Cinta, Duit dan Pengaruhnya!

Yang mana satukah pilihan anda? Berbelanja habis-habisan sehingga anda dapatkan si dia yang anda puja, atau Meninggalkan Si dia kerana berusaha habis-habisan untuk menjadi kaya? ATAU…both?

Quote dari Albert Einstein.
“You can lose a lot of money chasing a woman…but you’ll never lose a woman chasing money”

Setuju atau tidak…itulah hakikatnya! Mencari cinta di zaman sekarang bukan seperti dulu lagi. Anda memerlukan banyak wang untuk melabur demi cinta yang anda dambakan. Namun, cinta yang diidam-idamkan akan mudah hadir di dalam hidup anda sekiranya anda adalah seorang yang mempunyai banyak wang! Begitulah pengaruh duit kepada sebuah cinta, sebuah kebahagiaan.

Tak perlu nak deny it…most woman nowadays are materialistic! BUT who can blame them? Dengan ekonomi yang semakin merudum di seluruh dunia, pemilihan pasangan yang berduit, kaya, jutawan adalah amat relevan. Personally, bro love sendiri menyarankan untuk wanita memilih pasangan yang paling kurang pun, seorang usahawan. Hehe…suka orang pompuan!

Yang tidak suka…pastinya kaum lelaki. Walau hensem, walau pandai memikat…kalau tak kaya, tak berduit atau tak jutawan macam Irfan Khairi tu, susah sikitlah nak dapat awek. Irfan Khairi, dah lah jutawan, bijak lagi…dan bonus baginya…dia hensem! 🙂

Akibat situasi kehidupan yang sedemikian rupa, cara lelaki nowadays nak memikat yang lawa-lawa juga berubah…Mostly, mereka memikat dengan cara 2 M, MEMPERDAYA &  MENIPU. Mereka siap boleh REKA KEHIDUPAN YANG KONON NYA MEWAH…walhal, semua pinjam, semua loan, semua sewa, semua orang punya….all because nak pengaruhi wanita itu dengan kekayaan dan kemewahan. Yang perempuan tertipu ni pun, “layu ditasik madu.”

Apa nak dikata beb? 😀 Sekiranya cinta memerlukan begitu banyak perbelanjaan , even selepas kahwin lagi banyak… Mengapa kita terus mengejar cinta? Bukankah lebih bagus kita mengejar kekayaan? Kerana, dengan kekayaan kita pastinya akan mendapat cinta!

Sound so sellfish and redicolous kan? But it’s realiti kehidupan kita beb… Ramai orang, pandai berkata, “Tak pandang harta, tak pandang nama…tapi mencari hati yang baik” …ya lah tu.

Sedangkan nak order ais kosong pun nak kena bayar sekarang beb. Lagikan nak bercinta, nak dating, nak kahwin. Kalau setakat baik hati je, tapi poket kosong…at the end of the day, the girl yang menyara hidup si lelaki…nak ke jadi lelaki sebegitu? Nak ke jadi wanita yang terpaksa ‘berbelanja dan menanggung hidup pasangannya hanya kerana cinta?’

Jika kita ambil kehidupan paling sederhana pun, tetap anda memerlukan duit yang banyak, untuk sewa rumah ke, bil telefon, bil eletrik, bil klinik, tambang teksi/bas, makan-minum, pakaian, and all that is for two! Amacam?

Kemiskinan mulai menghimpit kehidupan, perbalahan di dalam perhubungan mulai menjelma. Saban hari, hanya duit, duit, duit yang diperbahaskan, duit yang menjadi masalah…last sekali?

Koyaklah bahagia!

The fact is yang bro love ingin perbincangkan, mengapa tidak pandang pada yang berharta dan hanya pandang pada yang baik hati?…yang berharta dan kaya ni, hati tak baik ke?

Kakak angkat saya seorang jutawan, sangat baik hati…Kakak saya sendiri juga adalah seorang jutawan dan dia banyak membantu orang yang perlukan pertolongan…Kawan baik saya comes mentor dan dalam satu band muzik dengan saya bro Irfan Khari juga adalah seorang yang baik hati, sentiasa fikir baik terhadap semua orang dan tidak pernah berprasangka buruk…

In fact, ramai orang kaya dan berharta, hati mereka jauh lebih baik dari mereka yang hanya sekadar pegawai atau kerani biasa atau mereka yang hidup dalam kemiskinan. Basically, bangsa apa, agama apa, manusia mana pun…ada yang baik ada yang jahat, ada yang kaya ada yang miskin.

Apa yang perlu kita tanam di dalam diri kita, rezeki dari hasil kekayaan yang diberkati Tuhan itu pastinya menjanjikan kebahagiaan. But tidak semestinya kita kena pilih, instead of chasing women, we forget about woman and chase money all out, 100%…that’s NO FUN!

Quote from Irfan Khari :
“Wang atau kebahagiaan? Mengapa perlu pilih salah satu? Kalau anda diberi pilihan untuk potong tangan kiri ataupun potong tangan kanan… mana satu pilihan anda? Sudah pastinya kita ingin simpan kedua-duanya! Jadi, mengapa perlu pilih- mengapa tidak miliki kedua-duanya :)” : Irfan Khairi.com

Jadi, for Bro Love last review about this issue…kejarlah cinta sekadarnya kejarlah kekayaan sewajarnya. Yang pasti, “Anda akan kehilangan banyak duit kerana mengejar wanita, tetapi anda tidak akan hilang wanita jika mengejar duit!”

p/s : Terbaru ~ Klik di sini untuk mendapatkan nota-nota dan tip cinta secara percuma di NotaCinta.com

Ikhlas dari,
Razzi Rahman @ Brother Love
info@razzirahman.com

18 Comments

  • Basically, apa yang penting bagi lelaki ialah bijak mencari peluang untuk meninggikan taraf hidup.

    Sometimes, kita tengok wanita lawa-lawa, tinggi, pakai tshirt putih nipis je, jeans levis 501, ketat je, berlenggang sekali berjalan, kita pun kata, “Fuhhh…kalau lah aku dapat girlfriend macam tu punya lawa mesti aku happy punya..”

    Sekali, dia pergi kat lelaki botak, pendek, tua…kita pun wondering, “Dammmned!!…apa lelaki tu ada?”

    You know what soalan ini, sampai sekarang ni bro sendiri tak terjawab…but what I can see, selalunya lelaki seperti ini, at least bawa Mercedes laa…if not Porsche. Mesti banyak duit laa…kalau tak banyak duit tu, for sure minah tu kena ayat bodoh laaa…

    Now, can we imagine jika lelaki itu habis duit dia? Maybe business dia tiba-tiba bangkrupt? agak-agak girl yang tinggi dan lawa ni nak lagi ke kat dia agak-agak? Bahagia ke kita jika kita asyik kena fikirkan duit kita kena banyak untuk ada wanita lawa dengan kita??

    So…bottom line, mencari pasangan… carilah yang sama-sama mahu mencari rezeki, sama-sama mahu berusaha untuk berjaya. ITU LEBIH PENTING! Dan pasti akan membahagiakan.

    Nak cari yang lawa ni pun memang patut juga, sebab dalam Islam pun ada menyuruh untuk kita cari yang lawa, bersih, suci, dan beragama demi untuk baka yang baik… tapi yang berpadanan dengan kitalah.

  • Mas Kahwin ~ InsyaAllah bro doakan you cepat menemui jodoh yang betul-betul menghargai you. Thank you for sharing your experience.

    Shah ~ Admire your wife lah beb. For man, kalau ada seorang isteri yang sangat pandai memberi semangat dan memahami perjuangan lelaki…she’s the one lah.

  • agree with zara.men and women spend alot other than ‘groceries’.

  • zara

    Mann – Sekarang men also nak branded clothes, cleansing cream, face lotion, perfume. Ada yang pergi buat facial treatment. Consumerism tak kenal lelaki atau wanita. So kalau both financially strong,dan saling mencintai, ideal lah tu.

  • Mann

    The problem with women nowadays, they’re not only looking for ‘just groceries’!!

    We man, have to prepare a lot of things for them, gold bracelet, neclace, branded clothing, handbags, shoes…at least all that, burn 2k!! what about makeups?…hair salon?..expensive restaurants?

    Mati loh!!

  • zara

    Yang ideal nya kalau both man and woman yang in love ni, are financially strong and stable. Both boleh support each other dan ini boleh mendatangkan rasa confident di kedua-dua pihak. Setakat cinta dan mahukan bahagia kerana cinta, memang tak complete lagi. The world is a material world , highly commercialised and very consumer oriented. Sebab tu orang kata ‘Money cannot buy happiness but happiness cannot buy groceries’.

  • Boby @ MaSteR HaTeR

    SAlam Semua…

    Sorry le,ada busy sikit nak komen.tp saya suke ngan posting nie,bnyk pengajaran utk korg sume.

    Bro says – kejarlah cinta sekadarnya kejarlah kekayaan sewajarnya. Yang pasti, “Anda akan kehilangan banyak duit kerana mengejar wanita, tetapi anda tidak akan hilang wanita jika mengejar duit!”

    “CINTA SEJATI,BOLEH DIBELI..TAPI TAK MUNGKIN,DITUKAR GANTI”

    Quote from Irfan Khari :
    “Wang atau kebahagiaan? Mengapa perlu pilih salah satu? Kalau anda diberi pilihan untuk potong tangan kiri ataupun potong tangan kanan… mana satu pilihan anda? Sudah pastinya kita ingin simpan kedua-duanya! Jadi, mengapa perlu pilih- mengapa tidak miliki kedua-duanya..?”

    Bagi Saya,isu ini,bukan pilihan..kita berhak untuk mendapatkan kedua-duanya..?
    tapi jangan terlalu materialistik,takut ia akan memusnahkan kebahagiaan kita sendiri..

    Put3 Polaris – Good your comment. 🙂

    Chenta – better awak simpan duit je,utk masa depan awak tu. OK 🙂
    satu lg,jgn suke promote diri tu..? awak tu pompuan,jgn nampak kan cara awak mcm seseorang yg FORCED utk CINTA.Sorry,saya kne ckp gak…InsyaAllah,Allah akan pertemukan gak awak dgn yg leB baik dr yg sebelum nie..?

    Shah – Good Your comment,thanks. 🙂

  • Shah

    Salam semua…

    Dah lame xjoin sejak jobless ni… heheheheheh xde line internet… emmm.. nice topics… mmg xdinafikan for me… kedua2nya kena seiring… jgn terlalu mengejar kekayaan.. dan jgn pula terlalu mengejar cinta… kalau terlebih salah satu… pasti berlaku kepincangan. Mmg betul seperti ade shabat kita menyatakan …

    cinta sekrang x seperti cinta laila & majnun… sebab kalau ikut zaman laila & majnun tu… kalau nak makan bleh makan daripada apa yang ada… macam pucuk ubi.. kalau ade bendang nak dituai.. keje… bleh dapat beras…. umah xyah bayar… pacak jer… api air xyah bayar… xsibuk nak berkereta.. xyah ada handphone… dan macam2 lagik…

    Sekarang ni macam2 nak pakai duit… saya xsalahkan kalau pompuan jadik materialistik… xde sape pon nak hidup susah.. betul x….? Kalau yang lelaki2 ni pon letak diri mereka di tempat perempuan pon akan berfikir dgn cara yang sama….

    Same like me now… eventhough jobless… xsemestinya xde income yang masuk… kena la usaha… tanggungjawab yang perlu dipikul as husband agak besar… nasib baik la ada isteri yang memahami… means keperluan asas tu mmg la ada.. cume nak extra2 for time being terbantut la… 😀

    Pada yang xkaya tu.. xyahla na buat penipuan ke apa ke… be your self… if mmg jodoh u .. insyallah pasangan u akan terima u seadanya …. insyallah… if u menipu… one day.. akan terbongkar jua akhirnya…. so baik rentikan jer..

    Pada mangsa… kesian juga… cume jadikan apa yan gberlaku satu iktibar… jangan mudah untuk memberi pinjam wang dalam amaun yang agak besar pada sesorang yang kita baru kenali. Xtahu asal usul… jangan jadi terlalu desperate dalam mencari cinta… Jika anda desperate… orang2 macam ni sudah tentulah akan mengambil peluang atas anda..!!!

    So… macam mana pon back to basic.. wasatiah… insyallah… anda akan mencapai kebahgiaan wang gaji yang sedikit… tapi kalau ada keberkatanNya… insyallah cukup… begitulah kalau gaji anda besar sekalipun.. kalau xde barakah… memang memanjang xcukup… apa2 pon… renung2kanlah… Insyallah… 🙂

  • I love this post! Itu la yg saya aim dan saya percaya selama ni

    Cayalah Bro!

  • money in NOT everything,
    BUT everything need money!

  • chenta

    huhu..prnah gak arr suppot bopren dulu2 mase die kene benti kerje. last2 gaduh tiap hari sal duit dh habis byk byr bil2 die, last2 break. sedey arr……

    cinta xleh dibeli tu susah skit nk pkai lew nadays coz sal duit, chenta single skang huhuuh…duit helps relationships a lot!!!!

  • kalau cakap pasal duit and relationship ni,banyk sangkut pautnya.Duit tak boleh beli kebahgiaan,tapi ada duit macm macm boleh buat..

    so every couple should work towards getting more money,tapi still be on each others side..

    kira balance la.

  • Jem

    Very interesting facts!

  • ezme

    hye salam ceria wargaBROCINTA!!!

    cinta..duit..pengaruh..

    hidup skg bkn sng..everythg gne duit..
    xde y sggp bcnta mcm laila n majnun..

    “walau beribu badai y melanda kanda sggp meredah lautan”..msti nah dgr kan..(ad lg k y mcmne dunia skg)..
    ..ayat power kalu xde duit ssh pmpuan nk pndg..jeling pn tdak..huhu

    dh bcnta bthn2 pn blh pts apth lg y dh bkwen..salah satu pncanya mslh duit..

    ingat kite kne bersyukur dgn ap y ada.. mudah2an murah rezki..

  • BRO..

    Sejak akhir-akhir ni, artikel Bro memang kene betul dengan pengalaman putus cinta saya baru-baru ini.

    Dalam kesibukan mencari duit, cinta datang tanpa dipaksa. Adakalanya duit jadi keutamaan dan adakalanya cinta. Tapi untuk memiliki kedua-duanya sekali gus amat payah kerana wanita perlukan perhatian.

    So.. perpisahan berlaku jua dan kini mengejar impian dan kekayaan lebih utama dari memiliki cinta.

    Tapi kalau saya tak kaya-kaya juga, agaknya terus membujang sahaja hingga ke akhir hayat.

  • Halim

    betul sangat tu bro, kui..kui..sib baik saya dh lepas, dah kahwin..but still selepas kahwin punya belanja pun BESAU!!

  • put3polaris

    Assalamualaikum bro…

    Btl jg pe bro ckp tu… Erm mmg btl laaa…
    Setuju… Ye ar bro,, sume org leh ckp nk yg baik hati la itu la ini la… Xsemestinya org kaya xbaik… Tgk cam Ik tu.. Dah la nsem, bro ckp baik hati lak tu,,, adoi jutawan lak, bijak agi… Adoiiiiii…. Byk bonus tu… Wahaha…

    Pokok pangkal Nawaitu kena btl kan bro…? Ala kalau xde duit wat ahh cara xde duit.. Xpyh ahh tipu2… 1 day org akn tau jg… Malu pun dpt… Adoi…

    Pada put3 kan bro… Biar laki tu xkaya harta xpe, jnji jaya budi bhasa.. huhu.. Tapi bagusnye if lelaki tu ada ilmu, cam bpendidikan n RAJIN berusaha,,, dr situ blh wat dia maju sket demi sket n akhirnya dia pun leh jd kaya or bduit… Adoiiiii…

  • slmat pagi!

    setuju sangat2.
    saya ada terbaca sebuah artikle yg menyatakan; “seorang yg bergaji RM3,000 adalah dari golongan miskin, seorang yg bergaji RM10ribu keatas adalah dari golongan sederhana”
    bayangkan kalu gaji seseorg itu RM3ribu kebawah, golongan apakah mereka ini?…

    **mentor saya (Tuan Lukman Yussof) juga seorang jutawan yg baik hati.
    🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons