terbaik dan perangainya yang lucu dan menawan hati! Dia The Best!”

Tidak kah pelik? Walau dikecewakan, walau dibiarkan begitu saja, walau sengsara hidup TETAP… yang mengecewakan dia itulah yang terbaik, cinta yang suci dan luhur!

  • Kalau baik sangat pasal apa dia kecewakan anda?! Kalau suci sangat pasal apa anda ditinggalkan? Kalau hatinya lembut dan baik, mengapa sanggup membiarkan diri anda terseksa?

Jelas sekali dia TIDAK BAIK, habis cerita!

Now, apa yang penting di sini untuk kita semua fikirkan dan renungkan sejenak adalah… “BUKAN HANYA SATU CINTA” – Maksud Bro Razzi di sini adalah, di dalam hidup kita ini, sepanjang perjalanan mengorak langkah di dalam semak, onak dan duri kehidupan ini… BANYAK cinta yang kita akan temui, percayalah! 😉

Jangan lah kita hanya menganggap cinta dia seorang itu lah yang satu-satunya cinta. Maka kalau tak menjadi dengan dia, tak ada lagi lah peluang anda untuk bahagia bersama pasangan yang lain?!

Dari pengalaman I sendiri, kita akan bercinta dan kecewa dan bercinta kembali, kemudian berkali-kali lagilah kecewa, berkali-kali lagilah putaran percintaaan itu sebelum kita bertemu dengan cinta yang sebenarnya cinta. Iaitu cinta sejati, TRUE LOVE!

So, for the mean time tu, kita cuba kenali pasangan kita sebanyak-banyak yang mungkin. Ketahui tabiaatnya, kenali cara pemikirannya, fahami keputusannya. Dari sini lah dalam sedar dan tak sedar kita mengembara mengenali erti percintaan yang sebenar. Dari sinilah kita mulai perlahan-lahan belajar erti bertolak ansur. Dari kekecewaan kita akan kenal pasangan yang mana lebih baik lagi, dari kegagalan kita mengenal orang yang mana patut kita kahwini.

YANG PENTING : JANGAN PUTUS ASA! Berkenalan lah dengan sesiapa sahaja yang menarik dan baik pada pandangan anda. Kemudian, jangan pula cepat jatuh cinta dan jika bercinta jangan pula beri habis keseluruhan cinta anda, simpan sedikit untuk anda cintai diri sendiri.

“Bercinta dan terus bercinta walau beberapa kali gagal sekali pun.” You know, apa selalu berlaku pada I, setiap kali I breaks?, the next person yang I jumpa selalunya yang lebih baik dari yang sebelumnya. So, JANGAN sesekali menganggap cinta bekas kekasih anda itu sahajalah yang terbaik, kerana…

“Dia bukanlah orang yang terakhir kau cintai, dan bukan hanya satu cinta itu sahaja yang kau akan bercinta…RAMAI!”

p/s : Anda juga ingin mendapat tip & nota cinta? klik di sini untuk dapatkan secara PERCUMA

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
info@razzirahman.com

20 Comments

  • sya

    sy ni mmg cepat suka pd org..
    tu yg menjadi masalah tu… kkdg belum kenal rapat lagi dh rase syg2…lagi2 bile rase rapat dan bile dia tak bagi perhatian dah terasa diabaikan…huhu..

    so lepas ni, maybe i try to know each other first.. then baru leh gi step seterusnya sama ada nk bercinta atau kawan aje..
    waa rase kene tukar gear reverse balik..
    xde la mengharap dia je cinta yg satu.. try buka mata kenal org lain juga learn how to control my emotions ..
    dan
    dia pun takkan rase tertekan kerana tak dapat memenuhi impian i..

  • shida

    salam..

    entah kenape bile bace artikel kali ni xterase ape2 smagt pun…tolong doa kn i jugak bro…i yg dlm kesedihan sgt2 ni…='[

  • salam..setuju sgt2..
    tapi cinta pertama adalah yg paling sukar dilupakan…
    namun, bukan semua cinta pertama akan berakhir dipelamin.. kan?

  • sunshine

    hehehe,,..insyaALLAH x abg razzi…hahaha…kalo paling kurang pn sy soh abg razzie carikn jodoh kalo sy single t…hehehe..pray for my happiness k?? 😀

  • SUNSHINE – Thank you so much for being here. And for loving the website is a bonus for me. Alhamdulillah!

    Jangan jatuh cinta dengan tuan blog ini sudah lah, takut merana badan pulak, (just joking) 😉

  • EZME – i second that for you AMIN!!!

    I doakan you akan menemui kebahagiaan yang you cari ya InsyaAllah. Apabila kita benar-benar menginginkan sesuatu kemudian kita asyik terbayangkan ia, PASTI, kita akan mendapatkannya, percayalah!

  • sunshine

    cinta adalah sebuah perjalan yang penuh ranjau dan liku…cinta bukan sesuatu yang perlu diratapi ttp utk disyukuri…renung pada hikmah dan nikmat setiap kjdian tuhan..insyaALLAH kite masih mampu tersenyum jika di uji dengan ujian perasaan…always look at the positive side shbt2..utk abg razzi im falling in love wif ur website..really…=)

  • Salam Bro,

    Bila baca artikel ni… rasa semangat sikit….

    “pengumuman-pengumuman siapa yang punya anak bilang aku kasihani aku tolong carikan diriku kekasih hatiku siapa yang mahu…” 😉

  • Thanks bro love !! setuju sgt dgn statement,”“Dia bukanlah orang yang terakhir kau cintai, dan bukan hanya satu cinta itu sahaja yang kau akan bercinta…RAMAI!”

    Cinta umpama trial & error..cari hingga jumpa yang sesuai..tapi jgn jadi playgurl @ playboy pulak. (”,)

  • ezme

    haluuuuu salam ceria!!

    emm btul ckp Bro tu…i igtkn dulu org y ptme y i bcinta tu adlh cinta sejati i..rupenyeee x…sb hga kini dh byk kali i pts cinta..tp ttp mncube sedangkan sblm ni..i mmg skr nk time cinta y baru..sumenye bermula bila i join blog bro..byk kata2 smgt y i dpt..thans Bro..
    i bljar dr kesilapan..i xnk hidup ni berakhir dgn kesedihan…skrg2nya i mncube
    dan terus mncube..insyaAllah i akn jmpe seseorg y dpt mmbahagiakan hidup i..amin

  • TO ALL – Artikel ini ditulis adalah semata-mata kerana Bro Razzi sendiri kadang-kadang telah melukakan dia yang tersayang tanpa saya sendiri sedari. Semuanya adalah kerana suka membanding-bandingkan dia dengan yang lalu…

    Sedangkan… dia adalah jauh lebih baik! Itulah hakikatnya tetapi kerana sifat manusia yang tidak pernah puas hati apabila kehilangan atau tidak dapat memiliki… lalu yang tidak dapat itulah yang terbaik. Walhal, apabila kita kembali bersama bekas kekasih itu… terang-terangan kita akan nampak bekas kekasih kita itu membosankan malah tidak menarik seperti dulu.

    So, yang penting di sini… kita harus sedar. BUKAN hanya dia sahaja yang kita akan cinta, ramai lagi yang kita akan temui, kenali, cintai, dan mungkin breakups lagi…sebelum kita menemui cinta sebenar, jadi tidak perlulah kita risau sekiranya kita kehilangan cinta hari ini, tidak perlulah kita mengatakan hanya dialah dalam hidup kita…kerana I promise you, dia BUKAN cinta yang terakhir untuk anda!

    All the best dalam mencari sebuah cinta sejati!

  • SUNSHINE – I’m honestly very-very happy for you dear. i doakan you semuga terus kekal bersamanya. Sekiranya jodoh tidak berpanjangan insyaAllah, pasti Tuhan akan menggantikan yang jauh lebih baik!

    MRS ALONE – Boleh, apa salahnya kalau nak share article ni dimana-mana sekali pun. Cuma Bro Razzi minta di letakkan :

    By : Razzi Rahman @ Brother Love
    http://www.razzirahman.com

    Boleh? 😉

  • NURUL – It’s okay, I faham perasaan you. Even I sekarang pun kadang-kadang tu secara tidak sengaja membandingkan dengan dia yang lalu. Tetapi, I selalu cepat-cepat take it back, dan think forward.

    How about from now on you cuba take it seperti Ms diaz katakan itu. Slowly bukakan hati you kepada sebarang posibility and new options!

  • Shasha – Great to know that, itu yang I selalu harapkan… memberi semangat kepada kita bersama.

    MS DIAZ – You’ve grown! Hope you be tougher than ever.

  • MRS ALONE

    Izinkan sy share artikel ni dLM FacebOOk Boleh…?

  • sunshine

    nk sharing kit…
    hehehe..sy pn pernah ade pengalaman mcm 2…berkwn ngn some1 y bijak berkata2 smpai cair kat dia..so lepas dia ade some1 y len mudah je dia tinggalkn…mcm kcng lupekn kulit..after that mmg dh xleh terima mane2 laki until jumpe y skng itu pn nk amik masa terima 100% coz teringt2 n also rase mcm x perfect je dia n x sebagus laki b4 ni…smpai skng dh hmpir 3 thn…baru rase nikmatnya tuhan kurniakn dia dlm hidup ni…tuhan telah ambil sesuatu y kite syg ttp telah gnti dgn sesuatu y LEBIH BAIK…alhamdulillah…pengajaran y sy dpt..sygilah seseorg sekadar je spaya kite x kecewa…cari org y lebih sygkn kite…always ingt ALLAH akn beri sesuatu y lebih baik…jgn mudah percaya pd jnji dan kata2 manis y dtaburkn…=) biar x romantis jnji ikhlas bile dia bercakap tntang hati…

  • nurul,

    bro razzi selalu ingatkan pada i, yg ade di depan tu jauh lebih baik daripada yg sebelumnya..jz believe it..

  • nurul

    bRo..tq very2 much!! ni semangat utk sya…
    dah 3 thun kami clash..smpai hari ni sy xleh terima sape2 selain dia…dia pun dh bhgia dgn wife n anak dia…tp saya? masih sendiri…sy pun xtau..bila sa ya akan bukak kan hati sy ni..nk berkawan ngn lelaki pun sy takut…apatah lg nk bercinta…
    sy dah cuba utk bukak kan hati saya & terima sesorg…tp sy msh lg bndingkan dgn bekas kekasih sy dgn org lain…
    sy kdg2 x happy…diri sy x tenang….

  • Ms. Shasha...

    um..semangat su dgr bro….thanx so much..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons