Cinta palsu ‘Mat Salih’

Begitulah tajuk berita Harian Metro 5 ogos 09, tulisan Mohd Jamilul Anbia. Terpesona pulak Bro Razzi membaca berita ini. Bagaimana wanita-wanita tempatan kita begitu ramai tertipu, terjerat dan terperangkap dengan ‘orang luar’

“Hanya hadiah ini dapatku berikan…sebentuk cincin tanda perkahwinan, rantai leher emas untuk mu dan jambangan bunga mawar di samping wang tunai 10,000 pound sterling (Rm60,000) buat kekasih hatiku yang satu”

Begitulah antara ungkapan manis di dalam paper ni, akan mat-mat siber konon asal dari luar negara ini. Seperti yang kata-kata manis diatas, ianya bermula dari chatting. Beribu laman web chatting nowadays. Dan setelah sekian lama mengayat, wanita-wanita ini terus terpedaya dan terpikat dengan mereka, apatah lagi mereka berbangsa asing, gambar yang diberi pun kemain handsome lagi, padahal gambar entah sapa-sapa.

Ramai jugalah yang I jumpa jenis wanita-wanita sebegini yang bila dengar nama Razzi, Syukri, Mohd Azman, Zul, huhhh!…tak layan punya, mereka hanya melayan yang nickname dia sounded hebat gitu…dan kemain grand lagi la kan.

Contohnya, Brat Pitt pun ada, Tommy, Johnny, Shaun, Steve …walhal nama sebenarnya?

  • Ah Bah Yoh mee – asal – Nigeria
  • Chan  doo – asal – Kenya, Tanzania
  • Mah Dohn Goh – asal – Uganda
  • Nia chan leong – asal – Tanah besar Cina

Setelah setiap malam berchatting, bercinta di alam siber…wanita-wanita ini siap berbangga lagi. Kononnya boyfriend dia orang ni ‘Mat Salih’ dan kaya raya…lepas tu siap tunjuk kat keluarga dan kawan-kawan rupa boyfriend dia yang tidak pernah berjumpa tu…konon-kononnya mengajak kahwin…dan dia pula bakal menerima berbagai-bagai pemberian mewah untuk persediaan perkahwinan.

As usual, penipuan cinta palsu ni akan dimulakan dengan memberi BAYANGAN harta, wang ringgit yang BANYAK bakal diterima oleh wanita yang ditipu itu. Kemudian apabila wanita itu begitu percaya, MALASAH timbul pada last minute konon-konon 2 contoh :-

  • Barangan mewah beratus ribu nilainya yang dihantar tersangkut di kastam, jadi wanita itu kena tolong bayarkan dulu charge kastam.
  • 10 kotak wang asing berjumpah 10 juta usd terpaksa di bank in kan dulu ke dalam akaun wanita itu. Tetapi, untuk menukarkan ke wang ringgit Malaysia, wanita itu kena masukkan dulu wang ringgit 10 ribu.

Persoalannya :

Macamana laaa wanita-wanita tempatan ini, punya cepat percaya? …terpedaya dengan penipuan yang jelas mengarut, kemudian mereka menjadi bongok dan bodoh serta rela mengeluarkan duit, beribu-ribu ringgit untuk membantu lelaki yang langsung tidak dikenalinya? Kemudian berkali-kali mengulangi pembayaran itu dan ini hanya kerana ingin berkahwin dengan lelaki mat salih, atau lelaki asing, all in all because dijanjikan dengan harta dan wang ringgit??…

Kita ni, biarlah hidup dalam realiti sikit, jangan berkhayal menjadi Puteri Raja dan berkahwin dengan lelaki luar negara, jangan pula bermimpi di siang hari mengharap berkahwin dengan orang kaya…orang berharta…lelaki dari keluarga orang berada je dik…

For your info :

Dari pengalaman kawan-kawan I, kata  mereka, kulit Mat salih BUSUK! Kalau dia orang tak mandi…habislah dari jauh pun dah berbau. Kalau yang pernah bercinta dengan Cina pula, kulit mereka juga berbau dan kasar. Mungkin hasil dari pemakanan khinzir….

So, kalau macam ni, jauh lebih baik bangsa kita lah, kan. …TAPI kalau nak cakap pasal kehidupan, percintaan…it’s almost the same. Lebih kurang sama saja…tak ada lebih dia. Sama je. Mat salih punya jeles …SAMA! romantik…SAMA, Curang…pun SAMA! I know, because my ex British girl, Cindy nama dia… sekejap je la bercinta dengan I 😛

Apa pendapat anda jika I kata :

Ada lebih baik bersama dengan lelaki atau wanita yang tidak kaya TETAPI, mempunyai ilmu, punya semangat jitu untuk berjaya dan pendirian yang tetap dalam menghadapi masa depan. Then lagi best, sama-sama berusaha ke arah kejayaan, bersama-sama berjaya, bersama-sama menjadi kaya, as a couple ITU LEBIH BERMAKNA!

Please lah beb, untuk berjaya dan menjadi kaya…TIADA jalan singkat! It’s HARD WORK! Usaha dan terus berusaha. InsyaAllah, Tuhan akan restu pekerjaan kita dan mengekalkan hubungan cinta yang terjalin.

Lawati http://www.notacinta.com untuk mendapatkan berbagai-bagai tip motivasi cinta dari :

Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

5 Comments

  • Always Smile : Betul tu, there are no short cut to success! Tapi, mungkin dengan kedaifan hidup, kemelut kemiskinan dan juga perasaan ingin hidup mewah, pakai pakaian yang mahal-mahal… mereka mahu percaya, walaupun mereka tahu, it’s too good to be true!

  • Always Smile

    apa yg bro ucapkan tu memang ‘hangat’ di pasaran. Budaya Chatting and ditipu memang dah menjadi siulan mat minah cyber malah di pejabat2 pun sama. anywhere now.. jgnlah terpedaya ianya akan membinasakan diri sendiri. Ingat satu perkara ‘No free lunch’ now this.. tidak ada short cut way to be success in Life..

  • Hello! Thank you very much for that enlightening article

  • I added your blog to bookmarks. And i’ll read your articles more often!

  • betul cakap bro..
    hope sume yg baca ambik n jadikan ia pengajaran…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons