Diri anda lebih berharga!

www.razzirahman,com

 “Love is about an opportunities…”

Dalam kehidupan seharian kita, kita selalu mendengar atau mengalami sendiri, permasalahan cinta seperti :-

Masalah frust dengan kekasih, dikecewakan, cinta terabai, tiada kemesraan lagi, kesunyian, kerinduan, tiada pujuk rayu, cumbuan syahdu…dan berbagai-bagai lagi yang sama juga sewaktu dengannyalah, ado! 😀

Well, you know, apabila anda menghadapi masalah cinta yang sebegini, ingatlah diri anda lebih berharga. Anggap yang banyak lagi peluang untuk anda berjaya! Dunia ini begitu luas untuk anda terokai dan kenali ramai orang beb. Bro yakin you all masih ada masa dan ketikanya untuk menemui DIA YANG DIIDAMKAN.

PLEASE…LOVE YOURSELVES MORE!

So, ada beberapa nasihat yang bro ingin you all praktikkan apabila menghadapi masalah cinta yang sebegini :-

  • Mungkin kepercayaan kepada lelaki/wanita sudah lenyap…JADI, perlahan-lahan lembutkan hati untuk kembali mempercayai mereka dengan cara cuba menyukai keperibadian mereka, cuba memahami keinginan dalam hidup mereka.
  • Mungkin anda kesunyian, terabai, teraniaya, dihina, terhimpit dalam situasi keseorangan…JADI, tenangkan diri anda dengan cara meramaikan kawan-kawan yang menghargai anda, karier anda, menaikkan semangat anda. Kawan yang mahu anda berjaya! Dengan cara ini, anda akan rasa lebih bahagia dan hilang segala duka.
  • Mungkin anda tidak dapat melupakan dia, tidak sanggup melepaskan cintanya walaupun dia sudah lama pergi…JADI, slowly mencuba untuk menyayangi diri anda lebih dari biasa dengan cara memberi peluang kepada hati anda untuk mengenali orang baru. Kembali bercinta dengan membuka hati anda kepada sesiapa yang serius untuk mengambil anda sebagai pasangan hidup.

Nasihat-nasihat ini jugalah yang pernah bro berikan kepada salah seorang bloggers pioneer kita iaitu, Wan Fadini. So, di kesempatan artikel ini bro ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Wan Fadini, yang baru menjejak kaki ke jinjang pelamin baru-baru ini,

“Tahniah Dini!” …bro ucapkan tahniah diatas perkahwinan beliau, tetapi mengapa bro mengucapkan syabas?

…syabas adalah kerana, Dini telah mengharungi berbagai pahit maung onak dan duri dalam bercinta. Selalulah Dini mendapat nasihat dari bro ni. Ikut emaillah, smslah, phone dan sesi perjumpaan. Entah apalah yang bro cakap kat Dini tu ya 😛 tapi, Alhamdulillah, kini Dini sudah pun mendirikan rumahtangga. Jadi, bro amat bersyukur sangat kerana sudah ramai yang telah berjaya seperti Dini.

Ikuti pengakuan ikhlas dari Wan Fadini Wan Ahmad.

Abang Razzi telah membuatkan saya sangat tabah dalam mengharungi kekecewaan dalam percintaan saya! Bro telah mengajar saya supaya tidak bersedih tetapi terus yakin ada insan yang lebih baik menanti, seperti Mutiara cinta oleh Bro sendiri, “JANGAN BERHENTI BERCINTA”

… Maksudnya yang mendalam telah menjadi penyuntik semangat dan penawar kepada saya agar menganggap selagi ada ruang dan peluang, saya akan terus dan harus menikmati cinta yang hadir. Berbagai-bagai karenah lelaki yang telah saya temui hingga saya menutup hati untuk bercinta!

Lalu saya telah mencari berbagai panduan cinta. TETAPI karya abang Razzi Rahman yang akhirnya telah menyedarkan saya untuk membuka hati kepada yang benar-benar sudi dan bersungguh mahu memiliki saya. Abang Razzi juga telah banyak memberi tip-tip dan berkongsi pengalaman cinta yang pernah dilaluinya. Sehinggalah saya begitu yakin dan telah menemui kebahagiaan itu!

“Tidak seperti penulis yang lain, tip-tip cinta oleh abang Razzi Rahman banyak membantu saya dan kini…saya telah pun berkahwin!”

I’m touched! Terimakasih yang tidak terhingga Dini…

TIP : Apabila anda menganggap diri anda lebih berharga, maka hati anda pasti mahu memberi peluang atau opportunities untuk anda berjaya dalam cinta yang baru. Tidak hanya menunggu bagai tiada kesudahan. Bukan hanya mahu kepada dia yang tidak menghargai anda TETAPI…anda mahu membuka hati anda kepada any possiblities… segala kemungkinan yang mungkin indah menanti… 🙂

p/s : Ebook tulisan Razzi Rahman telah terbukti membantu ramai memiliki cinta sejati. klik disni untuk mengetahui dengan lebih lanjut! 

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
info@razzirahman.com

22 Comments

  • Bro agak sedih juga membaca sedikit dari kisah you ni farah… I hope you can go on dengan penuh tabah.

    Sebenarnya, apabila you masih terasa tak boleh terima exbf you nak kahwin and you cant believed that both of you dah breaks…it shows, you masih cinta dan sayangkan nya…

    Selagi you masih begitu, selagi itu you takkan dapat replace your exbf.

    Personally, I tak suka panggil replace…itu bermakna you masih tersangkut dengan kisah lampau. Take it as you are looking for new love, new person, new life…

    Look at him…dia dah MOVED ON! Dia dah tak fikir pasal you, dia dah tak ingat lagi kisah cinta you and him…thats why dia boleh ada new girlfriend yang dia akan kahwin december ni…so the key words here is…MOVE ON!

    jangan hidup di masa lampau, tempuhi masa akan datang dengan satu harapan yang anda mahu bahagia. Jika you buat macam tu Farah, you ada sesiapa ada single…you akan tetap happy…sebab you dah MOVED ON!

    Good Luck!;)

  • Salam,

    Bro, my ex bf dah nak kawin this december…i’m a bit dissapointed coz he can simply find somebody to replce me…Tp, i still tak dpt cari org utk gantikan dia…Smpi hari ni, i tak blh terima hakikat yg dia dah nak kawin n yg kitaorg ni dah berpisah…I rasa down sgt2…Pls advise bro…

  • Bro doakan you akan bertemu dengan lelaki yang benar-benar menghargai you dan menghormati you sebagai seorang wanita yang bakal menjadi ibu kepada anak-anaknya!

    Whatever the consequenses that you might face…you cant stop trying!

    Kena terus-menerus mengenali manusia surround us agar kita lebih bijak membuat keputusan yang terbaik untuk masa depan kita.

    ALL THE BEST!

  • hamimy

    yup, sy faham pe yg bro ktekn..
    but i mean.. i sush nk percye ble lelaki berkata sayang…

    kadang2.. saya rasa pe yang diluahkan 2
    bukan pada hati…
    n scara x langsung, sy teringat2 blik pe yang ex bf kate kan pada saya dahulu..

    apatah lagi pabila berjanji, seolah2 janji seorang lelaki hanya dibibir.. xder mkna apa2..

    percaya atau x, bla saya tanya ex saya..
    “mana janji awk dlu”
    n then die boley cakap…
    “janji dimulut xmemberi apa2 mkna”
    sjak dari itu la…
    adakala saya takut mengdengar kata sayang dari lelaki n
    smetms i feel fed up..

    sorry 2 say..

    kata2 dri lelaki yang bermulut manis
    xmemberi apa2 mkna…
    saya minta maaf.. mybe pe yang saya cakapkan mungkin sensitif bagi lelaki..
    saya xkte sume lelaki cm2..
    ayah sy lelaki, adik sya lelaki jga abg sy juga lelaki…

    perhaps 1 day…
    cinta yang betol2 cinta akan datang dalam hidup saya…

    mungkin pe yang paling berharga.. adalah saya dapt pengalaman n learn from the pas…

  • Ishk xngata bro…. cakap depan2 jer… hehehehe 😀

  • Hamimy ~ Honestly, bukan lelaki saja yang you tak boleh percaya…semua orang lah sepatutnya, lelaki or wanita. 😉

    Maksud bro, kita seharusnya sentiasa berwaspada dengan sesiapa sahaja yang kita jumpa until bertahun-tahun kita kenal dia dan family dia…barulah kita boleh relax sikit, YET still masih kena waspada.

    Another thing…

    Berapa kali kita gagal or dikecewakan, ambil ikhtibar, and learn from it. Jangan benci or nak lupa pengalaman tu…MAHAL TU!

    Don’t wori lah… “Setiap perpisahan kerana akan ada pertemuan!” 😉

  • Shah ~ Setuju sangat dengan you tu, “Jadikan pengalaman sebagai titik tolak untuk melalui masa2 akan datang… INsyallah anda akan menemui pengganti yang jauh lebih dari sebelumnya…”

    Good that you memberi pendapat you, bro harap Shah terus memberi pendapat di setiap artikel-artikel terbaru yang bro akan post kan nanti….terlebih sampuk no hal, jangan terlebih mengata orang dah ler 😀

  • hamimy

    salam..

    to shah.. btol kte u 2…
    i skg pon dh kmbali ok..
    sperti kte u Life must be go on…

    i xkn mengalah…

  • Salam.. no comment..

    Hehehe xdelah betul cakap Dini tu.. cuba buka pintu hati itu… jangan terlalu gelojoh.. cube secara slow and steady…

    To Hamimy… me also pernah lalui bender2 macam ni… samapi i kena tendang dari U and etc… buat hidup sendiri tanpa memikirkan keadaan sekeliling.. tapi what for..?

    Think abaout ourself also… berbaloikah kita menderita..? Sedangkan sidia hidup bahagia…? Life must be go on..! The is the past… jadikan die landasan untuk kita menghadapi masa depan… tengok kemabali.. apa silap kita semasa bersama si dia… kadang2 kita terlalu melihat kesilapan orang lain tnapa melihat kesilapan diri kita sendiri…

    Musabahah diri kita.. insyallah cinta itu akan datang tanpa dipaksa… namun sekiranya ia datang, janganlah terus menolaknya… dan jangan juga terus menerima…selami dahulu… pengalam sentiasa mematangkan diri kita dalam apa sahaja… ketercundangan di masa lalu, tidak beerti kecundang lagi…

    Jadikan pengalaman sebagai titik tolak untuk melalui masa2 akan datang… INsyallah anda akan menemui pengganti yang jauh lebih dari sebelumnya…

    Sorry bro… terlebih sampuk plaks… :d

  • DINI

    Haaaiiiiiiiiiiiii!!

    Wah!..dah lama tak jenguk blog kesayangan nih…tup..tup..dah ada penghargaan buat dini kat sini…

    Thank u so much Bro…kawan2 jangan sesekali tutup pintu hati…mungkin yang datang itu yang terbaik untuk anda…

  • Hamimy

    bro..
    cmner kita nk kembali mempercayai.. seorang yang bernma “Lelaki”?

    selepas kecewa teruk hingga xmampu nk mempercayai seorang yang bernama llaki..

    1.. sayangi dri sendri…
    i can accept that..

    but.. cmne lak kita nak melembutkan hati..try 2 believe dia..
    and cuba menyukai keperibadian dia..

    sedangkan dalam hati..
    ader 1001 rase??

    bole bro terangkn??..

  • achikz

    ok.. ok… get it… but i’m born to be a helper who love evryone no matter me myself being hurt, backstabbed or what – that’s what my name stands for….

    but ya, i have new vision now, i can’t be myself anymore… i don’t care what it takes, but i want my happiness to be MINE SOLELY!!!

  • Nurul dan Kiemy Ada 2 perkara yang bro nak katakan sikit sini 🙂

    1. Soalan yang diajukan tu jauh pulak topiknya, bulan lepas lagi. Actually you boleh bertanya masalah you dimana-mana topik, tapi yang baru-baru ni at least bro tak terlepas pandang 😉

    2. Dan persoalannya agak ringkas, boleh ke sekiranya anda berdua menulis permasalahan nya dengan lebih terperinci di sini. ATAU jika terlalu peribadi, hantarkan saja ke email bro dan ceritakan dengan lebih lanjut lagi. Mungkin bro faham setakat yang diceritakan di sini, tetapi ada lebih baik jika bro memahami keseluruhan masalah anda berdua.

    Thank You. My email is :
    info@razzirahman.com

  • Hope Seri dan Fiza, bisa menemui The B spot in your life. B stands for “Bahagia”, “Balak”, “Baby” 😀

    Actually kalau kita semua take a step back and look at the whole picture. Kita boleh nampak kat mana kita bole improve hidup kita.

    Cuma masalahnya, pasangan kita atau orang yang kita ingin bersama tu tidak memberi kerjasama, kan. Kalau ini terjadi…bro sendiri pun tak boleh nak buat apa.

    Secara logiknya, kita boleh berusaha apa-apa sahaja, kan. Tapi, kalau sebelah pihak saja yang bergerak aktif, sebelah lagi no responsed…maknanya kena cari lain yang ada balasan lah kan 😉

  • “Mungkin anda tidak dapat melupakan dia, tidak sanggup melepaskan cintanya walaupun dia sudah lama pergi…JADI, slowly mencuba untuk menyayangi diri anda lebih dari biasa dengan cara memberi peluang kepada hati anda untuk mengenali orang baru. Kembali bercinta dengan membuka hati anda kepada sesiapa yang serius untuk mengambil anda sebagai pasangan hidup.”

    like dis one… ecely… semua sekali 🙂 tq

  • seri

    suka sangat dgn jawapan bro:)
    for many years i dah lakukan spt yg bro sebutkan diatas, and i know i can make my spouse n family happy.

    cheerio
    🙂

  • Azman ~ Bro dah baca dah your full entry tu, tapi bro rasa cerita you macam tak habis je. Seperti masih ada yang tersembunyi gitu…

    Do you think you boleh bercerita di sini, apakah perkara yang telah terjadi hingga you begitu beremosi sekali?

  • Nurin darling…jangan sombong dengan I tau, mentang-mentang dah ada bakal suami 😛

    So now you tak interested dengan I lagi lah is it? Or I still got the chance? 😀

    Maklum sajalah orang cantik, ramai peminat. Tak apalah bro mengundur diri je. Siapalah kita ni…kehkehkehkeh!!

  • Seri ~ Kalau you sendiri needs a helping hand, macamana you nak help people kan? So, you need to love yourself more in a way of think of your feelings first, your need. Do things for yourself first that can make you happy.

    So bila you’re happy and strong…barulah you boleh happy kan orang lain.

    Some of us, in fact ramai of us…thinking of nak bahagiakan kekasih…suami/isteri tetapi diri sendiri pun belum tentu boleh bahagia. So, the process is not working lah kan.

    “Aku rela berkorban apa saja demi kasih dan cinta ku pada mu” tapi…bila kena tinggal or pasangan curang je…terus merana hidup, terus menderita dan menangis…pilu.

    Well, pilu tak apa, menangis also ok…bro pun menangis or frutrated. Tapi, jangan lama, BE STRONG straight away…GET UP and forget terus all the dissapointment!

    “FIKIR DIRI KITA LEBIH BERHARGA DARI SESIAPA PUN!”

  • Salam bro… hehehe.. agak lame la gua tak berkomentar kat sini. Wel… sebenarnya ade sikit permasalahan berkaitan dengan emosi. Tak tau nak citer macam mane. So gua luahkan kat entri. Bukan nak advertise. Harap bro sudi komen.

    P/S:- semenjak 2 menjak ni… gua cume berkesempatan jadik silence reader. So sory bro.

    Thanks a lot~
    Kreuger®

  • 🙂 nice… winkwink

    **jgn putus asa… 🙂

  • seri

    ok, point 1 & 2 is for me.

    PLEASE…LOVE YOURSELF MORE?
    bole bro elaborate lagi?

    thanks
    seri
    🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons