Tuhan Lebih Menyayangi Mu…

Sepanjang minggu ini, bro Razzi asyik mengelamun jauh… Jauh sangat! Jauh hingga melangkau lautan pacific…

How my life has gone to this part of the world, betapa kita sebagai manusia biasa, hanya bisa merancang. Jika tanpa izin dari Allah s.w.t …nothing will go like we plan.

Kita boleh bercita-cita, berangan, bermimpi, kita juga mengharapkan sebuah kejayaan di dalam sesebuah perhubungan. TETAPI, jika tiada izin dari Dia Yang Maha Esa…maka tidak akan terjadi apa saja yang kita mahu ianya berlaku.

Segala-gala adalah ‘kerja Tuhan’ …cuba kita renungkan sejenak…

– Mengapa jiwa ku kosong tanpa nya setelah berkali-kali untuk bersama?

  • Mungkin Tuhan lebih menyayangi mu…kerana mungkin dia sebenarnya bukan untuk mu. Pasti ada yang lain.

– Mengapa pertemuan tidak berlaku setelah begitu rapi dirancang?

  • Mungkin Tuhan lebih menyayangi mu….mungkin pertemuan itu hanya akan mengecewakan mu suatu hari nanti.

– Mengapa percintaan terputus di tengah jalan setelah dicurahkan segala-gala kasih sayang?

  • Mungkin Tuhan lebih menyayangi mu…mungkin sekiranya percintaan itu berterusan, hidup kamu akan merana kerana bersama orang yang tidak benar-benar cintakan mu.

– Mengapa tidak ada sekelumit pun cintanya terhadap ku?

  • Mungkin Tuhan lebih menyayangi mu…kerana mungkin jika kamu bercinta dengannya, kamu hanya akan bersedih sepanjang masa kerana kecurangannya.

– Mengapa tidak panjang jodoh aku dan dia?

  • Mungkin Tuhan lebih menyayangi mu…kerana mungkin Allah punya rancangan yang lebih baik untuk kamu, mungkin Tuhan menyediakan jodoh kamu yang lain yang sebenar-benarnya jodoh mu.

Kita selalu bercakap pasal agama islam, kita selalu berkata tentang hikmah dari Tuhan, kita juga selalu berkata InsyaAllah… tetapi, sejauh manakah kepercayaan kita kepada apa yang kita selalu ucapkan? Kerana, jika benar-benar kita percaya kepada Allah, maka kita kenalah redha dengan setiap apa yang berlaku dan anggaplah ianya berlaku begitu KERANA…

“Tuhan lebih menyayangi mu! …So jika begitu, bukankah we should be happy?”

p.s. : *Untuk mendapatkan berbagai-bagai tip cinta lagi , sila klik http://www.notacinta.com/ebuku.html

Salam hormat,
Razzi Rahman @ Brother Love
www.razzirahman.com

22 Comments

  • dyra

    ya enjoy dgn apa Qada n Qadar dr NYA ; tht wat i had learnt this past fw yrs..sbelum ini hidup saya sgt relax tenang tak ada masalah yg extreme..happy..tp last yr dugaan dtg dlm hidup dan berlakula perubahan yg drastik dr segi fikiran, fizikal etc..semuanya berubah hanya kerana 1 dugaan yg x diduga..ALLAH MAHA SEGALANYA…DIA ADA SENTIASA DI SISI, SELURUH JIWA INI…dgn NYA petunjuk demi petunjuk diberinya..utk aku hadapi dgn sabar, yakin dan tenang…apapun yg aku ahdapi ini..aku berdoa berdoa agar diberi lebih kekuatan mental dn fizikal utk mbuat 1 keputusan yang bakal mengundang dugaan lain pula..

  • Ms. Shasha...

    btl bro..bila da fall in love ni kita macam x leh nk fikir logik lagi da…semua yang kita buat adalah untuk dia.Yang dipentingkan adalah dia sampai kadang2 kepentingan sendiri diketepikan.sanggup makan hati sendiri demi kegembiraan dia…sanggup memaafkan dan melupakan hatta sebesar mana pun kesalahan dia.Itu lah cinta…may b….

  • Liliputeh – It’s okay Lili, its normal, semua orang yang pernah jatuh cinta dan cintanya ditolak, will feel the same way you did.

    Don’t worry… Dalam masa you duk menagih kasih sayang dari dia tu, slowly you bukakan hati you juga kepada yang lain dan lain dan lain hehehe… jangan asyik bersedih okey,

    “Be Young, Free and Happy!”

  • MS SHASHA – Dont worry, this book you will like it even more then my Kamus Cinta book.

    Tapi betul la Sha, bila kita dah jatuh cinta ni kan fuuuu…berdebar-debar dan susah nak fikir straight kan, memang scary! Itulah pengalaman akan buat kita lebih stronger…

  • lilyputeh

    salam bro..em..i’m really touched bila bace artikel ni..saya tak taula nape saya masih lg simpan harapan pd dia..samai arini sy masih berhubung dgnnya..itupun kdg2..dan itupun sy yg mulakan dulu..kdg2 rasa malu sebab dia tak bls mesej saya..Ya Allah..rasa perit utk menerima kenyataan..

  • Ms. Shasha...

    bro…jgn lupa inform sha taw bila dah kuar..lau leh reservekan utk sha 1…hehehe.KAMUS CINTA sha dah ade..memang relax n its true sometimes benda yg bro tulis x terlintas lanhsung difikiran sha.so,betapa sha nmpk yg kita perlu org sekeliling kita utk jadi segala deria kita bila kita fall in love coz bila fall inlove ni…kita akan loss kita punya deria 1 persatu…sgt menakutkan….

  • Ms Shasha – TRUE!… in my new coming book pun, bro Razzi ada tulis kekecewaan dan hati terluka adalah satu “ANUGERAH” dari yang MAHA ESA.

    Embraced it! You’ll see a better future.

  • DONAT – 1st sekali, apabila boyfriend you dah HAMBAR… It’s either dia dah ada girlfriend lain atau pun dia mahu ada yang lain.

    Probably dia dah bosan dengan perhubungan yang ada…

    So, apa yang you kena buat… You kena tahu apa yang buat dia berubah, kena tahu apa yang jadikan dia bosan. Then try to repair lah…TAPI most of the time, susah dah rasanya. Boleh cuba untuk pertahankan tapi, I doubt it… sorry. 🙁

  • Ms. Shasha...

    quot from Tari Tirana semalam…”kalau chi rasa mama yang paling sayangkan chi.Chi silap.Allah lah yang paling sayangkan chi.Dia berikan ujian supaya chi sedar dan berubah.MAHA maksudnya yang paling…tiada yang melebihinya.” lebih kurang macam tu la…then sume tu menyedarkan sha yang tiada yang paling Agong melainkan Allah. Betapa kelukaan tu sekadar hadiah supaya sha sedar dan berubah…

  • donat

    bro razzi,

    bro rase berbaloi x pompuan y still nk pertahan kan hubungan cinte die walau die tau laki tu dah xbrape ade rase dah kat die?..ape y patut pompuan ni bwat sebenarye?

    pasal cite cinte bro tu plak kn..tah2 die tunggu bro x? kot kalu die tbe2 dtg jupe bro semate2 nk btau die single,..kn cam malu je..? emm pastu kot la kn die pikir xkn laa bro still tunggu die…so die wat bodo laa..huhu…sian die..

  • miss.blue

    Salam, Brother Love..

    What a beautiful words! Saya memang PERCAYA pada ayat itu, “Memang ALLAH lebih menyayangi hambaNya..” Setiap manusia ada ‘bahagian’ masing2.. Dan Allah Maha Bijaksana dalam menjadikan semua ‘bahagian’ itu.. Kita percaya pada KuasaNya, insafi kudrat kita yang secebis, dan redha pada Qadha dan Qadarnya… ALLAH MEMANG LEBIH MENYAYANGI HAMBANYA.. thanks Brother Love…
    Wassalam..

  • merpati putih

    Saya rasa mungkin betul apa yg bro Razzi ckp. Skarang saya dah buat keputusan untuk berambus dari hidup dia. Selama ini saya ikhlas berkawan dgn dia, tp saya rasa sy tak mampu terus bersahabat dgn dia kerana sy hanya akan melukakan diri saya sendiri. Bro please doakan saya agar boleh lupakan dia..thanks bro Razzi atas pendapat bro hari tu..

  • Safa

    ya betul tu..semuanya pasti akan ada hikmah di sebaliknya..Allah telah mengatur hidup kita sesuai dengan apa yang dikehendakiNYa kerana Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita kerana Dia adalah Maha Penyayang terhadap hamba2Nya..jadi kita kenalah terima dengan tenang setiap ketentuan yang berlaku terhadap diri kita.peace.. =)

  • Apapun yang berlaku… Tuhan tetap menyayangi kita… kita kena balas dengan tunjukkan rasa cinta kita pada yang Esa…

    Itulah yang orang kita kurang sedar…

  • based on my experience..

    kononnya ‘cinta’ dya tue mengatasi segala cinta yang ad kt dalam dunia nie…
    kita xtahu cinta dya kt kita tue hanya cinta olok-olok saja…
    seronok dengan dunia aku dan kamu…

    waktu tue suma orang kita lupa…
    sampykan PENCIPTA kita pong kita lupa…
    member-member, ibu bapa n keluarga tue telah larh…
    sanggup ikowt kata si dya tue…

    den dya tinggalkan kita…
    den segala yang kita wat serba xkena…
    kita cakap dunia nie xadil larh..
    n macam macam lagi sehinggakan kita xsedar bnda yang kita cakap tue dilaknat oleh ALLAH SWT…
    n kadang-kadang kita pujuk diri kita, kita kata ad hikmah disebalik bnda nie…
    tapi belum masa lagi untuk diri kita menerima perkataan tue…
    ya larh tgah frust..
    ap pong orang laen cakap suma tanak dengar..
    yang taw dok pk ap salah diri kita…

    satu hari tue mcm mna tah…
    lepas kita bertafakur kt ALLAH n baca AL-QURAN…
    kita sedar ad hikmah disebalik bnda nie…
    kalo kita terus dengan dya mesti bnda pelik pelik akn berlaku sekaligus kita mendekati zina…
    n alhamdulillah sekarang nie kita semakin dapat terima kenyataan…
    mwalopong bnda nie dh lama berlalu n payah nanak lupa~

    n mesti ad yang lebey baek dari dya yang akan ALLAH beri~

    kalo nanak bercinta, bercinta larh dengan ALLAH SWT dulu sebelum bercinta dengan makhlukNYA~

    sesungguhnya cinta kepada ALLAH SWT itu adalah cinta hakiki..
    n kita takan frust!

  • MERPATI PUTIH – Mengharap tidak salah! Menanti dan terus menanti, mengharapkan cinta yang tidak hadir-hadir… Tak salah, CUMA… Untuk apa? Hanya untuk kepuasan jiwa kita? Yang pasti akan terus sepi?

    Pernah dulu I jatuh cinta dengan satu girl ni. Nama dia A… kami saling sayang, tetapi dia sudah berpunya. I tunggu dan tunggu, yes… memanglah mesra, memanglah sayang, tetapi untuk bercinta…jauh sekali. 2 tanun kemudian, I masih tergila-gilakan dia, then I found out…dia dah break dengan boyfriend dia 1 tahun yang lepas…WO?!! Apa hal?? One year dah single beb!!

    Sepatutnya dia beritahulah dia sudah single dan kami boleh mula bercinta, tapi tidak! So, dari kisah benar ini…JIKA benar dia cinta, sepatutnya sudah lama dia ingin bercinta. Namun, dia memang tak mahu bercintalah kan. Jika tidak, dari awal lagi tak ada lah macam-macam alasan… and then bila sudah tiada alasan apa lagi pun, dia tetap sama…memang dia TIDAK MAHU bercinta…that’s it!

    I’m sorry Merpati Putih, I wish I boleh bagi you harapan, I wish I boleh minta you tunggulah dia…mungkin you ada peluang…mungkin itu boleh buat you happy, But as your Brother Love, I have to tell the truth to you…and it’s all up to you dear. I hope you make the right decision. Semuga dia berbeza…

  • DONAT – You know, kedegilan bercinta bukan satu kelemahan. Tetapi ianya satu hasutan nafsu yang bukan senang untuk kita lawan. So, sebab itulah ramai yang kecundang… termasuk bro Razzi sendiri. So, its okay actually…just that, we have to learn from it, dan jangan ulangi lagi. Thats all. Cool? 🙂

  • Ms. Shasha...

    huhhuhu sebak baca entry ni bro….memang btl setiap yang terjadi adalah rancangannya…dan kita selalu lupa dan terlalu ikutkan perasaan. Selalu mengharapkan yang tak sudi. Menangisi cinta tak berbalas.Cinta yang kecundang di tengah jalan.tanpa kita sedar yang Allah dah merancang yang terbaik buat kita.

    tapi memang betul…satu masa kita akan nampak juga hikmah di sebalik setiap yang terjadi.dan ketika itu kita akan bersyukur semua tu terjadi dan akan hilanglah segala kesedihan dan kesalan yang pernah kita rasa…yang tinggal hanyalah rasa syukur kepadaNya.

  • puteri sembilu

    putri termenung sejenak selepas membacanya…ada kalanya kita tak sedar yang sebenarnya yg berlaku dalam hidup kita adalah satu ketentuan dari yang maha esa dan kita harus menyedari hakikat yang sebenar bahawa setiap suka duka dlm hidup ini hanya dia yang menentukan segala-galanya….

  • merpati putih

    betul Donat…Susah betul nak terima kenyataan..Walau kte tahu org yg kte harapkan itu bukan yg terbaik utk kte,tp kte tetap masih simpan harapan. Bukan tak nak redha dgn ketentuan Tuhan tp dalam hati masih berharap agar diri kte masih ada ruang utk dia. Bro Razzi, salah ke kalau kte terus simpan harapan, walaupun harapan itu mungkin palsu? Boleh tak kalau kte tetap percaya bahawa kasih sayang kita akan berbalas ? Bro , tolonglah yakinkan saya..

  • Donat

    sob2..teharunye bace..

    alangkah susahye menerima kenyataan kan..
    walu dah sedar dari awal tp tuk menerima n redha tu punye laa susah..dah tau terang2 die bukan y terbaik tp degil jgk nak..

    emm…hati..='[

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons