Malam Yang Hangat…

 

15 tahun yang silam…  “Aku tidak pernah lupa peristiwa malam itu…”

Menyilau terang langit senja, terpancar kilat hangat bercahaya menerangkan seketika ruang bilik aku. Wajah Zura kelihatan jelas, keletihan… sudah berkali-kali dia cuba menyelamatkan dirinya dari kerakusan ku, namun aku terus memujuk dan menghasut demi memuaskan nafsu aku yang bergelora bagai ombak ganas memukul pantai jauh di luar rumah usang milik Mak Cik Pah ini…

“Abang, tolonglah, Zu sayangkan Abang tapi takkan sampai kita kena…tolonglah bang, janganlah buat macam ni…JANGAN!!” terjerit Zura menepis kucupan aku. Tapi aku terus merangkulnya erat, rapat ke tubuh ku, rapat ke dada ku…

“Zu…errmmmhh…Abang sudah lama menyintai Zu…tapi Mak Zu tu yang tak pernah izinkan perhubungan kita!…malam ini Abang takkan lepaskan peluang ini Zu…”

“Abang!!…lepaskan Zu…Abang!!…JANGAN!” Zura menolak aku sekuat hati sehingga terlepas dari pelukan ku dan rebah terbaring di tilam nipis. “Abang sudah seperti anak dia, bang…walau anak angkat, dah seperti abang Zu sendiri.”

“Tapi Zu cintakan Abang bukan??…marilah Zu…Abang akan buat Zu rasa nikmat yang tak terkata Zu…sedap sangat!” Perlahan-lahan aku merangkak menghampiri Zura.

“ABANG!!”

Dengan rakusnya aku mengoyak baju Zura dan merangkulnya erat. Berkali-kali lagi Zura menolak aku tetapi keupayaannya makin berkurangan. Tubuhnya semakin longlai dan nafsu ku semakin menjadi-jadi, menggila! Beberapa kali aku dapat mengucupnya dan kepanasan bibirnya yang tebal terasa bagai panas membara di jiwa ini. Zura cuba menolak, tapi aku dapat rasakan pada setiap kali ciuman ku hinggap di bibirnya, dia menyerah dan menerima dengan nikmat walau kedua-dua tangannya masih cuba menolak dada ku…

Degup jantung Zura yang berkocak laju juga dapat ku rasakan di dada ku yang serapat-rapat ke dadanya yang montok. Walau Zura berhempas-pulas mengelak, berpeluh-peluh mencuba, namun dia tidak dapat menolak kenikmatan malam itu. Aku mulai menindih badan Zura yang hanya pasrah. Seluruh tubuh aku dan dia bersatu dan basah dengan peluh yang benar-benar menaikkan nafsu. Nafas aku dan Zura juga semakin kencang terhela. Seriau bulu roma Zura juga terasa di seluruh badannya. ‘Ahhhhh!…Zuraaa…’

“Tidak Abang…tidak!…Ohh…oohh…tii….”

Kini Zura pula yang memeluk ku erat, seluruh belakang ku diusap geram, dada ku diramas-ramas, bibir ku tertekup dengan kegeraman kucupannya yang berahi dan hangat! Nafsu Zura pula bergelora…nafasnya semakin kencang dan kuat dihelanya. Seolah-olah kemuncak kenikmatan bagai hampir tiba, kedua-dua pehanya bergegar dan tangannya terketar-ketar, badannya menggigil, aku dan Zura terus berkucupan penuh berahi, berpelukan penuh nafsu. Nafsu yang membara sudah tidak terkawal lagi, Zura meronta-ronta mahu, aku mulai meletakkan perahu untuk ku dayung, mudik ke hulu…dada Zura seakan-akan berbunyi sebak dan sesak, jari-jemarinya semakin kuat meramas ku, nafasnya semakin menderam, suaranya keluh kesah,

“Allah! Allah!…Allah!”…

Terhantuk aku dek kalimah Allah yang tersembur bersama nafas lelahan si kuda betina… tercengang dan terus tersedar dalam kekerasan jantan! 15 tahun yang silam… aku tidak akan lupa malam yang amat-amat hangat itu…sehingga sekarang, rasanya masih seriau bila kekadang teringat-ingat… Kini Zura sudah menjadi milik orang lain dan dia masih tidak memaafkan aku…sedangkan… Yaa…memang benar…keluh kesahnya dalam kenikmatan itu sebenarnya menyentak jiwa dan mindanya sehingga dia pengsan!

Dan aku pula kerana terlalu cintakan Zura, aku tidak sanggup untuk meneruskan perbuatan terkutuk itu…aku tak mahu menjadi pemecah dara, tupai yang menebuk…AKU TAK SANGGUP!!  Kehangatan malam itu…ku biarkan berlalu begitu sahaja…dan terus menjadi rahsia hingga kini…

Zura tetap menyalahkan aku, baginya akulah yang telah menodainya. Biarlah aku rahsiakan darinya… demi kebahagiaannya bersama bakal suaminya itu…

Rumah usang milik Mak Cik Pah, yang telah menumpangkan aku sebelum ini , ku lawati sehingga mengingatkan kembali kisah silam itu. Kini rumah bagai hampir runtuh ditiup angin pantai… Tiba-tiba, ‘BAOMM!!’ …guruh berdentum mengejutkan aku, bergemuruh di dalam dada ku ini seketika seolah-olah menyuruh aku membongkarkan rahsia ini demi cinta yang tidak pernah padam…

Tapi bagaimana??… apakah dia akan menyintaiku semula??…percayakah dia dengan cerita 15 tahun yang silam ini??…bisakah aku memilikinya kembali?

Jom bikin e-cerpen : comment

 

New Logo

 

 

26 Comments

  • Ita

    Nice story,,

  • Liza

    Andainya ada idea sambung dan sudahkanlah story ni ye…..terima kasih

  • adiyanie

    “Eh, dah jam 6.45 pagi..alamak, aku dah lamabat nak ke sekolah!”
    Dengan secepat kilat Zana mempersiapkan diri untuk ke sekolah.

    Di sekolah, Zana memang terkenal dan popular di kalangan budak-budak lelaki. Ke mana saja dia pergi, pasti pelajar-pelajar senior akan mengacaunya. Namun dalam ramai-ramai yang mengacau tiada siapa pun yang benar-benar mencuit hatinya. Hanya sekarang lelaki misteri itu yang mula mendapat tempat di dalam sanubarinya.

    Gadis mentah seperti Zana belum lagi kenal apa itu dunia sebenar dan belum tahu apa itu gula dan apa itu garam. Apa yang diketahuinya hanyalah kemahuan dan keinginan yang perlu dipuaskan tanpa mengira baik atau buruk akan permintaannya itu.

  • adiyanie

    Di dalam kamar, Zana asyik terbayang-bayang akan lelaki pujaannya itu. Dada terasa berombak dan bergetar…ahh..inikah namanya cinta? Datang tanpa diundang, namum kesannya amat mempesonakan jiwa..

    “Aku tak kisahlah kalau lelaki itu tua ke muda ke yang penting hati aku berkenan, lantaklah orang nak cakap apa!” Bentak Zana seorang diri.

    Zana memang budak yang keras kepala. Dia tidak akan berpuas hati jika tidak mendapat apa yang dimahunya. Anak manja..

    Dalam lamunannya itu, tiba-tiba dia terlena…

    “Sayang, datanglah sini cepat…
    Terasa hangat dan menghairahkan..Zana terus memeluk dan merangkul pinggang Hazwan. Hazwan yang makin membara mula mengucup bibir mungil Zana yang merah bak delima merekah itu. Tangan Zana pula mula menjalar ke seluruh tubuh Hazwan. Tangan Hazwan meramas-ramas buah dada montok Zana.

    Seperti dirasuk syaitan kedua-duanya hanyut melayari bahtera..Sesekali terdengar bunyi turun naik nafas kedua-duanya. Tiba-tiba..”KRINGGGGGGG!”

    “Mak oi opocot! alamak, mimpi rupanya aku..la ingatkan yang real..Astagfirullah..kenapa aku bermimpi yang sedemikian rupa..Adakah kerana nafsuku yang membuak-buak terhadap lelaki itu atau ada firasat disebaliknya..namun terdapat satu perasaan istimewa yang timbul..

  • Hazwan sebenarnya sedang penat memikirkan penyesalannya terhadap apa yang dia telah lakukan terhadap insan yang paling di sayanginya, tetapi muncul pula perkara lain yang akan menghenyak lagi fikirannya. Kemungkinan besar dia tidak akan dapat melihat lagi, hancur luluh hatinya kini. Jika itu benar-benar terjadi dia tidak akan dapat lagi melihat wajah cantik Zura, insan kesayangannya dulu…

    “Ah!! kenapalah semua ini terpaksa aku tempuh?, aku tak berdaya Ya ALLAH…ampunkan kesalahanku terhadap Zura Ya ALLAH, aku menyesal. Sesungguhnya aku akan berterus terang tentang apa yang berlaku sebenarnya…berikan aku kekuatan Ya ALLAH…”

  • anor

    Jam 6.00 petang, nurse datang lagi untuk membuat pemeriksaan rutin dan memberi ubat kepada Hazwan. Dia rasa lebih baik hari ini dan menurut nurse itu lagi, Doktor Muzaffar akan membuat pemeriksaan semula esok pagi sebelum dia dibenarkan pulang. Sesungguhnya dia sudah tidak sabar untuk berjumpa Zura lagi, dan Zana. Yang paling penting, dia mesti menjelaskan pada Zura apa yang sebenarnya terjadi pada malam yang hangat 15 tahun lalu. Dia pasrah, mungkin hayatnya di muka bumi ini singkat sahaja. Dosa lalu amat membebankan. Taubat nasuha yang dilafazkan lama dulu, sungguh Allah sahaja yang Maha Mengetahui betapa dia juga harus memohon ampun dengan Zura. Zura … maafkan Abang.

    “En Hazwan, macam mana keadaan hari ni?” Lembut bicara Doktor Muzaffar.
    “Alhamdulillah, melalui pemeriksaan tadi En Hazwan boleh pulang hari ini. Tapi ada beberapa perkara yang saya ingin bincangkan.”
    “Hmm … berkenaan penyakit saya doktor …” Dia cuba menenangkan diri.
    “En Hazwan harus hadir lagi dua minggu untuk pemeriksaan lanjut. Dan saya kira selepas ini, lebih kerap lagi mungkin setiap minggu. Penyakit saraf yang encik hadapi ini perlukan pemantauan rapi. Cuma, saya ingin jelaskan bahawa simptom-simptom terkini ini menunjukkan kemungkinan tahap penglihatan encik akan menurun dengan mendadak dalam tempoh terdekat. Risiko untuk kehilangan deria ini amat tinggi.” Penjelasan dari doktor pakar itu amat menakutkan. Resah. Bingung. Keliru.
    “Tapi doktor, tolonglah saya …”
    “En Hazwan, banyak-banyak kan sabar dan istighfar. Saya akan cuba sebaik mungkin, yang paling penting En Hazwan kena kuat semangat. Selain ubat-ubatan, jati diri pesakit paling utama dan dalam kebanyakan kes, pesakit begini mampu bertahan lebih lama. Saya tetapkan temujanji dua minggu dari sekarang. Pastikan En Hazwan ambil preskrisi mengikut peraturan. Insya Allah.”
    “Terima kasih, doktor” Dia melangkah longlai dan memandang lorong hadapan yang kosong dan semakin malap. Zura, maafkan abang. Zura, ampunkan abang. Sesungguhnya abang menyesal.

  • adiyanie

    Lelaki itu terlalu muda untuk dipanggil ‘pak cik’. Melalui firasat Zana usianya dengan lelaki yang kini mula bertakhta dihatinya itu tidaklah jauh perbezaannya..

    Zana tidak tahu bahawa Hazwan itu pernah bertakhta di hati ibunya dan…tercatat satu peristiwa hitam antara ibunya dengan lelaki itu….

    Zana berlalu pulang dengan hati yang bersimpang siur dengan seribu pertanyaan di kepala.
    Apakah kaitan ibu dan ayahnya dengan lelaki itu…

    “Alah, apalah yang nak difikir sangat..kawan lama lah tuu..”, fikirnya kerana tak mahu lagi menyerabutkan kepala otaknya lagi.

    Di hospital pula Hazwan masih tidak mempercayai bahawa Salim dan Zura mempunyai seorang anak dara yang besar dan….’menarik’.

    Hazwan tidak tahu kenapa hatinya amat berdebar-debar dan tangannya berpeluh-peluh apabila melihat akan wajah gadis genit itu.

    Terlalu menarik perhatian dan mengasyikkan…
    “Ahhh…malaslah nak fikir,”ujarnya dalam hati.

    Apa yang penting sekarang ialah apakah keputusan tentang penyakitnya kini..Kini, merupakan hari kedua dia berada di hospital. Namun dia belum sempat lagi bertemu dengan doktor yang merawatnya.

    Dia perlu tahu tentang kondusi penyakitnya kini..adakah masih ada harapan yang bersinar atau masa depan yang kelam….

    “Ya, Allah, bantulah hambaMu ini, Ya, Allah..aku ingin lagi terus hidup kerana aku belum lagi dapat memadamkan dendam Zura terhadapku Ya Allah..”, doa Hazwan dalam hatinya.

  • DINI

    “Maafkan saya sebab berkasar dengan awak tadi.Kenapa datang balik? Awak sepatutnya ke asrama kan..”

    “Sebab saya nak tahu siapa awak sebenarnya..Macamana kenal mak ayah saya?”

    “Kawan lama pakcik, kamu balikla dulu…Pakcik nak rehat, penaat kejar kamu tadi.”

    “Baiklah, saya pun tak nak ganggu “pakcik” lagi. Bila ada masa nanti saya datang lagi.”

    Dalam hati zana terdetik tua sangat ke dia…tak sesuai panggil pakcik…

  • Belum pun sempat kaki Zana melangkah keluar hospital, lenguh longlai menyelinap seluruh tubuhnya. Jiwanya meronta seumpama ikan yang terlompat-lompat di daratan inginkan air.

    ‘Aku mesti pergi jumpa dia balik…wajahnya begitu resah gelisah apabila mengetahui namaku…mengapa??…tapi handsome! Uuurrgh… cair aku jadinya!’

    Tanpa berlengah-lengah lagi, Zana nekad berpatah balik menuju bilik lelaki yang sebenarnya telah mencuri hatinya…

    “Assalamualaikum…boleh kita mula semula perkenalan kita?”

  • DINI

    Zana menghentikan langkahnya, tanpa menoleh ke arah Hazwan dia terus menjawab pertanyaan Hazwan dengan tegas.

    ” Saya Nur Qistina Syazana Binti Salim!! Wajah saya tentunya iras mak ayah saya!”

    Hazwan terkedu mendengar nama Salim.

    Zana melangkah kembali, belum pun sempat dia beredar….zana tersentak dengan kata-kata lelaki yang telah mengundang amarahnya itu…

    “Kamu anak Salim dan Zura?”

    “Saudara kenal mak ayah saya?”

    Hazwan terus masuk ke biliknya dan menutup pintu dengan penuh debaran. Bermacam-macam yang bermain di kotak fikirannya..

    Zana keliru dan dia meninggalkan wad tersebut dengan penuh tanda tanya.

  • Tiba-tiba seorang jururawat yang bertugas semasa Hazwan dimasukkan ke wad tempohari telah mengecam Zana lantas berbisik kepada Hazwan.

    Lelaki itu agak kebingungan dan menghela nafas laju. Kehadiran Zana, gadis 15tahun itu yang menyerupai iras muka ibunya benar-benar mengejutkan lelaki yang sudah menghampiri ‘umur bermulanya hidup’ itu. Mimpi hangatnya juga mulai menyilau di sudut matanya…Hazwan mengeluh panjang…dengan perasaan yang agak marah, dia menghampiri Zana…

    “Hei…hei…kau, mari sini…” Hazwan menyentap kasar lengan Zana, “Siapa kau?…mengapa kau tolong aku?”

    “HEI!…sakitlah!…apa ni?” bentak Zana sambil menarik lengannya. Hazwan tersedar kekasarannya,lalu mulai berlembut.

    Please tell me…awak siapa dan bagaimana awak boleh tolong saya…dan…err…err…wajah awak cukup mengingatkan saya kepada seseorang!”

    “Huh…muka aje lawa, hensem…tapi bengis tak pasal-pasal… menyesal pulak saya tolong awak tau!” Zana terus melangkah pergi.

    “Tunggu…tunggu…” Hazwan terus mengejar gadis itu yang mulai berlari meninggalkan hospital.

    “Encik Hazwan…awak nak kemana??!…awak belum boleh keluar dari hospital ni!” Jerit jururawat bertugas, terkejut.

    “TUNGGU!!”

  • anor

    Gadis mentah seperti Zana akhirnya termakan pujukan hati sendiri. Pesanan ibu yang terngiang-ngiang dan kemudian perlahan lupus dari pemikiran Zana. Menjenguk ke bilik-bilik hospital, kaki Zana melangkah laju menuju Bilik 301B.

    ‘Bagaimana keadaan lelaki itu, sungguh redup pandangan matanya memang buat aku berdebarlah’ detik hati Zana. Dia senyum sendirian.

  • Zana

    “MA…MAMA!”

    “Hah??!!…aaa…apa??…issh! Zana ni buat orang terkejut sajalah!”

    “Ye lah, Mama tu asyik mengelamun je, orang panggil pun buat tak tahu…Maaaa, Zana nak pergi hospital lah.”

    “Isshhh…budak ni, tak habis-habis lagi ke? Kang nanti isteri dia ke, ada kat sana macam mana? Angau betul lah! Sudah-sudah…pergi asrama terus jangan nak pandai-pandai melencong pergi ke hospital tu pulak!”

    “Ye lah…orang nak melayan mamat hensem sikit tak boleh…”

    Perlahan-lahan Zana melangkah pergi meninggalkan ibu, keluarganya serta rumah usangnya itu, pergi dengan seribu kegagahan melawan larangan ibunya. Hatinya cekal ingin bertemu lelaki yang dimasukkan ke hospital tempohari…kakinya mahu melangkah ke asramanya, namun hatinya bergolak ingin ke hospital…

  • fad

    Sedang Hazwan berusaha melawan perasaannya itu, tiba-tiba dia dikejutkan dengan bunyi telefon bimbitnya…bergema lagu “More Than Words” ke seluruh bilik itu…lama benar handphone itu tak mengeluarkan suaranya!

    “Hello..” dia menjawab dengan suara yang masih lemah..

    “Wan…mana kau pergi ni?? Jenuh aku cari kau kat rumah, pejabat..merata-rata la…! Aku risau tau, risau! ” Marah benar kedengaran suara Syahdan kawan baik Hazwan, seorang teman tempat Hazwan mengadu dan menjadi rujukan tetap kalau ada apa-apa masalah. Pendek kata, Syahdan tahu cerita hidupnya dari A sampai Z.

    “Ala Adan…sorry…aku balik kampung tergesa-gesa, tak sempat nak call kau..aku ok..tak payah risau..hmm Adan, aku sekarang kat….” tuuuut……tiba-tiba talian handphone nya terputus kerana bateri habis! Mungkin kerana sudah dua hari tak charge.

    “Arghhh!! Handphone ni buat hal pulak..”

    Di rumah pusaka itu, Zura masih lagi terfikir tentang Hazwan…kadang-kadang dia rasa kehadiran Hazwan yang tak diundang itu menempah bala dalam hidupnya. .bukan mudah untuk dia melupakan Hazwan dulu, tahun berganti tahun lamanya..tapi dalam sekelip mata..Hazwan mengundang kembali memori hitam 15 tahun yang lalu!! Geram…marah…semua bercampur baur..tapi tanpa sedar masih ada sisa-sisa cinta dalam hatinya buat Hazwan…

  • nissya

    Hazwan terkebil-kebil melihat nurse yang berada di depannya.

    “Eh…eh…biar betul ni!

    “Awak..?!” Hazwan mula keliru dengan keadaan disekitarnya.Kalau tadi dia mengigau…tapi sekarang ni dangan mata yang separa celik ni pun dia masih nampak si cantik manis yang menerkamnya dengan rakus tadi.

    Hazwan sudah tak dapat membezakan antara sigadis misteri yang mengganggu emosinya kala ini dan nurse yang sedang berdiri terpacak menunggu untuk memberi ubat kepada Hazwan.

    “Encik Hazwan…ini ubatnya,makan ye!”Nurse yang menunggu sudah agak kurang sabar melihat keadaan Hazwan yang masih kebingun-bingungan.Banyak lagi kerja dan pesakit lain yang perlu dia periksa.Dan yang paling dia rasa kurang selesa ialah cara Hazwan merenungnya.Sungguh menyeramkan!

    “Astaghfirullah!..kenapa dengan aku ni?”Hazwan bertanya dirinya kenapa dia boleh terperangkap dalam situasi yang membingungkan ini.
    “Mungkin ubat yang diorang kasi dengan aku
    ni kuat sangat dosnya kot…sebab tu la aku sampai mengigau yang bukan-bukan dan rasa ‘lalok’ semacam jer”!

    Dalam keadaan nya yang agak lemah ketika ini,ingatan Hazwan masih tidak padam pada tujuan asalnya kenapa dia kembali lagi kedaerah yang sudah sekian lama ditinggalkan nya.

    “Zura….abang amat rindukan kau “!
    Hazwan terasa hidupnya sangat kosong saat ini.Bayangan silam kenangan nya bersamaZura 15 tahun yang lampau berlegar diingatannya.
    Sayangnya..bunga idaman hatinya kini mekar dijambangan orang.

    “Arghh…!”Hazwan menyesali setiap inci perbuatannya pada Zura 15 tahun yang lalu.
    Kalau saja kejadian itu tidak berlaku…pastinya dia tidak akan rasa tersiksa dan dihambat perasaan bersalah sehingga begini rupa.

  • Malam makin jauh, lamunan Hazwan semakin lemah, kebosanan mulai terasa, tiba-tiba…

    ‘Eh gadis semalam?…dia datang melawat aku? uuhh..dia memang cantik, tinggi, putih, jantung aku pasti berkocak laju setiap kali memandangnya…ahhh, siapa dia?…dia datang…apa dia nak dari aku?’

    Tanpa sebarang senyuman, mata tajam menusuk wajah Hazwan, tumit kasutnya mengetuk lantai hospital, melangkah memberi nada berirama longlai, seolah-olah hampir berada di udara, Zana menghampiri Hazwan langkah demi langkah…

    “Err…siapa awak?” tanya Hazwan. Suaranya berbunyi risau. Reaksi wajah Zana yang sedikit keras menghairankannya.

    Tanpa sebarang kata, Zana melompat ke atas katil Hazwan dan menyerang lelaki itu. Tersedak nafas Hazwan, terkejut dengan tindakan gadis cantik itu. Dia cuba melawan gomolan Zana, tetapi Zana cepat-cepat mengepit kedua-dua pergelangan tangan Hazwan sehingga dia terkapai-kapai tak bertenaga…

    “Eh…eh…apa nih?!…apa kau buat ni?!!”

    Zana tiba-tiba tersenyum, kemudian mendengus-dengus panas bagaikan lava gunung berapi dan sepantas kilat menekupkan bibir Hazwan dengan bibir tebalnya, melekat rapat erat, menyedut, menghisap, mengucup…ganas!

    Hazwan hilang nafas, tercungap-cungap digomol Zana. Dengan sekuat tenaga, dia menolak Zana, “Hah!…hah!…ha!…apa nih??!! apa nih?!…apa kau buat nih??!”

    Zana tersenyum lagi, lantas menyerang Hazwan sekali lagi bagaikan seekor singa lapar dengan kucupan ganasnya. Hazwan semakin lemah…lemah…longlai… Hazwan terkapai-kapai akhirnya, hampir pengsan… Zana menyedari keadaan Hazwan dan cuba mengejutkan lelaki itu.

    “Wan…Wan!!…bangun! WAN!!!”

    “Huh?!..uhh??…apa dah jadi?…NURSE??”

    “Ya Encik Hazwan…bangunlah, waktu untuk makan ubat.”

  • fad

    Selang beberapa minit kemudian Salim muncul di muka pintu rumah, “Ha..anak-anak ayah dah makan? Jom la kita makan sama-sama…ayah tau anak-anak kesayangan ayah ni takkan makan kalau ayah tak ada kan..hilang selera..” gurau Salim yang sememangnya amat suka memanjakan Zana dan Amir.

    “Sayang, nak abang tolong siapkan makanan?” kata Salim berbasa-basi.

    “Terima kasih lah bang, dah lama Zura siapkan kat meja tu ha, tunggu abang balik je.Nanti abang tolong basuh pinggan ye..” balas Zura yang sudah faham benar dengan gurauan suaminya, diikuti hilai tawa ZAna dan Amir.

    Di meja makan, semasa Salim dan Zura sedang asyik melayan celoteh Amir, Zana yang sejak tadi membisu..tiba-tiba bersuara..”Ayah, mak…siapa agaknya orang yang Zana jumpa siang tadi ye? Muka handsome, macho…tapi sayang muda-muda lagi dah sakit..entah-entah memang dia ada penyakit kronik tak..?”

    “Hm…yang kak Zana ni berminat sangat dengan orang tu kenapa? Dah jatuh hati la tu ek…kecik-kecik dah pandai!” Amir sempat mencelah nakal diikuti oleh gelak tawanya. Zana hanya mencebik tanda protes.

    Dalam diam sebenarnya Zura teringatkan Hazwan..entah kenapa setiap kali Zana menyebut perihal orang yang dijumpainya petang tadi, dia pasti akan terkenangkan jejaka yang pernah bertakhta di hatinya dulu….”Ah….tak mungkin itu Hazwan….tak mungkin…”, hatinya kecilnya berbisik menafikan.

    Di katil hospital, Hazwan masih lagi lemah tambahan pula mengenangkan dosanya kepada Zura. Dosa itu seolah-olah semakin menghantui hidupnya sejak kebelakangan ini. Dalam keadaan kesihatannya yang semakin tidak menentu sekarang ini, hatinya terus memberontak untuk meceritakan hal yang sebenarnya pada Zura, satu-satunya wanita yang dicintainya sekian lama…namun…hatinya keliru..!! “Arghh…berilah kekuatan dan petunjuk kepada hambaMu ini Ya Allah..” keluh Hazwan sendirian…

  • “Zana?..dah solat?..apa lagi dok termenung tuu..” Zura menjenguk dari pintu bilik utama sambil menanggalkan telekung sembahyangnya.

    Zana tersengih-sengih sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. “Zana…’mc’ laa mak..” Jawabnya perlahan.

    Amir yang sedang khusyuk menghadap tv berpaling. “Elehh!..alasanlaa tuu..asal balik rumah jer uzur..” Tempelak Amir dengan nada sindiran.

    “Eh! jangan nak sibuk-sibuk hal orang pulak yee..kau tu budak-budak, apa kau tahu?” Zana menjengil matanya. Amir hanya tersenyum sinis sambil matanya tertumpu semula ke skrin tv.

    “Sudah..sudah! kamu berdua ni pantang bersemuka, ada saja benda yang nak digaduhkan..” Zura melangkah keluar sambil melabuhkan punggungnya di sofa.

    “Mak..ayah pergi surau ya?” Zana mengalih topik perbualan.

    “Yalah tu, Zana nak makan?, mak pergi siapkan sekarang?” Zura bertanya mesra.

    “Tak apalah..Zana tunggu ayah ja, kita makan sama-sama..” Zana bingkas bangun duduk di sisi ibunya. “Maa..ak..tadi kan, Zana selamatkan seorang lelaki hensem..tadi dia pengsan..Zana dengan Pak Mat tolong hantar dia pergi hospital..”

    Spontan Zana menyandarkan badannya di belakang ibunya.Zura hanya terdiam, menunggu sehingga cakap anaknya selesai.

    “Hensemlaa dia mak! kalaulaa Zana ni tak sekolah lagi, mahunya Zana ngorat dia..” Zana tergelak kecil.

    “Eh..eh..tak malunyee..awak tu kecik lagi..jangan nak memandai-mandai pulak!” Zura mencubit mesra bahu anak gadisnya.

  • nissya

    Hazwan terbaring lemah dikatil hospital. Sesekali nafasnya turun naik seperti orang yang bertarung untuk mendapatkan udara segar. Dia kerisauan…apakah dirinya masih punya waktu untuk merungkaikan rahsia yang tersimpan rapi disudut hatinya sejak lima belas tahun yang lalu.

    Tiba-tiba… dia teringatkan sesuatu. Ya! Dia mula teringat kembali kejadian siang tadi sebelum dia pengsan ditengah jalan. Dia sempat melihat seorang gadis yang raut wajahnya persis malah saling tak tumpah dengan wajah Zura. Tapi gadis ini tinggi sedikit dan kulitnya sedikit cerah daripada Zura. ‘Siapakah gadis itu..?’

    Di rumah Salim…Zana masih tidak dapat membuang ingatannya pada lelaki yang ditolongnya bersama Pak Mat siang tadi.

    ‘Ada apa yang istimewa sangat tentang lelaki ini sehingga aku terus-terusan mengingatinya?’

    Kemelut di dalam diri Zana, bersambung kusut dan berteka -teki di dalam hatinya. Pastinya timbul sebuah konflik berat sekiranya dia tahu apa yang berlaku lima belas tahun yang lalu antara Hazwan dan ibunya…..

  • Di pangkin luar rumah, duduk Salim merenung jauh ke horizon malam kelam, sedikit ketenangan terasa di balik sayup-sayup hempasan lemah pantai yang surut, membisik ke telinganya. Bayu lembut turut menyapu ke pipinya, namun, kerisauan seorang bapa tetap membengkak di hati…

    “Zana, ayah tak sangka pulak asrama dah jadi penjara. Ishh…dah hujung minggu rupanya, kan. Patutlah anak nelayan ada di pantai”.

    “Ayah!!…perli Zana la tuh, benci tau! Zana bosanlah asyik kat asrama tu. Semua budak sekolah cakap macam budak-budak! Zana jauh lebih matang dari mereka tau ayah!”

    “Jadi…Zana balik awal?! tak tunggu cuti?…ayah ingatkan Zana nak balik cakap nak kahwin ke apaaa…”

    “Hei…Zana baru tingkatan 3, AYAH NI!…selalu main-main tau…benci arr!”

    Zana terus berlari ke pantai, kononya merajuk dengan cara Salim yang senantiasa bergurau dengan anak sulungnya itu. Perlahan-lahan Salim bangkit dari pangkin lantas mengejar Zana, seolah-olah dua anak kecil sedang bermain kejar-kejar, bergurau-senda. Keakraban serta, kasih dan sayang antara ayah dan anak cukup padu antara mereka berdua sehingga Zana tidak pernah merahsiakan apa-apa dari ayahnya…

    Tiba-tiba keriangan membisu seketika, Salim kehairanan melihat Zana memejam mata, menghela nafas panjang menyedut deruan bayu pantai yang sesejuk salju di larut malam yang nyaman, sambil berkata…

    “Hmm…ayah, hmmm…tadi Zana terjumpa seorang lelaki tau…”

    “Dah…dia dah buat dah, angau la tu!”

    “Ayah! Zana cakap betul-betul ni…dia bergurau pulak…”

    “Yaa…ayah faham…Zana dah 21 tahun, dah boleh mengundi jadi boleh bercinta laa!”

    “Ayah ni…orang cakap betul-betul, dia perli kita lagi tau…sedih arr cam ni…Ayaaaaah, dengar la ni…”

    “Okeylah, okeylah…wahai puteri yang cantik rupawan, bicarakan lah apa yang terbuku di dalam badan.”

    “Wahai ayahanda yang sangat budiman…siang tadi, ku terjumpa dengan seorang jejaka tampan, rupanya elok, berseri bak bintang, tapi sayang…mungkin usianya sudah larut malam!”

    “Hahahaha…itu yang ayahanda suka tu!…so, tuan puteri tak jadi nak mengurat dia lah kan… habis tu, dah gayut! Hahaha…”

    “Tapi ayahanda, gayut bukan sebarang gayut, handsome ayahanda! …tinggi, cerah kulitnya, kemas, tampan bergaya…cuma tadi, Zana terpaksa hantar dia ke hospital dengan Pak Mat…sebab dia pitam.”

    “Ish! Ish! Ish!…kesian…belum berperang sudah tumbang! Marilah kita tidur Tuan Puteri bulan mengambang, toksah nak duk berangan, awak tu anak dara belasan tahun!”

    “Tapi…siapakah dia ayah?!”

  • DINI

    “Kenapa saya di hospital, siapa yang bawa saya ke sini?”. Tanya Hazwan kepada jururawat yang sedang merawatnya.

    “Encik pengsan tadi,siapa yang hantar encik ke sini saya tak pasti”.Jawab jururawat tersebut sambil mengisi laporannya.

    Hazwan terdiam,sakitnya datang lagi. Sudah bermacam kaedah rawatan dan ubat yang dicubanya untuk sembuh dari penderitaan yang dihadapinya.

    Terkenang pula pada zura, sebelum apa-apa terjadi..Hazwan bertekad untuk memohon maaf dan menjelaskan apa yang terjadi pada malam tersebut agar Zura dapat memaafkannya..

    Dalam kepekatan malam ditemani bunyian cengkerik yang tiada hentinya…Zura tidak dapat melelapkan mata dan ingatannya kuat pada Hazwan, insan yang pernah dicintainya suatu ketika dulu..

    Tragedi hitam yang menimpanya dulu kembali menghantui akal fikirannya..hatinya terus resah memikirkan Hazwan.

    “Perlukah aku terus menyalahkan Hazwan??..

    Zura teringat pada malam kejadian, walaupun dia menolak kemahuan Hazwan..lama kelamaan dia sendiri hampir menyerahkan segalanya..Keasyikan dan kenikmatan itu telah mencairkan hatinya..Tidak lagi mampu menolak apatah lagi bersama Hazwan yang dicintainya…Kucupannya, pelukannya,usapannya dan bisikan rayuannya..

    Tapi dia selamat lantaran terbayang wajah ibubapanya. Perasaan takut yang teramat dalam keluh kenikmatan itu telah melemaskannya.Lantaran itu, Zura pengsan tanpa seurat benang. Bila dia tersedar, dia lengkap berpakaian dan Hazwan duduk termanggu di birai katilnya.

    Padanya, dia telah dinodai Hazwan insan yang amat dipercayai dan dihormatinya.Zura yang belum mengerti terus menuduh Hazwan.

  • Nurul

    Bergelodak di jiwa Hazwan, bukannya dia dengar apa yang dibual Salim. Di hatinya hanyalah dua perkara…

    ‘Apakah aku harus memberitahu Zura yang aku tidak menodainya malam itu atau hanya membiarkan rahsia itu berlalu begitu saja??’

    ‘Jika Zura tahu perkara sebenar, pastinya dia akan kembali sayangkan aku…tetapi jika seperti sekarang, tentu sahaja dia gembira dengan suami dan anak-anaknya…’

    ‘Ahhh!…apakah aku harus lupakan saja segala-galanya dan tinggalkan sejarah hitam aku di sini??…Ya! Ya!…aku harus pergi!’

    “Wan!…Oo Wan!…apa yang kamu termenung jauh tu??!”

    “Ergh?!…takkk…err…Salim, maafkan saya, saya harus pergi dulu!” Bingkas laju bangun dari duduknya, Hazwan bergegas meninggalkan rumah itu sekali lagi sama seperti yang dia pernah lakukan dulu…

    “Eh Wan?…awak nak kemana??!” Salim hanya terpinga-pinga melihat Hazwan berlalu pergi.

    Hazwan pergi dan langsung tidak menoleh lagi. Dia terus melangkah laju, meletakkan segala-gala harapan dan kenangan di belakangnya. Termengah-mengah dia pergi tercungap-cungap dia berjalan, letih bukan kepalang, seolah-olah meninggalkan satu beban yang sudah sekian lama terpendam. Langkah demi langkah tak teratur dilangkauinya hinggalah dia mulai pening seketika lantas rebah tersungkur ke bumi…

    “Encik!!??…” jerit seorang gadis yang kebetulan berjalan menghala kepada Hazwan. Bergegas dia menghampiri Hazwan yang sudah longlai dan terbaring di tanah.

    “Encik??…okey ke?…boleh saya tolong?”

    “Ahh?…err…ahh…aa…aapa dah jadi??!”

  • Hazwan masih berteleku di sofa kayu rumah yang sederhana besar itu. Diperhatikannya setiap sudut rumah tersebut. Hatinya direntap-rentap apabila melihatkan foto perkahwinan Zura dan Salim tergantung di sudut ruang tamu. Salim tiba-tiba muncul sambil menatang sedulang teh panas sambil dibontoti isterinya dengan sepinggan sukun goreng. Hazwan menelan pahit airliurnya.

    ‘Zura masih ingat makanan kesukaanku…’ Desis hati kecilnya. Dia cepat-cepat beristighfar menyedarkan semula tentang hakikat sebenar status Zura kini. Wanita yang dicintainya itu telah dimiliki dan mustahil untuk dia memutuskan ikatan suci itu. Dia tidak sanggup dilaknat Allah s.w.t, setelah sekian lama dosa silam mula terluput. Namun sehingga ke saat ini hidupnya tidak pernah tenang. Saban malam tidurnya diganggu mimpi-mimpi ngeri yang membangkitkan semula ingatan kepada dosa-dosa lampau. Dia sudah nekad mahu mahu memberitahu hal sebenar yang dia dan Zura tidak melakukan perbuatan terkutuk pada malam itu dan meminta kemaafan daripada Zura diatas kekhilafan dan kesilapan lalu. Tapi pastikah dia yang Zura sedia untuk memberi kemaafan?…

    “Wann??..termenung apa lagi tuu?..minumlah sejuk karang air ni..” Suara garau Salim mengejutkan Hazwan dari lamunannya. Zura sekadar mengerling sekilas pandang.

    “Ermmhh..heh..maaf, saya tak perasan tadi..” Hazwan cuba berlagak tenang.

    “Bang! Zura masuk dapur dulu ya, nak masak, kejap lagi Amir balik sekolah!” Zura mencelah tiba-tiba.

    “Laa..duduklaa dulu borak dengan abang awak ni, dah lama tak jumpakan?” Salim agak tidak setuju dengan permintaan isterinya. Hazwan hanya tunduk memandang ke arah lain.

    “Tak apa laa, abang aje laa yang borak dengan abang Wan, nanti Zura panggil makan kalau dah siap ya..” Zura terus menapak ke ruang dapur.

    “Hah..Wan!, apa cerita lama tak balik kampung?..tiba-tiba aje menghilang…kesian arwah mak, tak sempat nak tengok Wan saat-saat akhir dia..” Keluhan Salim membuatkan hatinya tersentuh.

    ‘Maafkan Wan mak..’ Hanya keluhan di hati kecilnya saja mampu diluahkan.

    “Anak dah berapa sekarang? Maaflah tak datang masa hari perkahwinan kamu berdua..” Hazwan cuba mengalih topik perbualan.

    “Anak dua, yang sulung kat asrama, cuti hari minggu baru balik, yang bongsu Amir, kat sekolah lagi, tapi cukup manja dengan mak dia tak boleh nak berenggang….” Seloroh Salim sambil menghirup teh panasnya.

  • adiyanie

    Hazwan membontoti Salim pulang. Namun di dalam dadanya berdebar kencang menanti reaksi Zura apabila melihat kedatangan tetamu yang tidak diundang. Niat Hazwan bukanlah untuk merungkai kembali kisah silam mereka tetapi kedatangannya bertujuan.

    “Masuklah, Wan. Tunggu jap eh, nak panggil si Zura jap”.

    “Sayang! Sayang! Ada tetamu datang ni…meh la keluar, tengok sapa datang ni.”

    Zura yang ketika itu sedang sibuk di dapur memasak keluar tergesa-gesa apabila dipanggil suaminya.

    “Jap, jap.. Zura datang ni bang..Orang duk masak kat dapur ni”.

    “Alah, tinggal la jap tengok sapa datang ni”, gesa si suami pada isterinya.

    “Sapa, bang?” tanya Zura penuh tanda tanya. Namun di dalam dadanya seakan-akan berombak kencang. Siapakah gerangan tetamu yang mendatang.

    Namun langkahnya seakan-akan terhenti apabila melihat kelibat orang yang berada di depannya.

    Hazwan meletakkan jari ke mulut memberi tanda supaya Zura tidak memarahinya khuatir terbocor rahsia silam di depan suaminya.

    Hazwan berharap agar Zura tidak menghalaunya keluar dari rumah pusaka tinggalan ibu angkatnya itu.

    Zura dengan mimik muka seperti memahami akan isyarat itu tidak jadi untuk menghalau orang yang pernah ‘memperkosanya’ dahulu. Namun dia keliru sama ada Hazwan betul-betul memperkosanya atau dia rela mahkotanya diragut oleh lelaki yang dicintai secara diam-diam itu.

    “Oh, abang Wan. Apa abang buat di sini?” tanya Zura kehairanan.

    “Maafkan abang Zura, dulu abang pergi dengan tergesa-gesa, tak sempat nak jumpa Mak Pah dan Zura. Sekarang abang dah balik, ingat nak jumpa Mak Pah dan Zura. Abang nak minta maaf dengan Mak Pah, namun abang terlewat, Zura. Abang tak tahupun yang Mak Pah dah tak ada. Tu pun Salim, suami kamu yang bagi tahu abang.

    Zura meneliti setiap inci bibir dan mata Hazwan. Masih kacak lagi walaupun sudah 15 tahun Hazwan menghilang daripada diari hidupnya. Wajah itu pernah bertakhta di dalam hatinya, namun atas dasar ketaatan kepada ibunya Mak Pah, dia pendamkan keinginannya itu sehinggalah malam durjana itu berlaku.

    ‘Ahhh…aku tak mahu lagi mengingati kisah lama itu. Yang penting aku sudah ada abang Salim yang sah menjadi suamiku’

  • lizz

    Hazwan berlegar-legar di sekeliling rumah usang milik Mak Cik Pah. Hatinya gusar melihat tiada sebarang tanda yang rumah itu masih diduduki orang.

    ‘Erm, Zura…kau di mana sayang??’

    Salim yang sedari tadi melihat saja gelagat Hazwan mendekatinya lalu menegur.

    “Assalamualaikum, boleh saya tolong encik? Saya salim, menantu Mak Cik Pah…tuan empunya rumah ni.”

    Tersentak Hazwan mendengar pengakuan Salim, terbayang-bayang wajah Zura kini di matanya.

    ‘Ya Allah, bukankah Zura belum berkahwin lagi??…ini suami Zura??..mmm…baik orangnya. Kalau begini keadaannya, perlukah aku meneruskan tujuan aku sebenarnya??’ , Hazwan bermonolog seorang diri. Berteka-teki dengan hatinya.

    “Encik?!”, Salim mematikan lamunan hazwan.

    Hazwan merasa bersalah.

    “Oh, maaf..Salim. Mak Cik Pah ke mana ya? saya ni, anak angkat dia…Hazwan”

    “Oh, inilah Wan, anak angkat mak. Tapi, mak dah tak ada.” Ujar Salim kepada Hazwan.

    Tergamam Hazwan buat seketika.

    “Beginilah Wan, marilah ikut saya balik. Kita boleh berborak panjang kat sana, dan Wan pun bolehlah jumpa dengan Zura. Tentu Zura gembira nanti tengok abangnya ada sama.” Tanpa mengesyaki apa-apa…Salim mempelawa Hazwan balik ke rumah usang itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending Posts

Edit Template

© 2023 Created with Royal Elementor Addons