HOT NEWS!!…

Berita baik untuk anda !! Okey, apa kata this time around, kita buat different sikit. Kali ini, ANDA YANG MULA DULU…best tak??? Haaa…sure best punya! Sesiapa sahaja boleh menghantar “prolog” , bro akan pilih prolog terbaik untuk disiarkan pada hari isnin ini untuk kita semua sambung!

Guideline?…NO GUIDELINE! It’s FREE! You all boleh buat apa cerita sekali pun. Tapi janganlah panjang sangat. It’s a prolog, ‘PERMULAAN’ Okey… 😉

BUT…kepada yang berminat, bro nak kongsi beberapa tip yang cukup menarik yang pernah bro belajar dulu.

Tip1. The Roman poet, Horace pada kurun ke 14 pernah berkata, 

Grab your reader by the throat from your very first sentence.” Maknanya, sedari baris pertama lagi kita kena buat mereka yang membaca giler kat cerita kita, pilih perkataan berbisa, yang akan menarik semua orang terus membaca dengan penuh minat!

Tip2. Selalu sangat penulis dinasihati, menulislah dari sesuatu yang anda tahu. Supaya cara penulisan anda lebih senang dan berbeza. Bagi saya itu… “KARUT!” :mrgreen: Kita ambil 1 contoh novelist yang bro sangat admire :

J.K Rowlings yang menulis novel Harry Potter. Saya telah membaca keenam-enam novel beliau (Now dah ada yang ke 7) Macamana dia boleh buat kita terus membaca dengan ketebalan antara 300 hingga lebih 900 muka surat?. Adakah Joanne pernah menjadi ahli sihir? Adakah dia tahu tentang dunia magik? Fantasi? NO!…dia hanyalah insan biasa yang tinggal di Edinburgh, Scotland, rumah buruk je…dulu la now dah multi millionaires dan novel-novelnya telah terjual lebih 325 Juta unit seluruh dunia!

So…yang penting, 

Daripada menulis mengikut apa yang kita tahu, adalah lebih baik kita menulis mengikut apa yang kita suka, minat or really love doing it!

Kerana…apabila kita suka sangat, cinta, sayang…kita akan mengambil tahu tentangnya, do the research, belajar mengenainya, cuba mengetahui dan akhirnya, kita lebih tahu tentangnya!  So all the best! 😆 Bro tunggu your prolog. Please hantar sebelum hari Ahad! to info@razzirahman.com 

Jom bikin e-cerpen : LIBRARY

New Logo

20 Comments

  • Hello
    I was very much helped by the information with this article.
    Many thanks at you very fascinating resource.

    Bye

  • nissya

    HIDUP e-CERPEN UNTUK NEGARA!Eh..boleh ke cakap gitu…tak kena ‘saman ke’?

    Yes bro…life is too short! SO..live life to d fullest![jgn ada yang komen bahasa rojak ku ini sudah lah…….]

    he he he..jgn marah aaaaaa! nanti kena jual!
    [Citer P.Ramlee pun ada bahasa pasar!]

  • FOR THE NEW STORY : Monday ni akan ada satu cerita baru yang dimulakan oleh salah seorang daripada anda, WOW!!!…Bro dah terima beberapa prolog ni, semua bagus-bagus!…susah juga untuk pilih yang terbaik.

    Bagi yang masih berminat…Bro masih memberi peluang kepada sesiapa sahaja untuk menghantar prolog mereka latest by sunday night . Kalau tak terpilih no worries la…kita hepi-hepi 🙂 Anggap je ianya sebagai exercise… “Makin banyak anda menulis, makin bertambah baik penulisan anda!”

  • Aisyah – HAHAHA!!…kelakar betul kan…Hidup ni kita kena penuhi dengan gelak ketawa. Xleh serius je…Barulah hati selalu ceria, wajah sentiasa muda,ramai yg akan tergoda kikikiki 😉

    Shed – So true! Penonton cerita amat berbeza dgn pembaca cerita. Movie or drama boleh tunjuk actions, tapi cerpen/novel perlu keterangan. Jadi, kalau penceritaan tak dekat di hati atau relate to pembaca…mereka akan cepat bosan.

    Helmi – Thanks tho’ It’s something that I always hold on to it coz its so meaningful and change my way of writing. Hey, been to your blog… wa ngeri la tengok u punya achievement bro… respect!

  • Great posts bro 🙂

    Love this statement

    “Daripada menulis mengikut apa yang kita tahu, adalah lebih baik kita menulis mengikut apa yang kita suka, minat or really love doing it!”

    Then, the passion and momentum will flows 🙂

  • bro~ yeahh! stuju sgt ngan bro..sume cintakan bahasa n ngara die..kdg2 pnulisan ni memerlukan ssuatu yg kreatif, dekat dengan khidupn sharian..jdik xlah nmpak cerita tuu trlalu plastik huhu..smelaa ngan stiap dialog @ pngucapn dlm cerita tsebut, biar kena dgn jiwa..bile baca tringat-ingat kt kpale..klau ayat die dh mcm buku sejarah, korang rase korang nk baca smpaihabis ke crite tuu..well sume org ada prinsip masing2..it’s up to u guyss..bak kata bro bebas utk brkarya.. 😉

  • bro ni buat lawak ar…”cuba try and see tengok” berapa kali da nak repeat. teringat kat blog sifu.

    Ni bro lak yg kena komen.Any way, for me u do the good job.Teruskan usaha mu. Dapat baca e-cerpen free.

  • Thanks ceQda, bro hargai pendapat u tu… 😉

    Tapi sayang… takkan cerita kutu, rock, gangster bercakap cam ikut tatasusila, sivik…tak real la. 😆

    Nanti kita buat cerita epik or sejarah…kita ikut stail you k. CeQda kena faham, setiap orang ada cara, cita & rasa tersendiri.

    Ramai orang suka makan budu…tapi ramai juga yang xsuka. Tapi kalau u xsuka, takkan u nak suruh semua orang ikut jadi xsuka.

    I’m very sure semua member kat sini cintakan bahasa & negara kita. Relek arr… “Life’s too short to be tie up…loose a little!”

    No worries, nanti bro “cuba try and see tengok…” 😆

  • ceQda

    Satu karya yang bagus bukan sahaja dari jalan ceritanya tapi juga dari bahasanya. Mungkin semangat cintakan bahasa ibunda buat saya terpanggil untuk mengutarakan pendapat..terserah untuk bro menilainya, maafkan saya, tiada niat di hati untuk meghina.

    sekian, terima kasih.

  • azwa

    hehe.. sama la lizz, kata2 ceqda cam terkena kat batang idung nih.. 😀

    kebiasaannya apabila saya menulis, bahasa pasar hanya akan digunakan untuk perbualan @ dialog seperti apa yang bro cakap itu.. dan saya setuju dengan kata2 bro.. 🙂 dan lagi apabila saya menulis tentang kisah yang lebih kurang “ala brutal gitu” memang perlu dimasukkan ‘bahasa pasar’ agar jalan cerita itu lebih menarik dan sesuai dengan watak yang dilakonkan.. kata orang bagi ‘feel’

    dan selalunya juga saya akan menggunaka ‘bahasa pasar’ bila berinteraksi dengan rakan maya agar perbualan lebih santai dan humor.. kalau formal sangat macam ‘skima’ .. bosan pun ada kan.. tak gitu?

    walau apa pun saya tetap menyokong kata2 awak ceqda, BAHASA JIWA BANGSA.. 😉

    err.. bro ayat “satu penghinaan” tu memang ‘sadis’ bunyinya.. hehe.. cool man.. 🙂

    sekian, terima kasih..

  • lizz

    FULL OF FREEDOM!!! tuh yg best tuh bro:) jgn ar smpi sebut ayat “satu penghinaan” tu…sadis daku mendengarnya bro…hehehe!! cool bro;)ur d best!!

    4 websites bkn sng nk jage…ade plak 1 lg website yg 4 me lain dr yg lain…FULL OF FREEDOM!! no admin..tp,tak bermakne leh duduk goyang kaki…kan bro? al-maklum,kite2 ni kalo dh di “lepas”..kakaka!! lupe daratan..yg sakit kepale….sape???BRO gak…..wakaka!!

    yg lupe daratan tu…sy termasuk skali dlm list;) bkn ape..best kan dok sambung2 cerpen…kikiki!! last2 bro yg sifu gak lah kene edit bg mangkaw!!! tq tq tq…

  • Kalau dialog, they are free nak slang pasar ke, market ke, kedai runcit ke, TAPI untuk baris-baris ayat, nanti ianya akan diedit sebelum diterbitkan sebagai e-cerpen, seperti “Jeans”. Tak banyak pun…

    AND Macam Lizz kata, bosan arr nak berdialog mcm ikut skrip je…Contoh:

    “Bagaimanakah saudara menyambungkan kembali perhubungan saudara yang telah diputuskan itu?”

    Ceqda cakap cam ni ke dgn sume org? 🙂 Saya rasa sume orang cakap cam contoh dibawah ni…

    “Eh camna you sambung balik hubungan you yang putus tu?”

    Lebih mesra, lebih normal dan realistik!

    Mengatakan yang saya tidak mengambil perhatian terhadap blog razzirahman.com ni adalah satu penghinaan kepada saya! 😛 hehehe…bro jaga 4 websites yang aktif, takkan bro tak nak jaga my own name .com! Please lah…

    Blog ini bro sengaja beri FULL OF FREEDOM…NO ADMIN! komen anda dilepaskan tanpa edit dan tidak ditapis langsung, juga tanpa kena approval!!…gunakannya dengan baik!

  • lizz

    kakaka!! kate2 ceQda kelepek kene kat batang idung ku naa..he2!! sy tak rase plak bler gune perkataan2 yg ceQda sebutkan tu td terlalu pasar..it’s common words 4 me..bkn ape, bler kt nulis cerpen ke cite ape2…sometimes kt kene gune ayat2 pasar ni…kalo x nnti,dah rase cm bace kamus dewan bahasa plak…kan? pastu kdg2 cite bler gune ayat kamus sgt..nnti jd terlalu serious pdhl sinopsis nyer kt nk nulis cite yg funny or ringan2 sketkan…x smpi plak msg nnti;)

    tp, ceQda..btol2 bab bahasa yg kcat gune kan..kikiki!! berseni & indah banget:)

    bro~ wah!! gd idea r ….nk try gak..tp,kene cr idea dulu naa:)

  • ceQda

    Tak maksud saya perkataan seperti sket(sikit), ko(kau),cam ler(macam la),menda(benda),ngah(tengah),ker(ke)atau ngan(dengan)gunakan bahasa yang penuh baru nampak sempurna. Apa-apa pun Cat tahniah untuk tuan hamba kerana setiap kali hamba melayari blog tuan hamba, buat perasaan hamba terbuai sayu..bahasa yang digunakan sangat berseni dan indah….

  • Hi there …

    ceQda, hamba tumpang bertanya,apa benar ada penggunaan bahasa yang tidak indah, mungkin yang tidak memapar jiwa bangsa? Hamba keliru kerana tuan hamba berkata begitu sedangkan hamba tidak merasa demikian. 😆 :mrgreen:

  • ceQda

    setakat ni jalan cerita menarik, tapi bahasa yang digunakan tu terlalu pasar. kalau boleh Bro ambil perhatian….Bahasa jiwa bangsa

  • Yup!… Tajuk kena ada sekali, konsep apa…, stail penulisan…, Tuliskan permulaan itu membayangi ending dia. 😉

    Bro pun tak sabar gak ni, nak tengok idea apalah yang you all nak bawa ni…

  • azwa

    lupa plak.. bro kita nak kena letak tajuk sekali ke?

  • azwa

    yup! mmg cantik.. sy pon nak cuba.. 😉

  • DINI

    memang cantik..i’ll try

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons